Eli kuten vikakoodikin antoi ymmärtää, viallinen lämpötila-anturi estää käynnistymisen. Tuo on vaihdettavissa oleva komponentti, jonka sijaintikin on tullut ilmi tässä topikissa.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Eli kuten vikakoodikin antoi ymmärtää, viallinen lämpötila-anturi estää käynnistymisen. Tuo on vaihdettavissa oleva komponentti, jonka sijaintikin on tullut ilmi tässä topikissa.
En muista, oliko siinä komponentissa jotain tunnistetietoja, vai pitääkö ehjän mittausspeksien mukaan löytää sopiva PTC/NTC. Kysäisepä WSE1:ltä, onko sillä jo sopivia komponentteja haalittuna.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Näyttäisi siltä että tuo glow plug flame detector vikakoodinen kortti (jos siis hehkutulppa on ehjä) aiheutuu kortilla olevan tempfetin, BTS 132 smd, vikaantumisesta, mutta testailuja asian tiimoilta jatketaan, ainoa ongelma on että kyseistä komponenttia tai vastaavaa ei tahdo mistään löytää, kokeillaan pian toimiiko tuo hitfet BTS 133:lla.
kNo nyt aletaan päästä asiaan. Hienoa työtä Laitan kuvan ohjainkortista tähän topicciin, joten voitko näyttää mitä komponentteja kannattais yrittää vaihtaa/vaihdattaa. Ongelmana siis viallinen hehku/liekkivahti vaikka ei oikeasti olekaan, kuten varmaan suurimmalla osalla muillakin.
Niin tuo yllämainittu selostus oli siis vikaan jossa weba tekee vain tuuletusta pari minuuttia ei muuta. Glow plug ongelma edelleen mysteeri, tosin hehkutulppa lähtee näissä kyllä päälle mutta ei ohjain ei osaa mitata sen arvoa.
Lämpötila anturiksi käy sopivan arvoinen NTC; arvot ehjällä 10C 14,3kohm, 18C 12,9kohm 24C 9,8kohm, 40C 7,3kohm, 48C 5,3kohm nämä mitattu ja siitä tekemään taulukkoa...
Se mitenkä normaalin mallisen NTC:n saa järkevästi asennettua niin että lämpö siihen johtuu on kokonaan toinen kysymys. Itsekään en ole oikeanmallista komponettia löytänyt oikean arvoisen kylläkin, muoto vain muistuttaa muutaman pikofaradin kondensaattoria, ajattelin valaa sen kipsiin / vast ja kokeilla siten.
Lämpötila anturiksi käy sopivan arvoinen NTC; arvot ehjällä 10C 14,3kohm, 18C 12,9kohm 24C 9,8kohm, 40C 7,3kohm, 48C 5,3kohm nämä mitattu ja siitä tekemään taulukkoa...
Se mitenkä normaalin mallisen NTC:n saa järkevästi asennettua niin että lämpö siihen johtuu on kokonaan toinen kysymys. Itsekään en ole oikeanmallista komponettia löytänyt oikean arvoisen kylläkin, muoto vain muistuttaa muutaman pikofaradin kondensaattoria, ajattelin valaa sen kipsiin / vast ja kokeilla siten.
Eikö kemiallinen metalli kävis tuohon, johtaa lämpöä kohtalaisesti??:think
ps. Tuli vielä semmonen mieleen et onko tämä anturin hajoaminen tyyppivika näissä? jos jossain muuten paskassa ohjainkortissa sattuis olemaan ehjä anturi...
Niin tuo yllämainittu selostus oli siis vikaan jossa weba tekee vain tuuletusta pari minuuttia ei muuta. Glow plug ongelma edelleen mysteeri, tosin hehkutulppa lähtee näissä kyllä päälle mutta ei ohjain ei osaa mitata sen arvoa.
Eli siis webasto menee häiriölle välittömästi käynnistyksen jälkeen. Syynä on ennenaikainen liekki ilmoitus, joka tulee heti käynnistyskomennon jälkeen tapahtuvassa liekkivahdin tarkistuksessa mikäli vastus on (muistaakseni) yli 0,5 ohmia.
Mitähän tuo sitten vaatii jotta webaston saa käyntiin? Ilmeisesti sen pitää tunnistaa ainakin että väyläyhteys on kunnossa? Vaatiiko A/C-yksikön kiinni väylään? Kenties muuta? Nyt tosiaan jänniteaktivointi ei käynistä webaa, thermotesti kyllä näyttää että ohjain tunnistaa jännitteen. :think
Löytyipä taas WDS:stä tähän kättä pidempää. Eli tuo jänniteaktivointikin vaatii tosiaan toimivan väylän ja A/C-yksikön antamaan sen käynnistyssignaalin Webaston pyynnöstä.
