memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bmw Dreamer
    replied
    Antoko joka suuntaan periksi, vai enimmäkseen pituussuunnassa? :think
    Mietin vaan, kun siinä seisotaan jarrunpäällä (vai seisoitko tai joku muu?), niin kyllähän se tietenkin vääntää silloin autoa, mutta liekö sivusuunnassa mitään havaittavaa? Silloinhan kun kait enimmäkseen se rassaa ripusuksia, ja pituussuunnassa koko apurunkoa?

    Piru vie, onnistuiskohan itelläkin, jos olis päivä ettei ois hirveästi jonoa, että saisko katsastuksen jälkeen mennä rassattavaksi siihen, meinaan aiwan kamalaa ajaa halkeamapaikkojen yli.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    Olikos se se raskaankaluston sellain lätkä millä saa liikuteltua tavallaan neliön muotoista rataa?
    Taisi varmaan olla juurikin raskaankaluston tutkimiseen tarkoitettu pöytä. Todella hyvä laite alustan tutkimiseen.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Olikos se se raskaankaluston sellain lätkä millä saa liikuteltua tavallaan neliön muotoista rataa?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    No niin, toivottavasti selvisi tuo takapään rauhaton käytös!!! Eli, kävin katsastamassa tuon buimurin ja sanoin katsarille että tutki kunnolla alustan ripustukset... no ei löytynyt mitään ihmeellistä. Sitten kun katsastus oli ohi, ja vuodeksi leima kirjoitettu, niin katsari kysyi, että haluatko vielä että tutkitaan alustaa tarkemmin tuolla toisella montulla missä on parempi tärypöytä? ja ilman muuta suostuin. Tutkittiin takapäätä montusta käsin kun se kaukosäädintä käyttämällä heilutteli autoa joka suuntiin niin paljastui sitten apurungon puslat joista kaksi teki yli 1cm liikettä:think En vain nähnyt noita välyksiä itse taannoin kangella vääntämällä:think
    Nyt on uudet puslat tilauksessa ja saa nähdä kuinka auton käytös muuttuu... muuttuuko miksikään?
    Suosittelen kyllä tuota alustan tutkimista tuollasella tärypöydällä joka löytyy ainakin katsastus asemilta jos ei itse ole varma, kun tutkii kotona noita alustan osia.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Takana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.

    Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :think
    Jos kulmia ei olla edes tsekattu, niin melko varmasti ongelmat löytyvät niistä.
    Taakse auraukset laitetaan tehtaan/suuntauslaitteiston antaman toleranssialueen sisälle, sen minimipäähän jos rengastus on tämä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Mikä rengastus?
    Takana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.

    Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :think

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Joo, se perä menee välillä niin kun olisi laakerit paskana tai renkaat tyhjät.:think. Ei kait muu auta kun vaihtaa kaikki osat kerrallaan
    Mikä rengastus?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Joo, se perä menee välillä niin kun olisi laakerit paskana tai renkaat tyhjät.:think. Ei kait muu auta kun vaihtaa kaikki osat kerrallaan

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    En tietenkään tarkoittanut mitään korin vaakatasossa sivusuuntaista liikettä, jos nii luulit.
    No näin tuon lukemani tulkitsin,siksi piti tarkentaa.

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Miten???
    Onkohan meillä termistössä / sanastossa tulkintaeroja. En toki itsekään ole aivan varma mitä tarkoittaa 'lieruuttaa sivusuunnassa'. Oletan sen tarkoittavan suuntavakavuusongelmaa, ei keinumista.


    Kallistelu = kaarteessa tapahtuva pitkäaikainen pituusakselin suunnassa tapahtuva asennon muutos
    Sivuttainen heiluminen = sama kuin kallistuminen mutta nopeassa tahdissa tien epätasaisuuksien mukaan tapahtuva edestakainen liike.

    En tietenkään tarkoittanut mitään korin vaakatasossa sivusuuntaista liikettä, mikäli sellaista ajattelit.

    Luulen että suurimmalle osalle on itsestään selvää kallistuksen vaimentimen ja sen osien vaikutus ja toiminta. Halusin vain ilmoittaa ettei niillä ole merkitystä suuntavakavuuteen eli tähän lieruuttamiseen.
    Last edited by Havis; 01-07-2013, 13:15.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Havis View Post
    Kallistuksen vakaaja ja sen osat vaikuttaa sivuttaiseen heilumiseen.
    Miten???

    Leave a comment:


  • Havis
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Olen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??
    Kallistuksen vakaaja ja sen osat vaikuttaa sivuttaiseen heilumiseen ja kallisteluun, ei suuntavakavuuteen.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Olen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Kannattaa miettiä iskareiden ja yläpään tukilaakereiden vaihtoa, jos tukivarsien vaihtelu ei auta. Mulla oli 140 tkm ajetut iskarit ihan lopussa, vaikka painelemalla nurkkia tuntui jämyltä ja ei jääny yhtään huojumaan. Hankala testata noita tuolla tavalla, varsinkin jos on madallusjouset, tai jos makaa jonkun asentamien pitkien pohjaanlyöntikumien päällä. Vanhoilla osilla ulosjoustoissa kolahteli ja kaikki tien saumat ja kynnykset täräytteli voimakkaasti. Lisäksi melkein joka säällä tuntui tuulevan ja ohimenevät autot heiluttelivat. Irroitettuna iskareiden männät eivät enää palautuneet. Jonkin verran vaimennusta tuntui vielä olevan jäljellä, mutta ei mitään jakoja uusiin verrattuna.

    Ehdin vaihtaa vasta etupäähän uudet iskarit, yläp. laakerit ja muut kumiosat, mutta vaikutus on huomattava. Jouset vaihtui samalla eibachista m-sporttiin, jolloin korkeus kasvoi edessä n. 3 cm. Camberit on todennäköisesti paljon suotuisammat nyt ja veikkaan, että aerodynaaminen kölikin kasvoi, kun auto on sivusta katsottuna suorassa ja hieman korkeammalla. Lisäksi tien äänet pienenivät selkeästi uusilla osilla ja tuulen suhina muuttui hieman erilaiseksi. En ole suuntauksessakaan kerennyt vielä käyttämään, koska takapää on vielä tekemättä, mutta nyt alkaa hahmottua e39:n junamainen kulku. Esim. motaria oli tänään aika hienoa ajella, ensimmäistä kertaa ikinä!
    Last edited by Bomb5; 09-07-2013, 07:57.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Eikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?
    En osaa sanoa olisiko pienempikin negatiivinen camber riittänyt, noilla arvoilla kuitenkin apukuskin puoli meni raapimatta niin laitettiin kuskinpuoli samaan arvoon. Ja jos tarkoitat että tapissaan miinuksella sallituissa arvoissa, niin en nyt muista missä se raja meni mutta voin arvot huomenissa tänne laittaa

    Leave a comment:

Working...
X