E39 ABS pulma ***Ratkaistu vihdoin***

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spetke
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 3450
    • Janakkala

Originally posted by 10+ View Post
    Boxia ei kannata alkaa vaihtamaan kun siinä se vika ei ole
    Jes tuollaisia miehiä kaivattaisiin bmw liikkeisiin töihin mitkä osaavat sata varmasti sanoa jo heti kättelyssä missä on vika
    ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

Comment

• 10+
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 2084
      • Nivala

Originally posted by Spetke View Post
      Jes tuollaisia miehiä kaivattaisiin bmw liikkeisiin töihin mitkä osaavat sata varmasti sanoa jo heti kättelyssä missä on vika
      Minä oon siellä töissä. No ei vaiskaan Oon paininut monta kertaa saman vian kans ja kerran oon boxin joutunu vaihtaan ja sillon se luistoneston ja absin valo palaa kokoajan eikä ne sammu mihinkään mistään napista. Absin antureita oon joutunu kymmenkunta vaihtamaan ja eli jotáin tuttua täs on jos ymmärrät
      Last edited by 10+; 03-02-2008, 08:09.
      E39 M5 -00

Ex E60 530Da M-Sport -04
      Ex E39 M5 -00
      Ex E39 M5 -00 Individual
      Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
      Ex E36 3.0 M3 -93
      Ex E36 2.5 Cabrio -94
      Ex E36 3.2 M3 -97
      Ex E36 2.5 Coupe -93

Comment

• seidltuning
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 1941
        • Vantaa

Minä oon siellä töissä. No ei vaiskaan Oon paininut monta kertaa saman vian kans ja kerran oon boxin joutunu vaihtaan ja sillon se luistoneston ja absin valo palaa kokoajan eikä ne sammu mihinkään mistään napista. Absin antureita oon joutunu kymmenkunta vaihtamaan ja eli jotáin tuttua täs on jos ymmärrät
        no onhan noita jokunen kymmen ollut tutkittavana ja edelleenkään aina se ei pala se luistonvalvonnan valo.
        vaan antaa vikakoodia useammasta anturista jos vaihdat etuanturin antaa seuraavaksi vikakoodin taka-anturista...ja minä olen töissä

mutta itse vikaan...kannattaa joo lukea ne vikakoodit mistä se herjaa voi hyvinkin olla anturi vika...vaikea sanoa näiden tietojen perusteella onko esim antanut mitään muuta vikakoodia
        Last edited by seidltuning; 03-02-2008, 09:24.
        G30 530e Sedan
        E30 325i Cabriolet

Comment

• sirkus
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 2194
          • kaustinen

Kyllä näissä abs/asc autoissa usein nimenomaan boxin sisäiset kosketushäiriöt aiheuttaa harmia eli valo palaa väillä väillä ei ja välillä ei nopeusmittarikaan toimi, myös työkaverin auton käyttäyty juuri näin. Ja testeri näyttää et joku anturi olisi rikki koska boxi ei saa käsiteltyä tietoa vaikka se anturilta tuleekin. Boxi vaihtoon ja toimii.
          Last edited by sirkus; 03-02-2008, 09:29.
          Chrysler 300c crd touring 2010
          Daily driver
          Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
          Man cave on wheels
          Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
          Built not bought
          V8, only juice&milk come in 2 litres

Kawasaki zzr1100 fighter

Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

Comment

• T_He
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 97
            • Nurmijärvi

