Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530dA - pakoputken "haitariputki" ??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AkiV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 329

    E39 530dA - pakoputken "haitariputki" ??

    moro!

    Olen tossa kirjotellut kun kylmänä pärisee/räpisee kaasutuksissa auto, ei kyllä aina mutta usein. Kävin äsken tonkimassa auton alla ja kattelin mitä vois olla löysällä tms
    huomasin että se joustinputki(vai miksi joku sitä nimittikään), tai itse asiaassa kaksihan niitä, ne sellaset ritilän näköset härvelit.
    ..niiin eli niissä on mustia kohtia, selkeesti sen näkösia kohtia että tulee pakokaasua jostain välistä.

    voisiko tuo aiheuttaa pärinää? ..kuumana ei ääntä pääse niinkään, joten lämpölaajeneminen sopisi kuvioon kyllä.

    tuossa kuvatus... eli noi kaksi tuubia 6.numeron alla.


    EDIT: Niin..mites noitten vaihtaminen...joutuu ilmeisesti vaihtaa alkupäästä asti?

    -Aki-
    E39 530dA Touring -00
  • sirkus
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 2195
    • kaustinen

    #2
    Tarvikkeesta haitarit ja hitsillä alkuperästen tilalle. Orkkis maksaa hunajaa ku tulee katit mukana.
    Chrysler 300c crd touring 2010
    Daily driver
    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
    Man cave on wheels
    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
    Built not bought
    V8, only juice&milk come in 2 litres

    Kawasaki zzr1100 fighter


    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

    Comment

    • Jaska.T
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 1527
      • TaNpere

      #3
      Joku vois ryömiä auton alle ja mitata putken halkaisijan ja pituuden niin osais itsekkin käydä ostaan oikean kokoiset haitarit kun taitaa olla sökönä omassakin koslassa nuo. Ja ei millään viitsisi etsiä paikkaa missä vois mitata paksuuden

      G30 530e Msport
      -------------------------------------------------
      F30 330e Msport
      E60 525d Msport LCI
      E39 530d Touring
      Ex E46 320i coupé
      Ex AC Schnitzer S5 3.0d
      Ex ALPINA B6
      Ex E34 525i Touring
      Ex E36 328i Coupe
      Ex E38 740iA INDIVIDUAL x2
      Ex E39 530d Touring, 530d Sedan, 530d Msport
      Ex E21 315, 315 "ämmäläinen"
      Ex E30 Cabrio, E30 316i, E30 325i, 318i Touring jne...
      Never Drive Faster Than
      Your GuardianAngel Can Fly

      Comment

      • AkiV
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 329

        #4
        höh... olisi pitänyt aikasemmin pyytää mittoja enää ei jaksa pukkeja kaivaa

        tais se olla tuossa haitarissa vika...renkutin pakoputkea aika hyvin kun kaivelin vikaa ja nyt ääni on erilainen

        -a
        E39 530dA Touring -00

        Comment

        • Kähmy
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2007
          • 422
          • Kempele

          #5
          Jos ottaa orggikset, pitää ottaa katti kanssa...pyysin vaihtamaan mulle ton yhden missä oli reikä ja soittivat takas, että hieman yli 800e on osan hinta...nopeasti katottuna näyttäis tuo reikä olevan vieläkin tuolla alla...

          Tavallisesti juotettavasta lähteestä on kuultu että Biltemasta saisi haidarin ja sitten vain hitsiä...

          -Kähmy
          e46 325xi
          Yamaha FZR 1000 EXUP
          ex-e39 530i Touring

          Comment

          • sirkus
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 2195
            • kaustinen

            #6
            Joo biltemassakin on haitareita ja halpoja mut vähän liian isot ovat eli ei tuu hyvä.
            Chrysler 300c crd touring 2010
            Daily driver
            Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
            Man cave on wheels
            Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
            Built not bought
            V8, only juice&milk come in 2 litres

            Kawasaki zzr1100 fighter


            Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

            Comment

            • Snow Dog
              Bimmer Rookie
              • Oct 2005
              • 185
              • Raisio

              #7
              Originally posted by AkiV View Post
              höh... olisi pitänyt aikasemmin pyytää mittoja enää ei jaksa pukkeja kaivaa

              tais se olla tuossa haitarissa vika...renkutin pakoputkea aika hyvin kun kaivelin vikaa ja nyt ääni on erilainen

              -a
              samanvuotiseen 730 nakuun laitoin mallia Biltema, 16 EUR/kpl.
              halk.51mm / pituus 305mm. Oli hieman pitkät, mutta molemmista päistä kun katkaisi putkiosat pois niin sopi hyvin.
              En kyllä tiedä onko paljon eroa tuossa E39ssä.

