memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Havis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis jos se säätö kerta kaikkiaan loppuu ja kaikki muuten näyttää ok, niin lisäähän sitä säätövaraa on sitten tehtävä (keinot ovat monet...).
    Kyllä, mutta kannattaa ehkä kerran vielä miettiä jos säätö on vain muutamia kymmenyksiä vaille täydellinen, saako työstä vastaavaa hyötyä siihen ns takapuolituntumaan. Tuskin ajettavuus kuitenkaan kulmien murto-osien hifistelyistä paljoa on kiinni.

    Asia on toinen jos ollaan kaukana oikeista kulmista, mutta silloin luulis vikaa olevan jo muuallakin, ennenkuin viilan käyttö on tarpeen.
    Last edited by Havis; 29-04-2014, 21:25.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Niin, Viilaa tarjottu? Onko vielä muita vaihtoehtoja?
    Siis jos se säätö kerta kaikkiaan loppuu ja kaikki muuten näyttää ok, niin lisäähän sitä säätövaraa on sitten tehtävä (keinot ovat monet...).

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by janke View Post
    En oikein tiedä kuinka voisin saada vielä pystynpään tuota vasenta taka kulmaa:think Tunkilla kokeilin kääntää ja oli tukivarret löysänä ja kiristys siihen, mutta ei se paljoa tuonut säätöä!?
    Niin, Viilaa tarjottu? Onko vielä muita vaihtoehtoja?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Joku tuollainen pitäisi kai olla:
    .
    Mitä tuolla vois viilata?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    En oikein tiedä kuinka voisin saada vielä pystynpään tuota vasenta taka kulmaa:think Tunkilla kokeilin kääntää ja oli tukivarret löysänä ja kiristys siihen, mutta ei se paljoa tuonut säätöä!?
    Joku tuollainen pitäisi kai olla:
    .

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Etupäähän on nimenomaan ihan ok, ettenkö sanoisi täydellenen koska Suomessa oikealla edessä saakin olla 0.05"-astetta enemmän negatiivista kuin vasemmalla(huomioi tien kallistuksen).
    Eli jos se takapää on nyt n.-1.35", niin kyllähän nyt ollaan liikkeellä harvinaisenkin hyvillä kulmilla, kun hiemankaan tietää kuinka perseellään ne kuitenkin pääosin näissä aina on.
    Eli jos nyt saat hifisteltyä sen takapään -1.30" ja aurauksia eteen ja taakse mahdiollisimman vähän (eteen lähelle nolla ja taakse tehtaan minimi), niin ajettavuus ei todellakaan sen jälkeen ole enään kulmista kiinni ja oikenlaisella 18" rengastuksella se ei tunne uria lainkaan ja kulkee kuin juna (+renkaat kuluu tasaisesti, eivätkä ala pitämään vanhempana ääntä/=kulu hampaalle).

    Ne 15" talvirenkaat kun vain laitat nyt "kierrätykseen" ja katselet 17" halvat talvivanteet jo nyt valmiiksi ja miksei mielummin jo nyt renkaatkin...kun halvalla näin kesäisin saa.
    Sen jälkeen saat nauttia vakaasta ja nautittavasta ajosta myös talvella.
    En oikein tiedä kuinka voisin saada vielä pystynpään tuota vasenta taka kulmaa:think Tunkilla kokeilin kääntää ja oli tukivarret löysänä ja kiristys siihen, mutta ei se paljoa tuonut säätöä!?

    Joo, ei tarvi enää laittaa noita 15" vanteita alle.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    katselet 17" halvat talvivanteet jo nyt valmiiksi ja miksei mielummin jo nyt renkaatkin...kun halvalla näin kesäisin saa.
    Mulla on sopivat myynnissä

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Nyt ajelin tuota jokapäiväistä paska tietä, niin näyttäisi nyt siltä että ei minkaanlaista uraherkkyyttä saa aikaseksi vaikka tahallani ajelin noita paikkaus rantujen reunoja pitkin, missä noilla kitkoilla auto karkasi käsistä. Hyvä nyt näin.
    Pitää yrittää tuota takapäästä ottaa löysät pois jos saisi sillä lisää säätöä.

    Edessä on camberi epävirallisesti nyt vasen -0,24 ja oikea -0.18. Eli asteina vasen 89,6 ja oikea 89,7. Täytyy nyt yrittää viikolla päästä suuntaukseen, ettei alkaa renkaat kulumaan mistä sattuu.
    Etupäähän on nimenomaan ihan ok, ettenkö sanoisi täydellenen koska Suomessa oikealla edessä saakin olla 0.05"-astetta enemmän negatiivista kuin vasemmalla(huomioi tien kallistuksen).
    Eli jos se takapää on nyt n.-1.35", niin kyllähän nyt ollaan liikkeellä harvinaisenkin hyvillä kulmilla, kun hiemankaan tietää kuinka perseellään ne kuitenkin pääosin näissä aina on.
    Eli jos nyt saat hifisteltyä sen takapään -1.30" ja aurauksia eteen ja taakse mahdiollisimman vähän (eteen lähelle nolla ja taakse tehtaan minimi), niin ajettavuus ei todellakaan sen jälkeen ole enään kulmista kiinni ja oikenlaisella 18" rengastuksella se ei tunne uria lainkaan ja kulkee kuin juna (+renkaat kuluu tasaisesti, eivätkä ala pitämään vanhempana ääntä/=kulu hampaalle).

