Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n tutinoista ja tärinöistä, jälleen kerran...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    Nonniii.. nyt on uudet jouset alla ja ajettavuus muuttui aikalailla, takapää käyttäytyy huomattavasti mukavammin. Ei ole enää kovia tömähdyksiä ym. ääniä. Vetelyä ja muljahtelua en ainakaan vielä huomannut. Saa nähdä löytyykö ne jossain vaiheessa takaisin. Yllättävän paljon oli vaikutusta ajettavuuteen tuolla rempalla

    -Janne-
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • FlyingPig
      Newbiemmer
      • Apr 2008
      • 4

      Autoni ei nyt tärise, mutta jotain feelua kumminkin. Vaihdatin takaa multilinkin helaa ja tukivartta sekä edestä jarrulevyt, jonka jälkeen käytin Vianorissa nelipyöräsuuntauksessa. Muuten hyvä, mutta auto kampeaa oikealle (eli kokoajan rattia käännettävä hieman jotta auto menee suoraan). Ennen kuin alan epäilemään suuntausta niin pitäisikö tarkistaa jotain muutakin?

      Eli käytännössä mikä tuon voi aiheuttaa (siis muu kuin ohjauskulmat)? Auto on -99 530d.

      Comment

      • janne1974
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 405
        • Kuopio

        Originally posted by FlyingPig View Post
        Autoni ei nyt tärise, mutta jotain feelua kumminkin. Vaihdatin takaa multilinkin helaa ja tukivartta sekä edestä jarrulevyt, jonka jälkeen käytin Vianorissa nelipyöräsuuntauksessa. Muuten hyvä, mutta auto kampeaa oikealle (eli kokoajan rattia käännettävä hieman jotta auto menee suoraan). Ennen kuin alan epäilemään suuntausta niin pitäisikö tarkistaa jotain muutakin?

        Eli käytännössä mikä tuon voi aiheuttaa (siis muu kuin ohjauskulmat)? Auto on -99 530d.
        Ainakin kannattaa katsoa jarrut ettei jumita yhtään. Raidetangot tarkastuksen alle myös.

        -Janne-
        -Janne-

        F10 535iX sedan -11
        ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
        ex. E39 528i touring -99
        ex. E36 325ia coupe -93

        Comment

        • Road Dog
          Newbiemmer
          • Nov 2008
          • 5

          Originally posted by FlyingPig View Post
          Eli käytännössä mikä tuon voi aiheuttaa (siis muu kuin ohjauskulmat)? Auto on -99 530d.
          Renkaita voisi myös kokeilla kierrättää edestä taakse ja puolelta toiselle. Vaikka pyörimissuunnat menisikin poskelleen, sulkisipa ainakin senkin mahdollisuuden pois.

          Oman kokemukseni mukaan suurin syy vetelyihin on usein juuri renkaat.

          Comment

          • tikkku
            Bimmer Rookie
            • Oct 2006
            • 146
            • Pieksämäki

            kuinkas monesti nuista rakkinesta poikii kardaanin kannatinlaakeri.. kun tuntuis siltä että ravistaa kun lähtee "pikkusen" vedättämään pienestä vauhdista.. eli jos vedättää rivakasti tai normaalisti niin ei mtn vapinoita tunnu.. mutta sitkun vähän hivuttaa.. :think

            ja autohan oli e39 528ia

            Comment

            • fizfi24
              Newbiemmer
              • Jul 2011
              • 2
              • helsinki

              Bmw e46 2004 90-130km/h

              1 Vuoden pitkään tappelun jälkeen .Ei tärise enä ratti .
              Kävin aika monta rengasliikettä läpi ei osannut tasapainottaa !!!! ,oli kaikenlaista selitykset vanteet kierot renkaat pystyheitto.
              Kaikki etupää osaat vaihdettu ihan turha (( Raha mennyt yli 1000e ihan turha...

              Tänään kävin Rengas-soppi Herttoniemi tärinä loppu .
              Bmw e46 2004 205/55/R16
              Linki missä on sama kone HUNTER GSP 9700

              Comment

              • MaxSound
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2009
                • 255
                • Kajaani

                Kirjoittelenpa tämmöisen tiivistelmän, yhden monivammaisen E39:n tutinoiden korjauksesta. Oston jälkeen alkoi ilmetä kaikki mahdolliset E39 tutinavaivat

                Topikkejahan on ennestään miljoona, mutta niistä oli todella hankala kahlata tietyn vaivan perusteella mahdollisia vikapaikkoja. Joten tässäpä tiivistelmää, mikä oire korjaantui milläkin osalla. Muutama osa on listalla moneen kertaa, koska monta oiretta hävisi kerralla.


