Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 jarrujen satunnainen täristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleW
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2003
    • 469
    • Turku

    #61
    Originally posted by Alfredson View Post
    - Välillä tärisee enemmän, välillä vähemmän. Pahimmillaan todella pahasti välillä vähemmän. Pahimmalla tärinällä tuntuu oikeastaan että koko etupää kolistaa, tämä tuntuisi siis tukevan tukivarsia mutta....

    - Auto pysähtyy nykien viimeiset metrit, joskus nykii PALJON joskus ei juurikaan. Outoa. Jos vika on tukivarsissa, miten tämän selittää?

    Muuta huomioitavaa: Ajan autolla suureksi osaksi maantietä, ja käytän todella säästeliäästi jarruja. Työmatkalla muutamaristeys ja liikun sellaisiin aikoihin että voin rauhassa moottorilla hidastaa pitkäänkin ennen risteystä + monet risteykset vielä loivassa ylämäessä. Koitinkin antaa autolle jarrutärinöiden alettua kunnon selkäsaunaa mutkapätkällä ja jarrutärinät tuntui vähenevän. Välillä taas tuntuu että juuri kuumana täristää. Outoa on.

    Lukuunottamatta tuota reippaampaa mutkapätkäjarruttelua (ei mitää yliväkivaltaista) olen käyttänyt _TODELLA_ maltilla jarruja, joten jos ne kierot on niin sitten alan jo huolestumaan.

    Jos levyt kuitenkin on kierot, niin voitteko varauksetta suositella motonetin levyjä, alkaa huumori loppumaan ja siten myös periaate merkki/vastaavista osista.
    Samanlaisia oireita oli mullakin. Välillä täristi enemmän ja välillä vähemmän. Ratti oli myös hiukan vinossa vasemmalle. Munkin autoni on ollut pääosin rauhallisessa maantieajossa, joten jarruja on käytetty myös melko säästeliäästi. Ehkä juuri tästä johtuen jarruhuollossa todettiin toisen etupalan olevan täysin jumissa. Tämä oli saattanut varmaakin kierouttaa levyn, tiedä sitten...
    Sinun tapauksessasi tekisin/teettäisin jarruhuollon tai ainakin kannattaisi tehdä tsekkaus että palat liikkuvat kuten pitääkin. Tämän lisäksi vaihdat tosiaan nuo tukivarret (+reaktiotankojen nivelten ja puslien huolellinen tarkistus) ja sitten jos vielä tärisee niin jarrulevyt vaihtoon. Itse ostin Boschin levyt (www.merteil.fi) ja tosiaan ainakin toistaiseksi on auto toiminut hienosti. Ja tarkista samalla etupyörien laakerien kunto, omassani pyöriä ilmassa pyörittäessä tuntui selvä napsutus vaikka ajettaessa mitään tyypillistä jyrinää tms. ei vielä kuulunut. Tälläkin oli etupään ajokäytökseen mielestäni vaikutusta.
    Ex Bemut:
    i3 REx -14
    F15 xDrive40e -16
    E71 X6 3.0 Sport -11
    F10 525d x-Drive M-Sport -12
    E70 X5 3.0sd -08
    F36 418d Gran Coupe
    F30 316d -12
    E93 320i -08
    E70 X5 3.0d Sport -07
    E53 X5 3.0d Sport -04
    E61 530dA M-Sport individual -06
    E39 530dA touring -02 M-Sport 2
    E30 320i cabriolet -92 "kesämopo"
    E46 330i touring -01
    E36 328i Coupe -97
    E30 325i cabriolet -87
    E30 316 -83 → 2.1 TIC M3 look
    E21 318i -81

