Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 523i käyntihäiriö --> käynnistysongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #16
    Originally posted by miksu682 View Post
    ...onko mullaki nyt sitten tämä sama ongelma kun on tehnyt useemman kerran peräkkäin tuollain mutta ei tosin ole kestänyt sitten niin kauaa kuitenkaan kuin muilla että auto hörähti käyntiin... esim. oon ajanu kotoo kioskin pihaan (n.8km), sammuttanu auton, ostanu taksarin (), hypänny autoon ja kappas: ei lähekkään käyntiin. Ei siinä muuta kuin lyhyitä ja varovaisia starttauksia ja kun oottaa pari minuuttia ja kokeilee niin lähtee moitteetta käyntiin ja toimii kuin mielikuvitus! (itelläni ainaki)


    Ja autona siis e36 328i touring -95
    Ei ole sama vika. Tämän topicin ongelma ilmenee, jos kylmää moottoria käytetään alle ~30sek.

    Sulla vian aiheuttaa varmaankin kampi- tai nokka-akselin asentotunnistin. Vikakoodit lukemalla selviää.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • Bemarist
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 50
      • Vantaa

      #17
      samaa "vikaa"

      Kiinnostaisi tietää lisää tästä "ominaisuudesta". Eli onko tämä vain tietyissä moottoreissa jne? Oma e36 tekee juuri tätä samaa. Toki olen oppinut käyttämään autoa jos joudun sitä vain siirtämään, mutta tällöinkin huomaa että auto käy huonosti startin jälkeen. Ilman minuutin tyhjäkäyntia ei lähtisi siis käyntiinkään, ilman sahausta. Ja tuntus siis tekevän näin lähes aina jos kylmää autoa vain siirtää pari metriä ja sammuttaa. Muuten käy ja kukkuu niin kuin pitääkin. Sitä vaan mietiskelen että olisiko vikaa jossain muualla vai vieläkö laittaa ominaisuuden piikkiin :think Vituttaa vaan kun velipoika meni taas eilen siirtämään autoani eikä tiennyt tästä kuviosta mitään. Sahailla piti taas...
      E36 320i -97

      Ex E30 316i -90

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #18
        Kumma homma että yksikään sylinteri ei sytytä edes vajailla ja/tai ammu edes putkeen....jos siis kyse todella on venttiilien liimautumisesta?
        Eli vaikka joka ainoa venttiili poistettaisiin kokonaan, pitäisi pientä "rykimistä" joka tapauksessa olla?

        Comment

        • Bemarist
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 50
          • Vantaa

          #19
          Ekalla startilla hörähtää vähän käymään ja sammahtaa välittömästi siihen. Sittten alkaa sahailu. Lupailee kyllä vähäsen. Samaten kuten tässä topicis muullakin porukalla.
          E36 320i -97

          Ex E30 316i -90

          Comment

          • Kamikaze
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 298
            • Mänttä-Vilppula

            #20
            Taisipa tapahtua minunkin autolle, E39 523i -96, tuollainen venttiilien jumittaminen. Auto oli pistetty parkkiin pitkän matkan ajon jälkeen perjantai-iltana. Lauantaina autoa piti sekä aamulla että illalla siirtää sen verran, että toinen auto pääsi ajamaan pihasta autoni takaa pois ja sinne takaisin. Eli molemmilla kerroilla auto oli käynnissä ehkä vajaan minuutin verran, ja ajomatkaa ei monta metriä kertynyt.

            Ja kuinka ollakaan, sitten sunnuntai-iltana, kun piti lähteä viikonloppureissulta ajelemaan takaisin kotia kohti, tuli ongelmia. Ensin auto hörähti käyntiin ihan normaalisti, mutta sammuikin sitten samantien. Ja tästä eteenpäin startatessa tuntui startti pyörivän kyllä kovasti, mutta "tyhjää", moottori ei tuntunut pyörivän ollenkaan mukana. Startti on vaihdettu pari kuukautta sitten, joten kunnossa pitäisi olla. Ja tankki oli täynnä bensaa. Startatessa pakoputkesta tuli hieman savua ja paljon bensankatkua. Mäkistarttiakin kokeilin, kun oli sopivasti alamäessä auto parkissa, eikä auto meinannutkaan lähteä käyntiin.

