memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Minkä merkkinen laakeri? Jospa ABS-pulssit sekoilee.
    Miten se ABS nyt vaikuttais jarrua painamatta? GSP:n laakeri jonka vaihdoin jo kerran pois kun luulin sen olevan sökö, mut olikin vika toisella puolella. Toimii kyllä ABS:t tuon kanssa.

    On muuten GSP 100% identtinen alkuperäsen Koyon kanssa... Liekö Koyon valmistama jopa?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    No johan on. Eilen vaihdoin vasemman etulaakerin, ei ollu vanhassakaan väljää, vaan piti järkyttävää rohinaa. Nyt auto sit vetää oikealle toisinaan. Mites toi nyt on mahdollista?
    Minkä merkkinen laakeri? Jospa ABS-pulssit sekoilee.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    No johan on. Eilen vaihdoin vasemman etulaakerin, ei ollu vanhassakaan väljää, vaan piti järkyttävää rohinaa. Nyt auto sit vetää oikealle toisinaan. Mites toi nyt on mahdollista?

    Ja näköjään vajaa vuos sitten vaihdettu raidetangonpää aavistuksen väljä, Ruville merkkinen. Mutta se nyt on ollu varmaan jo jonkin hetken, ja siis ei silti ennen laakerinvaihtoa vedelly.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by jkan View Post
    Autona 523ia touring -99

    Sopiiko M5 vakaajat? vai meneekö liian jäykiksi? :think
    Touringista en tiedä, mutta sedaniin saa 4 eri paksuista vakaajaa eteen, paksuin 25mm: http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10
    M5 etuvakaaja on 27mm: http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10

    EDIT:
    Touringin etuvakaajat näkyy tästä: http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=31&fg=10 => Paksuin 24mm, mutta kai tuon 25mm sedanin vakaajan ainakin saa tuonne menemään myös jos haluaa.
    Ja takavakaajat: http://www.realoem.com/bmw/showparts...26&hg=33&fg=45
    Last edited by Petri.Kekkonen; 13-04-2014, 12:22.

    Leave a comment:


  • jkan
    replied
    Onko ketään vaihtanut vakaajia paksumpiin?

    Kun tekisi mieli saada hieman kallistelua vähennettyä ja parempaa ajettavuutta

    Tällähetkellä alustana korkeus/jäykkyys-säädettävä KW.

    Autona 523ia touring -99

    Sopiiko M5 vakaajat? vai meneekö liian jäykiksi? :think

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mitkäs sulla oli ne auraukset takana?
    E39 Nelipyöräsuuntaus-threadista kopsattu:
    "Auraukset symmetrisesti 0,02' / 0,08' (etu / taka). Camberit sai takana symmetrisesti -1,38' (L) ja -1,38' (R). Edessä piti hyödyntää vasemmalla puolella viilattuja reikiä, jolloin cambereiksi tuli -0,19' (L) ja -0,04' (R). Tuota vasenta puolta saatiin pudotettua alkuperäisesti arvosta -0,39' siirtämällä tolpan yläpäätä n. 3 mm ulospäin."

    Täytyy ennen seuraavaa suuntausta säätää tuo etupään camber-ero vielä pienemmäksi. Ratti on kahden edellisen suuntauskerran jälkeen (eri suuntauspaikat) ollut vinossa suoraan ajaessa niin, että rattia pitää kääntää vähän vasemmalle, että kulkee suoraan suoralla tasaisella tiellä. Tuo etupään camber osaksi selittäisi sitä, mutta jos takapäässä on löysää, niin sehän voi kans tehdä sitä. Jossain VW-foorumilla puhelivat, että takapään puslien löysyys tekisi myös ylimääräistä tuuliherkkyyttä. Ehkä se pätee myös bemariin. Näin sadepäivänä uraisella tiellä tuo on aika mielenkiintoinen ohjastaa. Pistettävä carpartsista tilausta pystyyn, kun kerkeää.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Nyt on Eaglet alla taas. Havaintoja: Teiden urat tuntuu taas, ratista kannattaa pitää kiinni, tasaisella menee nätisti. Nyt lähtee kolmas kesä näillä ja renkaat ulvoo, eivät ole rapulla, mutta ulvovat tasaisesti, jos ajaa vähintään 80 km/h. Renkaissa on pintaa n. 4-5 mm. Voimakkaissa kiihdytyksissä 0-80 km/h tuntuu, että auto puoltaa jommalle kummalle puolelle. Muistaakseni tämmöstä oli jo vähän viime syksynä. Eli kannattaisko vaan pistää uusiks nuo takakelkan puslat ja molemmat ylemmät varret? Vois ajella näillä renkailla, kunnes saan nuo uudet osat alustaan. Seuraaviksi renkaiksi tulee varmaan jotkut nexenit.
    Mitkäs sulla oli ne auraukset takana?
    Last edited by janke; 13-04-2014, 10:36.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Vähän tuntun kuuloista on noi sun oireet. En tosiaan tiedä, mutta ajattelin itsekin että ainakin ne takakelkan puslat vois kyllä uusia. Kiihdytyksissä puoltamista en ole huomannut, mutta etupään remontin myötä etupää ja takapää tuntuu jopa vieläkin enemmän eriparisilta kun ylittää nopakivistä tehtyjä suojateitä yms. pieniä vähän täräyttäviä epätasaisuuksia kaarteissa. Takapään ylätukivarsien uusiminen ei tunnu mun tapauksessa tähän hätään välttämättömältä kun ei niistä löytänyt väljää katsastusmies eikä suuntaajakaan, vaikka molemmilta noista kyselin.

