Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring luukun kaasujousien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleW
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 469
    • Turku

    #16
    Originally posted by Kähmy View Post
    Ai niin, jossain välissä siirsin työkalut pois tuosta luukusta, nehän on siellä turhaan painolastina...

    -Kähmy
    Eikös noi työkalut ole sedanissa luukussa, eli onko tässä nyt kyseessä sedanin vai touringin luukku?

    Ja Jonakselle: Vaikuttiko sulla ilman lämpötila tohon luukun toimintaan. Mulla toimii lämpimässä ihan hyvin mutta jo noin plus viiden asteen paikkeilla alkaa takeltelu. Tarvii tarkastaa tuo atf:n tilanne toki myös. Jotenkin epäilen, että juuri noi kaasujouset voisivat olla ratkaisun avain, mutta ei oo varmaa tietoa.
    Ex Bemut:
    i3 REx -14
    F15 xDrive40e -16
    E71 X6 3.0 Sport -11
    F10 525d x-Drive M-Sport -12
    E70 X5 3.0sd -08
    F36 418d Gran Coupe
    F30 316d -12
    E93 320i -08
    E70 X5 3.0d Sport -07
    E53 X5 3.0d Sport -04
    E61 530dA M-Sport individual -06
    E39 530dA touring -02 M-Sport 2
    E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
    E46 330i touring -01
    E36 328i Coupe -97
    E30 325i cabriolet -87
    E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
    E21 318i -81

    Comment

    • eki_boomer
      Bimmer Fanatic
      • May 2006
      • 223
      • Klaukkala

      #17
      Eikös noi työkalut ole sedanissa luukussa, eli onko tässä nyt kyseessä sedanin vai touringin luukku?
      Mös touringissa luukussa...
      F31 moped edition...

      Comment

      • VilleW
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 469
        • Turku

        #18
        Originally posted by eki_boomer View Post
        Mös touringissa luukussa...
        Kävin kattomassa ja tosiaan kyllä sieltä löytyi varoituskolmiota ja työkaluja tosiaan. Kaikkea sitä oppii
        Mun ex E46:ssa touringissa avasin vastaavan luukun ja sieltä pääsi vain käsiksi polttimoihin,
        niin ei tullut edes mieleen, että täälläkin voisi työkaluja olla. Osa työkaluista on takaluukun pohjan alla, niin meinasin ettei E39 vaan tartte enempää työkaluja

        Kuitenkin jätin ne paikoilleen, joten ongelman selvittely jatkuu edelleen...
        Ex Bemut:
        i3 REx -14
        F15 xDrive40e -16
        E71 X6 3.0 Sport -11
        F10 525d x-Drive M-Sport -12
        E70 X5 3.0sd -08
        F36 418d Gran Coupe
        F30 316d -12
        E93 320i -08
        E70 X5 3.0d Sport -07
        E53 X5 3.0d Sport -04
        E61 530dA M-Sport individual -06
        E39 530dA touring -02 M-Sport 2
        E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
        E46 330i touring -01
        E36 328i Coupe -97
        E30 325i cabriolet -87
        E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
        E21 318i -81

        Comment

        • JonasG
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 2160
          • Porvoo/Helsinki

          #19
          Originally posted by VilleW View Post
          Eikös noi työkalut ole sedanissa luukussa, eli onko tässä nyt kyseessä sedanin vai touringin luukku?

          Ja Jonakselle: Vaikuttiko sulla ilman lämpötila tohon luukun toimintaan. Mulla toimii lämpimässä ihan hyvin mutta jo noin plus viiden asteen paikkeilla alkaa takeltelu. Tarvii tarkastaa tuo atf:n tilanne toki myös. Jotenkin epäilen, että juuri noi kaasujouset voisivat olla ratkaisun avain, mutta ei oo varmaa tietoa.
          En ole huomannut mitään eroa eri lämpötiloissa. Tosin hydrauliiskari antautui pari talvea sitten kun oli paukkupakkaset.

          Comment

          • VilleW
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2003
            • 469
            • Turku

            #20
            Originally posted by JonasG View Post
            En ole huomannut mitään eroa eri lämpötiloissa. Tosin hydrauliiskari antautui pari talvea sitten kun oli paukkupakkaset.
            Eikö näissä touringeissa olekin kaksi "iskaria"/kaasujousta molemmilla puolilla. Isot itse luukkua ja pienet takalasia varten. Vaihdettiinko omaasi nämä kaikki vai esim. vain toiset? Ja miten se ilmeni, että olivat hajonneet?