              Omassa oli myös se kannatinrauta ruostunut poikki, sekä oikeanpuoleinen moottorin kannatinkumi hieman kärsinyt (5mm kaveria lyhyempi). Tiedä sitten paljonko vaikuttaneet haitarinputkien elinikään, mutta kannattanee tarkistaa joka tapauksessa.
              Last edited by Snow Dog; 23-06-2019, 09:59.
              F01 740d -11
              F11 530d -13
              E93 325 -07
              ex: E38 730d -00
              ex: E39 523AT -97
              ex: E39 530dAT -00

              Comment

              • kMA
                Bimmer Rookie
                • Jun 2006
                • 27
                • Helsinki

                #8
                Onkohan kenelläkään sanoa tähän ongelmaan nyt mitään oikeaa ratkaisua. Sopiiko nuo bilteman haitariputket 530d:hen vai pitääkö ostaa jotain orggis osia. Ja voisiko joku kertoa että kuinka nuo asennetaan sinne paikoilleen. En ole itse tutkinut, mutta olen melko varma että omassa autossani on sama ongelma. Eli tarvitseeko tuo putket hitsata kiinni? Itselläni ei ole hitsaukseen mahdollisuutta, mutta mitä luulette onko kallis juttu jos vie johonkin pajalle korjattavaksi?


                -kMA

                Comment

                • Kähmy
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2007
                  • 422
                  • Kempele

                  #9
                  Originally posted by kMA View Post
                  Onkohan kenelläkään sanoa tähän ongelmaan nyt mitään oikeaa ratkaisua. Sopiiko nuo bilteman haitariputket 530d:hen vai pitääkö ostaa jotain orggis osia. Ja voisiko joku kertoa että kuinka nuo asennetaan sinne paikoilleen. En ole itse tutkinut, mutta olen melko varma että omassa autossani on sama ongelma. Eli tarvitseeko tuo putket hitsata kiinni? Itselläni ei ole hitsaukseen mahdollisuutta, mutta mitä luulette onko kallis juttu jos vie johonkin pajalle korjattavaksi?
                  -kMA
                  Vien itse tänään korjaamolle noi bilteman osat 79123 (jos löytyy) ja kysyn onnistuuko. Pistän tänne sitten infoa.

                  -Kähmy
                  Last edited by Kähmy; 07-12-2007, 10:37. Reason: typo
                  e46 325xi
                  Yamaha FZR 1000 EXUP
                  ex-e39 530i Touring

                  Comment

                  • Kähmy
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2007
                    • 422
                    • Kempele

                    #10
                    Selvis. Bilteman haitariputket nro 79123 on kai saman kokoisia kuin bemarin putki (51mm). Soittivat korjaamolta, että olisko pikkuisen isompia, niin saisi helpommin kiinni (klemmareilla). Ei oo BT:lla, isommat on paljon isompia, aikoivat koittaa saada ne jotenkin. Menin hakemaan auton ja olivat hitsanneet palat suoraan kiinni ja auto on hiljainen kuin SBD...työtä oli mennyt kai 2.5h kun olivat ottaneet putken irti ja yksi pultti hirtti. Eli noin 240e työtä ja 32e putken palaset.

                    "ehkä" halvempi kuin Wetterin 800e/putki ja työ päälle..

                    -Kähmy
                    e46 325xi
                    Yamaha FZR 1000 EXUP
                    ex-e39 530i Touring

                    Comment

                    • vesaoinonen
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 2
                      • Oulu

                      #11
                      Kaikki vaikuttaa kaikkeen...

                      No niin. Mulla oli 530 DA -02:ssa sama ongelma eli toinen haitareista oli kaput. Uusi putki Wetterillä ainoastaan 1040€ ja vanha vielä vaihdossa. Ei kiitos!! Joten otin putken irti, hain Biltemasta tarvikehaitarit (51 mm) ja hitsautin ne vanhojen tilalle. Putki paikalleen ja pelittää. No ei ihan... Auton suorituskyky hieman aleni eli moottori vetää pienillä kierroksilla aikaisempaa heikommin ja täyskaasukiihdytyksessä kuuluu pieni vihellys. Onko tämä nyt näin pienestä kiinni!! Vai tuliko mulla autoon jokin muu vika, joka ilmeni putken vaihdon jälkeen?

                      Harmittaa niin, että mielessä jo kävi tuon uuden putken hankinta. Voihan hittolainen!!!

                      Kommentit ja vinkit tervetulleita.
                      Last edited by vesaoinonen; 17-07-2009, 13:44.