    Ne 15" talvirenkaat kun vain laitat nyt "kierrätykseen" ja katselet 17" halvat talvivanteet jo nyt valmiiksi ja miksei mielummin jo nyt renkaatkin...kun halvalla näin kesäisin saa.
    Sen jälkeen saat nauttia vakaasta ja nautittavasta ajosta myös talvella.
    Last edited by Hemi; 26-04-2014, 18:20.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kyllä se todellakin sieltä nousee jos se vain halutaan nousevan.
    Eli varsin pienellä työstöllä saisit sen kuitenkin sinne 18" luokan optimiin, eli -1.25-1.30"-asteen väliin, mutta eihän tuo -1.36"-astetta ole sekään mikään katastrofi, vaan jo hyvinkin oikeassa suunnassa ja kuluttaa mm.ko.rengasta jo aika tasaisesti.
    Lähinnä se nyt kiinnostaa saatko siinä tapauksessa etupään alle -0.30" astetta, siis jos nyt haetaan huippuajo-ominaisuuksia 18" rengastukselle?
    Nyt ajelin tuota jokapäiväistä paska tietä, niin näyttäisi nyt siltä että ei minkaanlaista uraherkkyyttä saa aikaseksi vaikka tahallani ajelin noita paikkaus rantujen reunoja pitkin, missä noilla kitkoilla auto karkasi käsistä. Hyvä nyt näin.
    Pitää yrittää tuota takapäästä ottaa löysät pois jos saisi sillä lisää säätöä.

    Edessä on camberi epävirallisesti nyt vasen -0,24 ja oikea -0.18. Eli asteina vasen 89,6 ja oikea 89,7. Täytyy nyt yrittää viikolla päästä suuntaukseen, ettei alkaa renkaat kulumaan mistä sattuu.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    18" 235 leveät. Omien mittailuen mukaan vasen taka camber ei nouse -1.36´ enempää joten tuohon molenmat takapään renkaat on laitettava.
    Kyllä se todellakin sieltä nousee jos se vain halutaan nousevan.
    Eli varsin pienellä työstöllä saisit sen kuitenkin sinne 18" luokan optimiin, eli -1.25-1.30"-asteen väliin, mutta eihän tuo -1.36"-astetta ole sekään mikään katastrofi, vaan jo hyvinkin oikeassa suunnassa ja kuluttaa mm.ko.rengasta jo aika tasaisesti.
    Lähinnä se nyt kiinnostaa saatko siinä tapauksessa etupään alle -0.30" astetta, siis jos nyt haetaan huippuajo-ominaisuuksia 18" rengastukselle?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli nyt ne kulmat hifistellen kuntoon nykyiselle kesärenkaiden vannekoolle ja talveksi katsot alle jotakin ihan muuta kuin 15" rengasta ja saat sen ajettavuuden nautittavaksi myös talvipyörillä.
    En nyt tiedä minkä kokoluokan renkaat sinulla edessä on, mutta -0.20"-camber edessä kuulostaa aika optimilta 17"-18" kokoluokan renkaille eteen.
    18" 235 leveät. Omien mittailuen mukaan vasen taka camber ei nouse -1.36´ enempää joten tuohon molenmat takapään renkaat on laitettava.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo, siis kyllä ne nuljut olivat syynä tuohon "sekaiseen" ajo käytökseen... Olit ihan oikeassa.
    Muuten.. Eteen Ns2 camberi -0.20´ Syökö sisäreunaa?
    Eli nyt ne kulmat hifistellen kuntoon nykyiselle kesärenkaiden vannekoolle ja talveksi katsot alle jotakin ihan muuta kuin 15" rengasta ja saat sen ajettavuuden nautittavaksi myös talvipyörillä.
    En nyt tiedä minkä kokoluokan renkaat sinulla edessä on, mutta -0.20"-camber edessä kuulostaa aika optimilta 17"-18" kokoluokan renkaille eteen.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Eteen Ns2 camberi -0.20´ Syökö sisäreunaa?
    Miksi söisi?Kestäähän ne takanakin yli asteen neg.camperilla.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Niin, eli vika oli kuin olikin siinä 15" vannekoon "nuljukumissa"?
    Toivottavasti. En nyt ajellu tuota vakkari paska tietä joten siellä ne ongelmat tulevat esiin jos tulevat. Mutta, ohitukset tavallisella tiellä toimii oudosti, eli pärä seuraa etupäätä, kuin hai laivaa.
    Joo, siis kyllä ne nuljut olivat syynä tuohon "sekaiseen" ajo käytökseen... Olit ihan oikeassa.
    Muuten.. Eteen Ns2 camberi -0.20´ Syökö sisäreunaa?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Jea. Kesärenkaat nyt alla ja näyttäisi tilanne rauhoittuvan Toki kulmat pitää käydä vielä tarkistamassa lähinnä auraukset. Settihän on nyt Hankookit takana ja Ns-2 edessä.
    Niin, eli vika oli kuin olikin siinä 15" vannekoon "nuljukumissa"?

    Leave a comment:

Working...
X