Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 talvirengaskoko, mahtuuko pyörimään? 225/50-17

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • himonussija
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2005
    • 392
    • Finland

    #46
    En ymmärrä Rubun pointtia

    Mitä väliä sillä on jos rengas on 225/45 eikä 235/45? Jos hintaero on 125€ ja renkaassa ei tunnu olevan ajossa mitään eroa niin miksi pitäisi maksaa tuo 125€ ihan vain siksi että voisi kehuskella omistavansa ns. "originaali kokoiset" renkaat?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #47
      Originally posted by himonussija View Post
      En ymmärrä Rubun pointtia

      Mitä väliä sillä on jos rengas on 225/45 eikä 235/45? Jos hintaero on 125€ ja renkaassa ei tunnu olevan ajossa mitään eroa niin miksi pitäisi maksaa tuo 125€ ihan vain siksi että voisi kehuskella omistavansa ns. "originaali kokoiset" renkaat?
      Kertoohan se toki auton omistajastakin ainakin joillekkin jotain, kun alla pyörii selkeästi kymmenien metrien päästä havaittavissa oleva minikokoinen tai traktorikoon rengassetti, vai?
      Ainakin monen muun merkin harrastepiireissä tällaista henkilöä kuitenkin helposti pidetään yksinkertaisesti joko köyhänä tai hiemän yksinkertaisena?
      Tuntuu kuitenkin että rengasliikkeen tiskin takana seisova ja autoonsa oikeaa rengaskokoa etsivä keski-iän ohittanut naishenkilö on näistä "vaikeista asioista" selkeästi peremmin perillä...tai hänen itsetuntonsa antaa myöden kysyä niiltä jotka oikeasti tietää.
      En tosiaan voi ymmärtää miksi tämä asia on kuin onkin monelle juuri BMW:n omistajalle niin käsittämättömän vaikea asia? Siis sama kuin tuo eri vannehalkaisijoiden "alle sopiminen"? Toki rengasliikkeestä mielellään myydään näitä "nurkkapoistoja" ja erikoiskokoja niille jotka marssivat TM-lehti kourassa "asiantuntevlle" rengasostoksille....koska asiakas on aina oikeassa?

      ps.eikä tätä ole tarkoitettu edes provoksi, vaan on ihan omakohtainen jatkuva ihmettelyn aihe. Enkä nyt tarkoita esim.225/45-17" vst.235/45-17" kokoeroja, vaan noita selkeästi vääränkokoisia valintoja.
      Last edited by Hemi; 07-11-2007, 22:12.

      Comment

      • Axu83
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 601
        • Vantaa

        #48
        Tietääkseni BMW on suunniteltu Saksaan. Miten nuo vakiokoot sitten käyttäytyy Suomen uraisilla ja jäisillä teillä? Eikö sentin pari kapeampi voi toimia paremmin kuin orkkisläski?
        E91 330dA LCI MSport 82tkm *for sale*
        E92 325i Black Coupe 51tkm *sold*
        Listen, and understand. That terminator is out there. It can't be bargained with.
        It can't be reasoned with. It doesn't feel pity, or remorse, or fear.
        And it absolutely will not stop, ever, until you are dead.

        Comment

        • jeppis
          Bimmer Rookie
          • Oct 2005
          • 165
          • Laihia

          #49
          eiköhän se nyt oo jokaisen ihan oma asia millaiset renkaat alle laittaa! kun vain sopii pyörimään ja kantavuus riittä. mitä v###ua te valitatte ali tai ylikoon renkaista, kaikki ne pöyrii!
          BMW M535i 1986

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #50
            Originally posted by jeppis View Post
            eiköhän se nyt oo jokaisen ihan oma asia millaiset renkaat alle laittaa! kun vain sopii pyörimään ja kantavuus riittä. mitä v###ua te valitatte ali tai ylikoon renkaista, kaikki ne pöyrii!
            Se että mitä loppu kädessä olette ostaneet/millä ajatte on teidän asia, tässä topicissa käsitelläänkin sitä mitkä ovat E39 järkevältä näyttävät ja ennen kaikkea rekisteriotteen mukaiset koot.

