Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i käyntihäiriö --> käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tmth
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 2194
    • Kangasala

    #46
    Originally posted by J-Poika View Post
    ihan lukematta voin sanoa että nokka-akselin asentotunnistin...
    Oisko kuitenkin kannattanut lukea?

    F10 & R55
    ex:
    E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

    Comment

    • J-Poika
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 835
      • There's a place in the North, far far away

      #47
      Originally posted by tmth View Post
      Oisko kuitenkin kannattanut lukea?
      no ei...

      Comment

      • Anita
        Newbiemmer
        • Jun 2007
        • 11
        • Tuusula

        #48
        Ja sama täällä

        Viime vuoden aikana pari kertaa ilmeni tämä ongelma, taisin tännekin kirjoitella apua pyytäen. Ja aina ilmeni, kun olin siirtänyt muutaman metrin. En silloin tätä ketjua löytänyt. Tämä vika tuli taas kolmannen kerran tammikuussa ja kun ei käynnistynyt, viikon verran yritettyäni, laitoin seisontavakuutukselle. Nyt oli juuri sitten edessä huoltoonhinaus ja etsin tietoa, että kumpi se olikaan, nokka-akselin vai kampiakselin asennontunnistin. Ei kumpikaan. Löysin tämän ketjun ja akku ensin täyteen laturilla ja laturi apuvirtana, kaksi minuuttia ja se kävi taas!

        Kaikkea sitä... Kunto tosin kasvoi, kun sai fillarilla kulkea
        -Anita-

        Comment

        • maukka86
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2006
          • 488
          • Pirkanmaa

          #49
          Itsellä kanssa kerran kävi näin, että lyhyen siirron jälkeen kun starttas, pyöri kone kuin ilman puristuksia. Sai startata melko pitkään, ennen kuin heräsi henkiin sylinteri kerrallaan. Samainen kävi kerran myös isän mazda 626:den kanssa. Kummallakin kerralla ilma melko kostea ja autoja siirretty muutama metri edellisenä päivänä.
          f22 220i

          Comment

          • Valtsude
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 739
            • Jyväskylä

            #50
            Onkohan tämä venttiilien liimautuminen vain uudempien koneiden ominaisuus? Itselläni M20-koneiseen miltei kaikki käynnistykseen vaikuttavat osat ja tunnistimet koitettu läpi ja silti saa sahata joskus kylmänä kun hörähtää vain sekunniksi-pariksi käyntiin ja sammuu. Hitto kun en ole kiinnittänyt yhtään huomiota koneen käyttämisen pituuksiin, pitääpä nyt oikein yrittää olla käyttämättä lyhyitä aikoja.
            E34

            Comment

            • SLK
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2004
              • 275
              • Päijät-häme

              #51
              Kyllä se tosiaan aiheuttaja on tuo nokka-akselin asentotunnistin.

              Se alkaa pienenä käynnistyksen pitenemisenä. Samalla ilmenee tehon puutetta ja minulla tuli myös starttimoottori ongelmia. Startti heitti ikään kuin "yli" jolloin pyörijä pyöri tyhjää.

              Ongelmat poistuivat nokka-akselin asentotunnistimen vaihdolla ja tehojakin tuntui tulevan "50 heppaa lisää"
              exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

              Comment

              • Anita
                Newbiemmer
                • Jun 2007
                • 11
                • Tuusula

                #52
                Originally posted by Anita View Post
                Viime vuoden aikana pari kertaa ilmeni tämä ongelma, taisin tännekin kirjoitella apua pyytäen. Ja aina ilmeni, kun olin siirtänyt muutaman metrin. En silloin tätä ketjua löytänyt. Tämä vika tuli taas kolmannen kerran tammikuussa ja kun ei käynnistynyt, viikon verran yritettyäni, laitoin seisontavakuutukselle. Nyt oli juuri sitten edessä huoltoonhinaus ja etsin tietoa, että kumpi se olikaan, nokka-akselin vai kampiakselin asennontunnistin. Ei kumpikaan. Löysin tämän ketjun ja akku ensin täyteen laturilla ja laturi apuvirtana, kaksi minuuttia ja se kävi taas!
                Kyllä voi olla huono muisti. Taa siirsin kymmenisen metriä ja viikon verran olen yrittänyt saada apuvirralla ja ilman käyntiin, eikä enää edes lupaa, minkä teki alussa. Olisko se kuitenkin se nyt tämä nokka-akselin asennon tunnistin? Ei mitään vikakoodia näkynyt niitä luettaessa. Eikä mitään oireita muuten ole tuntunut, aina käynnistynyt samantien, joskus huono vääntö pienillä kierroksilla ja ehkä kerran tai kaksi muistan että tyhjäkäynti on vähän heitellyt... Nehän ne pääasialliset oireet oli?
                -Anita-

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1835
                  • Kotona/Poissa

                  #53
                  Originally posted by Anita View Post
                  Kyllä voi olla huono muisti. Taa siirsin kymmenisen metriä ja viikon verran olen yrittänyt saada apuvirralla ja ilman käyntiin, eikä enää edes lupaa, minkä teki alussa. Olisko se kuitenkin se nyt tämä nokka-akselin asennon tunnistin? Ei mitään vikakoodia näkynyt niitä luettaessa. Eikä mitään oireita muuten ole tuntunut, aina käynnistynyt samantien, joskus huono vääntö pienillä kierroksilla ja ehkä kerran tai kaksi muistan että tyhjäkäynti on vähän heitellyt... Nehän ne pääasialliset oireet oli?
                  Olisko syypää toimintansa lopettanut polttoainepumppu?

