Tänään on täällä pääkaupunkiseudulla vaihteeksi aivan jäätävän liukas keli. Vaikka ajoi pienissä liikenneympyröissä 15-20 km/h, niin luisti sivuttain ja puski. Ns. kieli keskellä suuta sai ajella.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
Jep jep, minä taas luulin et turhaan mä paineista laskin 2.65 stä, 2.5 seen takana, ja 2.55 stä 2,4 seen etteen.
Mut juu liikenneympyröihin tulo oli tänään suorastaan loistavaa, jarrut kiinni ja eihän se pysähtynyt niin mentiin sitten suoraan "sisään". Kivasti tuo perä vetelee kun vähänkin haluaa ripeämmin liikkeelle. Lähinnä sellainen tunne, että olis itse vaan hidasteena. Tosin asiaan luultavasti vaikuttuvat paskat renkaat ja pinta (5mm), sekä tietenkin se "loistava" talvivanne koko 15". Noh ensi talvena ollaan viisampia.
Harmi kun tuo ajovakautus on niin hemmetin herkkä, mun mielestä rajoittaa enemmän kuin voisi (veto pois), parkkiin tullessa joutuu ottaa pois kun on ylämäki, ja sitä ennen 90 asteen käännös, niin nollavauhdilla tulee ylös lähdettyä.
Mulle ainakin aiheuttanut enemmän päänvaivaa kun auttanut.
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostTuo ainakin oman e39 puskeminen liikenneympyrässä on kohtuu ärsyttävä piirre. En kyllä huomannut että paineet olisi muuttaneet tuota yhtään miksikään 235/45/17 talvirenkailla. Minkäslaiset paineet TJJ:llä on tällä hetkellä?
Saattaa olla, ettei täällä nyt vaan ole tarpeeksi liukkaita ympyröitä tai mutkia, mutta en saa tuota puskemaan lainkaan. Keula kääntyy minne pitääkin ja perä tulee sivulle jos vauhtia oli selvästi liikaa. Tuossa vaan pitää uskaltaa kääntää/vastaohjata eikä enää muistella miten homma meni 15" renkailla...
Ja ASC+T on muuttunut varsin hyvin toimivaksi siitä tehoja leikkaavasta nytkyttäjästä mikä se 15" talvirenkailla oli.
Edelleen harmittaa, etten ostanut 17" talvirenkaita jo monta vuotta sitten...
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEn ole paineita katsonut pitkään aikaan, taisi olla 2,8 15C lämmössä.
Saattaa olla, ettei täällä nyt vaan ole tarpeeksi liukkaita ympyröitä tai mutkia, mutta en saa tuota puskemaan lainkaan. Keula kääntyy minne pitääkin ja perä tulee sivulle jos vauhtia oli selvästi liikaa. Tuossa vaan pitää uskaltaa kääntää/vastaohjata eikä enää muistella miten homma meni 15" renkailla...e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNo ei kai se nyt puske kun alla on uudet renkaat. Itse ajelin viime talven vanhoilla 225/55-16 renkailla ja puski aina ympyröissä oli liukasta tai ei. Tänä syksynä pyöräytin alla uudet talvirenkaat ja kas kummaa enää se ei puske..
Tämäkin vain pitää itse kokeilla mikäli se tuntuu täysin uskomattomalta uskoa.
En tarkoita sitä että talvi muuttuu kesäksi, vaan sitä että tuo e39:in muutoin loistava alusta saa ulosmitattua ominaisuutensa myös talvella kun alla on täsmällisemmin käyttäytyvä, jäykkärunkoinen isomman vannekoon rengas.
Oikeasti siirryttäessä e39:ssä 15" kokoluokasta 17"-18" talvivannekokoluokkaan, emme menetä yhtään mitään, mutta auton käyttäytyminen muuttuu varsin radikaalisti loogisempaan ja tasapainoisempaan suuntaan.