            Jos joku haluaa laittaa naapurin vanhan carinan renkaat sinne alle niin ihan sama mutta parempi olla kommentoimatta tässä topicissa varsinkin kun ketjun aloittaja kysyi asiallisesti mahtuuko hänen autoonsa renkaat mitkä olivat oikean kokoiset.

            Jeppiksen tapainen kommentointi johtaa just siihen että todellinen asia ja tieto hukkuu turhan paskan jauhamiseen.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #51
              Originally posted by Axu83 View Post
              Tietääkseni BMW on suunniteltu Saksaan. Miten nuo vakiokoot sitten käyttäytyy Suomen uraisilla ja jäisillä teillä? Eikö sentin pari kapeampi voi toimia paremmin kuin orkkisläski?
              Hyvinhän sinne voi halutessaan pistää leveämmän tai kapeamman renkaan alle, kunhan valitaan silloin oikea profiilisuhde, jolloin orggis ulkohalkaisija ei myöskään muutu. Eli kapeampi rengas+korkeampi profiilisuhde=ulkohalkaisija ei muutu orggiksesta.
              Tai....Leveämpi rengas+matalampi profiilisuhde= ulkohalkaisija edelleenkin pysyy muuttumattomana/orggiksena.
              Eli tätä leveyden ja profiilisuhteen vaikutusta renkaan ulkohalkaisijaan ei vain tunnuta tajuavan. Jokaiseen standardivierintäkehään ei löydy kaikkia mahdollisia leveyksiä, mutta halutessaan löytyy kyllä AINA oikean ulkohalkaisijan rengastus jos vain asiasta haluaa ottaa edes hieman selvää=kysyä.

              Comment

              • bimmer
                Bimmer Rookie
                • Jan 2003
                • 105
                • JKL

                #52
                Kesärenkaat autooni hommasin, ja pähkäilin kanssa näitä kokoja.
                Ihmetyksen aiheena on se, että alkuperäinen koko on 225/55 16 sekä 235/45 17, mutta tuo 235 on vierintäkehältään selkeästi pienempi kuin tuo 225.
                Niinpä laitoin kesärenkaiksi 225/50 17 joka on erittäin lähellä tuota toista alkuperäistä eli 225/55 16 kokoa, mutta ei "originaali" koko.
                Onko ajatuksia miksi suosituskoko menee näin?
                Tietenkin se että 235/50 17 olisi jo reilusti ylikokoinen, ja olisiko 225/50 17 taas harvinainen koko, onko jollain tietoa?
                Ainakin se oli 50€ sarja kalliimpi kuin mitä olisi ollut tuo 235:nen...

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by bimmer View Post
                  Kesärenkaat autooni hommasin, ja pähkäilin kanssa näitä kokoja.
                  Ihmetyksen aiheena on se, että alkuperäinen koko on 225/55 16 sekä 235/45 17, mutta tuo 235 on vierintäkehältään selkeästi pienempi kuin tuo 225.
                  Niinpä laitoin kesärenkaiksi 225/50 17 joka on erittäin lähellä tuota toista alkuperäistä eli 225/55 16 kokoa, mutta ei "originaali" koko.
                  Onko ajatuksia miksi suosituskoko menee näin?
                  Tietenkin se että 235/50 17 olisi jo reilusti ylikokoinen, ja olisiko 225/50 17 taas harvinainen koko, onko jollain tietoa?
                  Ainakin se oli 50€ sarja kalliimpi kuin mitä olisi ollut tuo 235:nen...
                  Rengaskokoja ei voi kertauttaa jokaisesta "alkuperäiskoosta". Lähtökohdaksi on otettava E39 tapauksessa 205/65R15 vierintäkehä. Tästä voi päätellä, että (niin alkuperäiskokoja kuin ovatkin) 235/45R17 on hieman alikokoinen ja 225/55R16 puolestaan jo hieman ylikokoinen. Molemmat ovat kuitenkin alle 1% sisällä suuntaansa 205/65R15 verrattuna. 225/50R17 on kehältään 1,4% ylikokoinen ja harvinaisempana kokoluokkana yleensä kalliimpi.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #54
                    tämähän on huvittavaa.. jos kerran "koko auto sekoaa" kun on liian iso vierintäkehä tarvittavan lisäväännön takia niin miten ihmeessä voi ajaa autoa kun sun oma painos kuormittaa varmasti enemmän kuin se muutaman millin vierintäkehän muutos? tai mitäs sitten jos on auto täynnä raavaita miehiä (5x80kg) eikös auton pitäis tiltata totaalisesti heti ekan metrin jälkeen? jos abs:n toimintaan tulee 1ms viive niin se ei tee kenellekkään mitään ja jos tässä tilanteessa kolari käy niin se kävisi myös vakiokokoisilla renkailla.. jos edessä ja takana on erikokoiset niin varmasti voikin aiheuttaa ongelmia ja jos joka nurkassa samankokoiset pallot ja renkaiden vaihdon jälkeen vilkuttelee jotain luiston hallintojen taikka abs valoja nii ensimmäisenä lähtisin hakemaan vikaa tiensä päässä olevista abs antureista jotka on ottanu itseensä mopon tärinästä...