    Comment

    • u_peljo1
      Newbiemmer
      • Nov 2008
      • 1
      • Nurmijärvi

      #62
      e60 jarrutärinä

      Aiheeseen liittyen, onko porukalla kokemusta e60-jarrutärinästä, ostin auton kesällä enkä huomannut tärinää, nyt kun laitto talvirenkaat alle niin selvä tärinä jarruttaessa, alussa tuntui vain suuremmista nopeuksista, nyt myös alemmista. Autona -05 525iA, ajettu vasta 35tkm ja jarrudynomittauksissa näkyi että oikealla etupuolella viisari heittelee joten kaveri totesi että oikea jarrulevy kiero ja vaihtoon. Outoa sinänsä noilla kilsoilla mutta vielä oudommaksi asian tekee että edellinen omistaja oli vaihtanut levyt 14tkm kohdalla tärinän takia! Eli todennäköisesti vika jossain muualla ja kiero levy vain seuraus? Mitä täältä olen lukenut niin voisiko vika olla sitten vaikka satulan kohdistuksessa tai laakereissa? Vaikuttaisiko jos etupää olisi kolhaistu johonkin, silloin tosin luulisi että tärisyttäisi muutenkin, nyt ratissa ei mitään tärinöitä normaaliajossa?
      Renkaat ja vanteetkin varmaan vaikuttaa mutta talvirenkaat on nyt kahdesti tasapainotettu, ekalla kerralla asentaja unohti takaa keskitysrenkaan ja tärinä oli selkeetä koko autossa, takaslaitto poisti sen mutta jarrutärinä jäi. Renkaat 225/50 17". Nyt etujarrulevyt menossa vaihtoon mutta vähän epäilyttää että kuinka pitkään tuo auttaa...kiitokset ideoista!

      Comment

      • Alfredson
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2007
        • 463
        • Uusimaa

        #63
        NONIIN. nyt on sitten auto käytetty alatukivarsien vaihdossa.

        Tulos:

        Ratti meni vinoon ja auto tutisee yhtä lailla jarruttaessa. että sillee. Käsijarrunkin korjasivat, melkeen pysyy paikallaan lähes olemattomassa alamäessä.

        Että sillee. Taidan rusertaa tosta romusta neliön ja ostaa Toyotan.

        Eli nyt on jarrut vaihdettu 3 kertaa, reaktiotankojen puslat vaihdettu (pallot oli ehjät), alatukivarret vaihdettu jne....

        Paska mikä paska
        Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

        Comment

        • Kentsu
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2004
          • 1397
          • Tuusula

          #64
          Originally posted by Alfredson View Post
          ...- Auto pysähtyy nykien viimeiset metrit, joskus nykii PALJON joskus ei juurikaan. Outoa. Jos vika on tukivarsissa, miten tämän selittää?
          Tämä voi hyvinkin johtua takalevyistä kuten tuolla aiemin vihjasin. Mulla ainakin johtui, ja tuollaisissa baananopeuksissa jarrutettaessa jurrasi vahvasti.
          Jos sulla tähän ´96 vuosimallin kiesiin ei ole koskaan takalevyjä vaihdettu on ne joka tapauksessa vaihtokunnossa.
          Sitten jurinaa tulee myös jos nyt on käsijarrukengät säädetty niin että hipoo rumpuun kiinni. Helppo testata kun ajelee pari kilsaa maantienopeuksia, pysähtyy hissukseen ja käy kädellä koettamassa takajarrujen lämpötilan. Tämän on joutunut myös itse toteamaan...
          Paska mikä paska, otetaan osaa
          Ex: 523iA '97, 520iA '89
          /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

          Comment

          • Alfredson
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2007
            • 463
            • Uusimaa

            #65
            Originally posted by Kentsu View Post
            Tämä voi hyvinkin johtua takalevyistä kuten tuolla aiemin vihjasin. Mulla ainakin johtui, ja tuollaisissa baananopeuksissa jarrutettaessa jurrasi vahvasti.
            Jos sulla tähän ´96 vuosimallin kiesiin ei ole koskaan takalevyjä vaihdettu on ne joka tapauksessa vaihtokunnossa.
            Sitten jurinaa tulee myös jos nyt on käsijarrukengät säädetty niin että hipoo rumpuun kiinni. Helppo testata kun ajelee pari kilsaa maantienopeuksia, pysähtyy hissukseen ja käy kädellä koettamassa takajarrujen lämpötilan. Tämän on joutunut myös itse toteamaan...
            Paska mikä paska, otetaan osaa
            Voiko takalevyt oikeasti ravisuttaa hulluna rattia 60kmh vauhdissa? .... Huolotokirjan mukaan siihen on 1.5v sisään tms vaihdettu takajarrulevyt... tiedä sitten... Ei ne kauhean hyviltä kyllä mielestäni näytä.

            Mutta nyt saa ehdottaa kaikkea mahdollista. Tiedän että jarrulevyjen uusimisella se korjaantuu - hetkeksi.
            Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by Alfredson View Post
              Ratti meni vinoon ja auto tutisee yhtä lailla jarruttaessa. että sillee. Käsijarrunkin korjasivat, melkeen pysyy paikallaan lähes olemattomassa alamäessä.
              Mutta olet kuitenkin tyytyväinen huollon toimintaan? Tuntuu kuin molemmat korjaukset olisi tehty väärin...