Lainaus WDS:
Telegram sequence for Telestart:
The wavetrap receives the telestart signal and converts the HF signal into an LF signal.
The telestart receiver sends a signal to the independent park heater/auxiliary heater.
The independent park heater/auxiliary heater sends the AUXILIARY HEATER ON message to the heating/air conditioning control unit.
The heating/air conditioning control unit sends AUXILIARY HEATER ON to the independent park heater/auxiliary heater.
The independent park heater/auxiliary heater sends the AUXILIARY HEATER ON feedback to the heating/air conditioning control unit and starts up.
If no feedback is received from the independent park heater/auxiliary heater, the AUXILIARY HEATER ON telegram is sent twice at 1 second intervals. Corresponding fault code entry is made in the fault code memory if all 3 start attempts are unsuccessful.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Tulipa törmättyä tämmöiseen opukseen intrnetin syövereissä, en tiedä josko tästä apuja ois mutta kuitenkin: http://offroadbutikk.com/acatalog/Thermotop_C.pdf
Löytyy tuolta ainakin tuon ohjainkortin liittimien pinnit ja tarkoitukset jos ei muuta.
Ajattelin soveltaa yhteen rikkinäiseen webastoon ko. ohjeistusta josko tuo alkaisi toimimaan.
Kuvan yläreunassa oik. valkoinen 2-jalkainen on lämpötila-anturi (nojaa kiinnittäessä palotilan runkoa vasten). Ylhäällä vas. perinteinen (TO-220 kotelo) 3-jalkainen FET, joka muistaakseni on juuri hehkun ohjaus. Alareunassa oik. yksi ja vas. reunassa kaksi identtistä pintaliitos FETiä, jotka ovat vesipumpun, PA-pumpun ja paloilmapuhaltimen ohjaukset. Järjestystä en nyt muista, mutta se on helppo tarkistaa piippaamalla alareunan liittimistä. Pääteasteen lisäksi ilmeisesti palaa myös siihen liittyvä pintaliitosvastus, joka saattaa olla myös piirilevyn toisella puolella.
Kiitoksia. Nyt kun komponentit on tunnistettu, on helpompaa lähteä vaihtamaan / vaihdattamaan niitä. Marssijärjestys on varmaan seuraava: hehkun ohjauksen FET, lämpötila-anturi, alareunan FETit?
Näyttäisi siltä että tuo glow plug flame detector vikakoodinen kortti (jos siis hehkutulppa on ehjä) aiheutuu kortilla olevan tempfetin, BTS 132 smd, vikaantumisesta, mutta testailuja asian tiimoilta jatketaan, ainoa ongelma on että kyseistä komponenttia tai vastaavaa ei tahdo mistään löytää, kokeillaan pian toimiiko tuo hitfet BTS 133:lla.
Lämpötila anturiksi käy sopivan arvoinen NTC; arvot ehjällä 10C 14,3kohm, 18C 12,9kohm 24C 9,8kohm, 40C 7,3kohm, 48C 5,3kohm nämä mitattu ja siitä tekemään taulukkoa...
Se mitenkä normaalin mallisen NTC:n saa järkevästi asennettua niin että lämpö siihen johtuu on kokonaan toinen kysymys. Itsekään en ole oikeanmallista komponettia löytänyt oikean arvoisen kylläkin, muoto vain muistuttaa muutaman pikofaradin kondensaattoria, ajattelin valaa sen kipsiin / vast ja kokeilla siten.
Onko löytynyt vastaavia komponentteja BTS 132 smd:lle ja NTC:lle joita voisi ostaa yleiselektroniikkakauppiaalta? NTC:ssä myös muoto on siis tärkeä vai onko noita lämpöjohteita vielä kokeiltu?
Onko löytynyt vastaavia komponentteja BTS 132 smd:lle ja NTC:lle joita voisi ostaa yleiselektroniikkakauppiaalta? NTC:ssä myös muoto on siis tärkeä vai onko noita lämpöjohteita vielä kokeiltu?
On ja ei, täysin vastaavaa ei ole saatu mistään, testailuja noiden korvaavien toimivuudesta jatketaan, nyt niitä ei uskalla suositella vielä.
Comment