Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia uudella jäsenellä... E39 540ia jäähdytinneste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cascados
    Newbiemmer
    • Jul 2006
    • 5
    • Ååbu

    #46
    Käytänpä threadia hyväkseni ja tiedottelen/pyydän apua tässä omista ongelmistani. Kyseessä e39 528i touring jonka ostin hyvinkin äskettäin. Tässä siis mitä tein ennen tapahtunutta ja mitä tapahtui:

    Pitkän ajopäivän (seka-ajoa sisältäen motaria/maanteitä/taajamaa/kaupunkia, lämpötila n.13c) päätteeksi käytin auton pesussa. Pidin koneen käynnissä koko pesun ajan(5-8min), siirsin auton kuivumaan ja sammutin koneen. Huomasin muutaman minuutin kuluttua että jäähdytinnestettä valuu pitkät norot mäkeä alas. Avasin konepellin ja syylärinesteen täyttökorkki höyrysi/pihisi ja nestettä roiskunut siitä hieman ilmanputsarille, ei kauemmas.

    Alkushokin jälkeen ja pihinän päätyttyä käynnistin koneen ja seurasin tilannetta. Alle minuutin käynnissäpidon jälkeen koneen lämmöt alkoivat nousta rajusti yli normaalin, kojelaudan "lämpömittarin" mukaan punaiselle asti. Ei valitusta "check coolant level".

    Eli koneen ollessa käynnissä painetta on syylärissä paljon(?) + nestettä vuotaa maahan oikean eturenkaan vierestä. Pitäisikö syylärinestettä kenties valua ulos jostain jos painetta on liikaa tai liian kuumaa?

    Pitäisikö munuaisten ja syylärin välissä olevan ison flektin pyöriä aina, jos ei niin missä tilanteissa? Kyseinen vempain ei siis pyöri lainkaan.

    Autosta on äskettäin edellisen omistajan toimesta vaihdettu vesipumppu ja termari, vaikutusta tähän toimintaan?

    Mistä lähtisitte ensimmäisenä etsimään vikaa?

    Comment

    • Ile-78
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 83
      • Oulu

      #47
      Originally posted by Cascados View Post
      Käytänpä threadia hyväkseni ja tiedottelen/pyydän apua tässä omista ongelmistani. Kyseessä e39 528i touring jonka ostin hyvinkin äskettäin. Tässä siis mitä tein ennen tapahtunutta ja mitä tapahtui:

      Pitkän ajopäivän (seka-ajoa sisältäen motaria/maanteitä/taajamaa/kaupunkia, lämpötila n.13c) päätteeksi käytin auton pesussa. Pidin koneen käynnissä koko pesun ajan(5-8min), siirsin auton kuivumaan ja sammutin koneen. Huomasin muutaman minuutin kuluttua että jäähdytinnestettä valuu pitkät norot mäkeä alas. Avasin konepellin ja syylärinesteen täyttökorkki höyrysi/pihisi ja nestettä roiskunut siitä hieman ilmanputsarille, ei kauemmas.

      Alkushokin jälkeen ja pihinän päätyttyä käynnistin koneen ja seurasin tilannetta. Alle minuutin käynnissäpidon jälkeen koneen lämmöt alkoivat nousta rajusti yli normaalin, kojelaudan "lämpömittarin" mukaan punaiselle asti. Ei valitusta "check coolant level".

      Eli koneen ollessa käynnissä painetta on syylärissä paljon(?) + nestettä vuotaa maahan oikean eturenkaan vierestä. Pitäisikö syylärinestettä kenties valua ulos jostain jos painetta on liikaa tai liian kuumaa?

      Pitäisikö munuaisten ja syylärin välissä olevan ison flektin pyöriä aina, jos ei niin missä tilanteissa? Kyseinen vempain ei siis pyöri lainkaan.

      Autosta on äskettäin edellisen omistajan toimesta vaihdettu vesipumppu ja termari, vaikutusta tähän toimintaan?

      Mistä lähtisitte ensimmäisenä etsimään vikaa?
      itellä oli kerran e36 tuon flektin etuvastus sökö ja sähköflekti ei pyörinyt, niin tosiaan parkissa nosti lämmöt punaselle, mutta ei ajaessa.

      JA sitten viallinen vesipumppu tietenkin tuota vikaa tekee. Jos muovisiipinen niin voi pyöriä akselillakin...

      Comment

      • Cascados
        Newbiemmer
        • Jul 2006
        • 5
        • Ååbu

        #48
        Ilmeni että jäähdyttimen tuuletin oli täysin jumissa, hyvillä sormivoimilla sen sai juuri ja juuri liikahtamaan(?). Koitin laittaa toisen flektin kiinni virtapistokkeeseen mutta pitkänkään ajan jälkeen ei ruvennut pyörimään -> tarkistin sulakkeet jotka oli kaikki ok..

        Samaan syssyyn huomattiin että visko oli täysin paskana, tuulettimen sai pyörimään toiseen suuntaan kevyesti sormilla näpäyttämällä. Eli käytännössä koneella ei siis mitään jäähdytystä pl. ajossa ilmavirta.

        Uutta osaa: visko, syyläri (jossa paisari kiinni)+ 90°letku koneelta paisarille ja homma on pelittänyt.

        Virransyöttöongelma flektille ei ole selvinnyt.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #49
          Originally posted by Cascados View Post
          Ilmeni että jäähdyttimen tuuletin oli täysin jumissa, hyvillä sormivoimilla sen sai juuri ja juuri liikahtamaan(?). Koitin laittaa toisen flektin kiinni virtapistokkeeseen mutta pitkänkään ajan jälkeen ei ruvennut pyörimään -> tarkistin sulakkeet jotka oli kaikki ok..

          Samaan syssyyn huomattiin että visko oli täysin paskana, tuulettimen sai pyörimään toiseen suuntaan kevyesti sormilla näpäyttämällä. Eli käytännössä koneella ei siis mitään jäähdytystä pl. ajossa ilmavirta.

          Uutta osaa: visko, syyläri (jossa paisari kiinni)+ 90°letku koneelta paisarille ja homma on pelittänyt.

          Virransyöttöongelma flektille ei ole selvinnyt.
          flekti lähtee käyntiin vasta kun syylärin lämpöanturi näyttää 90°C ja/tai ilmastoinnin paine saavuttaa 20bar eli käytännössä näin kylmillä keleillä se ei lähde pyörimään ilman ilmastointia. myös flektin sulake on luultavasti palanut kerta puhallin oli jumissa.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • Cascados
            Newbiemmer
            • Jul 2006
            • 5
            • Ååbu

            #50
            Vähän myöhässä tässä päivittelen, testasin sitä tosiaan kesän kuumilla heti sen jälkeen kun auto oli ajettu "sinne mistä flektejä saa". Mielestäni tarkistin silloin kaikki sulakkeet hanskalokerosta ja takapaksista mutta kaikki ehjät, saattaahan se olla että edellinen omistaja on koko sulakkeen sujauttanut sinne minne aurinko ei paista eikä sen takia rikkinäistä näkynyt.

            Oma saksa on olematon joten manuskan luku ja sulakelistan tarkastelu tuotti vaikeuksia, onko kellään tietoa missä flektin sulakkeen pitäisi olla?

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