Oikeasti tämä ei ole uskon asia, vaan keskustelua tästä syntyy vain silloin jos/kun joku ei tätä ole vielä kokeillut.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, käytetty rengas on toki käytetty, mutta kyllä se on niin että oikeilla kulmilla(eli 17" talvirenkaalla 18"-19" kesärenkaan optimikulmat) ja kuluneillakin 17"-18" talvipyörillä, e39 toimii huomattavasti tasapainoisemmin kuin 15" talvirengastuksella ikinä.
En tarkoita sitä että talvi muuttuu kesäksi, vaan sitä että tuo e39:in muutoin loistava alusta saa ulosmitattua ominaisuutensa myös talvella kun alla on täsmällisemmin käyttäytyvä, jäykkärunkoinen isomman vannekoon rengas.
Oikeasti siirryttäessä e39:ssä 15" kokoluokasta 17"-18" talvivannekokoluokkaan, emme menetä yhtään mitään, mutta auton käyttäytyminen muuttuu varsin radikaalisti loogisempaan ja tasapainoisempaan suuntaan.
Oikeasti tämä ei ole uskon asia, vaan keskustelua tästä syntyy vain silloin jos/kun joku ei tätä ole vielä kokeillut.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostNo ei kai se nyt puske kun alla on uudet renkaat. Itse ajelin viime talven vanhoilla 225/55-16 renkailla ja puski aina ympyröissä oli liukasta tai ei. Tänä syksynä pyöräytin alla uudet talvirenkaat ja kas kummaa enää se ei puske..
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, käytetty rengas on toki käytetty, mutta kyllä se on niin että oikeilla kulmilla(eli 17" talvirenkaalla 18"-19" kesärenkaan optimikulmat) ja kuluneillakin 17"-18" talvipyörillä, e39 toimii huomattavasti tasapainoisemmin kuin 15" talvirengastuksella ikinä.
Oikeasti tämä ei ole uskon asia, vaan keskustelua tästä syntyy vain silloin jos/kun joku ei tätä ole vielä kokeillut.
Toki se on selvä, 17-18" rengas tuo jämäkämmän tuntuman, mutta liekkö se nyt liikenneympyrässä puskemiseen vaikuttaa paljoakaan. Motarilla varmaan melkoinen ero 15" ja 18" renkaiden välillä juuri siinä millainen tuntuma on tiehen. Tuo puskeminen vanhoilla talvirenkailla nyt vaan on tullut todettua niin monessa autossa vetotavasta riippumatta. Monet kun vaan katsovat "joo onhan näissä vielä paljon pintaa, joten ei minä nyt hyviä renkaita pois heitä". Sitten kun viimeinkin vaihdetaan uudet talvirenkaat, niin haukutaan ne edelliset aivan paskoiksi kun ei ollut pitoa. Se, että talvirenkaassa on pintaa ei kyllä takaa, että niissä pitoa olisi. Noissa mun edellisissä talvirenkaissa oli pintaa jokaisessa 5-6mm, mutta pitoa ei ollut sitten yhtään. Tulivat auton mukana niin eikä silloin tullut katsottua paistoleimoja. Ensiliukkaiden jälkeen tuli ihmeteltyä, että mitäs vittua kun ei meinaan liikenteen rytmissä kestää ja aina puskee. Vilkasin paistoleimat ja renkaat oli 10v vanhat.. Eipä tarvinnut sen jälkeen enää ihmetellä.
Originally posted by Antsah View PostAinakin minulla puski ihan samalla tavalla viime talvenakin kun oli uudet nuo nykyiset talvirenkaat.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View PostMotarilla varmaan melkoinen ero 15" ja 18" renkaiden välillä juuri siinä millainen tuntuma on tiehen.
Lopuksi vielä lainaus Hemin tekstistä tähän viestiketjuun vuodelta 2009:
"Vähintään 17" jäykkäkylkiset nastat alle ja kevyt madallus niin kulkee kuin juna kelissä kuin kelissä. Eli sen jälkeen ainoa ongelma on se että KAIKKI muut tiellä olijat ovat jarruttelijoita...."