Originally posted by Robi View Post
            Hiukan päivitystä...eteen uusittu nyt anturi sekä laakeri. Vikavalot tuli nollattua Carsoftilla ja ne sammui niinkuin oletinkin. peruutin tallista ulos jäistä ylämäkeä ja luistonesto toimi mielestäni normaalisti. Valot pysyi sammuksissa. Sitten käänsin keulan ympäri ja lähdin pihasta pois. Jäisellä tiellä luistonesto vilkutti kun valutin vapaalla eteenpäin. Lähdin asvalttitielle niin luistonesto jarrutti takapyöriä eikä auto tuntunut menevän mihinkään..nopeutta siis noin 10km/h. painoin luistoneston pois napista niin rupesi kulkemaan normaalisti. Auto toimi hyvin kunnes painoin taas luistoneston nappia..takapyörät miltei pysäytti auton. Eli luistonesto pois päältä ja nopeutta nostamaan...noin 60km/h kun oli nopeutta myös ABS valo syttyi. Sen jälkeen valot ei ole sammunut...toki nollannut en ole vikakoodeja uudestaan.

Eli mikäköhän mahtaa olla vikana kun nyt ongelma onkin takapäässä eikä edessä niinkuin aikaisemmin? Ennen laakerinvaihtoa pystyi myös nollaamaan vikakoodin ja silloin jarruttaessa tuntui oikealta edesta sille kuin pyörä olisi jatkuvasti liukkaalla ja abs pätkisi jarrua...nyt uudella laakerilla ei tehnyt enää sitä vaan vika siirtyikin takapyöriin.
            Boxi vialta tuo vaikuttaa.

Itselläni E39:ssä antoi vastaavanlaisia herjoja antureista ja ehdin niitä jo muutaman vaihtaakin, ennenkuin älysin vaihtaa uuden boksin. Sen jälkeen laitoin vielä vanhat anturit paikoilleen ja kaikki pelasi taas oikein hienosti.

Omassa tapauksessa vikakoodi ilmoitti ensin vasemman taka-anturin piirin vialliseksi. Tässä vaiheessa epäilivät laakkosella että joku johto on poikki tai saa huonoa kontaktia. Kun olin vaihtanut vasemman taka-anturin niin herja tulikin oikeasta taka-anturista. Tämän vaihdon jälkeen vika siirtyi eteen.

Ebay:stä kun tilaat uuden boksin niin kotiovelle 3 päivässä kuljetettuna 490 euroa ja tod. näk. loppu siihen paikkaan nuo kummalliset vikakoodit.

- THe -
            Nykyiset: BMW X5 E70 LCI ///M-sport | BMW 525dA xDrive F10 ///M sport

Ex:
            BMW ///M6 "carbon edition" | BMW M5 E39
            BMW 535dA E61 M-sport "VOLL" | BMW 530iA E60 M5 look | BMW 530i E39 M-sport | BMW 520iA Touring E39 | BMW 528i E39 M-sport | BMW 750iA E38
            BMW 320iAx F30 ///M performance | BMW 320d E91 ///M-sport | BMW 330ciA E46 M-sport | BMW 330cdA E46 M-sport | BMW 316i E36 | BMW 316i E30 M3 look

Comment

• Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

Originally posted by sirkus View Post
              Kyllä näissä abs/asc autoissa usein nimenomaan boxin sisäiset kosketushäiriöt aiheuttaa harmia eli valo palaa väillä väillä ei ja välillä ei nopeusmittarikaan toimi, myös työkaverin auton käyttäyty juuri näin. Ja testeri näyttää et joku anturi olisi rikki koska boxi ei saa käsiteltyä tietoa vaikka se anturilta tuleekin. Boxi vaihtoon ja toimii.
              Tuota...nyt on kyse vm.-96 e39:stä jossa on täydellisen erilaiset abs/asc systeemit kuin 9/98-uudemmissa, joissa noita boxivikoja todellakin silloin tällöin on. Eli näissä 9/98-vanhemmissa on HYVIN HARVOIN vikaa itse järjestelmän ohjauksessa(=boxivikoja).
              Tämä ei myöskään kuulosta perinteiseltä boxivialta, vaan joltain muulta.
              Onko takana sisälökarit paikallaan?

