Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • gedu
    Bimmer Rookie
    • Aug 2011
    • 94
    • Helsinki

    Originally posted by petterihi View Post
    Tuo tärinä on taas kadonnut itsekseen, 80-90km/h kumina on edelleen tallella. Öljyjä vaihtaessa katsoin isot puslat läpi, pientä hiusmurtumaa oli osassa pultinreiän ympärillä mutta noi Meyle HD:t lienee umpiainetta joten ei haitanne? Vetarit liikkuivat molemmat sisään-ulos ok eikä käsin löytynyt niistä klappia. Kardaanin kumilimppu on ehkä aavistuksen pehmeä verrattuna tarvikelimppuun, mutta mitään selkeää vikaa siinä ei ollut. Etujarrut on ollut auki kertaalleen, takaa putsattu vain liukutapit. Navat putsattu kiiltäväksi.

    Kardaani ja sen vakionopeusnivel pitäisi katsoa varmaan seuraavaksi. Samaten narinanivelet lienevät väsyneet, koska vanhoissa suuntauslapuissa oikean puolen takacamberia ei ole saatu -2 pystymmäksi... :think
    Heitä kerralla koko kardaani huoltoon, ei mene kauaa ku rakentavat uusiksi kaikki osat siittä (alle päivä, jos itse irroitat ja viet)
    Most likely, you will end up agreeing with "Life's a Bitch, then you end up marrying one"

    -01 E39 540iA touring
    Ex -94 E34 540iA touring

    Comment

    • MikkoÄr
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 170
      • Nokia

      Muille puslajumppaa harrastaville vinkiksi (en tiedä onko ollut aiemmin esillä), noihin touringin isoihin takatukivarsiin käy pienellä vaivalla E53 X5 tarkoitetut puslat, joita saa ainakin Lemförder-merkkisiä. Kun näihin ei taida erikseen muita mallikohtaisia kuin uretaaneja saada.

      Muuten on prässää-pois-uus-tilalle-homma, mutta apurungon 10mm reiät pitää porata 12mm etummaisen puslan kohdalta (Se reikä jossa ei ole säätölätkiä) ja vaihtaa E53 12mm pultti sekä hännällinen mutteri, jotka passaa suoraan mittojensa puolesta. Taaempi pusla on vastaava kuin alkuperäinenkin.

      Kun tässä ollut itsellä projektina vaihtaa kaikki puslat, nivelet ja tukivarret tuohon oman auton takakelkkaan, niin olisi harmittanut jättää yhdet vaihtamatta tai laittaa uretaanit vakiolölleröalustaan.
      2ZR-FXE

      Comment

      • -Markus-
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2005
        • 1463
        • Ihan Savossa

        Originally posted by MikkoÄr View Post
        Muille puslajumppaa harrastaville vinkiksi (en tiedä onko ollut aiemmin esillä), noihin touringin isoihin takatukivarsiin käy pienellä vaivalla E53 X5 tarkoitetut puslat, joita saa ainakin Lemförder-merkkisiä. Kun näihin ei taida erikseen muita mallikohtaisia kuin uretaaneja saada.

        Muuten on prässää-pois-uus-tilalle-homma, mutta apurungon 10mm reiät pitää porata 12mm etummaisen puslan kohdalta (Se reikä jossa ei ole säätölätkiä) ja vaihtaa E53 12mm pultti sekä hännällinen mutteri, jotka passaa suoraan mittojensa puolesta. Taaempi pusla on vastaava kuin alkuperäinenkin.

        Kun tässä ollut itsellä projektina vaihtaa kaikki puslat, nivelet ja tukivarret tuohon oman auton takakelkkaan, niin olisi harmittanut jättää yhdet vaihtamatta tai laittaa uretaanit vakiolölleröalustaan.
        Mikä vika alkuperäisissä, vai eikö niitä ole enää saatavilla?

        Ford Mondeo Mk3 STW
        VW E-Golf 2015
        BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

        Comment

        • MikkoÄr
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 170
          • Nokia

          Originally posted by -Markus- View Post
          Mikä vika alkuperäisissä, vai eikö niitä ole enää saatavilla?


