memebuy23buy

523i, 525i, 528i 2000-2001

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiski
    Bimmer Rookie
    • Jun 2006
    • 33

    #16
    Originally posted by E39-530A View Post
    Minkälaista tarinaa olet tuosta M54B30:stä kuullut? Itselläni on sellainen, stepillä tottakai. Auto on ollut vajaan vuoden (108tkm->122tkm), mutta en ole ehtinyt vielä öljynsyöntiä havaitsemaan. Ostettaessa öljyt tosin olivat hieman alarajan yläpuolella. Vaihdoin sitten huoltovälin puolessa välissä öljyn ja suodattimen ja reilu kk sitten oli öljyhuolto. Niiden jälkeen en ole ehtinyt havaitsemaan mahdollista kulutusta.
    Omaan M54B30:aan olen kerran vaihtanut öljyt (venttiilinnostimet naputtivat 0W-30 -litkuilla) yhteensä tuolla on minun omistuksessa ajettu noin 12tkm (mittarissa nyt 83 tkm). Kertaakaan ei ole tarvinnut lisätä öljyä, öljytikussakaan ei ole pinta koskaan silmin havaittavasti laskenut.

    Mikä muuten tekisi erikoisesti M54B30:sta öljysyöpön?

    Eivätkö M52/M54-koneet ole perusrakenteeltaan identtiset. M52B25-, M54B25- ja M54B30-koneissa ainoastaan iskupituus vaihtelee (72mm, 75mm ja 89,6mm) männän halkaisijan ollessa kaikissa sama (84 mm). M54B22 poikkeaa edellämainituista, siinä isku on 72 mm ja poraus 80mm.

    Onko tuo suurempi iskupituus ainoa syy mahdollisesti suurempaan öljynkulutukseen M54B30:ssa, vai onko tälle jokin muukin selitys?

    Comment

    • E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 949
      • Espoo

      #17
      Tattis ja sori OT...

      Kiitoksia justerille, Hiskille ja Hemille M54B30-tiedoista. Sori, että meni vähän off-topikiksi.
      E92 335iA -08

      ---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7468
        • Oulu

        #18
        Originally posted by Hiski View Post
        M52B25-, M54B25- ja M54B30-koneissa ainoastaan iskupituus vaihtelee (72mm, 75mm ja 89,6mm) männän halkaisijan ollessa kaikissa sama (84 mm).
        Eikös tämä tarkoittaisi että M54B25:ssä on suurempi iskutilavuus kuin M52B25:ssä? Näinhän ei kuitenkaan ole joten jossain täytyy olla virhe. :think

        EDIT: Eli iskunpituudet menee näin:

        M54B22 = 72mm (sylinterin halkaisija 80mm)
        M52B25/M54B25 = 75mm
        M52B28 = 84mm
        M54B30 = 89,6mm
        Last edited by Petri.Kekkonen; 08-08-2007, 07:52.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          e39-530A ja Hiskille: Eli, huomatkaa nyt kuitenki tuo lauseeni...: "huhujen mukaan öljyyä syövässä 530i:ssä".... eli tämä juontaa erääseen täällä käytyyn keskusteluun jossa monikin 530i omistaja ilmoittautui reippaasti öljyä syövän 530i:n omistajaksi. ns."tosielämässä" ihan kaikki 530i:t eivät ole öljysyöppöjä ja tämä ei ole mutua.
          Nämä "huhut" toki siis eiväit koske m52TU/m54 moottorisarjaa yleensä, vaan vain ja ainoastaan tuota m54 moottorista 530i:tä.
          Rakenteellisesti tuo m52 perusta alkaa kuitenkin olemaan tuossa 3.0i moottorissa iskupituutensa äärirajalla, joka kyllä noin teoriassa lisää ainakin alttiutta öljynkulutukselle.

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            #20
            Tästä M54B30 öljynkulutuksesta voi lukea esim. Jenkki- tai Saksalais-seiteiltä, eli ei se nyt vain Suomalainen ilmiö ole. Itsellä on ollut kaksi kyseisellä padalla varustettua E39 mallia ja nyt on samalla moottorilla varustettu E60. Itsellä on ollut näissä kaikissa öljynkulutusta, joka painottuu sinne öljynvaihtovälin loppupäähän. Asiasta on puhuttu aikaisemmin: http://www.btcf.fi/forum/showthread....&highlight=m54

            Mitä taas tulee M54B25 ja vastaavan M52B25:sen eroihin. Niin merkittävin ero on nimenomaan moottorinohjauksessa. Uudempi moottorin ohjausjärjestelmä osaa käyttää paremmin portaattomasti muuttuvien nokka-akselien mahdollisuuksia ja hieman paremmin virtaavan imusarjan kanssa pitäisi moottorin olla tehokkaampi. Vääntökäyrän mukaan M54b25 moottorissa on vääntöä hieman enemmän ala- ja ylä-kierroksilla.

