Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i käyntihäiriö --> käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti M
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 40
    • Tuusula, Jokela

    #31
    Ilmoittaudun vastaavan oireen kokeneen E39 520i:n omistajaksi. Auto oli ollut pajalla ja siirretty pihalle josta hain sen vasta illalla. Oli todella kostea ja kolea syysilta, jos se nyt asiaan vaikuttaa... Eli auto oli ollut juurikin lyhyesti käynnissä ihan kylmänä kun se oli siirretty sisältä ulos. Sitten illalla lähti käyntiin pahan katkun ja savun säestämänä useamman sahauksen jälkeen. Itse pumppailin kaasua startatessa mikä tuntui saattavan koneen lopulta käyntiin. Käynti normalisoitui muutaman kilometrin jälkeen.

    Joskus on myös ollut lievempää käynnistysongelmaa aamulla kun olen pessyt auton edellisenä ja siirtänyt talliin (eli lyhyt käyttö kylmänä).

    Tämä homma on hyvä tietää ettei tarvi sen takia hakeutua juna-asemalle jonain kauniina aamuna... Ja sattuu muuten meidän kylän bensa-asemat olemaan juurikin TB ja St1 joista olen useimmiten käyttänyt TB:a. Pitää varmaan ajella vastedes naapurikaupunkiin tankille...

    Matti
    325i sedan manuaali 2011
    320d xdrive Touring 2019

    Comment

    • SLK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 275
      • Päijät-häme

      #32
      Tuo ilmiö on sattunut jo kolme kertaa mulle, joista viimeisin ei ollut itse aiheutettu. Asiaa ei ilmene uusissa autoissa joten kuluneemmilla koneilla lienee asian kanssa tekemistä. Ilmiötä on tullut vastaa myös muilla merkeillä.
      Yksi teoria on, että kylmä kone käy rikkaalla ja kun kone sammutetaan se tavallaan kastuu. Tätä teoriaa tukevat omat kokemukset joissa nimenomaan kaasun pohjassa pitäminen ei todellakaan auttanut käynnistymistä vaan kaasuun ei saa koskea ennen kuin kone pyörii omalla voimalla eikä startin.

      EDIT: Tankannut olen useimmiten ST1:llä
      exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

      Comment

      • Bm]V[^]V[3
        Bimmer Rookie
        • Dec 2003
        • 178
        • Uusimaa

        #33
        jep , tulpat kastuu... kun starttaat kylmänä ja siirrät sen vaikka hallista ulos...
        uusissa autoissa on ollut vähän sitä robleemaa monella merkillä rikastaa niin perkuleesti....
        Mutta voishan vikaa olla myös: jumittuvissa venttiilinnostimissa.. Sytystulpissa, suuttimissa, asentotunnistimissa.... ymym ym vaihto ehtoja on useita...
        Venanostimet saatta jo herkistyä kun ajat koneen ihan mansikaksi,ajat kunnon moottoritie pätkän kovilla kieroksilla
        taikka full forte-käsittelyllä...
        Milloin olet viimeksi uusinut tulpat? ...

        Comment

        • kaol
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2003
          • 5007
          • Ilmajoki

          #34
          Originally posted by Bm]V[^]V[3 View Post
          jep , tulpat kastuu... kun starttaat kylmänä ja siirrät sen vaikka hallista ulos...
          uusissa autoissa on ollut vähän sitä robleemaa monella merkillä rikastaa niin perkuleesti....
          Mutta voishan vikaa olla myös: jumittuvissa venttiilinnostimissa.. Sytystulpissa, suuttimissa, asentotunnistimissa.... ymym ym vaihto ehtoja on useita...
          Venanostimet saatta jo herkistyä kun ajat koneen ihan mansikaksi,ajat kunnon moottoritie pätkän kovilla kieroksilla
          taikka full forte-käsittelyllä...
          Milloin olet viimeksi uusinut tulpat? ...
          Jos venttiilinostin (nokka-akseli) jää jumiin, niin kone ei varmasti käynnisty, vaikka sitä kuinka pyörittää..



          Jos koneessa ei pyöritettäessä ole puristuksia, niin vika tuskin on tulpissa, suuttimissa tai asentotunnistimissa. Sen sijaan vika voi olla esim. männänrenkaissa, venttiileissä tai venttiilien tiiviydessä.
          Kannattaa lukea tämän topicin 3. viesti.
          Kokeilemalla se selviää...

          Comment

          • Bm]V[^]V[3
            Bimmer Rookie
            • Dec 2003
            • 178
            • Uusimaa

            #35
            Originally posted by kaol View Post
            Jos venttiilinostin (nokka-akseli) jää jumiin, niin kone ei varmasti käynnisty, vaikka sitä kuinka pyörittää..