            Otin sitten puhelun tutulle BMW-gurulle, joka epäili kampiakselin asentotunnistimen olevan sökö, jonka vuoksi auto ei saa kipinää eikä käynnisty. Sitten luin forumilta tämän topicin, ja oireet passasivat tilanteeseen sataprosenttisesti. Paikalle hälytetty toinen guru taas arveli, että akun alhaisen jännitteen vuoksi ruisku ei toimi ja auto käynnisty. Eli vika olisi huonokuntoisessa akussa. Vikakoodit luettiin, eikä sieltä löytynyt mitään, mikä olisi selittänyt tilanteen.

            Joka tapauksessa toisesta autosta annetun apuvirran avulla tarpeeksi kauan sahattua alkoi moottorikin pyöriä pikkuhiljaa startin mukana ja lupailla käyntiinlähtöä. Ja kun tarpeeksi kauan oli sahailtu, alkoi kone käydä vaivalloisesti omin voimin. Vähän aikaa tyhjäkäynnillä oltuaan kävikin jo sitten ihan hyvin. Ja sen jälkeen on toiminut ihan normaalisti. Akkua en ole ladannut.

            Eli vaikuttaisi siltä, että tämä mystinen liimautuminen oli syynä tässäkin tapauksessa? Tykkäsiköhän katalysaattori kyttyrää, kun putkeen pääsi palamatonta bensaa turhien starttiyritysten yhteydessä?
            Last edited by Kamikaze; 21-10-2008, 14:48.
            BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
            Toyota MR2 2.0 GTi -93

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3019
              • Kuopio

              #21
              Olisi mielenkiintoista tietää minkä firman polttoaineella on ajettu näissä tapauksissa. Mahtaisiko tällä olla merkitystä?
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • Kamikaze
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2003
                • 298
                • Mänttä-Vilppula

                #22
                Originally posted by markok View Post
                Olisi mielenkiintoista tietää minkä firman polttoaineella on ajettu näissä tapauksissa. Mahtaisiko tällä olla merkitystä?
                Teboilia tankissa. Liekö ryssäomistus (Lukoil) huonontanut bensan laatua?
                BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
                Toyota MR2 2.0 GTi -93

                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #23
                  Originally posted by Kamikaze View Post
                  Teboilia tankissa. Liekö ryssäomistus (Lukoil) huonontanut bensan laatua?
                  Melkein olisin voinut arvata. Joskus muistan kuulleeni, että Teboilin Terra = Tarra. Onkohan muilla ollut saman firman ainetta? Itse kierrän Teboilin ja ST1:n asemat vaikka halvinta ainetta olisikin. Mitään faktaa tähän ei kyllä ole.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • Kamikaze
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2003
                    • 298
                    • Mänttä-Vilppula

                    #24
                    Originally posted by markok View Post
                    Melkein olisin voinut arvata. Joskus muistan kuulleeni, että Teboilin Terra = Tarra. Onkohan muilla ollut saman firman ainetta? Itse kierrän Teboilin ja ST1:n asemat vaikka halvinta ainetta olisikin. Mitään faktaa tähän ei kyllä ole.
                    Vai Tarra... Faktatietoa tai muiden kokemuksia bensalaadun vaikutuksesta tuohon tarrautumisilmiöön olisi kiintoisaa kuulla. Tulee vaan aina tankattua tuolta Tepon Oililta, kun jo valmiiksi edullisesta hinnasta saa vielä ammattiliiton kortilla lisäalennuksen, niin hintaero kilpailijoihin alkaa olla jo tuntuva täydellä tankillisella. Vai onko tässäkin tapauksessa niin, että halvalla ei saa hyvää? Yleensähän laatu näkyy hintalapussa.
                    Last edited by Kamikaze; 21-10-2008, 23:36.
                    BMW 530d xDrive Luxury F10 LCI -14 Sapphire Black
                    Toyota MR2 2.0 GTi -93

                    Comment

                    • kaol
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2003
                      • 5007
                      • Ilmajoki

                      #25
                      Omassa autossa kuo kyseinen jumittaminen on tapahtunut kahdesti ja ainakin toinen näistä on käynyt Nesteen bensalla.
                      Kokeilemalla se selviää...

