e39:sin xenon valot näyttää liian alas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ha2
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 1786
    • Oulu

    #31
    Originally posted by arpuC View Post
    Perussäätö tehdään itse, tämän jälkeen automatiikka pitää sen säädetyn oletuksena. Hölmöähän se olis, jos itteksiin madallusten ym. jälkeen säätelee.

    - Aja tasaiselle alustalle auto vaikka 5m päähän seinästä
    - Mittaa mittanauhalla korkeus umpion puoleenväliin (pitäis olla merkki umpiossa)
    - Mittanauhan kanssa seinälle ja pudotat 5cm siitä korkeudesta jonka sait umpion puolestavälistä (1% pudotus).
    - Ota jeesusteippiä ja merkkaa seinään korkeus
    - Säädä umpioista sisemmästä säädöstä seinässä olevan teipin tasoon mahdollisimman varovasti ettei hajoa sisuskalut.
    Mitenhän, kun tuossa ohjeessa käsketään säätää molemmista yhtä paljon?
    E61 525d LCI

    Comment

    • Clavurion
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2005
      • 9159
      • Oulu

      #32
      Originally posted by Ha2 View Post
      Mitenhän, kun tuossa ohjeessa käsketään säätää molemmista yhtä paljon?
      En tiedä mitä ihmettä tuossa ohjeessa tarinoidaan. Ainakin kaikissa toistaiseksi säätämissäni E39:ssä toinen säätö on korkeudelle ja toinen sivusuunnalle. Viimeksi pari viikkoa sitten noita taas porukalla säädettiin. Xenon-umpiossa säädön voi tehdä 0,5% laskulla (5 cm lasku / 10 m) ilman vastaantulijoiden häikäistymistä, niin lähivaloille saa sopivan kantaman.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Ha2
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 1786
        • Oulu

        #33
        Näin mää vähä aattelinki. Missä sääditte? Oon yrittäny pähkäillä jotain hyvä paikkaa, mutta ei oo tullu oikeen mieleen? Muistinkin, että mainitsit kerran tuosta 0,5%:in käyttämisestä.

        Konttorilla, jos käy tarkistaan ja säätään, niin ne laittaa siihen rosenttiin kuitenki.
        E61 525d LCI

        Comment

        • Clavurion
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2005
          • 9159
          • Oulu

          #34
          Originally posted by Ha2 View Post
          Näin mää vähä aattelinki. Missä sääditte? Oon yrittäny pähkäillä jotain hyvä paikkaa, mutta ei oo tullu oikeen mieleen? Muistinkin, että mainitsit kerran tuosta 0,5%:in käyttämisestä.

          Konttorilla, jos käy tarkistaan ja säätään, niin ne laittaa siihen rosenttiin kuitenki.
          Kaverin kautta oltiin rauhallisessa parkkihallissa, niin oli tasainen alusta ja sai rauhassa säätää. Katsastuksen valojen tarkistuksella/säädöllä ei ole oikein mitään virkaa. Lähinnä katsovat, että valot eivät näytä liian ylös ja korkeintaan ovat niitä laskemassa, vaikka olisikin oikeissa säädöissä. Omassakin oli juuri edeltäneessä katsastuksessa toinen valo (umpio vaihdettu) yli 2% laskulla ja valokuvio riitti n. 15 m. Katsurin mukaan "Nämä on hyvät".
          E39 530dA -02 M-Sport
          E53 X5 3.0dA -06 Sport
          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

          Comment

          • Ha2
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1786
            • Oulu

            #35
            No perkele. Ei oo kyllä ku 5 m mitta, niin pitää käydä säätään illalla. 2,5 cm laskua viidelle metrille.
            E61 525d LCI

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #36
              Originally posted by Ha2 View Post
              No perkele. Ei oo kyllä ku 5 m mitta, niin pitää käydä säätään illalla. 2,5 cm laskua viidelle metrille.
              Ei kai se mittanauhan pituus ratkaise, vaan suoran alustan koko. Sanoisin, että hyvään säätöön 5 m on vähän turhan lyhyt matka. Kun säätö vaikuttaa hyvältä, käytä virrat pois ja kytke uudelleen, niin näet mihin automaattisäätö taas hakeutuu ja tarvittaessa hienosäädät uudelleen. Kannattaa tehdä pahville malline säätökuviosta (_/ _/) oikeissa mitoissa, niin säätö on helpompaa ja samaa mallinetta voi käyttää tarvittaessa uudelleen.
              Last edited by Clavurion; 07-10-2010, 11:44.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Ha2
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1786
                • Oulu

                #37
                Originally posted by Clavurion View Post
                Ei kai se mittanauhan pituus ratkaise, vaan suoran alustan koko. Sanoisin, että hyvään säätöön 5 m on vähän turhan lyhyt matka. Kun säätö vaikuttaa hyvältä, käytä virrat pois ja kytke uudelleen, niin näet mihin automaattisäätö taas hakeutuu ja tarvittaessa hienosäädät uudelleen. Kannattaa tehdä pahville malline säätökuviosta (_/ _/) oikeissa mitoissa, niin säätö on helpompaa ja samaa mallinetta voi käyttää tarvittaessa uudelleen.
                No tajusin 2 sekuntia postaamisen jälkeen, että ei varmaan voi 5 m metrin mitalla ottaa pitempiä mittoja... joskus tökkää oikein kunnolla. Ei jaksanu editoida.

