Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tumppi$
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 457
    • Päijät-Häme

    ..................................
    Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:46.

    Comment

    • tumppi$
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 457
      • Päijät-Häme

      ................................
      Last edited by tumppi$; 08-04-2011, 21:45.

      Comment

      • Vee-eit
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 709
        • Turku

        Originally posted by TJJ View Post
        Jos vaan mahdollista, niin olisi hyvin mielenkiintoista jos kokeilisitte miten noissa liikkuu vetoakselit sivusuunnassa. Auto pyörillä, voimansiirto vapaalla ja käsijarru päällä. Tai jos kokeilisitte tuon edes yhdestä tutisijasta ja sitten siitä maagisesta yksilöstä joka ei tutise...

        Vihdoin pääsin kokeilemaan oman autoni vetareita. Molemmat olivat samanlaiset: ensin noin viisi milliä kevyesti ja sitten voimalla kymmenen lisää. Mitään välystä tai takeltelua ei tuntunut. Mitat ovat silmämääräisiä arvioita kun ajoin auton parin pattingin pätkän päälle ja märässä maassa kiekaroin. Autossani (525 -01 n.165 tkm) ei ole mitään tärinöitä.
        Hyvin suunniteltu on yhä kokonaan tekemättä.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by Vee-eit View Post
          Vihdoin pääsin kokeilemaan oman autoni vetareita. Molemmat olivat samanlaiset: ensin noin viisi milliä kevyesti ja sitten voimalla kymmenen lisää. Mitään välystä tai takeltelua ei tuntunut. Mitat ovat silmämääräisiä arvioita kun ajoin auton parin pattingin pätkän päälle ja märässä maassa kiekaroin. Autossani (525 -01 n.165 tkm) ei ole mitään tärinöitä.
          Joo, kuulostaa samalta kuin tuo minun huonommin liikkuva vetoakseli. Ei tästä ota selvää. Pitää kai heräteostaa uudet vetoakselit ja kokeilla mitä tapahtuu ja miten ne liikkuu.
          E39 528iA

          Comment

          • Kentsu
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2004
            • 1397
            • Tuusula

            Originally posted by Vee-eit View Post
            Vihdoin pääsin kokeilemaan oman autoni vetareita. Molemmat olivat samanlaiset: ensin noin viisi milliä kevyesti ja sitten voimalla kymmenen lisää. Mitään välystä tai takeltelua ei tuntunut. Mitat ovat silmämääräisiä arvioita kun ajoin auton parin pattingin pätkän päälle ja märässä maassa kiekaroin. Autossani (525 -01 n.165 tkm) ei ole mitään tärinöitä.
            Piruuttani testasin minäkin ohimennen kun auto oli nosturilla ja noin ne (suunnilleen) liikkui mullakin. Arvioisin kuitenkin että se liikerata oli lähempänä viittä kuin kymmentä senttia, josko tällä nyt sinänsä merkitystä onkaan... Ei takeltelua tms. ja samalla tavalla liikkui molemmat vetarit. Eikä tutinoitakaan ole.
            Ex: 523iA '97, 520iA '89
            /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

            Comment

            • micci
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 95

              Originally posted by TJJ View Post
              Sitten pitäisi ryömiä perästäpäin auton alle (melkoisen hankalaa ilman monttua, takapyörät ajettuna lankkujen päälle helpottaa hommaa) ja heiluttaa vetoakseleita sivuttain. Siis kiinni vetoakselista ja liikuttaa sitä edestakaisin perän ja renkaan välillä. Sen pitäisi liikkua aika herkästi kohtuullisen pitkän matkan (15-20mm). Minulla on toisessa herkkää liikevaraa selvästi vähemmän ja sitten akseli takertelee ja liikkuu sivuttain vain voimaa käyttämällä, toinen taas liikkuu koko liikeradan varsin herkästi.
              Pääsin tänään koittamaan omasta autosta tuota vetareiden liikkumista ja kuskinpuoleinen vetari jumitti kun sen vei liikevaran päähän eli n.15-20mm. Apparinpuoleinen vetari taas liikkui tasaisesti eestaas samanverran.
              Ja mun autossahan tuota tärinää esiintyy 110km/h tienoilla vaihtelevasti. Olisko tolla nyt sitten jotain merkitystä vaiko eikö?
              525TDS A -98 Touring

              Comment

              • Nisti
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2007
                • 705
                • På Gränsen

                530d touring 1/2000... Mikä on kallistuksenvakaajien halkaisija edessä ja takana?
                "MURPHY'S LAW"
                "Whatever can go wrong will go wrong,
                and at the worst possible time,
                in the worst possible way"

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Omassani toinen vetari liikkuu monta senttiä kevyesti, toinen hiukan tahmeammin.

                  Comment

                  • -KK-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 265

                    Meikäläisen autossa oli samat edellä mainitut vapinat. Tässä vähän mitä tuli puuhailtua.

                    -Renkaiden vaihdossa huomasin, että jos keskitys huono, niin vapinat lisääntyi todella paljon. Renkaat irti ja keskiöiden puhdistus ja uudestaan kiinni. Auttoi pahimpaan. Mutta edelleen vapisi joskus.