                - E39 Täristää rattia jarruttaessa
                Vaihda reaktiotangot, tai ainakin puslat. Mieluummin koko tangot. Kiristä puslat vasta kun auto on renkaillaan ! Yleensä korjaantuu näillä, jos ei - niin uusi etujarrulevyt. Muista napapintojen huolellinen puhdistus. Herkistele samalla jarrusatulan liukutapit ja putsaa huolellisesti kiinnikerauta jossa jarrupalat liikkuvat. Näillä korjaantui.


                - E39 Touring takapää tutisee pahasti 110km/h

                Vaihda takakelkan isot puslat, 4kpl. Puslien kuntoa ei näe ennenkuin irrotat keskipultin ja ne peiteprikat. Minullakin näyttivät ensin ihan hyviltä, mutta pultin irrotuksen jälkeen näki että ovat täysin ratkenneet.


                - E39 Touring , asfaltin saumat lyövät läpi

                Vaihda takakelkan isot puslat, 4kpl.



                - E39 - Aurinkolippoja ja vänkärinpenkkiä heiluttava taustatutina
                Työläin korjattava. Vaihda takakelkan isot puslat jos ei ole vielä vaihdettu. Meyle HD toimii, tai sitten Lemförderit. Vaihda eteen alatukivarret, puslat löystyy ja se lisää tutinaherkkyyttä. Tarkista vanteiden suoruus ja renkaiden selkäheitto, sitä ei saa olla yhtään. Melko hyvä ei riitä E39:ssä. Rengasasentaja saa käänneltyä kumit vanteille asentoon jossa ne ei heitä. Puhdista jarrulevyt ja vanteiden napapinnat huolellisesti, ja kiristä vanteet käsin ristiin. Älä ammu pulttikoneella. Laita paremmat renkaat taakse, edessä ihan pieni heitto ei tunnu.


                - E39 Täristää kiihdyttäessä 40-50km/h
                Kardaanin ristikko on väljä. Vaihda kardaani ehjään, tai lähetä kardaani osaavaan liikkeeseen ristikon vaihtoon ja tasapainotukseen. Vaihdata samalla tukilaakeri ja kumi. Minä vaihdoin ehjän purkukardaanin tutisemattomasta autosta.


                - E39 Touring, takapää pompottaa kaupunkinopeuksissa
                Vetoakselit takertelee. Moni on vaihtanut vetarit ristiin puolelta toiselle, minä vaihdoin vähemmän ajetut purkuvetarit.


                - E39 takapää jää pompottamaan rajumman kiihdytyksen jälkeen
                Vetoakselit takertelee. Vaihda vetarit ristiin puolelta toiselle, tai hanki ehjät vetarit.

                Vetoakseleista johtuvat ongelmat lievenivät hetkeksi kun käytti autosta perän ilmassa. Tulivat takaisin parin kilsan jälkeen, mutta helpottaa vianhakua.


                -E39 takapää vetelee ja on levoton. Ongelma korostui talvikelillä.
                Vaihda narinahelat+linkit sekä aurauksensäätötangot. Lemförderin osilla tuli vakaa ajettava huonollakin kelillä.


                E39 Touring takapää on ylitarkka tien epätasaisuuksille. Tärähtelee ja pompottaa.
                Vaihda takaiskarit. Sachs on hyvä merkki. Epämääräiset satunnaistärinät, penkkiin välittyvät pompotukset ja tärähdykset hävisivät. Tekee samaa tietä ajellessa aina samassa kohtaa tuota oireilua, silloin on iskarit sököt.


                Isoimman vaikutuksen teki takakelkan puslien vaihto, napapintojen huolellinen putsaus ja renkaiden kääntely vanteilla täysin heitottomaan asentoon. Niistä on hyvä aloittaa E39 tutinoiden selvittely.

                Jos olet ostamassa E39 ja se tutisee, älä osta. Tai varaudu vaihtamaan alustaan ihan kaikki. Se ei korjaannu yhdellä osalla, vaan on monien tekijöiden summa.

                Työlästä oli, Mutta nyt on taas kiva painella E39:llä menemään





                EDIT: Hakusanoja

                e39 tärisee
                e39 tutisee
                e39 pompottaa
                tärinä
                tutina
                Last edited by MaxSound; 01-12-2016, 18:52. Reason: Hakusanoja lisätty
                E39 525DA Touring -01, 540tkm

                Comment

                • hietase
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2012
                  • 543
                  • Espoo

                  Hyvä kirjoitus!

                  Edellisessä ilmaperäisessä vakioalustaisessa e39 530i touringissani kaikki tutinat loppuivat, kun vaihdoin Sachsin super touringit joka nurkkaan ja etupäähän kaikki uutta Lemförderiä ja uudet Lesjöforsin jouset. Autolla oli ajettu tuolloin reilut 160 tkm.