            Moottorinohjausjärjestelmän ohjaamalla sähköisellä kaasuläpällä on yksilölliset ohjelmat esim. . jokaiselle vaihteelle. Näitä tilanteesta riippuvia kaasuläpän ohjelmia on tallennettu järjestelmän muistiin yli 600 erilaista.

            Samaten katalysaattorit on siirretty lähemmäs moottoria ja yhdessä tarkemmin toimivamman moottorinohjausjärjestelmän kanssa täyttää moottori tiukemmat saastemääräykset.

            Eli tehtaan ilmoittamien tietojen mukaan M54B25 on tehokkaampi, puhtaampi ja taloudellisempi kuin edeltäjänsä.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #21
              Moottorinohjausjärjestelmä toki on eri ihan jo tuon sähköisen kaasupoljinjärjestelmän vuoksi ja tuo muu jää kyllä ainakin minulta todentamatta vaikka pihassa m52TU ja M54 rinnakkain seisookin.
              Nämä pakosarjojen ja imusarjojenkin erot toki voi olla olemassa, mutta mitenkään rinnakkain silmällä ja/tai mitalla katsottuna en minä näe näissä mitään eroja. Toki varaosanumerot muuttuu, kun moottorityyppi/speksi muuttuu, mutta jostain syystä minä en ajamalla, katsomalla enkä mittaamalla näissä mitään eroja näe/tunnusta, jotka ainakaan olisivat niin "merkittäviä" että sen perusteella juuri 2.5l m54 moottori toisi jotain lisäarvoa verrattuna 2.5l m52TU moottoriin/järjestelmään.
              Tuosta voi katsoa esim.niitä pakosarjojen/kattien eroja, joita minä en havaitse vaikka pöydällä on M54 ja M52TU pakosarjat rinnakkain?

              Eli ensin M52TU:



              ...ja perään M54:

              Comment

              • juster
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 624

                #22
                Eipä ole katalysaattoreiden paikassa kyllä eroa M52TU ja M54 välillä. M54 täyttää tiukemmat päästörajoitukset kuin M52TU, joten varaosanumeroiden erilaisuudelle on syynsä. Päästöjä on vähennetty moottoripolvien suhteen seuraavasti:

                M52 täyttää EU2 normin
                M52TU täyttää EU3 normin
                M54 täyttää EU4 normin

                Koska moottoreille asetetut vaatimukset kasvavat kokoajan mm. päästönormien kiristyminen, on moottorin toimintaa hallittava entistä tarkemmin. Siksi esim. kaasupolkimen toiminta on muutettu sähköiseksi.

                Jos on kiinnostusta tutustua M52TU:n moottoritekniikkaan syvällisemmin, eikä Saksankielinen teksti ole este: http://www.palivaventi.de/downloads/...dermotoren.pdf

                Kuvassa on moottoreiden teho- ja vääntökäyrät. M54 vääntö on parempi ala- ja ylä-kierroksilla.
                Attached Files

                Comment

                • Susi
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 473
                  • Kuopio, Suomi

                  #23
                  Hiukan OT, mutta kaverin vm99 528i meni rekisteröintikatsastuksessa Euro4 päästönormeihin, mikä merkittiin myös rekisteriotteeseen.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #24
                    Originally posted by juster View Post
                    ....Kuvassa on moottoreiden teho- ja vääntökäyrät. M54 vääntö on parempi ala- ja ylä-kierroksilla.
                    Tuossa pitää kyllä olla m54 koneen vertailuparina ihan m52 singlevanos, koska nuo m52TU moottorit kulkee kyllä teho ja vääntökäyriltään hyvinkin identtistä rataa tuon nyt nähdyn m54:n kanssa?
                    Eli näistä esim.-00 M52TU moottoreista on lähes poikkeuksetta jarruteltu tuo 190hv:n taso, eikä sunkaan tuo nyt nähty m52 n.170hv:n speksitaso, joka on lähtöisin siis vuonna -95 speksatusta käyrästä.

                    Comment

                    • juster
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2003
                      • 624

                      #25
                      Originally posted by Hemi View Post
                      Tuossa pitää kyllä olla m54 koneen vertailuparina ihan m52 singlevanos, koska nuo m52TU moottorit kulkee kyllä teho ja vääntökäyriltään hyvinkin identtistä rataa tuon nyt nähdyn m54:n kanssa?
                      Eli näistä esim.-00 M52TU moottoreista on lähes poikkeuksetta jarruteltu tuo 190hv:n taso, eikä sunkaan tuo nyt nähty m52 n.170hv:n speksitaso, joka on lähtöisin siis vuonna -95 speksatusta käyrästä.
                      Käyrät on nimenomaan M54B25 ja M52B25TU moottoreiden viralliset tehtaan käyrät.. Jos nyt haluttaisiin itse selvittää tehoeroja eri moottorikehitysversioiden välillä, ne pitäisi mitata kaikki kerralla peräkkäin. Muuten on tuloksia turha verrata keskenään.

                      M52B25 ja M52BTU tehoeroista uudemman hyväksi on jonkin verran ollut puhetta, mutta lehtien mittauksissa vanhempi on jopa nopeampi. M54B25 versiosta ei ole sattunut silmiin mitään lehtien tekemiä suorituskyky mittauksia.