          Kyse osasta 14, tai sen puslista, ei taida olla koskaan saanutkaan kuin koko vartta. Ja hinta meinaa vähän närästää.
          2ZR-FXE

          Comment

          • Hezman
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2012
            • 708
            • Jyväskylä

            Originally posted by MikkoÄr View Post
            http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0524

            Kyse osasta 14, tai sen puslista, ei taida olla koskaan saanutkaan kuin koko vartta. Ja hinta meinaa vähän närästää.
            Löytyy ainakin sedaniin, Febest nimisen firman tekemänä. Olen myös itse sieltä kyseiset puslat tilannu ja asentanu. Ihan oli plug and play.

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1835
              • Kotona/Poissa

              Originally posted by MikkoÄr View Post
              http://www.realoem.com/bmw/enUS/show...diagId=33_0524

              Kyse osasta 14, tai sen puslista, ei taida olla koskaan saanutkaan kuin koko vartta. Ja hinta meinaa vähän närästää.
              Miks närästäis. Kerran kun koko varren vaihtaa nii ei tartte nykästä seuraavan 150 000 km aikana...

              Toki osia ei aina kannata hankkia merkkiliikkeestä, parempaa hinta/laatu suhdetta löytyy muualta.

              Kustannus pitää laskee osan elinkaaren ajalta, ei pelkästään asennushetkellä (ns. myyntimeikkaukset on toki erikseen, jolloin joka euro tingitään kun tiedtään ettei autoa pidetä pitkään, valitettavasti).
              Last edited by Havis; 18-07-2017, 23:49.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • HTK12
                BTCF Member
                • Jul 2011
                • 10949
                • Joensuu

                Originally posted by Havis View Post
                Miks närästäis. Kerran kun koko varren vaihtaa nii ei tartte nykästä seuraavan 150 000 km aikana...

                Toki osia ei aina kannata hankkia merkkiliikkeestä, parempaa hinta/laatu suhdetta löytyy muualta.

                Kustannus pitää laskee osan elinkaaren ajalta, ei pelkästään asennushetkellä (ns. myyntimeikkaukset on toki erikseen, jolloin joka euro tingitään kun tiedtään ettei autoa pidetä pitkään, valitettavasti).
                No kyllähän tuon osan hinta on ihan järjetön. Ainoastaan alkuperäistä on saatavilla ja hintaa on yli 500€/kpl Saksassakin, Suomessa nyt saa tuohon vielä lisätä pari sataa.
                e39 540iA E85

                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                Comment

                • MikkoÄr
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 170
                  • Nokia

                  Originally posted by Hezman View Post
                  Löytyy ainakin sedaniin, Febest nimisen firman tekemänä. Olen myös itse sieltä kyseiset puslat tilannu ja asentanu. Ihan oli plug and play.
                  Tämähän olikin hyvä että nousi esiin, itse kun en onnistunut löytämään mistään No, ei varmaan ollut ensimmäinen, eikä viimeinenkään turha työ mikä on tullut tehtyä

                  Originally posted by HTK12 View Post
                  No kyllähän tuon osan hinta on ihan järjetön. Ainoastaan alkuperäistä on saatavilla ja hintaa on yli 500€/kpl Saksassakin, Suomessa nyt saa tuohon vielä lisätä pari sataa.
                  Juuri tämä, ja nyt kun 320tkm kohdalla alkuperäisiä varsia ja puslia tuolta vaihtaa uusiin, niin en näe mitään lisäarvoa siinä, että olisin tuon koko kotelomaisen alumiinivarren hapantuneiden kumiosien takia vaihtanut. Kerran niitä nyt sitten erikseenkin saa. Näidenkin osien voimalla pääsee varmaan sinne Kuusakosken viimeiseen inspeksöniin asti...
                  2ZR-FXE

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9139
                    • Oulu

                    Näitä kynkän puslat onnistuneesti vaihtaneita näköjään löytyy. Onnistuuko vanhan ulos painaminen sopivalla holkilla, vai pitääkö puukottaa rikki. Se puslan ulkokooli on kuitenkin melko ohut. Miten olette puristaneet halkiollisen puslan kasaan, että sen saa puristettua paikalleen? Tehtaalla nämä lienee asennettu kartiomallisen holkin läpi, niin se puristuu painaessa sopivasti kasaan.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • MikkoÄr
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 170
                      • Nokia