              Onko raidetangot ja ohjausnivel tarkistettu?
              E39 528iA

              Comment

              • Alfredson
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2007
                • 463
                • Uusimaa

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                Mutta olet kuitenkin tyytyväinen huollon toimintaan? Tuntuu kuin molemmat korjaukset olisi tehty väärin...

                Onko raidetangot ja ohjausnivel tarkistettu?
                No siis valitin käsijarrusta, he korjaavat ja hyvittävät.

                Tukivarsista sanoi että sielä on ilmeisesti ollut väljää ja nyt pitäisi käyttää pyöriensuuntauksissa. Voihan se olla että joku on säätänyt ohjauskulmat väljillä tukivarsilla.

                raidetangon päät jne mitä katsastuksessa nyt katotaan niin todettiin välyksettömiksi pari viikkoa sitten. Kuten kaikki muukin, en tiedä sitten onko näissä raidetangoissa samaa juttua että väljää voi olla vaikkei kukaan sitä löydä.
                Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #68
                  Originally posted by Alfredson View Post
                  Tukivarsista sanoi että sielä on ilmeisesti ollut väljää ja nyt pitäisi käyttää pyöriensuuntauksissa. Voihan se olla että joku on säätänyt ohjauskulmat väljillä tukivarsilla.
                  Joo, ajattelin vaan, että onko nuo oikein asennettu, siis kiristetty pultit vasta kun auto on pyörien varassa.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • Alfredson
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2007
                    • 463
                    • Uusimaa

                    #69
                    Originally posted by TJJ View Post
                    Joo, ajattelin vaan, että onko nuo oikein asennettu, siis kiristetty pultit vasta kun auto on pyörien varassa.
                    Tätähän en tiedä. Korjauksen suoritin valtuutetussa toyota huollossa kun tässä ei nyt lähempänä parempaakaan korjaamoa ole.

                    EDIT: lisätään tähän nyt vielä varmuudeksi että kyseessähän ei enää ole mikään satunnainen tärinä vaan aina täristää noin 40kmh ylöspäin vauhdeista, ehkä kovimmillaan 60-70 huitteilla..
                    Last edited by Alfredson; 27-11-2008, 15:41.
                    Toistaiseksi totaalinen luopuminen BMW kannasta!

                    Comment

                    • Xhaust
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2011
                      • 43
                      • Oulu

                      #70
                      Mullakin siis ilmenee tuossa e39:ssä jarrutärinöitä, mutta ihan joka jarrutuksella niitä ei tunnu. Satunnaisesti siis on täristämättä eikä toisin päin .

                      Katsastuksessa jarruvoimat oli koko ajan tasaiset.. Käytin tuota nelipyöräsuuntauksessa, josta diagnoosi oli, että raidetangon sisemmät päät väljät. No, vaihdoin koko raidetangot ja käytin uudestaan suuntauksessa. Vieläkin täristää. Renkaat myös aivan uudet ja vanteet asentajan mukaan suorat. Jarrujen täristäessä rattikin täristää ja pahimmillaan jopa poljin. Voisiko levyt olla vaihtokunnossa? Niin ja myös tasaisella tiellä ajettaessa nypyttää melko ärsyttävästi ilman jarrutustakin.
                      Last edited by Xhaust; 30-08-2011, 21:20. Reason: tarkennusta
                      Mercedes-Benz S 500L -03

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #71
                        Originally posted by Xhaust View Post
                        Mullakin siis ilmenee tuossa e39:ssä jarrutärinöitä, mutta ihan joka jarrutuksella niitä ei tunnu. Satunnaisesti siis on täristämättä eikä toisin päin .

                        Katsastuksessa jarruvoimat oli koko ajan tasaiset.. Käytin tuota nelipyöräsuuntauksessa, josta diagnoosi oli, että raidetangon sisemmät päät väljät. No, vaihdoin koko raidetangot ja käytin uudestaan suuntauksessa. Vieläkin täristää. Renkaat myös aivan uudet ja vanteet asentajan mukaan suorat. Jarrujen täristäessä rattikin täristää ja pahimmillaan jopa poljin. Voisiko levyt olla vaihtokunnossa? Niin ja myös tasaisella tiellä ajettaessa nypyttää melko ärsyttävästi ilman jarrutustakin.
                        Jarrujen ja napojen tasopintojen herkistys+puhdistushuolto poistaa ongelman, mikäli välyksiä ei etupäässä ole.

