Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i käyntihäiriö --> käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puuhapete80
    Newbiemmer
    • May 2007
    • 10
    • Pirkanmaa

    e39 523i käyntihäiriö --> käynnistysongelma

    Vian kuvaus: E39 523i -98 toimi moitteettomasti edellispäivän, seuraava aamuna toimi vielä, kun siirsin autoa varaston edestä metrin taaksepäin. Illalla kun piti lähteä liikenteeseen, niin lähti vaivoin käyntiin ja sammui lähes saman tien n. 5s, yritin uudelleen, sama juttu. Tuntui, että olis käynyt vajaalla. Kirosanat ja pihalle, lievää bensan hajua. Missähän päin vika lymyilee??? Kenties bensapumppu?
    Sää ollut erittäin kostea, mutta auto pääosin katoksessa, mahtaako olla vaikutusta?:think

    Jees, nyt tuli taas käytyä testaamassa ja vian luonne muuttui: enää ei lähde käyntiin, startti vinkuu/huutaa, muttei pyöritä moottoria. Yritin työnnellä autoa vaihde päällä, jotta sais moottoria vähän pyörähtämään, mut ei auttanut, startti vinkuu/huutaa edelleen. Lieneekö vika starttimoottorissa tai solenoidissa, joka jumissa/jäänyt ns. välille? Täytyy vielä työntää autoa lisää useamman ukkelin kanssa hiukka myöhemmin.:think

    No niin, eiköhän vika jokin alla olevista

    Venttiilien liimautuminen
    Viallinen nokka-akselitunnistin eli PULSE GENERATOR CAMSHAF
    Kampiakselin asentoanturi
    Pakonokan asentotunnistin
    Jumissa oleva startin pyörä
    Bensanpaineensäädin
    Ajonesto
    Startin hammaspyörän hampaat


    Kokeillaanpa työnnellä ja nytkytellä vaihde päällä ja sitten sahailla sitä starttia vaikka ilkeeltä kyllä kuullostaakin.

    Jee, lisävirtaa käynnistyskaapeleilla ja starttia sahaamaan: noin 1-2 min. ja auto käynnistyi!!! Eli luultavasti käynnistysongelman syy oli tuossa alempana mainittu venttiilien jumiutuminen. Kiitokset kaikille vastanneille!!!!
    Last edited by puuhapete80; 10-12-2007, 21:37. Reason: kuvauksen tarkennus
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Kampi-akselin asennontunnistin (?). Vikakoodeista näkee.

    Comment

    • kaol
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 5007
      • Ilmajoki

      #3
      Originally posted by puuhapete80 View Post
      siirsin autoa varaston edestä metrin taaksepäin.
      Ei siellä mitään rikki ole.
      Lähes kaikkien autovalmistajien moottoreissa on nykyään ominaisuutena, että moottorin lyhyt käyttäminen kylmänä "liimaa" venttiilit jumiin. Tämä johtuu siitä, että kylmänä moottorin polttoaineseos on erittäin rikasta ja kun moottori sammutetaan, niin seoshöyryt jäävät imukanaviin ja sylinteriin. Moottorin seisoessa yön yli seoshöyryt muodostavat venttiiliohjureihin/-tiivisteisiin pienen "liimakerroksen".
      Vian saa poistettua käyttämällä moottoria tyhjäkäynnillä (en suosittele kierrättämistä) niin kauan, kunnes käynti on taas normaalia. Jos moottori ei käynnisty, niin silloin pyöritetään startilla, mutta kaasupolkimeen ei kosketa.

      Ja tulevaisuudessa tälläiset tapaukset välttää sillä, että autoa siirtäessä käytetään moottoria vähintään minuutin ajan.
      Kokeilemalla se selviää...

      Comment

      • O-Peksi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 2775
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by kaol View Post
        Ei siellä mitään rikki ole.
        Lähes kaikkien autovalmistajien moottoreissa on nykyään ominaisuutena, että moottorin lyhyt käyttäminen kylmänä "liimaa" venttiilit jumiin. Tämä johtuu siitä, että kylmänä moottorin polttoaineseos on erittäin rikasta ja kun moottori sammutetaan, niin seoshöyryt jäävät imukanaviin ja sylinteriin. Moottorin seisoessa yön yli seoshöyryt muodostavat venttiiliohjureihin/-tiivisteisiin pienen "liimakerroksen".
        Vian saa poistettua käyttämällä moottoria tyhjäkäynnillä (en suosittele kierrättämistä) niin kauan, kunnes käynti on taas normaalia. Jos moottori ei käynnisty, niin silloin pyöritetään startilla, mutta kaasupolkimeen ei kosketa.

