..................................
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostJos vaan mahdollista, niin olisi hyvin mielenkiintoista jos kokeilisitte miten noissa liikkuu vetoakselit sivusuunnassa. Auto pyörillä, voimansiirto vapaalla ja käsijarru päällä. Tai jos kokeilisitte tuon edes yhdestä tutisijasta ja sitten siitä maagisesta yksilöstä joka ei tutise...
Vihdoin pääsin kokeilemaan oman autoni vetareita. Molemmat olivat samanlaiset: ensin noin viisi milliä kevyesti ja sitten voimalla kymmenen lisää. Mitään välystä tai takeltelua ei tuntunut. Mitat ovat silmämääräisiä arvioita kun ajoin auton parin pattingin pätkän päälle ja märässä maassa kiekaroin. Autossani (525 -01 n.165 tkm) ei ole mitään tärinöitä.Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.
Comment
-
-
Originally posted by Vee-eit View PostVihdoin pääsin kokeilemaan oman autoni vetareita. Molemmat olivat samanlaiset: ensin noin viisi milliä kevyesti ja sitten voimalla kymmenen lisää. Mitään välystä tai takeltelua ei tuntunut. Mitat ovat silmämääräisiä arvioita kun ajoin auton parin pattingin pätkän päälle ja märässä maassa kiekaroin. Autossani (525 -01 n.165 tkm) ei ole mitään tärinöitä.
Comment
-
-
Originally posted by Vee-eit View PostVihdoin pääsin kokeilemaan oman autoni vetareita. Molemmat olivat samanlaiset: ensin noin viisi milliä kevyesti ja sitten voimalla kymmenen lisää. Mitään välystä tai takeltelua ei tuntunut. Mitat ovat silmämääräisiä arvioita kun ajoin auton parin pattingin pätkän päälle ja märässä maassa kiekaroin. Autossani (525 -01 n.165 tkm) ei ole mitään tärinöitä.Ex: 523iA '97, 520iA '89
/// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostSitten pitäisi ryömiä perästäpäin auton alle (melkoisen hankalaa ilman monttua, takapyörät ajettuna lankkujen päälle helpottaa hommaa) ja heiluttaa vetoakseleita sivuttain. Siis kiinni vetoakselista ja liikuttaa sitä edestakaisin perän ja renkaan välillä. Sen pitäisi liikkua aika herkästi kohtuullisen pitkän matkan (15-20mm). Minulla on toisessa herkkää liikevaraa selvästi vähemmän ja sitten akseli takertelee ja liikkuu sivuttain vain voimaa käyttämällä, toinen taas liikkuu koko liikeradan varsin herkästi.
Ja mun autossahan tuota tärinää esiintyy 110km/h tienoilla vaihtelevasti. Olisko tolla nyt sitten jotain merkitystä vaiko eikö?525TDS A -98 Touring
Comment
-
-
Meikäläisen autossa oli samat edellä mainitut vapinat. Tässä vähän mitä tuli puuhailtua.
-Renkaiden vaihdossa huomasin, että jos keskitys huono, niin vapinat lisääntyi todella paljon. Renkaat irti ja keskiöiden puhdistus ja uudestaan kiinni. Auttoi pahimpaan. Mutta edelleen vapisi joskus.
-Eturenkaiden tasapainoitus. Auttoi vähän, mutta ei poistanut vapinaa. Välillä satunnaisesti jopa kova vapina reilun 80kmh nopeudessa. Ratti heilui useita senttejä. Resonanssia.
-Etupään tukivarsiin powerflex polyuretaanipuslat. Vapinat katosivat ainakin aluksi. Tuntuma tiehen parani jonkin verran. Ajettuna nyt tosin vasta 100km. Pitää vielä tutkailla tilannetta.
Erikoista on, että autolla on ajettuna nyt vasta 106tkm. Ja vapinat alkoivat jo alle sadantuhannen. Samalla huomasi, että ennen korjausta auton suuntavakavuus moottoritiellä heikkeni tuossa ajassa havaittavasti verrattuna 50tkm tilanteeseen. Auto on BMW 540iA -99. Pajalla sanoivat vaihdettaessa, että ei itse puslista huomannut niissä olevan väljää. Etupään pitkittäiset tukivarren puslat olivat pehmeimmät kun voimalla kokeiltiin, mutta ei niin löysät jotta olisi voinut sanoa olevan kuluneet. Katsastuskin meni viikko sitten läpi ilman huomautuksia.
Powerflekseistä kommentoisin, että tuntuu olevan ihan ok. Huomasi tosin matalan jyrinän lisääntyneen heti alussa. Tulee tiestä läpi selvemmin runkoon nyt. Ei häiritsevästi, vaan juuri havaittavasti. Ilman musiikkia kuulee. Samaten nyt tuntuu vakiot 16" renkaat pehmoisilta. Ikäänkuin alustan pehmeys olisi siirtynyt noihin renkaisiin.
Lisänä vielä, että nyt reagoi uriin vähän jopa terävämmin, mutta se joustava ärsyttävä letkumaisuus alustassa tuntuu kadonneen. Eli tavallaan parempi tatsi kuitenkin.
Comment
-
-
Originally posted by -KK- View PostMeikäläisen autossa oli samat edellä mainitut vapinat. Tässä vähän mitä tuli puuhailtua.
-Renkaiden vaihdossa huomasin, että jos keskitys huono, niin vapinat lisääntyi todella paljon. Renkaat irti ja keskiöiden puhdistus ja uudestaan kiinni. Auttoi pahimpaan. Mutta edelleen vapisi joskus.