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        #26
                        E39:n omistuksen aikana tämä "liimautuminen" on käynyt mulle kerran, silloin autoa "esikäytti" joku muu kuin minä kun itsellä ei ole tapana tuollaista vajaan minuutin käyttöä tehdä.

                        Ja viikonloppuna tuli testattua Fordin Zetec joka tekee ihan saman homman. Epäilin tietenkin että jotain kilahti mutta seuraavat starttaukset todisti että syypää oli tämä kylmän koneen lyhyt käyttö.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • miksu682
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2008
                          • 25
                          • Jämsänkoski

                          #27
                          jee

                          pistettäköön tähän threadiin jatkoa sen verran että oon lopettanu jatkuvan teboililla käynnin ja on muuten loppunu häiriöt auton alkukäynnissä... en ihmettele juurikaan jos ei autot toimi teboilin bensoilla kun alkaa katteleen noita juttuja siitä. mutta autot toimii ja hyvä niin.

                          Comment

                          • whisky
                            Newbiemmer
                            • Jul 2006
                            • 24
                            • Etelä-Pohjanmaa

                            #28
                            Itse liityin tähän "käynnistys ongelma" kerhoon eilen. Hankin tuon 520i syksyllä ja nyt kun kelit painu pakkaselle, niin eihän tuo piru käyntiin lähtenyt.

                            Oireet samat kuin muillakin. Lähti käyntiin, mutta sammui samantien. Siinä sitten annoin startin laulaa 2-3 min putkeen (oli muuten hyvässä kunnossa akku). Loppujen lopuksi lähti vaivalloisesti käyntii. Savua tuprutti kuin vanhasta pystylyhty mersusta jouluaamuna

                            Aika legendalta kyllä kuulostaaa tuo liimaantuminen, mutta koska minulla ei ole parempaa tietoa niin en lähde kumoamaan asiaa :think

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #29
                              Originally posted by whisky View Post
                              Aika legendalta kyllä kuulostaaa tuo liimaantuminen, mutta koska minulla ei ole parempaa tietoa niin en lähde kumoamaan asiaa :think
                              Ei se ole legendaa vaan oli karua todellisuutta reilu kymmenisen vuotta sitten "terra" lisäaineistetun bensiinin tullessa markkinoille. Ongelmaa esiintyi jostakin syystä kuitenkin vain tietyissä automalleissa. Lisäaineen joutuminen venttiilien ja ohjurien väliin aiheutti pienillä jousipaineilla toimivissa ( = pienet moniventtiiliset /pieniventtiiliset) moottoreissa sen etteivät venttiilit kylmänä sulkeutuneet täydellisesti. Tämänkin jälkeen on monilla öljy-yhtiöllä varmaankin ollut monia ja monenlaisia muutoksia ja kokeiluja lisäaineistuksissaan, joskin ei yhtä kuuluisaksi muodostunutta.
                              Jos tällaista epäilee sattuneen niin varaa hyvän akun ja polkaisee pedaalin lattiaan ja antaa startin laulaa niin kyllä se siitä lähtee eikä tarvitse hinata korjaamolle. Toki startin laulattaminen minuuttikaupalla yhteen menoon voi johtaa sen vaihtamiseen joten hieman hengähdystaukoja sille välillä.