        Ja tulevaisuudessa tälläiset tapaukset välttää sillä, että autoa siirtäessä käytetään moottoria vähintään minuutin ajan.
        Kuulostaa aika utopistiselta tuo venttiileiden "liimautuminen", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Kun tuon ikäinen ehjä kone pyörii, niin eiköhän siellä venttiilit liiku nokkien/jousien vaikutuksesta niinkuin pitääkin, mekaaninen yhteys kuitenkin jokaisen osan välillä ja liikuttavat voimat suht suuria. Ei taida bensa-ilma seoksesta semmoista teholiimaa syntyä millä sais venttiilit jumiamaan...
        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #5
          Originally posted by O-Peksi View Post
          Kuulostaa aika utopistiselta tuo venttiileiden "liimautuminen", mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Kun tuon ikäinen ehjä kone pyörii, niin eiköhän siellä venttiilit liiku nokkien/jousien vaikutuksesta niinkuin pitääkin, mekaaninen yhteys kuitenkin jokaisen osan välillä ja liikuttavat voimat suht suuria. Ei taida bensa-ilma seoksesta semmoista teholiimaa syntyä millä sais venttiilit jumiamaan...
          Jos et minua usko, niin sopii käydä kysymässä paikallisessa BMW-huollossa onko asia näin.
          Tuttu juttu huollossa, kun asiakkaat soittavat, että miksei moottori käynnisty ja puristusten tuntu on täysin hukassa.

          -"Siirsin autoa eilen ja silloin toimi hienosti."
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • Jukkis
            Bimmer Rookie
            • Sep 2007
            • 32
            • Oulu

            #6
            Originally posted by kaol View Post
            Jos et minua usko, niin sopii käydä kysymässä paikallisessa BMW-huollossa onko asia näin.
            Tuttu juttu huollossa, kun asiakkaat soittavat, että miksei moottori käynnisty ja puristusten tuntu on täysin hukassa.

            -"Siirsin autoa eilen ja silloin toimi hienosti."
            Ihan totta se on. Volvoissa on ollu samaa. Joitakin on tuotu pajalle ja ei muutaku akku laturiin ja sahaamaan käyntiin. Siitä ne sitten innostuu käymään. Tosiaan tuntuu että ei oo puristuksia yhtään. En minäkään sitä aluksi heti uskonu

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Eli venttiilit siis jää vähän raolleen? Ei varmaan kovin paljoa voi jäädä ilman että mäntä ottaa kiinni. En oikein vieläkään jaksa uskoa, että niin tiukkaan voisi liimautua noilla aineilla mitä siellä pyörii...
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • Jukkis
                Bimmer Rookie
                • Sep 2007
                • 32
                • Oulu

                #8
                Originally posted by O-Peksi View Post
                Eli venttiilit siis jää vähän raolleen? Ei varmaan kovin paljoa voi jäädä ilman että mäntä ottaa kiinni. En oikein vieläkään jaksa uskoa, että niin tiukkaan voisi liimautua noilla aineilla mitä siellä pyörii...
                Eihän sitä pakko oo uskoa

                Comment

                • _koukku_
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2007
                  • 44

                  #9
                  mulla sama vika, prkl

                  eilen nappasin auton käyntiin, ku oli jääny sisävalo päälle niin kokeilin vaan että lähteekö vai onko akku tyhjä, kävi 10 sekunttia ja sammutin. tänään ei sitte vitullakaan käyntiin ja viimein lähti hädin tuskin käymään, tuntu että ei käy kaikilla.. itse epälin että kosteutta jossain,,, tuo venttiilien liimautumis juttu oli kyllä ihan uutta mulle... Mutta onko tosiaan niin että siellä ei oo mikään rikki??

                  autoni 523ia 96.