            ETK:n tutkimisen jälkeen...
            Taitaakin olla niin että hydraulisessa luukussa on vain 1 iso jousi luukulle (ilman hydrauliikkaa 2 isoa jousta) ja molemmissa on 2 pientä kaasujousta lasille. Onko se näin?
            Last edited by VilleW; 12-10-2008, 21:19. Reason: lisäselvittelyä
            Ex Bemut:
            i3 REx -14
            F15 xDrive40e -16
            E71 X6 3.0 Sport -11
            F10 525d x-Drive M-Sport -12
            E70 X5 3.0sd -08
            F36 418d Gran Coupe
            F30 316d -12
            E93 320i -08
            E70 X5 3.0d Sport -07
            E53 X5 3.0d Sport -04
            E61 530dA M-Sport individual -06
            E39 530dA touring -02 M-Sport 2
            E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
            E46 330i touring -01
            E36 328i Coupe -97
            E30 325i cabriolet -87
            E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
            E21 318i -81

            Comment

            • VilleW
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 469
              • Turku

              #21
              Nyt on kaikki pumput (oli niitä siis 4 kpl, vaikka edellä pohdin ettei olisi) vaihdettu ja alkoi hydrauliikkakin pelittää toivotulla tavalla. Eli isot pumput olivat vain niin väsyneet, ettei hydrauliikka jaksanut nostaa alusta asti luukkua auki.

              Tein tähän hommaan työkalunkin, isoja pumppuja ei saa vaihdettua pelkän putken avulla, kun saranat ovat tiellä.
              Ex Bemut:
              i3 REx -14
              F15 xDrive40e -16
              E71 X6 3.0 Sport -11
              F10 525d x-Drive M-Sport -12
              E70 X5 3.0sd -08
              F36 418d Gran Coupe
              F30 316d -12
              E93 320i -08
              E70 X5 3.0d Sport -07
              E53 X5 3.0d Sport -04
              E61 530dA M-Sport individual -06
              E39 530dA touring -02 M-Sport 2
              E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
              E46 330i touring -01
              E36 328i Coupe -97
              E30 325i cabriolet -87
              E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
              E21 318i -81

              Comment

              • Jason
                Bimmer Rookie
                • Sep 2007
                • 65

                #22
                Millä sait ne isommat jouset irti?.Mulla toisen puolen jousi sökönä.
                Volvo v70 2.4T
                ex BMW 528 touring -97

                Comment

                • VilleW
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 469
                  • Turku

                  #23
                  Tein sitä varten työkalun putken pätkästä. Ei kaunista mutta toimivaa designia
                  Ex Bemut:
                  i3 REx -14
                  F15 xDrive40e -16
                  E71 X6 3.0 Sport -11
                  F10 525d x-Drive M-Sport -12
                  E70 X5 3.0sd -08
                  F36 418d Gran Coupe
                  F30 316d -12
                  E93 320i -08
                  E70 X5 3.0d Sport -07
                  E53 X5 3.0d Sport -04
                  E61 530dA M-Sport individual -06
                  E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                  E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                  E46 330i touring -01
                  E36 328i Coupe -97
                  E30 325i cabriolet -87
                  E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                  E21 318i -81

                  Comment

                  • 174000
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2008
                    • 1176
                    • Tuusula

                    #24
                    Originally posted by VilleW View Post
                    Nyt on kaikki pumput (oli niitä siis 4 kpl, vaikka edellä pohdin ettei olisi) vaihdettu ja alkoi hydrauliikkakin pelittää toivotulla tavalla. Eli isot pumput olivat vain niin väsyneet, ettei hydrauliikka jaksanut nostaa alusta asti luukkua auki.

                    Tein tähän hommaan työkalunkin, isoja pumppuja ei saa vaihdettua pelkän putken avulla, kun saranat ovat tiellä.
                    Minkä hintaisia nämä pumput ovat?
                    ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                    '02 VW Golf 1.4i
                    Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                    ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1375
                      • Oulainen

                      #25
                      Originally posted by Matula View Post
                      Minkähänlainen urakka on laittaa tuo hydraulinen avaus/sulku perinteiseen takaluukkuun? Mikäli saisi edullisesti koko paketin niin onko itua alkaa projektiin? Mukavahan tuota luukkua olisi aukoa kädet puhtaana.
                      Tämä kiinostais kovasti!
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • VilleW
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2003
                        • 469
                        • Turku

                        #26
                        Originally posted by 174000 View Post
                        Minkä hintaisia nämä pumput ovat?