                    -Eturenkaiden tasapainoitus. Auttoi vähän, mutta ei poistanut vapinaa. Välillä satunnaisesti jopa kova vapina reilun 80kmh nopeudessa. Ratti heilui useita senttejä. Resonanssia.

                    -Etupään tukivarsiin powerflex polyuretaanipuslat. Vapinat katosivat ainakin aluksi. Tuntuma tiehen parani jonkin verran. Ajettuna nyt tosin vasta 100km. Pitää vielä tutkailla tilannetta.

                    Erikoista on, että autolla on ajettuna nyt vasta 106tkm. Ja vapinat alkoivat jo alle sadantuhannen. Samalla huomasi, että ennen korjausta auton suuntavakavuus moottoritiellä heikkeni tuossa ajassa havaittavasti verrattuna 50tkm tilanteeseen. Auto on BMW 540iA -99. Pajalla sanoivat vaihdettaessa, että ei itse puslista huomannut niissä olevan väljää. Etupään pitkittäiset tukivarren puslat olivat pehmeimmät kun voimalla kokeiltiin, mutta ei niin löysät jotta olisi voinut sanoa olevan kuluneet. Katsastuskin meni viikko sitten läpi ilman huomautuksia.

                    Powerflekseistä kommentoisin, että tuntuu olevan ihan ok. Huomasi tosin matalan jyrinän lisääntyneen heti alussa. Tulee tiestä läpi selvemmin runkoon nyt. Ei häiritsevästi, vaan juuri havaittavasti. Ilman musiikkia kuulee. Samaten nyt tuntuu vakiot 16" renkaat pehmoisilta. Ikäänkuin alustan pehmeys olisi siirtynyt noihin renkaisiin.

                    Lisänä vielä, että nyt reagoi uriin vähän jopa terävämmin, mutta se joustava ärsyttävä letkumaisuus alustassa tuntuu kadonneen. Eli tavallaan parempi tatsi kuitenkin.

                    Comment

                    • janne1974
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 405
                      • Kuopio

                      Originally posted by -KK- View Post
                      Meikäläisen autossa oli samat edellä mainitut vapinat. Tässä vähän mitä tuli puuhailtua.

                      -Renkaiden vaihdossa huomasin, että jos keskitys huono, niin vapinat lisääntyi todella paljon. Renkaat irti ja keskiöiden puhdistus ja uudestaan kiinni. Auttoi pahimpaan. Mutta edelleen vapisi joskus.

                      -Eturenkaiden tasapainoitus. Auttoi vähän, mutta ei poistanut vapinaa. Välillä satunnaisesti jopa kova vapina reilun 80kmh nopeudessa. Ratti heilui useita senttejä. Resonanssia.

                      -Etupään tukivarsiin powerflex polyuretaanipuslat. Vapinat katosivat ainakin aluksi. Tuntuma tiehen parani jonkin verran. Ajettuna nyt tosin vasta 100km. Pitää vielä tutkailla tilannetta.

                      Erikoista on, että autolla on ajettuna nyt vasta 106tkm. Ja vapinat alkoivat jo alle sadantuhannen. Samalla huomasi, että ennen korjausta auton suuntavakavuus moottoritiellä heikkeni tuossa ajassa havaittavasti verrattuna 50tkm tilanteeseen. Auto on BMW 540iA -99. Pajalla sanoivat vaihdettaessa, että ei itse puslista huomannut niissä olevan väljää. Etupään pitkittäiset tukivarren puslat olivat pehmeimmät kun voimalla kokeiltiin, mutta ei niin löysät jotta olisi voinut sanoa olevan kuluneet. Katsastuskin meni viikko sitten läpi ilman huomautuksia.

                      Powerflekseistä kommentoisin, että tuntuu olevan ihan ok. Huomasi tosin matalan jyrinän lisääntyneen heti alussa. Tulee tiestä läpi selvemmin runkoon nyt. Ei häiritsevästi, vaan juuri havaittavasti. Ilman musiikkia kuulee. Samaten nyt tuntuu vakiot 16" renkaat pehmoisilta. Ikäänkuin alustan pehmeys olisi siirtynyt noihin renkaisiin.

                      Lisänä vielä, että nyt reagoi uriin vähän jopa terävämmin, mutta se joustava ärsyttävä letkumaisuus alustassa tuntuu kadonneen. Eli tavallaan parempi tatsi kuitenkin.

                      Vaihdoitko powerit myös reaktiotankoihin eli niihin pituussuuntaisiin tukivarsiin? Itse ajattelin vaihtaa poikittasiin etu alatukivarsiin powerit, mutta nyt en oo saanu aikaseksi mitään tuon auton kanssa.

                      -Janne-
                      -Janne-

                      F10 535iX sedan -11
                      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                      ex. E39 528i touring -99
                      ex. E36 325ia coupe -93

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        Originally posted by janne1974 View Post
                        Vaihdoitko powerit myös reaktiotankoihin eli niihin pituussuuntaisiin tukivarsiin? Itse ajattelin vaihtaa poikittasiin etu alatukivarsiin powerit, mutta nyt en oo saanu aikaseksi mitään tuon auton kanssa.