                  Asentoantureiden vikaantuessa niistä pitäisi kyllä jäädä vikakoodi talteen, mutta polttoainepumpun vikaantumisesta ei tule vikakoodia.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Anita
                    Newbiemmer
                    • Jun 2007
                    • 11
                    • Tuusula

                    #54
                    Originally posted by Anita View Post
                    Kyllä voi olla huono muisti. Taa siirsin kymmenisen metriä ja viikon verran olen yrittänyt saada apuvirralla ja ilman käyntiin, eikä enää edes lupaa, minkä teki alussa. Olisko se kuitenkin se nyt tämä nokka-akselin asennon tunnistin? Ei mitään vikakoodia näkynyt niitä luettaessa. Eikä mitään oireita muuten ole tuntunut, aina käynnistynyt samantien, joskus huono vääntö pienillä kierroksilla ja ehkä kerran tai kaksi muistan että tyhjäkäynti on vähän heitellyt... Nehän ne pääasialliset oireet oli?
                    Vaihdoin tulpat, vain viisi tuli vaihdettua kun yksi katosi ja nyt käy epätaisesti. Mutta käy. Ei siis mitään vikaa, tulpat kastuneet. Sellaista. Viikko meni siinäkin käynnistämistä yrittäessä, eikä lähde ei. Tulpat vaihtoon ja jo lähtee, ihme menopeli.
                    -Anita-

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1835
                      • Kotona/Poissa

                      #55
                      Originally posted by Anita View Post
                      Vaihdoin tulpat, vain viisi tuli vaihdettua kun yksi katosi ja nyt käy epätaisesti. Mutta käy. Ei siis mitään vikaa, tulpat kastuneet. Sellaista. Viikko meni siinäkin käynnistämistä yrittäessä, eikä lähde ei. Tulpat vaihtoon ja jo lähtee, ihme menopeli.
                      Onkohan sama vika kun minulla, eli väljäksi menneet tulpanhatut? Kokeilin nimittäin vaihtaa sytytystulpat vanhoista NGK:eista uusiin Boscheihin, niin ei lähtenyt edes käyntiin. vanhoilla NGK:illa taas no-problem. Ainoa ero mitä keksin on se tulpan kärjessä oleva pieni holkki, joka Boschissa on semmoinen ontto putkimainen, ja NGK:ssa taas umpipäinen. Väljäksi löystynyt tulpan hattu ei saa kunnon kontaktia sytytystulppaan.

                      Tilasin uudet, noin 10,- kpl. Kun saan osat niin sittenhän sen näkee arvasinko oikein...

                      Siis kyseessä kuvan osa #2
                      Last edited by Havis; 30-11-2021, 19:43.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • peltone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 8092
                        • Willähde

                        #56
                        NGK:


                        Bosch:


                        Siis noissa tulppahattupäissä on eroa vai?
                        E30 316 -87
                        E91 325i -06
                        E61 530d -06
                        F10 520d -14
                        ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

                        Comment

                        • jaskap
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2010
                          • 526
                          • Finland Rovaniemi

                          #57
                          Venttiilijumi

                          Kuulin, että aikanaan Fordeissa venttilit jumi ohjureihin kiinni. Ilmeisesti varhaisissa OHC-nelkuissa ja kait V6:ssakin. Syynä ilmeisesti tiukat ohjurit, voitelu- materiaalivika tms.
                          e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
                          e32 750 iA -88 DoubleSex.
                          Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

                          Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
                          e32 735 1/18
                          e34 M5 1/18
                          e24 635 Csi 1/18
                          e9 3.0 CSi 1/18
                          e31 850 Csi

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1835
                            • Kotona/Poissa

                            #58
                            Originally posted by peltone View Post
                            Siis noissa tulppahattupäissä on eroa vai?
                            Boschissa (kuvassa) holkki on putkimainen (läpireikä), ja NGK:ssa holkin pää on tulpattu. En tosiaan muuta selitystä keksi sille ettei mulla lähde kone käyntiin noilla Boscheilla ja vanhoilla tulpanhatuilla, kuin sen ettei löystynyt tulpanhattu saa kunnon kontaktia tohon Boschiin. Kun taas löysäkin tulpanhattu saa NGK:iin kontaktia siitä tulpatusta holkin päästä.
                            Last edited by Havis; 24-05-2013, 16:48.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #59
                              Se jousi on kyllä sen kokoinen ettei tuo vaikuta mitään.. Tai tiiä sitten.. No, osta boschin tulpat joissa ei ole tuota poispyöritettävää holkkia, vaan kiinteä kuten ngk:ssa sattui olemaan.

                              Comment

                              • Dunky
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 4929
                                • Kotka

                                #60
                                Toisessa autossa Bosch toimii ja toisessa ei. Kokeiltu kantapään kautta.
                                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