                      Comment

                      • Simpel
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 405

                        #12
                        Originally posted by vesaoinonen View Post
                        No niin. Mulla oli 539 DA -02:ssa sama ongelma eli toinen haitareista oli kaput. Uusi putki Wetterillä ainoastaan 1040€ ja vanha vielä vaihdossa. Ei kiitos!! Joten otin putken irti, hain Biltemasta tarvikehaitarit (51 mm) ja hitsautin ne vanhojen tilalle. Putki paikalleen ja pelittää. No ei ihan... Auton suorituskyky hieman aleni eli moottori vetää pienillä kierroksilla aikaisempaa heikommin ja täyskaasukiihdytyksessä kuuluu pieni vihellys. Onko tämä nyt näin pienestä kiinni!! Vai tuliko mulla autoon jokin muu vika, joka ilmeni putken vaihdon jälkeen?

                        Harmittaa niin, että mielessä jo kävi tuon uuden putken hankinta. Voihan hittolainen!!!

                        Kommentit ja vinkit tervetulleita.

                        Niin sä vaihdoit ne "joustosukat" sieltä?

                        itsellä kun vaihdoin ne joustopätkät niin tuli samat oireet kun sulla..täyskiihdytyksella sellainen vilinä...en tiedä mistä johtuu..antaa olla..
                        ja hieman kuin olis laiska auto..
                        en ole sen enempä perehtynyt..jos joku tietää niin vinkkiä kiitos..

                        Huom: autosi on 530d?
                        Last edited by Simpel; 17-07-2009, 12:18.

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Mahdollisesti se ahtopaineen ohjausletku (tai jokusemmonen) irti. Lähtee ja jää irti tosi helposti sen pakoputken kanssa taistellessa...
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • WSE1
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3242
                            • Suomusjärvi

                            #14
                            Originally posted by vesaoinonen View Post
                            No niin. Mulla oli 530 DA -02:ssa sama ongelma eli toinen haitareista oli kaput. Uusi putki Wetterillä ainoastaan 1040€ ja vanha vielä vaihdossa. Ei kiitos!! Joten otin putken irti, hain Biltemasta tarvikehaitarit (51 mm) ja hitsautin ne vanhojen tilalle. Putki paikalleen ja pelittää. No ei ihan... Auton suorituskyky hieman aleni eli moottori vetää pienillä kierroksilla aikaisempaa heikommin ja täyskaasukiihdytyksessä kuuluu pieni vihellys. Onko tämä nyt näin pienestä kiinni!! Vai tuliko mulla autoon jokin muu vika, joka ilmeni putken vaihdon jälkeen?

                            Harmittaa niin, että mielessä jo kävi tuon uuden putken hankinta. Voihan hittolainen!!!

                            Kommentit ja vinkit tervetulleita.
                            Joku muu vika. Vuotaneekohan ahtopaineletkujen liitos jossakin...
                            Biltsun haitarit kustantavat 16€ kpl + purku ja hitsaustyöt joten tulee "pikkuisen" originaali vaihto-osaa halvemmaksi eikä lopputulos ainakaan ole yhtään sen huonompi asiallisesti hitsailtuna.
                            Noilla biltsun haitareilla lopputuloksesta tulee itseasiassa loistava kunhan malttaa lensin lyhentää niitä riittäävästi, sen jälkeen pakoputkiston sentin-pari liian pikiksi jätettyihin putkiin tehdään 8kpl sentin syvää hahloa rautasahalla ja naputellaan nämä biltsun haitarit sitten siihen päälle (menevät hahlojen ansiosta kutistuneen putken päälle), tulee tiivis jo hitsaamatta, hitsataan silti kunnoolla vielä (on helppoa jo kun putket pysyvät kiinni. Tämä hitsaustyöhän kannattaa ehdottomasti tehdä tuo putkiston osa irrallaan, irroituksessa ei mene kauaa joten paikallaan hitsaamisessa ei oikeastaan ole järkeä varsinkaan jos molemmat haitarit vaihdetaan samalla kertaa.
                            Last edited by WSE1; 18-07-2009, 01:55.

                            Comment

                            • Supa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 7597
                              • Järvenpää

                              #15
                              Juu kannattaa tarkistaa turbon liitos ja että myös ahtopaineenohjausletku on paikallaan.
                              Sitten vinkki siihen putken irroitukseen turbolta, kallistuksen vakaaja pitää irroittaa kiinikkeistään, muuten on hankalaa. Tällöin putki tulee katteineen sieltä pois kun oikeassa kulmassa ottaa.
                              - E90 320i LCI M-sport -09
                              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