memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Cell
    replied
    Originally posted by jumbo View Post
    Etucamberit laitettiin 1 asteen verran miinukselle ja takana vastaavasti 2 astetta(auraus 0,09 molemmissa), hyvä on ainakin uusilla renkailla vielä ajaa. Saa nähdä miten alkaa vetelemään kunhan renkaat kuluu.
    Eikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Autol ajaminen ei ees oo enää millää taval järkevää, tuntuu kuin ois oikee takarengas irti, ku sopivasti sattuu esim liukasta...
    Mulla oli viime keväänä vasen etualatukivarsi ja oikee taka narinahela väljät, niin asfalttipaikat tuntui niinku olis ollu rengas irti. Parani kyllä huomattavasti, kun vielä laitoin reaktiotankojen puslatkin uusiks. Hieman jännittää nyt, kun vaihdan kesärenkaat, että miltä tuo tuntuu ajella. Työmatkan varrella on sopivasti koko talven ollu tietyömaa ja välillä yllättäviäkin routamonttuja.
    Last edited by Bomb5; 05-04-2013, 15:56.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Etucamberit laitettiin 1 asteen verran miinukselle ja takana vastaavasti 2 astetta(auraus 0,09 molemmissa), hyvä on ainakin uusilla renkailla vielä ajaa. Saa nähdä miten alkaa vetelemään kunhan renkaat kuluu.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Jepulis, kunhan pääsen säädättämään niin pitää katsoa missä arvoissa camberit nyt on. Takaa on senverran ahtaannäköistä että nykyistä pysty pään ei paljoa kärsi kyllä laittaa, toivotaan ettei ole rajusti miinuksella

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ei se nyt niin vaikeaa onneksi ole Lukemalla tätäkin topicia, huomaat että camber on tärkein vaikuttaja normiajon mukavuudessa. Jos et jatkuvasti aja ratapäivillä, ei sitä kannata laittaa sporttialustan säätöalueen keskelle, vaan säädätät sen varsinkin sieltä takapäästä vaikka säätöalueen rajalle renkaat mahdollisimman pystyyn. Jos takacamberit jää sinne -3 paikkeille, ei oo kivaa, eikä se ohjearvo hirveän kauas tuosta jää Sinne -1 ja -2 deg puoliväliinkin kun saa niin on jo paljon parempi, mieluummin hieman vielä lähemmäs ykköstä.

    Etucamberit voisi laittaa ohjearvoon, ehkä vähän pystympään muttei ainakaan enempää miinukselle.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Saa tietysti, mutta ajettavuuden kustannuksella. Kuten hemi tuossa kirjoitti, negatiivista camberia pitää vähentää sitä enemmän mitä vähemmän profiilia on, ja se syö väkisin tilaa kaarista.
    Ok, paras varmaan mennä ihan ohjearvoilla että menee edes jotenkin suoraan. Itsellä kun ei ole mitään kokemusta alustakulmien muutoksien vaikutuksesta.

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by jumbo View Post
    Ajattelin että saisiko sillätavalla myös pelattua vähän lisää tilaa kaariin, etutolpissa erillinen camber säätö.
    Saa tietysti, mutta ajettavuuden kustannuksella. Kuten hemi tuossa kirjoitti, negatiivista camberia pitää vähentää sitä enemmän mitä vähemmän profiilia on, ja se syö väkisin tilaa kaarista.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kysymys ei ole tarkkuudesta, vaan siitä mihin alueelle tehtaan antamaa toleranssialuetta kulmat asetetaan. Eli mitä matalampi/jäykempi rengasprofiili, sitä vähemmän negatiivista camberia ja vähemmän urausta.
    Falken FK-452 on tuoss kokoluokassa varsinkin hieman kuluneena sietämätön vetelijä, eikä tämä korjaannu juurikaan täysin edes oikeilla camberkulmilla.
    Alle jokin Korealainen(Kumho, Hankook, Nexen), kulmat 18" pyörille, alusta kuntoon ja e39 kulkee 100% täydellisen vetelemättömästi kuin juna kuluneillakin kiekoilla.
    Millaiset camber arvot kannattaa laittaa e39 M5, Renkaina 245/35 ja 275/30 nexenit ja autoa myös hieman madallettu. Ajattelin että saisiko sillätavalla myös pelattua vähän lisää tilaa kaariin, etutolpissa erillinen camber säätö.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Varmaan ne kaikki vaikuttaa, mutta väljä narinahela varmasti pilaa camber-säädöt. Mulla laitettiin uudet narinahelat ja integral linkit. Ylemmät varret on vielä alkuperäiset. Camberit sai uusilla narinaheloilla tosi pystyyn, mutta jätettiin jotain -1'50 min.