Comment

• Robi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 7606
                • Vantaa

Originally posted by Hemi View Post
                Tuota...nyt on kyse vm.-96 e39:stä jossa on täydellisen erilaiset abs/asc systeemit kuin 9/98-uudemmissa, joissa noita boxivikoja todellakin silloin tällöin on. Eli näissä 9/98-vanhemmissa on HYVIN HARVOIN vikaa itse järjestelmän ohjauksessa(=boxivikoja).
                Tämä ei myöskään kuulosta perinteiseltä boxivialta, vaan joltain muulta.
                Onko takana sisälökarit paikallaan?
                Takana on sisälokarit paikallaan ja muutenkin kaikki niinkuin joku ne joskus tehtaalla on suunnitellut. Luin illalla vikakoodit carsoftilla niin tulee ilmoitus molemmista etupyöristä. Tuli vaan mieleen että voisiko mitenkään olla mahdollista että se nyt sekoilisi sen uuden laakerin johdosta...laakeri kun on alunperin tarkoitettu -99 M5:een. Sellainen on toisellekin puolelle olemassa mutta hyödyttääkö sen vaihto mitään tähän hätään. Katsoin että noissa laakereissa 96 -> 2000 on täysin sama lakru jokaisesessa poislukien M5 koska siinä ero on niissä tapeissa jotka lukitsee jarrulevyn. Onko siinä laakerissa sitten mahdollisesti eri halkaisija kuin peruslaakerissa ja näinollen etupyörien ABS "kehä" pyörisi eri nopeudella toiseen nähden...Tarkoitus on kyllä toisellekin puolelle laittaa se M5 napa mutta ratkaiseekohan se nyt sitten tämänkin ongleman.
                Attached Files
                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                Tiedustelut priva tai 0452210069

Current
                E61 530d
                E39 530d
                E39 520iA
                E46 330xd
                E28 528i

Comment

• |parsakaali|
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 996

Originally posted by Robi View Post
                  Takana on sisälokarit paikallaan ja muutenkin kaikki niinkuin joku ne joskus tehtaalla on suunnitellut. Luin illalla vikakoodit carsoftilla niin tulee ilmoitus molemmista etupyöristä. Tuli vaan mieleen että voisiko mitenkään olla mahdollista että se nyt sekoilisi sen uuden laakerin johdosta...laakeri kun on alunperin tarkoitettu -99 M5:een. Sellainen on toisellekin puolelle olemassa mutta hyödyttääkö sen vaihto mitään tähän hätään. Katsoin että noissa laakereissa 96 -> 2000 on täysin sama lakru jokaisesessa poislukien M5 koska siinä ero on niissä tapeissa jotka lukitsee jarrulevyn. Onko siinä laakerissa sitten mahdollisesti eri halkaisija kuin peruslaakerissa ja näinollen etupyörien ABS "kehä" pyörisi eri nopeudella toiseen nähden...Tarkoitus on kyllä toisellekin puolelle laittaa se M5 napa mutta ratkaiseekohan se nyt sitten tämänkin ongleman.
                  Onko abs tunnistekehä sama halkasialtaan normi mallissa kuiin e39. Ainakin e34:ssa m5 ja normimallissa on huomattava ero siis 3.8 m5:ssa ainakin. Oletko kokeillut että pistät mittarin suoraan abs anturin johtoihin kiinni ja mittaa vastus onko edessä ja takana sama, pitäisi nimittäin olla. Anturin tulisi olla muutamanmillin päässä hammaskehästä ja onko se puhdas? Itse olen joskus antureita mittaillut laittamalla suoraan sinne poksiin tulevaan liittimeen kiinni yleismittarin ohm alueelle. Sitten kaapelia heiluttelemalla että heitteleekö vastus. Tähän asti mitä olen mittaillut antureita niin kunnossa oleva anturi antaa n.1000 ohmia vastukseksi. e39 anturia en ole koskaan mitannut niin en siitä varmaksi sano mutta mittaamalla kaikki anturit nii selviäähän se paljo sen pitää näyttää. Toinen tapa on että pistät jännitealueelle mittarit ja heiluttelet meisseilä esim ihan anturin edestä niin antaako jännitettä. Pitäisi antaa. Johtohan voi myös olla poikki / hapettunut rungonkin puolelta, mutta melko harvinaista varmasti.

