Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 touring luukun kaasujousien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Madfexx
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 3646
    • Lempäälä

    #91
    Originally posted by Rock-Ola View Post
    vm2001 E39 touring, takaluukku ei nouse ellei auta käsin alkuun. Mitä pitää vaihtaa, mistä osat, mikä on työjärjestys?
    Katon takaosassa kattoverhoilun alla sijaitsevat pumput alkavat olla tiensä päässä. Tyypillinen vika, netistä löytyy kyllä ohjeita. Itse en ole kyseistä hommaa tehnyt, mutta tiedän, ettei ole aivan sieltä helpoimmasta päästä.
    Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
    Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

    Comment

    • marcus_108
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2012
      • 578
      • Hyllykallio

      #92
      Eipä se paha rasti ole niitä vaihtaa oikeestaan yhden asian kanssa joutuu takkuamaan ja se on pumppujen päiden irrottaminen ja kiinnittäminen sieltä/sinne katon sisään.. Muistaakseni Lasiluukku piti irrottaa muusta luukusta saranoineen.. Saranoiden säätäminen oli aika anaalista että sai sen lasiluukun osumaan ja irtoomaan kunnolla siitä reijästä..

      Edit: niin tietty mä en nut tiedä sit kumman tyyppinen luukku sulla on kysees ilman hydrauliikkaa niin kun mulla vai se jossa on hydraulipumppu, ja että onko niillä tos hommas kuinka eroavaisuuksia..
      Last edited by marcus_108; 11-05-2013, 19:49.
      Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
      Ford Mondeo 1.8 Stw -01

      Ex:
      E39 523i touring -99
      Opel kadett E 1.6 -89
      Seat Toledo 1.8 -92
      Toyota corolla Lb 1.6 -87
      Vw passat farkku 1.8 -99

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #93
        Lasiluukku ei tarvitse irroittaa. 15min homma vaihtaa pumput. Kyseessä ilmeisesti hydrauli luukku jossa vain yksi pumppu.

        Comment

        • marcus_108
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2012
          • 578
          • Hyllykallio

          #94
          Originally posted by Bmw Master View Post
          Lasiluukku ei tarvitse irroittaa. 15min homma vaihtaa pumput. Kyseessä ilmeisesti hydrauli luukku jossa vain yksi pumppu.
          ok muistan sit väärin.. meillä meni kaverin kans ens kertalaisina vähä reilu 2h ko. operaatios.. niin ja yksin ei kannnata alkaa vaihtaan, kun luukku painaa aika paljon. noh tietty tähänkin joku on kehittäny mahtavan soolo tekniikan..
          Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
          Ford Mondeo 1.8 Stw -01

          Ex:
          E39 523i touring -99
          Opel kadett E 1.6 -89
          Seat Toledo 1.8 -92
          Toyota corolla Lb 1.6 -87
          Vw passat farkku 1.8 -99

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #95
            Originally posted by marcus_108 View Post
            mahtavan soolo tekniikan..
            Harjanvarsi.

            Comment

            • marcus_108
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2012
              • 578
              • Hyllykallio

              #96
              Muistaakseni oot bmw master itekkin takunnu ton asian kans..

              65cm vääntöraudalla olen n.tunnin askarrellut eikä irtoa. Wtf? Toinenpuoli oli n.5min homma vaihtaa.
              Hain romuliikkeestä 120cm pitkän putken. Ei irtoa silläkään kun vääntää. Hajoaa auto ennemmin ympäriltä.

              Tuonne ei pääse mitenkään käsiksi, muutakuin tekemällä reikä kattopeltiin?

              Muistu mieleen syy miks irrotettiin se lasi, sillä sai lisää näkyvyyttä ja tilaa työskentelyyn..

              Ja sieltä lisää: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ing+takaluukku
              Last edited by marcus_108; 11-05-2013, 22:44.
              Saab 9-5 2.3T Stw -05 RE85
              Ford Mondeo 1.8 Stw -01

              Ex:
              E39 523i touring -99
              Opel kadett E 1.6 -89
              Seat Toledo 1.8 -92
              Toyota corolla Lb 1.6 -87
              Vw passat farkku 1.8 -99

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #97
                Originally posted by marcus_108 View Post
                Muistaakseni oot bmw master itekkin takunnu ton asian kans..






                Muistu mieleen syy miks irrotettiin se lasi, sillä sai lisää näkyvyyttä ja tilaa työskentelyyn..

                Ja sieltä lisää: http://www.btcf.fi/forum/showthread....ing+takaluukku
                Kyllä. Mulla tuo toinen pumppu on jäänyt pysyvästi jumiin. Jos ja kun ne on siellä normaalisti, lähtevät kerta napautuksella. Lasin irroitus ei tuo lisää tilaa saran väliin jossa ahtaus on.