                    olen puhunut!
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Mc_Ozo
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2004
                      • 143
                      • Mikkeli

                      #55
                      Meneekö alle 215/55/17 olisi hivenen suurempi kuin 225/50/17
                      From zero to hero

                      Comment

                      • Haju69
                        Administrator
                        • Nov 2005
                        • 16361
                        • Leppävirta

                        #56
                        Originally posted by Mc_Ozo View Post
                        Meneekö alle 215/55/17 olisi hivenen suurempi kuin 225/50/17
                        On jo aika pielessä tuo rengaskoko. Kaikkein järkevintä olisi se oikea autoon tarkoitettu koko.

                        Onko automaatti vai manuaali?
                        LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                        E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                        B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                        Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                        Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                        Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                        Comment

                        • Mc_Ozo
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 143
                          • Mikkeli

                          #57
                          Manuaali
                          From zero to hero

                          Comment

                          • MajorDrake
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 7527
                            • Jyväshyvä

                            #58
                            Originally posted by peto2 View Post
                            tämähän on huvittavaa.. jos kerran "koko auto sekoaa" kun on liian iso vierintäkehä tarvittavan lisäväännön takia niin miten ihmeessä voi ajaa autoa kun sun oma painos kuormittaa varmasti enemmän kuin se muutaman millin vierintäkehän muutos? tai mitäs sitten jos on auto täynnä raavaita miehiä (5x80kg) eikös auton pitäis tiltata totaalisesti heti ekan metrin jälkeen? jos abs:n toimintaan tulee 1ms viive niin se ei tee kenellekkään mitään ja jos tässä tilanteessa kolari käy niin se kävisi myös vakiokokoisilla renkailla.. jos edessä ja takana on erikokoiset niin varmasti voikin aiheuttaa ongelmia ja jos joka nurkassa samankokoiset pallot ja renkaiden vaihdon jälkeen vilkuttelee jotain luiston hallintojen taikka abs valoja nii ensimmäisenä lähtisin hakemaan vikaa tiensä päässä olevista abs antureista jotka on ottanu itseensä mopon tärinästä...

                            olen puhunut!
                            Niin, minäkin olen ihmetellyt että mistä se auto tietää alla olevan liian isot renkaat jos molemmilla akseleilla on saman kokoiset? Se kyllä on ymmärrettävää jos akselien välille tulee pyörimiseroa että siitä auto tykkää kyttyrää...

                            Onko siis jolla kulla E39:n suhteen kokemusta että ylikokoiset renkaat eivät toimi jos molemmissa päissä on samankokoiset :think Ainakaan uudemmat mallit ei moisesta ole moksiskaan.
                            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by MajorDrake View Post
                              Onko siis jolla kulla E39:n suhteen kokemusta että ylikokoiset renkaat eivät toimi jos molemmissa päissä on samankokoiset :think Ainakaan uudemmat mallit ei moisesta ole moksiskaan.
                              Tuskin E39:ikään siitä varsinaisesti sekoaa. Sehän on sama kuin vaihtais hieman eri perävälityksen. Laatikon toiminta voi olla alkuun hieman kulmikasta, kun vääntömomentti renkaalla ei olekaan se, mitä moottori/laatikko kuvittelee sen niillä parametreilla olevan.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