Comment

• Robi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2002
                    • 7606
                    • Vantaa

Originally posted by |parsakaali| View Post
                    Onko abs tunnistekehä sama halkasialtaan normi mallissa kuiin e39. Ainakin e34:ssa m5 ja normimallissa on huomattava ero siis 3.8 m5:ssa ainakin. Oletko kokeillut että pistät mittarin suoraan abs anturin johtoihin kiinni ja mittaa vastus onko edessä ja takana sama, pitäisi nimittäin olla. Anturin tulisi olla muutamanmillin päässä hammaskehästä ja onko se puhdas? Itse olen joskus antureita mittaillut laittamalla suoraan sinne poksiin tulevaan liittimeen kiinni yleismittarin ohm alueelle. Sitten kaapelia heiluttelemalla että heitteleekö vastus. Tähän asti mitä olen mittaillut antureita niin kunnossa oleva anturi antaa n.1000 ohmia vastukseksi. e39 anturia en ole koskaan mitannut niin en siitä varmaksi sano mutta mittaamalla kaikki anturit nii selviäähän se paljo sen pitää näyttää. Toinen tapa on että pistät jännitealueelle mittarit ja heiluttelet meisseilä esim ihan anturin edestä niin antaako jännitettä. Pitäisi antaa. Johtohan voi myös olla poikki / hapettunut rungonkin puolelta, mutta melko harvinaista varmasti.
                    Oikealla edessä uusi anturi ja vasen tuskin hajoaa silloin kun vaihtaa oikealle laakerin. Silmämääräisesti laakerit oli samankokoiset (mittoja ei kuitenkaan ollut käsillä) ja näitä M5 napoja on tietääkseni vaihdettu muihinkin autoihin. Mutta millä näen antaako etupyörät eri nopeussignaaleja vaikka pyörisivät samaa nopeutta. Toisaalta niin suurta eroa ei pitäisi olla kun noi kuitenkin pyörivät eri nopeuksia mutkissa jne.

Vikakoodit kun nollaa niin valot on siis sammuksissa. Kun lähtee ajamaan niin rupeaa luistonesto vilkuttamaan melko matalassa nopeudessa ja jarruttaa auton menoa rankasti. Napista kun ottaa luistoneston pois auto toimii periaatteessa normaalisti..mitä nyt satuin huomaamaan että abs jarrutus ei toimi missään vaiheessa vaikka valot olisivat sammuksissa. Nopeus kun ylittää 80km/h niin sitten syttyy myös abs valo ja tämän jälkeen luistoneston napin painelulla ei ole vaikutusta. Mitään vikakoodeja ei tule jos abs valo ei syty (siis nollauksen jälkeen)...eli jos ajelen tolla niin että luistonesto on pois päältä ja pidän huolen siitä että nopeus ei ole yli 80 niin ei tule vikakoodeja eikä vikavalot syty. Heti sen jälkeen kun abs valo syttyy niin herjaa molempien etupyörien nopeusantureita.

Current
                    E61 530d
                    E39 530d
                    E39 520iA
                    E46 330xd
                    E28 528i

Comment

• Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

Mutta eikös M5:n absikehässä jotain eroa oli ainakin -00 vanhempiin vakiosysteemeihin? Itselläkään ei juuri nyt ole yhtään M5 napaa joten en tuota pysty tarkistamaankaan tähän hätään, mutta koska mm.itselläni on nuo M5 kamppeet on kiinni orggisnavoissa, kuten kaikissa mihin olen ko.jarruproggiksen muuten tehnyt, niin tuohon absikehäongelmaan ei ole tullut konkretian tasolla törmattyä. Eli oliko M5 kehä saman halkisijainen ja/tai onko askellus sama? Nimittäin nyt kyllä viittaisi siihen että ei ole?