                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Näitä kynkän puslat onnistuneesti vaihtaneita näköjään löytyy. Onnistuuko vanhan ulos painaminen sopivalla holkilla, vai pitääkö puukottaa rikki. Se puslan ulkokooli on kuitenkin melko ohut. Miten olette puristaneet halkiollisen puslan kasaan, että sen saa puristettua paikalleen? Tehtaalla nämä lienee asennettu kartiomallisen holkin läpi, niin se puristuu painaessa sopivasti kasaan.
                      Puslien ulkokuori on ohut ja alkaa ulostyöntäessä helposti pullistua kynkän reiän valussa olevaan "sivukanavaan". Itse porasin rasiaporalla keskiosat irti joka helpotti ulkokehän irroitusta. Saa sitten lyötyä ulkokehän lyttyyn, jolloin irtoaa suhteellisen helposti. Uudet laitoin paikalleen vahvaa letkuklemmaria käyttäen, eli puristin sillä sopivasti kasaan ja painoin prässillä sen läpi. Halkio kannattaa asemoida johonkin muuhun kuin sen valureiän kohdalle.
                      2ZR-FXE

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9139
                        • Oulu

                        Aiheen tiimoilta tuli tuollainen työkalusettikin vastaan. KLIK
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • Hezman
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 708
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Näitä kynkän puslat onnistuneesti vaihtaneita näköjään löytyy. Onnistuuko vanhan ulos painaminen sopivalla holkilla, vai pitääkö puukottaa rikki. Se puslan ulkokooli on kuitenkin melko ohut. Miten olette puristaneet halkiollisen puslan kasaan, että sen saa puristettua paikalleen? Tehtaalla nämä lienee asennettu kartiomallisen holkin läpi, niin se puristuu painaessa sopivasti kasaan.
                          Vanhat tulee pois prässillä suht helposti, kun niitä ei sen kummemmin tarvi säästellä. Muuta kuin painaa hilut ulos, Kumiosa lähtee kyllä ensin jos vain siittä painaa, ulkokooli sit vaikka erikseen holkilla. Sopivat holkit löyty aikaisempien rojektien jäljiltä.
                          En minä muistaakseni puristanu halkiollista mitenkään kasaan asennettaessa. Ulkokoolin reunan kyllä viistin, jotta lähtee uppoomaan paremmin paikalleen.

                          Comment

                          • Proppu
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2006
                            • 176
                            • Järvenpää

                            Originally posted by Hezman View Post
                            Löytyy ainakin sedaniin, Febest nimisen firman tekemänä. Olen myös itse sieltä kyseiset puslat tilannu ja asentanu. Ihan oli plug and play.
                            Nimenomaan sedaniin!
                            BMAB-010 puslan keskireikä on sedanin M12 pultille, juuri nämä puslat vaihtaneena tuli todettua että toukassa pultti onkin M14 kokoa. (Eli joutui laajentamaan keskireiän 14mm) Muuten puslan mitat täsmää.
                            BMAB-011 käy molempiin.
                            Febestin sivuilla ei ollut eritelty sedania/toukkaa. Laitoin heille mailia asiasta ja sanoivat päivittävänsä sopivuustaulukon.
                            Attached Files
                            e39 530ia m-sport touring imolarot II -02

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9139
                              • Oulu

                              Originally posted by Proppu View Post
                              Nimenomaan sedaniin!
                              BMAB-010 puslan keskireikä on sedanin M12 pultille, juuri nämä puslat vaihtaneena tuli todettua että toukassa pultti onkin M14 kokoa. (Eli joutui laajentamaan keskireiän 14mm) Muuten puslan mitat täsmää.
                              BMAB-011 käy molempiin.
                              Febestin sivuilla ei ollut eritelty sedania/toukkaa. Laitoin heille mailia asiasta ja sanoivat päivittävänsä sopivuustaulukon.
                              Sittenhän toukassa siihen taaempaan kannattaa hommata Lemmarin E53 pusla, jossa 14 mm reikä.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • MikkoÄr
                                BTCF Member
                                • Aug 2007
                                • 170
                                • Nokia

                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Sittenhän toukassa siihen taaempaan kannattaa hommata Lemmarin E53 pusla, jossa 14 mm reikä.
                                Tämä on identtinen alkuperäisen puslan kanssa.

                                Edit. Lemförderin numero tuolle taaemmalle puslalle touringiin: 34934 01
                                Last edited by MikkoÄr; 20-07-2017, 09:03.
                                2ZR-FXE

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