    Btw, tänään kulki auto tosi suoraan urissakin, ku ei tuullu yhtään.
    Ai piru ku ootan et pääsen vaihtaa narinat ja säätää kulmat...

    Autol ajaminen ei ees oo enää millää taval järkevää, tuntuu kuin ois oikee takarengas irti, ku sopivasti sattuu esim liukasta...

    Onneks on toi farmari Galantti niin on joku auto mil on mielekästä ajaa/voi ajaa.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mikäs noihin taka camperiin vaikuttaa eniten, eli lähinnä onko niistä tukivarsista joku oleellisesti tärkäeä tekijä pystynpään kulmaan vai onko kaikki riippuvaisia toisistaan?
    Varmaan ne kaikki vaikuttaa, mutta väljä narinahela varmasti pilaa camber-säädöt. Mulla laitettiin uudet narinahelat ja integral linkit. Ylemmät varret on vielä alkuperäiset. Camberit sai uusilla narinaheloilla tosi pystyyn, mutta jätettiin jotain -1'50 min.

    Btw, tänään kulki auto tosi suoraan urissakin, ku ei tuullu yhtään.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Mikäs noihin taka camperiin vaikuttaa eniten, eli lähinnä onko niistä tukivarsista joku oleellisesti tärkäeä tekijä pystynpään kulmaan vai onko kaikki riippuvaisia toisistaan?

    Leave a comment:


  • Tuomas S
    replied
    Pelkästään koneen arvojen mukaan säädetty korjaamolla. Ja konehan oli muistaakseni pari vuotta vanha Hunter

    Täytyy seuraavaksi hommata jostain ehjä olka-akseli ja kokeilla Hemi-arvoilla

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Mulla oli edellisen säädön jäljiltä takacamberit n. -3 astetta, ihan sikana. Pyysin silloin erikseen säätämään pystyyn, katselin sitten lappua kun hain auton että jaa... No, en ehtinyt asiasta sen enempää väittelemään, mutta nyt hammastankoremontin jälkeen säädettiin takacamberit luokkaan -1deg 20min ja onhan se ero melkoinen suuntavakaudessa

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Tuomas S View Post
    kulmatkin suunnattu muutamaan otteeseen.
    Onko ne suunnattu Hemin ohjearvojen/neuvojen mukaan vai rengasliikkeen koneessa näkyvien suositusarvojen?

    Leave a comment:


  • Tuomas S
    replied
    Laitampa omiakin tuntemuksia:

    Itsellä myös todella hermostuneen tuntuinen tuo oma 530d -00. Puoltaa aina tien kallistuksen mukaan ja kaikki uratkin tuntuu löytyvän, saa koko ajan olla paimentamassa.

    Vaihdettu kaikki iskarit + tukivarret + puslat edestä ja takaa, ja kulmatkin suunnattu muutamaan otteeseen.
    Onko sitten herkkä etu-camberin suhteen: kuskin puolen olka-akseli kaiketi saanut joskus osumaa kun camber hieman liikaa miinuksella? Vaikka osia ja renkaita vaihdeltu tasaiseen tahtiin niin mikään ei tunnu tekevän mitään muutosta ko. tilanteeseen, parempaan tai huonompaan sunntaan.

    Renkaat kesällä 235/40/18 Yokohama Advan Sport, ja talvella hakka 5 225/55/16. Molemmilla rengastuksilla auto sompailee samalla lailla, joten oon jo ajat sitten luovuttanut että kai nää on kaikki tällasia=) Mikään paikka ei kyllä täristä tai hytky joka tuntuu olevan moneessa vastaavassa autossa riesana.

    Ps. Sit kun joku sanoo että oot vaan liian tarkka, mut niinhän me kaikki bemu-kuskit ollaan, ja kakkosautona on 600000km ajettu 406 plösö jota ei turhia hinkkailla... ja mun mielestä menee ihan suoraan tiellä kuin tiellä
    Last edited by Tuomas S; 26-03-2013, 14:31.

    Leave a comment:

Working...
X