Comment

• Robi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2002
                        • 7606
                        • Vantaa

Originally posted by Hemi View Post
                        Mutta eikös M5:n absikehässä jotain eroa oli ainakin -00 vanhempiin vakiosysteemeihin? Itselläkään ei juuri nyt ole yhtään M5 napaa joten en tuota pysty tarkistamaankaan tähän hätään, mutta koska mm.itselläni on nuo M5 kamppeet on kiinni orggisnavoissa, kuten kaikissa mihin olen ko.jarruproggiksen muuten tehnyt, niin tuohon absikehäongelmaan ei ole tullut konkretian tasolla törmattyä. Eli oliko M5 kehä saman halkisijainen ja/tai onko askellus sama? Nimittäin nyt kyllä viittaisi siihen että ei ole?
                        Sepä muakin rupes mietityttämään..auttaakohan tuohon se että veivaa toisellekin puolelle M5 navan...silloin etupyörien pitäisi saada samaa infoa...mitenköhän takapää...sallii ainakin normaalitapauksessa huomattavia nopeuseroja eturenkaisiin nähden. No, on mulla toki taaksekin noi M5 navat jo hankittuna mutta ei jaksaisi vielä vaihdella. Vai onko nyt sitten se tilanne että on käytävä lunastamassa uusi orkkisnapa ja unohtaa ne kolme tappia jotka toimii jarrulevyn lisä"lukkoina".

Current
                        E61 530d
                        E39 530d
                        E39 520iA
                        E46 330xd
                        E28 528i

Comment

• Robi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 7606
                          • Vantaa

Ja taas päivitystä..tuli sitten uusittua taas napa..tälläkertaa sellainen joka tohon kuuluukin eli ei M5 vaan normi napa. Edelleen sama vika päällä..peruuttaessa ei oireile mutta heti kun ajaa etenpäin niin rupeaa jarruttamaan takapyöriä ja luistonestovalo vilkkuu. Kun napista ottaa luistoneston pois niin ABS:t ei toimi mutta valo on pimeänä 60km/h asti. Sitten syttyy valo eikä sammu jollei nollaa vikakoodia uudestaan. Vikakoodin antaa molempiin etupyöriin edelleen samalla lailla kuin M5 navalla ja käytös on täysin sama. Mitäs seuraavaksi kokeiltaisiin kun alkaa noi navat vaihtumaan rutiinilla.

Current
                          E61 530d
                          E39 530d
                          E39 520iA
                          E46 330xd
                          E28 528i

Comment

• Bouma
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 3108
                            • Tampere

Ettei siellä nyt olisi sitten vika boxissa vaikka itse en kyllä siihen usko:think Alkaa käymään vaihtoehdot vähiin.
                            MB CLS-12 350CGI AMG

MYSTINEN.FI

Comment

• Robi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 7606
                              • Vantaa

Originally posted by Bouma View Post
                              Ettei siellä nyt olisi sitten vika boxissa vaikka itse en kyllä siihen usko:think Alkaa käymään vaihtoehdot vähiin.
                              Kai se on pakko kokeilla toisella boxilla. Mietityttää vaan se että miksi antoi vikakoodia oikealle eteen kunnes sinne vaihtoi uuden anturin ja laakerin..sitten rupesi antamaan vikakoodia molemmille puolille..voisiko uudessa ABS anturissa olla jotain vikaa koska ilmeisesti toi auto tulkitsee että eturenkaat pyörii eri nopeuksia edelleen...nyt on samanlaiset laakerit molemmilla puolilla ja oikealla edessä uusi ABS anturi.

Current
                              E61 530d
                              E39 530d
                              E39 520iA
                              E46 330xd
                              E28 528i

Comment

• Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

Pitäisikö systeemi saada nyt nollattua/kalibroitua?

Comment

Working...
                                X