                        Muistelen että jotain satasen luokkaa olisivat olleet, en kyllä ihan varma ole, kun on sen verran aikaa jo tosta vaihdosta.
                        Ex Bemut:
                        i3 REx -14
                        F15 xDrive40e -16
                        E71 X6 3.0 Sport -11
                        F10 525d x-Drive M-Sport -12
                        E70 X5 3.0sd -08
                        F36 418d Gran Coupe
                        F30 316d -12
                        E93 320i -08
                        E70 X5 3.0d Sport -07
                        E53 X5 3.0d Sport -04
                        E61 530dA M-Sport individual -06
                        E39 530dA touring -02 M-Sport 2
                        E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
                        E46 330i touring -01
                        E36 328i Coupe -97
                        E30 325i cabriolet -87
                        E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
                        E21 318i -81

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          #27
                          Ei ihan mennyt vielä perille saakka... Eli sama ongelma, takaluukun joutuu nostamaan voimalla ylös, ja kyllä se siellä pysyy kun vaan saa sen sinne. Mutta se ei mennyt perille, että onko hydraulinen vaiko kaasujouset? Mielestäni mulla on luukussa kummallakin puolella yhdet kaasujouset + lasin kaasujouset, voiko tähän vielä liittyä hydrauliikkaakin? ATF säiliön kun löytäisi niin helpottaisi ymmärtämään tai jos sitä ei ole niin homma on selvä!
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            #28
                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Ei ihan mennyt vielä perille saakka... Eli sama ongelma, takaluukun joutuu nostamaan voimalla ylös, ja kyllä se siellä pysyy kun vaan saa sen sinne. Mutta se ei mennyt perille, että onko hydraulinen vaiko kaasujouset? Mielestäni mulla on luukussa kummallakin puolella yhdet kaasujouset + lasin kaasujouset, voiko tähän vielä liittyä hydrauliikkaakin? ATF säiliön kun löytäisi niin helpottaisi ymmärtämään tai jos sitä ei ole niin homma on selvä!
                            Varapyöräkotelossahan se mehusäiliö on näkösällä.
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • Douk
                              Newbiemmer
                              • Jan 2008
                              • 6
                              • Kuopio

                              #29
                              Takaluukun johtosarja

                              Omassa autossa takaluukku on alkanut oireilemaan (takalasinpyyhkijä ja ledit pimeänä, eikä lasiluukku aukea), ja teipeistä päätellen entinen omistaja on kertaalleen jo johtoja tinaillut.



                              Kuvassa näkyy vänkärin puolen sarana, johdot eivät tule enempää esille.
                              Kuskinpuoleisessa johtonipussa on selvä nirhauma, mutta se on piilossa luukun puolella. Mitä täytyy tehdä jotta johtoihin pääsisi paremmin käsiksi?

                              Comment

                              • 2Gee
                                Newbiemmer
                                • Jan 2007
                                • 17

                                #30
                                Originally posted by Douk View Post
                                Omassa autossa takaluukku on alkanut oireilemaan (takalasinpyyhkijä ja ledit pimeänä, eikä lasiluukku aukea), ja teipeistä päätellen entinen omistaja on kertaalleen jo johtoja tinaillut.



                                Kuvassa näkyy vänkärin puolen sarana, johdot eivät tule enempää esille.
                                Kuskinpuoleisessa johtonipussa on selvä nirhauma, mutta se on piilossa luukun puolella. Mitä täytyy tehdä jotta johtoihin pääsisi paremmin käsiksi?
                                Ota kontin katosta kajarit irti, niin sieltä saa annettua johtosarjalle hieman löysiä.

                                EDIT: Ja sitten kun tarkemmin luin, niin sinulla taisikin olla luukun puolelta johdot poikki. Itsellä oli katon sisältä, joten ei varmaan kajareiden irroitus tähän autakkaan. Itsellä kun lasi luukusta aukesi, niin silloin piuhoihin pääsi hyvin käsiksi kun suojalistat vaan irroitti.
                                Last edited by 2Gee; 27-03-2009, 17:38.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