                  Nykyisessä ilmaperällisessä sport-alustaisessa e39 530da touringissani tutinaa ei ollut ostaessani auton 136 tkm ajettuna. Heikkoa vatkausta alkoi ilmetä noin 180 tkm jälkeen. Juurikin kuvailemaasi repsikan penkin tärinää. Vaihdoin joka nurkkaan uudet Sacsh Advantaget ja etupäähän kaikki uutta Lemförderiä. Tutinat hieman rauhoittuivat, mutteivät kadonneet kokonaan. Seuraavaksi vaihtui taka-apurungon isot puslat uusiin Lemfördereihin. Vähän auttoi taas, mutta yhä tutisee vähän.

                  Pinkka on ollut vähissä joten osia vaihdellaan ripotellen. Ensi viikolla vaihtoon menevät integral linkit ja pallonivelet (kuvan osat 4 ja 2, Laakkoselta tuli hankittua). Joulun pyhinä on tarkoitus vaihtaa suorat tukivarret, bumerangit, koiranluut ja kallistuksenvakaajan tukikumit. Kaikki osat Lemförderinä. Toivottavasti vuosi 2017 alkaa ilman tutinoita.

                  Mutta oli minulla kysymyskin. Mitäs silloin on tehtävissä, jos tuon kuvan osan 14 puslat ovat väljät? Menisikö se kokonaan uusiksi? En ainakaan ole niitä nähnyt missään erikseen myynnissä.

                  Ja mitä merkitystä on niillä taka-apurungossa takana olevilla kahdella kumipuslalla?
                  Last edited by hietase; 13-02-2018, 20:42.

                  Comment

                  • MaxSound
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2009
                    • 255
                    • Kajaani

                    Kiva jos oli apua

                    Nuo suunnittelemasi osat vaihtoon, ja vielä lisäksi tuo napapintojen putsailu, rengas-sarjojen selkäheiton tarkistus ja nelipyöräsuuntaus niin eiköhän rupea olemaan asiallista kyytiä

                    Pienelläkin selkäheitolla on iso vaikutus juurikin tuohon vänkärinpenkin heilumiseen.

                    Minullakin on ilmaperäinen Sporttialustainen Toukka, hieroin nuo renkaat vanteille oikein ajan kanssa tasapainotuskoneessa välillä pyöräytellen ja laitoin 2 parasta taakse niin eipä heilu enää penkki vaikka replicavanteilla mennään näin talvella
                    E39 525DA Touring -01, 540tkm

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      Originally posted by hietase View Post
                      Hyvä kirjoitus!

                      Edellisessä ilmaperäisessä vakioalustaisessa e39 530i touringissani kaikki tutinat loppuivat, kun vaihdoin Sachsin super touringit joka nurkkaan ja etupäähän kaikki uutta Lemförderiä ja uudet Lesjöforsin jouset. Autolla oli ajettu tuolloin reilut 160 tkm.

                      Nykyisessä ilmaperällisessä sport-alustaisessa e39 530da touringissani tutinaa ei ollut ostaessani auton 136 tkm ajettuna. Heikkoa vatkausta alkoi ilmetä noin 180 tkm jälkeen. Juurikin kuvailemaasi repsikan penkin tärinää. Vaihdoin joka nurkkaan uudet Sacsh Advantaget ja etupäähän kaikki uutta Lemförderiä. Tutinat hieman rauhoittuivat, mutteivät kadonneet kokonaan. Seuraavaksi vaihtui taka-apurungon isot puslat uusiin Lemfördereihin. Vähän auttoi taas, mutta yhä tutisee vähän.

                      Pinkka on ollut vähissä joten osia vaihdellaan ripotellen. Ensi viikolla vaihtoon menevät integral linkit ja pallonivelet (kuvan osat 4 ja 2, Laakkoselta tuli hankittua). Joulun pyhinä on tarkoitus vaihtaa suorat tukivarret, bumerangit, koiranluut ja kallistuksenvakaajan tukikumit. Kaikki osat Lemförderinä. Toivottavasti vuosi 2017 alkaa ilman tutinoita.

                      Mutta oli minulla kysymyskin. Mitäs silloin on tehtävissä, jos tuon kuvan osan 14 puslat ovat väljät? Menisikö se kokonaan uusiksi? En ainakaan ole niitä nähnyt missään erikseen myynnissä.

                      Ja mitä merkitystä on niillä taka-apurungossa takana olevilla kahdella kumipuslalla?
                      Jos pinkka vähissä, miksi käytät laakkosta?
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Hezman
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2012
                        • 708
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by hietase View Post
                        Hyvä kirjoitus!