                      Suurin syy näihin moottoripäivityksiin lienee kiristyneet saastemääräykset. Vertailun vuoksi myös M52B25TU ja M52B25 moottoreiden käyrät.
                      Attached Files
                      Last edited by juster; 09-08-2007, 21:02. Reason: Kuva jäi pois

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #26
                        Tehtaan m52TU käyrä on nimen omaan se -95 malliin ajettu m52 moottorin speksikäyrä joka siis ilmoitetaan tämän m52 moottorimallisarjan teho/vääntökäyräksi, vaikka todellisuuden kanssa sillä ei ole välttämättä enään tuon TU muutoksen jälkeen kovinkaan paljon tekemistä. Eli näin nuo m52TU moottorin tehot ilmoitetaan samoiksi kuin -96 mallisten m52 moottorien, vaikka tiedämme 100% varmuudella että "pientä" kehitystä on teho ja vääntökäyrässä tullut varsinkin tuon 9/98 koneen muuttumisen tietämissä. Oikeasti ja oikeasti mitattuna nuo 2,5l m52TU moottorien tehot pyörivät 190hv-195hv välissä ja näinhän se sitten nähtiinkin kun ko.moottori tyypitettiin pienin höystein m54 tyypiksi. Eli käytännössä on kuitenkin niin että m52TU on = m54 ja tuo vanha m52 on kuitenkin ihan eri moottori vaikka se tyypiltään kulkikin "päivitysversion" kautta m54:een.
                        Noin käytännön perstuntumalta ei näiden moottorien välisiä eroja voi mitenkään kuitenkaan havaita, siis toisin kuin m52 ja m52TU voimanlähteiden välillä, jotka jo perusluonteeltaan ovat täysin erilaisia.
                        Vielä tuohon tarjottuun m52TU käyrään sen verran, että todellisuudessa m52TU ja M54 käyrät ovat ja ovat oikeasti olleetkin hyvinkin identtiset, kun taas tuo nyt tarjottu käyrä on identtinen vm.-95 m52 moottorin speksikäyrän ja käytännösssä aavistuksen heikompi mitä nuo -97-98 m52 koneiset tyypillisesti ovat tuottaneet. Toki se tämän selittänee että näissäkin on tapahtunut vähintään ohjelmallista evoluutiota mallisarjan edetessä, tuohon m52TU moottorin ilmestymiseen saakka.

                        Comment

                        • Moonshine
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 1018
                          • Järvenpää

                          #27
                          Tähän asiaan ei tule lopullista totuutta (tm) ennen kuin jotkut ajavat M52B25, M52B25TU ja M54B25 bemunsa samalla dynolle peräjälkeen. Tästä asiasta on keskusteltu jo niin pirun monta vuotta, että kohta alkaa olla varmasti jo halukkaita laittamaan kolikoita kolehtiin moisen mittauksen mahdollistamiseksi...
                          Muuten, olivatko M52->M52TU->M54 muutokset identtisiä kaikkien moottoritilavuuksien kesken? Tarkoitan siis sitä että vaihtuiko M52B28->M52B28TU vaihdossa samat osat kuin M52B25->M52B25TU vaihdossa?
                          "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

                          Comment

                          • Petri.Kekkonen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2006
                            • 7468
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by Moonshine View Post
                            Tarkoitan siis sitä että vaihtuiko M52B28->M52B28TU vaihdossa samat osat kuin M52B25->M52B25TU vaihdossa?
                            Mun mielestä kyllä.
                            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                            E39 523i M Sport '00, Titansilber

                            Comment

                            • irmeli
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2005
                              • 29
                              • Oulu

                              #29
                              Teimme kaverin kanssa yksinkertaisen käytännön kiihdytystestin 523ia -99 ja 525ia -03 välillä. Ajoimme vierekkäin motarilla mittarinopeutta ~60 kmh 2 vaihteella ja siitä kiihdytys punaiselle (loppunopeus 110 kmh, en muista enää tarkkaan). Eroa tuli vain vajaa auton mitta 525ia:n hyväksi. Suurin osa tuli aivan yläkierroksilla. Suurin ero oli kaasupolkimen toiminnassa autojen välillä tai ts. herkkyydessä. 525:n kaasupoljin vastaa erittäin nopeasti moottorin ohjaukseen ja tottumattomalle auto aluksi hieman "ryntäilee" kun on tottunut painamaan reilunlaisesti sitä petaalia. Autojen erona oli myös rengastus, 523 = 225/55/16, 525 = 225/55/17. Tässähän ei ole mitään tieteellisesti testattua, mutta tulipahan kokeiltua ja hiukkasenhan se harmitti kun kaveri lipui maaliviivalla ohi!

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7468
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by irmeli View Post
                                Autojen erona oli myös rengastus, 523 = 225/55/16, 525 = 225/55/17.
                                Mielenkiintoinen testi, mutta tuskin nyt kuitenkaan oli 225/55R17 renkaat alla? Oisko ollu 225/45R17.
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X