            Jos koneessa ei pyöritettäessä ole puristuksia, niin vika tuskin on tulpissa, suuttimissa tai asentotunnistimissa. Sen sijaan vika voi olla esim. männänrenkaissa, venttiileissä tai venttiilien tiiviydessä.
            Kannattaa lukea tämän topicin 3. viesti.
            Hmm "hydraaliset venttiilinostimet" tarkennetaa, jos ne jää edes hetkeksi jumittamaan auki niin
            saattaa käydä hetken vajaa pytyillä taikka käynistyä huonosti! "kastella tulpat!
            niitä on ollut vanhemmiten
            ja jos se on tehnyt useammin että käynistellyt huonosti niin se on karstottanu tulpa ja kastellut ne niin sanotusti pilalle!
            ........
            Last edited by Bm]V[^]V[3; 10-01-2009, 11:40. Reason: lisäystä :)

            Comment

            • kaol
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2003
              • 5007
              • Ilmajoki

              #36
              Originally posted by Bm]V[^]V[3 View Post
              Hmm "hydraaliset venttiilinostimet" tarkennetaa, jos ne jää edes hetkeksi jumittamaan auki niin
              saattaa käydä hetken vajaa pytyillä taikka käynistyä huonosti! "kastella tulpat!
              niitä on ollut vanhemmiten
              ja jos se on tehnyt useammin että käynistellyt huonosti niin se on karstottanu tulpa ja kastellut ne niin sanotusti pilalle!
              ........
              Mutta moottorissa ei ole puristuksia ja startti pyörii kuin tyhjää.

              Muutama vuosi sitten, kun kysyin tätä asiaa paikallisessa BMW-huollossa, niin siellä sattui juuri olemaan korjattavana E39, jossa oli tällainen vika.
              Näin omin silmin kannen, jossa venttiiliä ei painanut mikään, mutta silti se oli auki.
              Sittemmin hekin ovat korjanneet nämä tapaukset rittävällä moottorin pyörityksellä.
              Kokeilemalla se selviää...

              Comment

              • Bm]V[^]V[3
                Bimmer Rookie
                • Dec 2003
                • 178
                • Uusimaa

                #37
                Originally posted by kaol View Post
                Mutta moottorissa ei ole puristuksia ja startti pyörii kuin tyhjää.

                Muutama vuosi sitten, kun kysyin tätä asiaa paikallisessa BMW-huollossa, niin siellä sattui juuri olemaan korjattavana E39, jossa oli tällainen vika.
                Näin omin silmin kannen, jossa venttiiliä ei painanut mikään, mutta silti se oli auki.
                Sittemmin hekin ovat korjanneet nämä tapaukset rittävällä moottorin pyörityksellä.
                Niinkuin totesin vaihto ehtoja on monenlaisia
                Eli on niitä lievästi jumittavia hydraalinostimiakin vaihdettu
                Ja niinkuin olen monesti sanonut...
                kanntattaa tutkituttaa ennenkuin uusii osia "Kristallipallon" mukaan

                Comment

                • SLK
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 275
                  • Päijät-häme

                  #38
                  Originally posted by Bm]V[^]V[3 View Post
                  Milloin olet viimeksi uusinut tulpat? ...
                  En tiedä oliko tuo kyssäri minulle, mutta vastaan, että tulpat on uusittu viime kesänä samalla kun vaihdettiin venttiilien ohjurikumit. Samalla toki putsattiin nokat ja nostimet.

                  Ja viimeksi tuo ominaisuus iski mulla Joulukuussa.
                  exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                  Comment

                  • Bimer
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 359
                    • Hkää

                    #39
                    Originally posted by Matti M View Post
                    Ilmoittaudun vastaavan oireen kokeneen E39 520i:n omistajaksi. Auto oli ollut pajalla ja siirretty pihalle josta hain sen vasta illalla. Oli todella kostea ja kolea syysilta, jos se nyt asiaan vaikuttaa... Eli auto oli ollut juurikin lyhyesti käynnissä ihan kylmänä kun se oli siirretty sisältä ulos. Sitten illalla lähti käyntiin pahan katkun ja savun säestämänä useamman sahauksen jälkeen. Itse pumppailin kaasua startatessa mikä tuntui saattavan koneen lopulta käyntiin. Käynti normalisoitui muutaman kilometrin jälkeen.

                    Joskus on myös ollut lievempää käynnistysongelmaa aamulla kun olen pessyt auton edellisenä ja siirtänyt talliin (eli lyhyt käyttö kylmänä).

                    Tämä homma on hyvä tietää ettei tarvi sen takia hakeutua juna-asemalle jonain kauniina aamuna... Ja sattuu muuten meidän kylän bensa-asemat olemaan juurikin TB ja St1 joista olen useimmiten käyttänyt TB:a. Pitää varmaan ajella vastedes naapurikaupunkiin tankille...