                Joo, pitää yrittää keksiä joku parkkihalli, johon pääsis ja ei ois niin pirusti porukkaa, prkln hullut päivätki.
                E61 525d LCI

                Comment

                • luikas
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2004
                  • 644
                  • Oulu area

                  #38
                  Vanhaa nostellaan välissä ylöspäin. Ongelmana alustarempassa (reaktiotangot eteen) käynnin jälkeen, valojen näyttäminen alas jonka huomasin pimeällä. Päiväsaikaan eroa ei tietenkään huomannut ja vaihdoin päivällä talvirenkaat 225/50R17 entisten 235/45+255/40R17 kesärenkaiden tilalle.
                  Voiko renkaiden halkaisijan muuttuminen vaikuttaa valojen säätöön, vai olisko toinen antureista mennyt remonttireiskoilla rikki? Edessä ainakin tanko oli kiinni kun tarkastin.
                  Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                  Past:
                  F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                  F31 318d xdrive -14
                  F07 530d GT-11
                  E90 330xda LCI -09
                  E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                  E39 530d M-Sport -03
                  E39 530iA M-Sport -02
                  E39 528i -97
                  E30 320i -88

                  Comment

                  • janne1974
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2006
                    • 405
                    • Kuopio

                    #39
                    Originally posted by luikas View Post
                    Vanhaa nostellaan välissä ylöspäin. Ongelmana alustarempassa (reaktiotangot eteen) käynnin jälkeen, valojen näyttäminen alas jonka huomasin pimeällä. Päiväsaikaan eroa ei tietenkään huomannut ja vaihdoin päivällä talvirenkaat 225/50R17 entisten 235/45+255/40R17 kesärenkaiden tilalle.
                    Voiko renkaiden halkaisijan muuttuminen vaikuttaa valojen säätöön, vai olisko toinen antureista mennyt remonttireiskoilla rikki? Edessä ainakin tanko oli kiinni kun tarkastin.
                    Todennäköisesti anturin "tanko" asennettu väärään asentoon.

                    -Janne-
                    -Janne-

                    F10 535iX sedan -11
                    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                    ex. E39 528i touring -99
                    ex. E36 325ia coupe -93

                    Comment

                    • luikas
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2004
                      • 644
                      • Oulu area

                      #40
                      Originally posted by janne1974 View Post
                      Todennäköisesti anturin "tanko" asennettu väärään asentoon.

                      -Janne-
                      Kiikutin auton takaisin pajalle ja pienen hetken päästä oli jo valmis. Vikana oli nimenomaan väärään asentoon takaisin kiinnitetty anturin tanko etupäässä. Pienestä se on välillä kiinni!
                      Current:F31 LCI 320d xdrive M-Sport -19
                      Past:
                      F07 LCI 530d xdrive GT M-Sport -15
                      F31 318d xdrive -14
                      F07 530d GT-11
                      E90 330xda LCI -09
                      E70 X5 3,0sd M-Sport -07
                      E39 530d M-Sport -03
                      E39 530iA M-Sport -02
                      E39 528i -97
                      E30 320i -88

                      Comment

                      • miikka_
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2005
                        • 45
                        • Tampere

                        #41
                        Onko facelift -xenoneissakin jonkinlainen säätötanko?

                        Meinasin kun tuossa kuvassa ei ainakaan näy mitään tankoja:


                        Ja sitten taas näiden kohdalla Realoem sanoo, ettei autossani tuollaisia ole:


                        Oikea ajovalo näyttää mihin sattuu pienen peltikolhun jälkeen ja mietin onko vika moottorissa vai onko joku tanko menny paskaksi. Ainakin umpion sisälle on jostain ilmestynyt pari puolikkaan kynnen kokoista valkoista muovipalasta.
                        E39 530d '01

                        Comment

                        • S.P.R
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1009
                          • Oulu area

                          #42
                          Originally posted by miikka_ View Post
                          Onko facelift -xenoneissakin jonkinlainen säätötanko?

                          Meinasin kun tuossa kuvassa ei ainakaan näy mitään tankoja:


                          Ja sitten taas näiden kohdalla Realoem sanoo, ettei autossani tuollaisia ole:


                          Oikea ajovalo näyttää mihin sattuu pienen peltikolhun jälkeen ja mietin onko vika moottorissa vai onko joku tanko menny paskaksi. Ainakin umpion sisälle on jostain ilmestynyt pari puolikkaan kynnen kokoista valkoista muovipalasta.
                          On ne siellä valitettavasti ja tahtovat hajota ennemmin tai myöhemmin. Saat helposti tilanteen selville kun otat ajovalopolttimosta kiinni ja koitat vähän heilutella sitä. Jos säätötankoja on poikki niin koko asetelma heiluu mukana. Jos tangot ovat ehjät niin ei pitäisi paljon liikkua. Kokeile molemmat puolet niin huomaat varmasti jos toinen on erilainen. Xenon umpiossa myös ainakin toisen tangon näkee kun polttimon ottaa irti.

                          Facelift umpioon saa uusia säätötankoja esim. ebaysta. Asiasta on täällä muistaakseni oma viestiketjukin.

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            #43


                            Tuotenumero: 7138 sopii faceliftiin.
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            Working...
                            X