                              Comment

                              • nappe74
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 2845
                                • South Carelia

                                #30
                                Originally posted by puuhapete80 View Post
                                Vian kuvaus: E39 523i -98 toimi moitteettomasti edellispäivän, seuraava aamuna toimi vielä, kun siirsin autoa varaston edestä metrin taaksepäin. Illalla kun piti lähteä liikenteeseen, niin lähti vaivoin käyntiin ja sammui lähes saman tien n. 5s, yritin uudelleen, sama juttu. Tuntui, että olis käynyt vajaalla. Kirosanat ja pihalle, lievää bensan hajua. Missähän päin vika lymyilee??? Kenties bensapumppu?
                                Sää ollut erittäin kostea, mutta auto pääosin katoksessa, mahtaako olla vaikutusta?:think

                                Jees, nyt tuli taas käytyä testaamassa ja vian luonne muuttui: enää ei lähde käyntiin, startti vinkuu/huutaa, muttei pyöritä moottoria. Yritin työnnellä autoa vaihde päällä, jotta sais moottoria vähän pyörähtämään, mut ei auttanut, startti vinkuu/huutaa edelleen. Lieneekö vika starttimoottorissa tai solenoidissa, joka jumissa/jäänyt ns. välille? Täytyy vielä työntää autoa lisää useamman ukkelin kanssa hiukka myöhemmin.:think

                                No niin, eiköhän vika jokin alla olevista

                                Venttiilien liimautuminen
                                Viallinen nokka-akselitunnistin eli PULSE GENERATOR CAMSHAF
                                Kampiakselin asentoanturi
                                Pakonokan asentotunnistin
                                Jumissa oleva startin pyörä
                                Bensanpaineensäädin
                                Ajonesto
                                Startin hammaspyörän hampaat


                                Kokeillaanpa työnnellä ja nytkytellä vaihde päällä ja sitten sahailla sitä starttia vaikka ilkeeltä kyllä kuullostaakin.

                                Jee, lisävirtaa käynnistyskaapeleilla ja starttia sahaamaan: noin 1-2 min. ja auto käynnistyi!!! Eli luultavasti käynnistysongelman syy oli tuossa alempana mainittu venttiilien jumiutuminen. Kiitokset kaikille vastanneille!!!!

                                Moro kaikille !!

                                Itselläni iski varoittamatta lähes samat oireet omassa E36 328iA:ssa eilen, ilman ennakko-oireita eikä mitään varoitusvaloja eikä ilmoituksia ajotietokoneeseen syttynyt...
                                Auto oli seisonu 15-20 asteen pakkasessa pari päivää, välissä oli yksi lauha päivä(3 astetta pakkasta)ja sinä päivänä ajoin auton katoksesta pois n. 3 metriä, sammutin ja vähän ajan päästä peruutin auton takaisin...
                                Moottorinlämmitin oli ollut päällä n. 2 tuntia ja kun lähdin starttaamaan niin ensin auto starttasi pienen hetken normaalisti ja juuri kun oli lähdössä käyntiin niin sammui, samalla kuului outo ääni (naps??)... Aloin startata autoa uudelleen niin startin ääni muuttui ihan oudoksi, sellaisella volisevalla äänellä pyörii mutta aivan kuin tyhjää !!!
                                Tänään yritin startata ja volina jatkui mutta nyt auto yritti epätoivoisesti käynnistyä mutta en raaskinut pyörittää kovin pitkään kun akku alkoi ilmoittamaan väsymyksestään, ulkona kuitenkin 7 astetta pakkasta...
                                Onkohan tossa minun autossakin "vain" venttiilit jumissa vai kenties jotain muuta???? ihmetyttää vaan se startin outo ääni !!
                                Last edited by nappe74; 09-01-2009, 15:56. Reason: tarkennus
                                G30 530e xDrive A M-Sport -20

                                ex-Bimmerit:
                                F10 525dA xDrive M-Sport -13
                                E21 316 -80
                                E91 330xdA M-Sport -06
                                E53 X5 3.0iA Sport -04
                                E91 335xiA M-Sport -08
                                E60 530iA M-Sport -06
                                E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                                E91 320d -06
                                E39 530iAT M-Sport -01
                                E36 328iA -96
                                E39 528iA -96
                                E36 325i -92

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