    Luulisin että tuo etupään uraherkkyys rauhoittuu parhaiten uusilla renkailla. Kuluneet Hankookit ulvoo myös jos on tosi sileä (uusi) asfaltti, mutta onneksi 95% teistä on vanhaa ja todella karkeaa niin ei ulvontakaan kuulu.
    Eipä noista tukivarsista ainakaan takana minulla kiinni ollessaan väljyyttä löytynyt, eikä tosiaan irrallaankaan ollut nivelet mitenkään lötköt. Oliskohan sitten teidän renkaissa myös se vika levottomaan käytökseen? Kirjoitelkaa ihmeessä tuonne alottamaani threadiin noista rengas kokemuksista, kun se on aika tärkeä osa e39 rengas valinnassa myös jatkossa.
    Last edited by janke; 13-04-2014, 10:35.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Eli kannattaisko vaan pistää uusiks nuo takakelkan puslat ja molemmat ylemmät varret? Vois ajella näillä renkailla, kunnes saan nuo uudet osat alustaan. Seuraaviksi renkaiksi tulee varmaan jotkut nexenit.
    Vähän tuntun kuuloista on noi sun oireet. En tosiaan tiedä, mutta ajattelin itsekin että ainakin ne takakelkan puslat vois kyllä uusia. Kiihdytyksissä puoltamista en ole huomannut, mutta etupään remontin myötä etupää ja takapää tuntuu jopa vieläkin enemmän eriparisilta kun ylittää nopakivistä tehtyjä suojateitä yms. pieniä vähän täräyttäviä epätasaisuuksia kaarteissa. Takapään ylätukivarsien uusiminen ei tunnu mun tapauksessa tähän hätään välttämättömältä kun ei niistä löytänyt väljää katsastusmies eikä suuntaajakaan, vaikka molemmilta noista kyselin.

    Luulisin että tuo etupään uraherkkyys rauhoittuu parhaiten uusilla renkailla. Kuluneet Hankookit ulvoo myös jos on tosi sileä (uusi) asfaltti, mutta onneksi 95% teistä on vanhaa ja todella karkeaa niin ei ulvontakaan kuulu.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 12-04-2014, 17:59.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Nyt on Eaglet alla taas. Havaintoja: Teiden urat tuntuu taas, ratista kannattaa pitää kiinni, tasaisella menee nätisti. Nyt lähtee kolmas kesä näillä ja renkaat ulvoo, eivät ole rapulla, mutta ulvovat tasaisesti, jos ajaa vähintään 80 km/h. Renkaissa on pintaa n. 4-5 mm. Voimakkaissa kiihdytyksissä 0-80 km/h tuntuu, että auto puoltaa jommalle kummalle puolelle. Muistaakseni tämmöstä oli jo vähän viime syksynä. Eli kannattaisko vaan pistää uusiks nuo takakelkan puslat ja molemmat ylemmät varret? Vois ajella näillä renkailla, kunnes saan nuo uudet osat alustaan. Seuraaviksi renkaiksi tulee varmaan jotkut nexenit.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ei tuo nyt muuten haittaa, rönsyilee ne jutut muuallakin. Mutta kun E38:n vakioarvot lienee erilaiset ja menee vaan niiden ihmettelyksi koko juttu. Lopulta joku sitten vielä lukee huolimattomasti ja säädättää E39:n noiden arvojen perusteella.
    Joo, pitää poistaa. Syy miksi kyselin täällä on, ettei moni jolta saa mahdolisesti vastauksia ongelmaan ei juurikaan lue e38:n puolta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Osu sentään oikeen merkin foorumille.
    Ei tuo nyt muuten haittaa, rönsyilee ne jutut muuallakin. Mutta kun E38:n vakioarvot lienee erilaiset ja menee vaan niiden ihmettelyksi koko juttu. Lopulta joku sitten vielä lukee huolimattomasti ja säädättää E39:n noiden arvojen perusteella.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Osu sentään oikeen merkin foorumille.



    Orkkiskoon renkaat 235/50/18 ja 255/45/18. Pitää käydä vielä pajalla kysymässä, että onnistuuko säätö siten, että ratti olisi suoraan suoraan ajessa.

    Mutta lopetetaan topiikin raiskaaminen tämän osalta tähän.
    Laita e38 osiolle keskustelu pystyyn "E38 Nelipyöräsuuntaus" Niin saa sielä jatkettua.

    Jos menet suuntaukseen, niin pyydä laittamaan eteen 0.03´ auraus molemminpuolin symmetrisesti ja taakse symmetrisesti 0,07´- 0,10´positiiviseen suuntaan. Ja tietysti camberit taakse symmetriseksi -1.40´ Jos ratti ei oikee suoraksi, niin takakelkan puslat vaihtoon.

    Leave a comment:


  • 174000
    replied
    ......
    Last edited by 174000; 12-04-2014, 10:47.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by 174000 View Post
    Kyllä tuossa nimellisarvoissa on e38:n arvot, nähtävästi poikkeaa e39:n arvoista? Ajotuntuma on siis ok, auto ei juurikaan vetele sen mitä eilen ehdin ajella huollosta kotiin, mutta ratilla pitää kompensoida vasemmalle jatkuvasti.
    Joo. Noilla aurauksilla renkaat kuluvat aika nopeesti ja varmasti täytyy kammeta rattia suuntaan X. Camberit ovat oikean suuntaiset edessä ja takanakin melko lähellä. Kuinka leveät renkaat autossasi on? Minkä merkkiset?

    Leave a comment:

Working...
X