                        -Janne-
                        Vaihdatin kahdet puslat per puoli . Eli sekä poikittaiset alatukivarren, että pitkittäiset alatukivarren puslat. Pitäisi olla ne pituus suuntaiset taaksepäin alatukivarren (reaktiotanko?) puslat myös siis. Tuo yleinen tarjolla oleva perussarja ilman kallistuksenvakaimen puslia. Löytyy jokunen kuva myös, jos en tarkentanut tarpeeksi ;')

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          Originally posted by -KK- View Post
                          Erikoista on, että autolla on ajettuna nyt vasta 106tkm. Ja vapinat alkoivat jo alle sadantuhannen. Samalla huomasi, että ennen korjausta auton suuntavakavuus moottoritiellä heikkeni tuossa ajassa havaittavasti verrattuna 50tkm tilanteeseen. Auto on BMW 540iA -99.

                          eikö yhtään soi hälytyskellot tuossa vaiheessa? sanoisin, että aikasta harvinen on 10v vanha todellisuudessa alle 200tkm ajettu 540i :think

                          suurin vapinoitten aiheuttaja 8 koneisissa (varsinkin jarruttaessa) on tosiaan ne reaktiotankojen puslat ja kuluneisuutta kun ei näe päällepäin. renkaissakaan ei tasapainotus auta, jos on pystyheittoa... eli renkaitten pystyheitot tarkkaan syyniin. tosin tuokin on vaan ensiapua muille välyksille ym. epätasapainoille.
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • -KK-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 265

                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            eikö yhtään soi hälytyskellot tuossa vaiheessa? sanoisin, että aikasta harvinen on 10v vanha todellisuudessa alle 200tkm ajettu 540i :think

                            suurin vapinoitten aiheuttaja 8 koneisissa (varsinkin jarruttaessa) on tosiaan ne reaktiotankojen puslat ja kuluneisuutta kun ei näe päällepäin. renkaissakaan ei tasapainotus auta, jos on pystyheittoa... eli renkaitten pystyheitot tarkkaan syyniin. tosin tuokin on vaan ensiapua muille välyksille ym. epätasapainoille.
                            Arvasin vähän tämänkin. Kyllä pitäisi olla kilometrit kohillaan. On sen verran tarkkaan katottu. Ostin 3 vuotta sitten saksasta tosiaan. Tohtorin vaimon nimissä pikkukaupungissa ja huoltokirja (ei vielä vakuuta). On käyty auto läpi. Laatikkoöljyt priimat 90tkm lukemassa ja peräöljyjen vaihtokin oli melkeinpä turha asentajan mukaan kun katottiin. Xenonit (offilla defaulttina kyllä) , renkaat (toinen sarja menossa) ja vuodot venttiilikopissa jne. Ihan kaikki detaljit kuin uudessa. Ja tuli verrattua useisiin 100tkm jo kulahtaneisiin saksalaisiin. Nahkapenkit venymättömät, tavaratilan mattokin jopa ilman painaumia. Ja tärkeimpänä, ei kuluta öljyä. Vaihtoväli huoltonäytön mukaan rutkasti yli 20tkm, eikä vajua edes millimetriä taso tikusta mitaten vaihtojen välillä.

                            Täytyy mainita, että on käyty läpi tarkkaan kuin piru raamattua ja ei löydy merkkkejä 200tkm käytöstä. Tuntuu enempi, että tuo ikä vaikuttaa.

                            Noh, yksikään kyydissä olleista ei ole arvostellut nuhjuisuudesta. Pikemminkin ihmetellyt miten pidän auton aivan priimakunnossa. Jos siis on saksassa jotain tehty, niin täytyy olla ison rahan keikka.

                            Ja itse olen aika pessimistinen yleensä

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              Ei minunkaan autolla ole ajettu kuin 150tkm ainakaan mittarin mukaan. Auton mukana tuli melkoinen määrä dokumentteja. Olenkin siinä uskossa että lukema on todellinen. Olen kyllä laittanut rahaa jo kiitettävästi alustaan ja tutinoitten ja vetelyitten poistoon. Osat olen aina vaihtanut pareittain vaikka toisen puolen osa olisikin ollut kunnossa. Ainoa moka joka tuli tehtyä oli se, että eteen ostin motonetistä osat. (joita olen jo 3 kertaa takuuseen vaihtanut vajaan vuoden aikana) Nytkin on poikittaisten alatukivarsien puslat paskana, ajattelin että nyt saa riittää ja vaihdan powerin puslat.

                              -Janne-
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              • bayer 320
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2004
                                • 119
                                • itä-suomi

                                Tärinään liittyen:
                                Omassa katiskassa(523 touri) ois menossa taka-apurungon isot puslat vaihtoon. Onko joku tehny työkalun puslan irroittamiseen, ettei tarttis koko autoa purkaa, jos on niin olisko kuvia yms moisesta vekottimesta/ulosvetimestä???

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