                    Matti

                    Itsellä ilmeni juuri äsken tuo sama ongelma. Yöllä siirsin kylmän auton nopeasti talliin, ja nyt aamulla kun yritin käynnistää niin vaati todella pitkän sahauksen (tuntui että aluksi starttikin huusi "tyhjää") ja lopulta kaasun avulla tuntui hörähtävän käyntiin. Ei käynyt aluksi kaikilla mutta hetken kuluttua alkoi käymään normaalisti.
                    Syynä taisi olla juuri tuo nopea kylmän koneen käyttö edeltävänä yönä joten en taida alkaa suurempia murehtia.
                    Last edited by Bimer; 10-01-2009, 13:52.
                    Talvella: Ford Sierra iS
                    Kesällä: E92 335d

                    Comment

                    • Bm]V[^]V[3
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2003
                      • 178
                      • Uusimaa

                      #40
                      Originally posted by Bimer View Post
                      Itsellä ilmeni juuri äsken tuo sama ongelma. Yöllä siirsin kylmän auton nopeasti talliin, ja nyt aamulla kun yritin käynnistää niin vaati todella pitkän sahauksen (tuntui että aluksi starttikin huusi "tyhjää") ja lopulta kaasun avulla tuntui hörähtävän käyntiin. Ei käynyt aluksi kaikilla mutta hetken kuluttua alkoi käymään normaalisti.
                      Syynä taisi olla juuri tuo nopea kylmän koneen käyttö edeltävänä yönä joten en taida alkaa suurempia murehtia.
                      Ei aihetta huoleen , jos ei toistuvasti tee...
                      Ei muuta kuin kovaa ajoon

                      Comment

                      • Bimer
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 359
                        • Hkää

                        #41
                        Originally posted by Bm]V[^]V[3 View Post
                        Ei aihetta huoleen , jos ei toistuvasti tee...
                        Ei muuta kuin kovaa ajoon
                        Kieltämättä joskus vaatii yllättävän pitkän starin (n.2-3 s) mutta se ei itsessään taida liittyä tuohon kyseiseen ongelmaan.
                        Talvella: Ford Sierra iS
                        Kesällä: E92 335d

                        Comment

                        • SLK
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 275
                          • Päijät-häme

                          #42
                          Tämä ominaisuus oli erään autoasentajan mukaan bemareiden tyyppivika. Kummallisesti tämä "tyyppivika" on hypännyt muihinkin automerkkeihin.
                          exät: 523iA -99, 523iA Touring -99, 523iA Touring -98, 728iA -97, 525iA -91, 320i -84

                          Comment

                          • nappe74
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 2845
                            • South Carelia

                            #43
                            Originally posted by nappe74 View Post
                            Itselläni iski varoittamatta lähes samat oireet omassa E36 328iA:ssa eilen, ilman ennakko-oireita eikä mitään varoitusvaloja eikä ilmoituksia ajotietokoneeseen syttynyt...
                            Auto oli seisonu 15-20 asteen pakkasessa pari päivää, välissä oli yksi lauha päivä(3 astetta pakkasta)ja sinä päivänä ajoin auton katoksesta pois n. 3 metriä, sammutin ja vähän ajan päästä peruutin auton takaisin...
                            Moottorinlämmitin oli ollut päällä n. 2 tuntia ja kun lähdin starttaamaan niin ensin auto starttasi pienen hetken normaalisti ja juuri kun oli lähdössä käyntiin niin sammui, samalla kuului outo ääni (naps??)... Aloin startata autoa uudelleen niin startin ääni muuttui ihan oudoksi, sellaisella volisevalla äänellä pyörii mutta aivan kuin tyhjää !!!
                            Tänään yritin startata ja volina jatkui mutta nyt auto yritti epätoivoisesti käynnistyä mutta en raaskinut pyörittää kovin pitkään kun akku alkoi ilmoittamaan väsymyksestään, ulkona kuitenkin 7 astetta pakkasta...

                            Noniin, ONGELMA RATKESI !!
                            Apuvirtaa toisesta autosta ja helvetillistä starttausta niin johan auto vaivoin pärähti käyntiin (kaasun polkeminen ei auttanut/vaikuttanut yhtään)... muutama minuutti tyhjäkäynnillä ja sitten reipasvauhtinen 10 km lenkki niin auto on taas entisensä !!
                            Eli EI ENÄÄ KOSKAAN kylmällä koneella pikkusiirtoja !!!
                            Last edited by nappe74; 10-01-2009, 17:05. Reason: lisäys
                            G30 530e xDrive A M-Sport -20

                            ex-Bimmerit:
                            F10 525dA xDrive M-Sport -13
                            E21 316 -80
                            E91 330xdA M-Sport -06
                            E53 X5 3.0iA Sport -04
                            E91 335xiA M-Sport -08
                            E60 530iA M-Sport -06
                            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                            E91 320d -06
                            E39 530iAT M-Sport -01
                            E36 328iA -96
                            E39 528iA -96
                            E36 325i -92

                            Comment

                            • Familienwagen
                              Newbiemmer
                              • Oct 2008
                              • 28

                              #44
                              Tämä viestiketju pelasti päiväni. 528 lähti käyntiin kun tarpeeksi veivasi starttia. Ilman apuvirtaa ei kyllä onnistunut, vaikka starttia jaksoi jotenkin pyörittää omallakin akulla. Eilen siirsin autoa 5m, se oli näköjään virhe.
                              1998 E39 528iA Touring
                              2002 VW Golf Variant Tdi
                              Ex: E36 328iA

                              Comment

                              • J-Poika
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2004
                                • 835
                                • There's a place in the North, far far away

                                #45
                                ihan lukematta voin sanoa että nokka-akselin asentotunnistin...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