Jep! Sieltä AKE:lta tosiaan sanottiin että asiaa oli hiljattain käsitelty, en tosin kysynyt missä... varmaan jossain kahvipöydässä? Joten olisiko tulkintaa sitten muutettu?
E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Yhtä lailla huonosti ne kumiletkut voi tehdä. Tietääkseni kukaan ei vaadi todistuksia motonetin letkuistakaan, vaikka nekin on voitu tehdä päin persettä. Kuitenkin, letkun teko on sinänsä simppeli prosessi, jos letku on painettu liittimeen pohjaan asti niin epäonnistuminen on lähes mahdotonta, kone kun hoitaa puristamisen.
Syy miksi teräspunoksia ei välttämättä kannattaisi laittaa katuliikenteeseen on se, että metalli väsyy. Aikansa heiluttua VOI punos sanoa naps ja sitten ollaan puussa. Ratakäytössä kun vaihdetaan säännöllisesti letkut, tai sitten törmätään vain siihen radan valliin eikä lyhtypylvääseen, on asia eri. Maailmalta on kuulunut joitain juttuja noiden katkeamisista parin vuoden jälkeen, eikä sitä voi oikein todeta ennen kuin se katkeaa. Itse olen punosletkujen puolesta, kunhan ymmärtää että siinä on omat riskinsä, joihin pitää suhteuttaa se hyöty.
Yhtä lailla huonosti ne kumiletkut voi tehdä. Tietääkseni kukaan ei vaadi todistuksia motonetin letkuistakaan, vaikka nekin on voitu tehdä päin persettä. Kuitenkin, letkun teko on sinänsä simppeli prosessi, jos letku on painettu liittimeen pohjaan asti niin epäonnistuminen on lähes mahdotonta, kone kun hoitaa puristamisen.
Syy miksi teräspunoksia ei välttämättä kannattaisi laittaa katuliikenteeseen on se, että metalli väsyy. Aikansa heiluttua VOI punos sanoa naps ja sitten ollaan puussa. Ratakäytössä kun vaihdetaan säännöllisesti letkut, tai sitten törmätään vain siihen radan valliin eikä lyhtypylvääseen, on asia eri. Maailmalta on kuulunut joitain juttuja noiden katkeamisista parin vuoden jälkeen, eikä sitä voi oikein todeta ennen kuin se katkeaa. Itse olen punosletkujen puolesta, kunhan ymmärtää että siinä on omat riskinsä, joihin pitää suhteuttaa se hyöty.
Ymmärrän kyllä pointtisi, mutta ei se auto kuitenkaan taida puuhun mennä vaikka yksi letku menisikin poikki!
E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Kuitenkin, letkun teko on sinänsä simppeli prosessi, jos letku on painettu liittimeen pohjaan asti niin epäonnistuminen on lähes mahdotonta, kone kun hoitaa puristamisen.
Niinhän sitä voisi luulla... Käytännössä pieleen voi mennä (ja mennäänkin) ainakin seuraavissa jutuissa:
-väärät karat
-vialliset karat (epäkeskeiset, huokoiset, luokaton pinnankarheus kartiopinnoissa)
-väärät holkit
-väärä letku
-letkussa reikä (letkun volumetrinen hyötysuhde ei aina ole 100%...)
-epäjatkuvuuskohta punoksissa
-letkun vulkanointi epäonnistunut
-väärä holkin puristushalkaisija (liian löysä = irtoaa, tai liian kireä = menee poikki)
-holkki puristettu väärillä leuoilla
-kara tungettu kudosten väliin (kun rautaa on enemmän kuin yksi kerros)
-letku kuorittu väärin (jos kuoritaan)
-holkki puristettu väärään kohtaan
-you name it
(okei, kaikki eivät ole olleet jarruletkuja, mutta rinnastettavissa kuitenkin)
Osa noista on materiaalipuolen juttuja, osa enemmän tekijästä kiinni. Mutta tekijä ne materiaalitkin yleensä valitsee, että pieleen voi mennä niissäkin ihan yhtälailla. Muitakin varmasti on, mutta nää nyt ainakin tulee mieleen, koska näitä on käytännössä tullut vastaan. Ja toimittaja on ollut eräs Suomen suurimmista. Kaiken, siis aivan kaiken todellakin voi kämmätä, ja tullaan aina kämmäämään.
Niin ja mun kanta tähän asiaan on se, että punokset (oli ne sitten terästä tai rättiä) kuuluvat katukäytössä letkun sisään, eivät pintaan. Punottuja ne orkkiksetkin on, vakkei sitä moni tunnu ajattelevan. Mutta kukin tyylillään.
Jarde: Avaappa jarrusatulasta ilmausruuvi. Meneekö poljin kerrasta pohjaan? Niinpä niin...
Katkaiseppa autostasi jarruletku ja kokeile pysäyttää auto. Pysähtyykö auto? Pysähtyy jos on kaksipiirijarrut. Jos jarrujärjestelmät ei ole tuttuja, google auttaa!
E46 320d sedan vm-02
museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68
Katkaiseppa autostasi jarruletku ja kokeile pysäyttää auto. Pysähtyykö auto? Pysähtyy jos on kaksipiirijarrut. Jos jarrujärjestelmät ei ole tuttuja, google auttaa!
No enpä ole kokeillut katkaista mutta kyllä meikäläisellä ainakin pamahtaa poljin kerrasta pohjaan, ei noissa vehkeissä ole kuin yksi pääsylinteri niin aika hiljaista on.
Vanaha, mutta sitäkin parempi. Eli katsuri sanoi että tuleppa takaisin kun takajarruletkut on vaihdettu.
Tarkemmin ottaen ne letkut, jotka lähtevät suoraan satuloista. Tyhmä, sokea ja tietämätön kun on, niin ovatko kyseiset letkut tässä kuvassa numerot #14?
Comment