                        Comment

                        • Xhaust
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2011
                          • 43
                          • Oulu

                          #72
                          Originally posted by Hemi View Post
                          Jarrujen ja napojen tasopintojen herkistys+puhdistushuolto poistaa ongelman, mikäli välyksiä ei etupäässä ole.
                          Tasopinnat puhdistettu huolellisesti jokin aika sitten. Viikonloppuna voisi kokeilla tuota herkistelyä. Lisätäänpä tähän vielä, että jarrutettessa esim. liikenne valoihin auto liikku ikään kuin aaltoilevasti eteenpäin. Eli siis jarrutus ei ole aivan tasaista, vaikka poljin voima olisikin sama. Vapaalla rullattaessa tätä ei ilmene.

                          Voiko tuo ajossa muuten vain tuntuva nypytys/täristys johtua myös sitten jarruosista? Ratti ei tällöin tärise, mutta esim. penkit sen verran, että matkustajan penkillä olevan takin vetoketjut kalkattavat. Välillä tuntuu kuin ei tärisisi lähes ollenkaan, välillä taas ottaa kupoliin.
                          Mercedes-Benz S 500L -03

                          Comment

                          • jouskari318is
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 215
                            • Tampere

                            #73
                            Originally posted by Xhaust View Post
                            Tasopinnat puhdistettu huolellisesti jokin aika sitten. Viikonloppuna voisi kokeilla tuota herkistelyä. Lisätäänpä tähän vielä, että jarrutettessa esim. liikenne valoihin auto liikku ikään kuin aaltoilevasti eteenpäin. Eli siis jarrutus ei ole aivan tasaista, vaikka poljin voima olisikin sama. Vapaalla rullattaessa tätä ei ilmene.

                            Voiko tuo ajossa muuten vain tuntuva nypytys/täristys johtua myös sitten jarruosista? Ratti ei tällöin tärise, mutta esim. penkit sen verran, että matkustajan penkillä olevan takin vetoketjut kalkattavat. Välillä tuntuu kuin ei tärisisi lähes ollenkaan, välillä taas ottaa kupoliin.

                            Oletko saanut tähän ratkaisua? Omassa e39ssä täsmälleen samanlaiset oireet; viime keväänä laitettu uudet raidetangot, alatukivarret, koiranluut, iskarit+tuet + nelipyöräsuuntaus. Tänne syksyyn asti pääsi aika ongelmitta mutta nyt on alkanut tuollainen kuvailemasi tärinä jarruttaessa. Suunnitelmissa on 2tkm päästä huollon yhteydessä pyytää jarrusatuloiden huolto, toivottavasti sillä ratkeaisi.

                            Comment

                            • AnttiR
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 819
                              • Jyväskylä

                              #74
                              Mulla oli samanlaiset oireet ja korjaantui tänään kun vaihdoin jarrulevyt
                              Vanhat oli kierot. Jos mahdollista niin mittaa heittokellolla onko jarrulevyissä heittoa! Saa ainakin varmuuden onko levyt suorat!

                              Edit: Ja sellainen huomio vielä että jos kellolla noita mittaa, niin kiristä pyöränpulteilla jarrulevy kunnolla napaan kiinni, mulla ei ainakaan levy pysy navassa tiiviisti kiinni sillä pelkällä yhdellä pienellä ruuvilla.
                              Last edited by AnttiR; 03-10-2011, 21:17.
                              E61 535d -04

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                #75
                                Originally posted by AnttiR View Post
                                Mulla oli samanlaiset oireet ja korjaantui tänään kun vaihdoin jarrulevyt
                                Vanhat oli kierot. Jos mahdollista niin mittaa heittokellolla onko jarrulevyissä heittoa! Saa ainakin varmuuden onko levyt suorat!

                                Edit: Ja sellainen huomio vielä että jos kellolla noita mittaa, niin kiristä pyöränpulteilla jarrulevy kunnolla napaan kiinni, mulla ei ainakaan levy pysy navassa tiiviisti kiinni sillä pelkällä yhdellä pienellä ruuvilla.
                                Miten paljon oli kierot? Kunhat ajelet sen 2-3tkm kilsaa niin sitten tiedät korjaantuiko oikeasti, yleensä siinä vaiheessa palautuu tärinät jos vika oli jossain muualla kuin levyissä.

                                Tulipas muuten vakaa ajettava E39:stä kun vaihtoi molemmat takavakaajan koiranluut sekä narinahelat
                                Last edited by Antsah; 04-10-2011, 07:36.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