Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarruletkut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • LeWe
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 168

    #16
    v

    Cammerit erikseen.... Tai sit jos sul on,niin....:think

    Comment

    • Jarde
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 446
      • Oulu

      #17
      Jep! Sieltä AKE:lta tosiaan sanottiin että asiaa oli hiljattain käsitelty, en tosin kysynyt missä... varmaan jossain kahvipöydässä? Joten olisiko tulkintaa sitten muutettu?
      E46 320d sedan vm-02
      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #18
        Yhtä lailla huonosti ne kumiletkut voi tehdä. Tietääkseni kukaan ei vaadi todistuksia motonetin letkuistakaan, vaikka nekin on voitu tehdä päin persettä. Kuitenkin, letkun teko on sinänsä simppeli prosessi, jos letku on painettu liittimeen pohjaan asti niin epäonnistuminen on lähes mahdotonta, kone kun hoitaa puristamisen.

        Syy miksi teräspunoksia ei välttämättä kannattaisi laittaa katuliikenteeseen on se, että metalli väsyy. Aikansa heiluttua VOI punos sanoa naps ja sitten ollaan puussa. Ratakäytössä kun vaihdetaan säännöllisesti letkut, tai sitten törmätään vain siihen radan valliin eikä lyhtypylvääseen, on asia eri. Maailmalta on kuulunut joitain juttuja noiden katkeamisista parin vuoden jälkeen, eikä sitä voi oikein todeta ennen kuin se katkeaa. Itse olen punosletkujen puolesta, kunhan ymmärtää että siinä on omat riskinsä, joihin pitää suhteuttaa se hyöty.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Jarde
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 446
          • Oulu

          #19
          Originally posted by Cell View Post
          Yhtä lailla huonosti ne kumiletkut voi tehdä. Tietääkseni kukaan ei vaadi todistuksia motonetin letkuistakaan, vaikka nekin on voitu tehdä päin persettä. Kuitenkin, letkun teko on sinänsä simppeli prosessi, jos letku on painettu liittimeen pohjaan asti niin epäonnistuminen on lähes mahdotonta, kone kun hoitaa puristamisen.

          Syy miksi teräspunoksia ei välttämättä kannattaisi laittaa katuliikenteeseen on se, että metalli väsyy. Aikansa heiluttua VOI punos sanoa naps ja sitten ollaan puussa. Ratakäytössä kun vaihdetaan säännöllisesti letkut, tai sitten törmätään vain siihen radan valliin eikä lyhtypylvääseen, on asia eri. Maailmalta on kuulunut joitain juttuja noiden katkeamisista parin vuoden jälkeen, eikä sitä voi oikein todeta ennen kuin se katkeaa. Itse olen punosletkujen puolesta, kunhan ymmärtää että siinä on omat riskinsä, joihin pitää suhteuttaa se hyöty.
          Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta ei se auto kuitenkaan taida puuhun mennä vaikka yksi letku menisikin poikki!
          E46 320d sedan vm-02
          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #20
            Mihin sitte? Riippuu tietty tilanteesta mut harvinaisen vittumainen tapaus kun letku katkee, käkkäriä sitte vaan kiskomaan.

            Niin ja tosiaan, itse pistän teräspunokset kun letkut vaihdan ensi talvena, mutta riski on syytä tiedostaa.
            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • Erich
              BTCF Member
              • Apr 2005
              • 783
              • Hämeenkyrö

              #21
              Vähän OT, mutta rimaa hipoen...

              Originally posted by Cell View Post
              Kuitenkin, letkun teko on sinänsä simppeli prosessi, jos letku on painettu liittimeen pohjaan asti niin epäonnistuminen on lähes mahdotonta, kone kun hoitaa puristamisen.
              Niinhän sitä voisi luulla... Käytännössä pieleen voi mennä (ja mennäänkin) ainakin seuraavissa jutuissa:

              -väärät karat
              -vialliset karat (epäkeskeiset, huokoiset, luokaton pinnankarheus kartiopinnoissa)
              -väärät holkit
              -väärä letku
              -letkussa reikä (letkun volumetrinen hyötysuhde ei aina ole 100%...)
              -epäjatkuvuuskohta punoksissa
              -letkun vulkanointi epäonnistunut
              -väärä holkin puristushalkaisija (liian löysä = irtoaa, tai liian kireä = menee poikki)
              -holkki puristettu väärillä leuoilla
              -kara tungettu kudosten väliin (kun rautaa on enemmän kuin yksi kerros)
              -letku kuorittu väärin (jos kuoritaan)
              -holkki puristettu väärään kohtaan
              -you name it

              (okei, kaikki eivät ole olleet jarruletkuja, mutta rinnastettavissa kuitenkin)

              Osa noista on materiaalipuolen juttuja, osa enemmän tekijästä kiinni. Mutta tekijä ne materiaalitkin yleensä valitsee, että pieleen voi mennä niissäkin ihan yhtälailla. Muitakin varmasti on, mutta nää nyt ainakin tulee mieleen, koska näitä on käytännössä tullut vastaan. Ja toimittaja on ollut eräs Suomen suurimmista. Kaiken, siis aivan kaiken todellakin voi kämmätä, ja tullaan aina kämmäämään.