                Comment

                • O.K.
                  Moderator
                  • Nov 2003
                  • 4854
                  • Espoo

                  #98
                  Originally posted by Bmw Master View Post
                  Kyseessä ilmeisesti hydrauli luukku jossa vain yksi pumppu.
                  Kyllä niissäkin on 2 isoa kaasujousta, kuten monet hydrauliluukkuun noita vaihtaneita ovat tässä topicissa todenneet. ETK:ssa lukee, että olisi vain 1 kaasujousi, mutta se on väärässä.
                  Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                  Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                  E34 525i

                  Comment

                  • Marcus
                    BTCF Member
                    • Dec 2012
                    • 18
                    • Vantaa

                    #99
                    Pallonivel on paikoillaan mutta miten ihmeessä sen tapin saa siitä toisesta päästä läpi ? Luukku ei nouse ylös enempää ja jousi on niin jäykkä ettei saa painettua kohdalleen... kylläpä tökkii vastaan tää vaihtaminen
                    Edit: Vai pitääkö tappi laittaa ensin ja sitten vasta pallonivel ? Sehän ei sillä tavalla kyllä osu kohdalleen kun jousi/pumppu on 1cm pidempi kuin kiinnikkeiden välit... Nyt kaljaa ja huomenna jatkuu...
                    Last edited by Marcus; 01-06-2013, 21:10.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Marcus View Post
                      Pallonivel on paikoillaan mutta miten ihmeessä sen tapin saa siitä toisesta päästä läpi ? Luukku ei nouse ylös enempää ja jousi on niin jäykkä ettei saa painettua kohdalleen... kylläpä tökkii vastaan tää vaihtaminen
                      Kyllä se luukku nousee enemmän kuin mitä se isokaasujousi on pitkä.

                      Comment

                      • Marcus
                        BTCF Member
                        • Dec 2012
                        • 18
                        • Vantaa

                        Vois varmaan auttaa että ottaa sen toisenkin pumpun sitten irti sehän siellä saattaa pistää vastaan ?

                        Comment

                        • SwampHog
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 43
                          • Nokia

                          Kaikki pumput vaihdettu myös täällä

                          Schmiedmannin romuilla mennään ja toivottavasti kestää yli vuoden..

                          Mulla oli toisen puolen kontin pumpusta jouset poikki (kuva) joten vaikutti olennainsesti siihen, että kontti meinas tulla niskaan vaikka oli +25..
                          Nyt pitää olla varovainen ettei napsahda leukaan kun pomppaa niin ilosesti ylös

                          BMW:n "speciaalityökaluna" käytin Motonetistä löytämääni rautaa (n 60cm) ja sillä oli helppo saada nuo pumput paikalleen.

                          Pari tuntia meni aikaa ja suurin osa ajasta meni noitten muoviosien kanssa ropaamiseen ja purkamiseen

                          Luukkua piti ylhäällä sopivanmittainen 2x4" parrunpätkä
                          Last edited by SwampHog; 13-12-2014, 23:48.
                          E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                          Comment

                          • Bmw Dreamer
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 2762
                            • Kouvola

                            kiva huomata että muillakin on puskurissa jälkiä ja multakuorma mukana katonvälissä.
                            BMW 520d Touring '06 314tkm
                            BMW 530D Touring '99 552tkm
                            BMW 320da Touring '02 427tkm
                            Volvo V70 D5 '02
                            Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                            Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                            Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                            Case IH 5140 Maxxum

                            Comment

                            • jaskap
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2010
                              • 526
                              • Finland Rovaniemi

                              Nostanpa vanhaa säiettä.

                              Aloin sitten omaan Touringiin vaihtamaan takaluukun jousia ja ihmettelin, että ei kyllä Betleyn oppaan viisaudet voi pitää paikkaansa. Ei varmasti mahdu saranoiden väliin mitään putkea, johon sopisi paksumpi takaluukun kaasujousi.

                              Onko joku saanut homman onnistumaan putken kanssa ilman takaluukun irrottamista.

                              Täältähän kyllä löytyikin käytännön vinkkiä-> eli takalasi pois ja raudalla vääntäen.


                              Siltikin omassa tuntuu aika ahtaalta tuo tila, mutta luukun irrottaminen on aika raskas operaatio.

                              Edit: Niinpä siinä kysymyksessä olikin vain uskon puute. Hallusta löytyi kylän isoin meisseli, jolla homma joutui sutjakkaasti ilman luukkujen irroittelua. Kiitos jäljempien viestien sparraajille.
                              Last edited by jaskap; 26-05-2021, 20:00.
                              e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                              e32 750 iA -88 DoubleSex.
                              Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                              Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                              e32 735 1/18
                              e34 M5 1/18
                              e24 635 Csi 1/18
                              e9 3.0 CSi 1/18
                              e31 850 Csi

                              Comment

                              • aae30
                                BTCF Member
                                • May 2010
                                • 2694
                                • .fi

                                Muistaakseni en lasia tai luukkua irroittanut jousia vaihtaakseni, mutta eipä se minun kaluni(putkea+lattaa+miggiliimaa)
                                mikään säästämisen arvoinen helpotus hommaan ollut, ja taisin senkin muokata puolelta toiselle sopivaksi välissä, joten
                                roskiin se jo lens.
                                Sorry I'm Not Sorry
                                E34 540iA 93 sedan
                                E34 540iA 93 sedan
                                E39 530iA 00 touring

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