                  Comment

                  • SLK
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 275
                    • Päijät-häme

                    #10
                    Sama juttu täällä ja homma ratkaistu niin kuin täällä neuvottiin.

                    Ja mulla oli siis tämä topic: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=121744
                    exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #11
                      Originally posted by O-Peksi View Post
                      Eli venttiilit siis jää vähän raolleen? Ei varmaan kovin paljoa voi jäädä ilman että mäntä ottaa kiinni. En oikein vieläkään jaksa uskoa, että niin tiukkaan voisi liimautua noilla aineilla mitä siellä pyörii...
                      Kun tämä omassa kattilassani tapahtui, niin puristuspaineet oli täysin hukassa, mutta venttiilit ei silti ottanut mäntään. Eikä tuo kosketus luultavasti mitään haittaisikaan, koska nokka-akselien jako on kohdallaan, eikä venttiilit ole lukittuna ko. asentoon. Ainakaan en ole kuullut, että koskaan olisi mitään rikkoutunut...
                      Mäntä luultavasti vain napauttaisi venttiilin liikkeelle.

                      Originally posted by _koukku_ View Post
                      tuo venttiilien liimautumis juttu oli kyllä ihan uutta mulle... Mutta onko tosiaan niin että siellä ei oo mikään rikki??
                      Se liimautuminen oli minulla heittomerkeissä.
                      Jos moottori käynnistyy ja pysyy käynnissä ilman, että mitään ylimääräistä ääntä kuuluu, niin kaikki on kunnossa.

                      JA EDIT: Tuosta venttiilien jumittamisesta ei jää sitten mitään vikakoodia auton järjestelmiin.
                      Last edited by kaol; 09-12-2007, 22:03.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #12
                        On kyllä jännä ilmiö silti tuo "liimautuminen". Luulis, että heti seuraavalla kerralla kun venttiili avautuu, se myös jaksaisi sulkeutua, kun "liimautumat" on kuitenkin jo irronneet venttiilin liikkuessa. Omituista siis miten venttiili voi monella peräkkäisellä sulkeutumisella jäädä raolleen, vaikka jousivoima on suht suuri vielä tuollakin venttiilin liikeradan loppupäässä. Ja tosiaan eihän tuo ainakaan teoriassa vaurioita aiheuta, jos ajoitukset yms. on kunnossa, niinkuin oletettavaa on.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Nonii
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2005
                          • 209
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Auttoi minullakin( E39 -96), nyt käy ja kukkuu. Ihme homma.
                          Nykyinen: W204 220 CDI T

                          Ex:

                          Octavia RS
                          E39 523
                          E30 324
                          E30 316

                          Comment

                          • rjt
                            Newbiemmer
                            • Aug 2007
                            • 3

                            #14
                            Moi vaan kaikille, oma e46 325 03 teki saman tempun. Peruutin auto lauantaina 1.5m ja sammutin koneen. Maanantaina auto oli piuhassa ja kone hörähti käyntiin mutta sammui samantien. Yritin käynnistää uudestaan ja säksätys vaan kuului, no ei muutakuin muijan autolla duuniin ja illalla uusi käynnistys yritys oli kuin olisi vanhaa traktoria yrittänyt käynnistää vähän jo lupailikin mutta ei startannu. Seuraavana aamuna auto lavetilla korjaamolla, ja siellähän ne sai sen käyntiin ja kyseli että mikäs tässä oli oikein vikana, kumma kyllä ei sieltä kummempia vika koodeja löytyny.

                            Comment

                            • miksu682
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2008
                              • 25
                              • Jämsänkoski

                              #15
                              eli siis...

                              ...onko mullaki nyt sitten tämä sama ongelma kun on tehnyt useemman kerran peräkkäin tuollain mutta ei tosin ole kestänyt sitten niin kauaa kuitenkaan kuin muilla että auto hörähti käyntiin... esim. oon ajanu kotoo kioskin pihaan (n.8km), sammuttanu auton, ostanu taksarin (), hypänny autoon ja kappas: ei lähekkään käyntiin. Ei siinä muuta kuin lyhyitä ja varovaisia starttauksia ja kun oottaa pari minuuttia ja kokeilee niin lähtee moitteetta käyntiin ja toimii kuin mielikuvitus! (itelläni ainaki)


                              Ja autona siis e36 328i touring -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