              Niin ja mun kanta tähän asiaan on se, että punokset (oli ne sitten terästä tai rättiä) kuuluvat katukäytössä letkun sisään, eivät pintaan. Punottuja ne orkkiksetkin on, vakkei sitä moni tunnu ajattelevan. Mutta kukin tyylillään.
              6 - E24 635
              7 - E38 740
              8 - E31 850

              Comment

              • Jarde
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2005
                • 446
                • Oulu

                #22
                Originally posted by Cell View Post
                Mihin sitte? Riippuu tietty tilanteesta mut harvinaisen vittumainen tapaus kun letku katkee, käkkäriä sitte vaan kiskomaan.

                Niin ja tosiaan, itse pistän teräspunokset kun letkut vaihdan ensi talvena, mutta riski on syytä tiedostaa.
                Ei ne kaikki jarrut katoa jos yksi letku katkeaa, paitsi jos ajaa autolla missä on yksipiiriset jarrut!
                E46 320d sedan vm-02
                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                Comment

                • Jarde
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 446
                  • Oulu

                  #23
                  Palatakseni itse asiaan, vielä tarvis kuvia/tietoa etuletkujen nipoista!
                  Kole lähettikin hyvät kuvat takaletkuista, kiitos!
                  E46 320d sedan vm-02
                  museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Erich: No ok, oikeassa olet, kaikkea voi sattua muttei ainakaan ole tekijästä kiinni ja noita saa ihan kaupastakin samoilla vioilla.

                    Jarde: Avaappa jarrusatulasta ilmausruuvi. Meneekö poljin kerrasta pohjaan? Niinpä niin...
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      #25
                      Originally posted by Cell View Post
                      Jarde: Avaappa jarrusatulasta ilmausruuvi. Meneekö poljin kerrasta pohjaan? Niinpä niin...
                      Katkaiseppa autostasi jarruletku ja kokeile pysäyttää auto. Pysähtyykö auto? Pysähtyy jos on kaksipiirijarrut. Jos jarrujärjestelmät ei ole tuttuja, google auttaa!
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • kole
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2002
                        • 506
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by Jarde View Post
                        Palatakseni itse asiaan, vielä tarvis kuvia/tietoa etuletkujen nipoista!
                        Kole lähettikin hyvät kuvat takaletkuista, kiitos!
                        Eipä kestä. Laitan vielä lisää jos löydän etuset...

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #27
                          Originally posted by Jarde View Post
                          Katkaiseppa autostasi jarruletku ja kokeile pysäyttää auto. Pysähtyykö auto? Pysähtyy jos on kaksipiirijarrut. Jos jarrujärjestelmät ei ole tuttuja, google auttaa!
                          No enpä ole kokeillut katkaista mutta kyllä meikäläisellä ainakin pamahtaa poljin kerrasta pohjaan, ei noissa vehkeissä ole kuin yksi pääsylinteri niin aika hiljaista on.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Originally posted by LeWe View Post
                            Cammerit erikseen.... Tai sit jos sul on,niin....:think
                            Myös 429Boss on Hemi...tosin tarkasti ottaen ehkä Semi.... ja kyllä, olen omistanut jokaisen USA Ford HiPo moottorin, myös siis 427 SOHC Cammerin.
                            Last edited by Hemi; 21-07-2007, 02:16.

                            Comment

                            • Jarde
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 446
                              • Oulu

                              #29
                              Vielä tarvis tietoa/kuvia etuletkujen nipoista!
                              E46 320d sedan vm-02
                              museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                              Comment

                              • peltone
                                BTCF Member
                                • Jan 2005
                                • 8092
                                • Willähde

                                #30
                                Vanaha, mutta sitäkin parempi. Eli katsuri sanoi että tuleppa takaisin kun takajarruletkut on vaihdettu.
                                Tarkemmin ottaen ne letkut, jotka lähtevät suoraan satuloista. Tyhmä, sokea ja tietämätön kun on, niin ovatko kyseiset letkut tässä kuvassa numerot #14?



                                Tuossa vielä linkki josta voi korjata minulle oikeat letkut jos olen aivan väärässä

                                Eli 523i 11/97 ja ASC löytyy.
                                E30 316 -87
                                E91 325i -06
                                E61 530d -06
                                F10 520d -14
                                ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