                        Mutta oli minulla kysymyskin. Mitäs silloin on tehtävissä, jos tuon kuvan osan 14 puslat ovat väljät? Menisikö se kokonaan uusiksi? En ainakaan ole niitä nähnyt missään erikseen myynnissä.

                        Ja mitä merkitystä on niillä taka-apurungossa takana olevilla kahdella kumipuslalla?
                        Löytyy puslat myös niihin, sellainen firma kuin Febest. Kokemuksella voin sanoo et osat passaa ja toimitus on ripeä. No problema

                        Tarkoitat varmaankin perämurikan kiinnityspisteiden kumeja.

                        Comment

                        • hietase
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2012
                          • 543
                          • Espoo

                          Originally posted by jannmann View Post
                          Jos pinkka vähissä, miksi käytät laakkosta?
                          Oli alunperin tarkoitus laittaa kaikki uusiksi vasta joulun pyhinä. Aikomus on tilata Profiteilen kautta Lemförderiä koko nivaska. Takaa kuulunut narina muuttuikin kolinaksi joka ei kuulosta mukavalta korvaan, joten ei ollut aikaa odotella postipaketteja. Hintaero paikallisen kivijalkakaupan Lemförderin ja Laakkosen alkuperäispallonivelen välillä oli mitätön, siksi otin originaalin.

                          Integral linkit otin tarvikkeena. Niiden suhteen onkin mielenkiintoinen seurata onko kestävyydessä mtään eroja, sillä toinen on made in Germany ja toinen made in China. Lemförderiä siis molemmat.

                          Mielestäni vanha sanonta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa on yhä paikkansa pitävä. En jaksa ostaa alustaan puolta halvempia osia ja vaihtaa niitä taas voden päästä.

                          Comment

                          • jannmann
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 5856
                            • Joccis City

                            Originally posted by hietase View Post
                            Oli alunperin tarkoitus laittaa kaikki uusiksi vasta joulun pyhinä. Aikomus on tilata Profiteilen kautta Lemförderiä koko nivaska. Takaa kuulunut narina muuttuikin kolinaksi joka ei kuulosta mukavalta korvaan, joten ei ollut aikaa odotella postipaketteja. Hintaero paikallisen kivijalkakaupan Lemförderin ja Laakkosen alkuperäispallonivelen välillä oli mitätön, siksi otin originaalin.

                            Integral linkit otin tarvikkeena. Niiden suhteen onkin mielenkiintoinen seurata onko kestävyydessä mtään eroja, sillä toinen on made in Germany ja toinen made in China. Lemförderiä siis molemmat.

                            Mielestäni vanha sanonta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa on yhä paikkansa pitävä. En jaksa ostaa alustaan puolta halvempia osia ja vaihtaa niitä taas voden päästä.
                            Öö. Tarkoitin kyllä et miks ostaa oem osia Suomesta marmorilta kun niitä saa Saksasta huomattavasti halvemmalla tai esim. https://bemariosat.fi/index.php
                            Aprilia RSV4

                            Comment

                            • hietase
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2012
                              • 543
                              • Espoo

                              Olen hinnoista tietoinen ja tilannut Saksasta yhtä ja toista, sekä myös bemariosia käyttänyt.

                              Olen ehkä vanhanaikainen sillä tavalla, että satunnaisesti kannatan myös lähiyrityksiä, jos siinä en kauheasti ota takkiin.

                              Oem-osat joita tarvikeliikkeet myyvät eivät käsittääkseni ole täysin vertailukelpoisia laadultaan original teile-osien kanssa. Ehkä on sama valmistaja, mutta eri toleranssit. Laatuerot lienee kuitenkin arkiajojen kannalta merkityksettömiä. Nyt taitaa mennä jo off topiciksi...

                              Comment

                              • Urpo_rotta
                                BTCF Member
                                • May 2012
                                • 5257
                                • Pirkkala

                                Originally posted by hietase View Post
                                Olen hinnoista tietoinen ja tilannut Saksasta yhtä ja toista, sekä myös bemariosia käyttänyt.

                                Olen ehkä vanhanaikainen sillä tavalla, että satunnaisesti kannatan myös lähiyrityksiä, jos siinä en kauheasti ota takkiin.

                                Oem-osat joita tarvikeliikkeet myyvät eivät käsittääkseni ole täysin vertailukelpoisia laadultaan original teile-osien kanssa. Ehkä on sama valmistaja, mutta eri toleranssit. Laatuerot lienee kuitenkin arkiajojen kannalta merkityksettömiä. Nyt taitaa mennä jo off topiciksi...
                                Tuossa viimeisessä asissa on kyllä paljon totta. Nykyään saa olla tarkkana mitä ostaa.
                                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                                Kysy jos tarvetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