-Eturenkaiden tasapainoitus. Auttoi vähän, mutta ei poistanut vapinaa. Välillä satunnaisesti jopa kova vapina reilun 80kmh nopeudessa. Ratti heilui useita senttejä. Resonanssia.
-Etupään tukivarsiin powerflex polyuretaanipuslat. Vapinat katosivat ainakin aluksi. Tuntuma tiehen parani jonkin verran. Ajettuna nyt tosin vasta 100km. Pitää vielä tutkailla tilannetta.
Erikoista on, että autolla on ajettuna nyt vasta 106tkm. Ja vapinat alkoivat jo alle sadantuhannen. Samalla huomasi, että ennen korjausta auton suuntavakavuus moottoritiellä heikkeni tuossa ajassa havaittavasti verrattuna 50tkm tilanteeseen. Auto on BMW 540iA -99. Pajalla sanoivat vaihdettaessa, että ei itse puslista huomannut niissä olevan väljää. Etupään pitkittäiset tukivarren puslat olivat pehmeimmät kun voimalla kokeiltiin, mutta ei niin löysät jotta olisi voinut sanoa olevan kuluneet. Katsastuskin meni viikko sitten läpi ilman huomautuksia.
Powerflekseistä kommentoisin, että tuntuu olevan ihan ok. Huomasi tosin matalan jyrinän lisääntyneen heti alussa. Tulee tiestä läpi selvemmin runkoon nyt. Ei häiritsevästi, vaan juuri havaittavasti. Ilman musiikkia kuulee. Samaten nyt tuntuu vakiot 16" renkaat pehmoisilta. Ikäänkuin alustan pehmeys olisi siirtynyt noihin renkaisiin.
Lisänä vielä, että nyt reagoi uriin vähän jopa terävämmin, mutta se joustava ärsyttävä letkumaisuus alustassa tuntuu kadonneen. Eli tavallaan parempi tatsi kuitenkin.
Vaihdoitko powerit myös reaktiotankoihin eli niihin pituussuuntaisiin tukivarsiin? Itse ajattelin vaihtaa poikittasiin etu alatukivarsiin powerit, mutta nyt en oo saanu aikaseksi mitään tuon auton kanssa.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
-
Originally posted by janne1974 View PostVaihdoitko powerit myös reaktiotankoihin eli niihin pituussuuntaisiin tukivarsiin? Itse ajattelin vaihtaa poikittasiin etu alatukivarsiin powerit, mutta nyt en oo saanu aikaseksi mitään tuon auton kanssa.
-Janne-
Comment
-
-
Originally posted by -KK- View PostErikoista on, että autolla on ajettuna nyt vasta 106tkm. Ja vapinat alkoivat jo alle sadantuhannen. Samalla huomasi, että ennen korjausta auton suuntavakavuus moottoritiellä heikkeni tuossa ajassa havaittavasti verrattuna 50tkm tilanteeseen. Auto on BMW 540iA -99.
eikö yhtään soi hälytyskellot tuossa vaiheessa? sanoisin, että aikasta harvinen on 10v vanha todellisuudessa alle 200tkm ajettu 540i :think
suurin vapinoitten aiheuttaja 8 koneisissa (varsinkin jarruttaessa) on tosiaan ne reaktiotankojen puslat ja kuluneisuutta kun ei näe päällepäin. renkaissakaan ei tasapainotus auta, jos on pystyheittoa... eli renkaitten pystyheitot tarkkaan syyniin. tosin tuokin on vaan ensiapua muille välyksille ym. epätasapainoille.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Posteikö yhtään soi hälytyskellot tuossa vaiheessa? sanoisin, että aikasta harvinen on 10v vanha todellisuudessa alle 200tkm ajettu 540i :think
suurin vapinoitten aiheuttaja 8 koneisissa (varsinkin jarruttaessa) on tosiaan ne reaktiotankojen puslat ja kuluneisuutta kun ei näe päällepäin. renkaissakaan ei tasapainotus auta, jos on pystyheittoa... eli renkaitten pystyheitot tarkkaan syyniin. tosin tuokin on vaan ensiapua muille välyksille ym. epätasapainoille.
Täytyy mainita, että on käyty läpi tarkkaan kuin piru raamattua ja ei löydy merkkkejä 200tkm käytöstä. Tuntuu enempi, että tuo ikä vaikuttaa.
Noh, yksikään kyydissä olleista ei ole arvostellut nuhjuisuudesta. Pikemminkin ihmetellyt miten pidän auton aivan priimakunnossa. Jos siis on saksassa jotain tehty, niin täytyy olla ison rahan keikka.
Ja itse olen aika pessimistinen yleensä
Comment
-
-
Ei minunkaan autolla ole ajettu kuin 150tkm ainakaan mittarin mukaan. Auton mukana tuli melkoinen määrä dokumentteja. Olenkin siinä uskossa että lukema on todellinen. Olen kyllä laittanut rahaa jo kiitettävästi alustaan ja tutinoitten ja vetelyitten poistoon. Osat olen aina vaihtanut pareittain vaikka toisen puolen osa olisikin ollut kunnossa. Ainoa moka joka tuli tehtyä oli se, että eteen ostin motonetistä osat. (joita olen jo 3 kertaa takuuseen vaihtanut vajaan vuoden aikana) Nytkin on poikittaisten alatukivarsien puslat paskana, ajattelin että nyt saa riittää ja vaihdan powerin puslat.
-Janne--Janne-
F10 535iX sedan -11
ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
ex. E39 528i touring -99
ex. E36 325ia coupe -93
Comment
-
Comment