Olen nykyään taipuvainen olemaan samaa mieltä.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostOn se ero melkoinen myös siinä liikenneympyrässä. Olisi mielenkiintoista tutkia miten 15" renkaan "nuljahdus" vaikuttaa ympyrässä/kaarteessa, kulutuspintahan ei silloin ole oikeassa kohdassa tai muodossa. Ja mitä asiaan vaikuttaa renkaan leveys? Olen tuota leveysjuttuakin ihmetellyt, kapean renkaan pitäisi olla parempi, mutta ei ole vielä tullut vastaan keliä/tienpintaa missä tuo 17" 235 leveä rengas olisi toiminut huonommin.
Lopuksi vielä lainaus Hemin tekstistä tähän viestiketjuun vuodelta 2009:
"Vähintään 17" jäykkäkylkiset nastat alle ja kevyt madallus niin kulkee kuin juna kelissä kuin kelissä. Eli sen jälkeen ainoa ongelma on se että KAIKKI muut tiellä olijat ovat jarruttelijoita...."
Olen nykyään taipuvainen olemaan samaa mieltä.Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by HTK12 View Post
No tuo puskeminen nyt voi johtua aikas monesta tekijästä: rengaspaineet, jotkut kiinanihme renkaat, pyöränkulmat jne. Itsellä ainakin ongelman korjasi uudet talvirenkaat. Edellisillä renkailla ei nyt voinut edes puhua talviajo-ominaisuuksista kun niitä ei ollut
ASC+T tässä omassa on kyllä just sellainen yliherkkä nytkyttäjä vaikka on 17" renkaat, välissä tuntuu että se leikkaa ihan kaiken etenemisen pois. ASC+T vilkuttaa käytännössä kokoajan kun kiihdyttää. Kuulostaakin siksi erikoiselta, että TJJ:llä kokemukset on päinvastaiset. Vai onko nuo bridgestonet sitten huonot renkaat. Tiedä sitten paljonko iskaritkin tähän vaikuttaa.Last edited by Antsah; 17-01-2013, 21:48.
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostMinkäs merkkiset renkaat ovat noita jäykkäkylkisiä?
Pinnatut/uusiorenkaat on tehty jäykkiin kesärunkoihin, joten ne toimii myös jo 16" kokoluokassa.
15" talvirenkaan kokoluokka e39:ssä ei vain enään ole nykypäivää, vaan se on oikeasti micra ja polo segmentin perusrengas(jolloin niissäkin suhteessa yhtä matala kuin 17" kokoluokka e39:ssä).
Comment
-
-
Originally posted by Antsah View PostASC+T tässä omassa on kyllä just sellainen yliherkkä nytkyttäjä vaikka on 17" renkaat, välissä tuntuu että se leikkaa ihan kaiken etenemisen pois. ASC+T vilkuttaa käytännössä kokoajan kun kiihdyttää. Kuulostaakin siksi erikoiselta, että TJJ:llä kokemukset on päinvastaiset. Vai onko nuo bridgestonet sitten huonot renkaat. Tiedä sitten paljonko iskaritkin tähän vaikuttaa.
Millaiset ja miten uudet iskarit sinulla on? Onko alusta vakio m-sport? Minulla on takana kallistuksenvakaaja m-sport 2 ja edessä m-sport 1. Ideana paksumman takavakaajan laitossa oli vähentää puskemista. En minä niiden asennuksen jälkeen kuitenkaan mitään selvää muutosta tuossa suhteessa huomannut. Mutta se oli 16" kesä-/15" talvirenkaiden aikakaudella, joten muutos saattoi jäädä piiloon.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostKaikki 17" kokoluokan renkaat suhteessa 15" kokoluokkaan.
Pinnatut/uusiorenkaat on tehty jäykkiin kesärunkoihin, joten ne toimii myös jo 16" kokoluokassa.
15" talvirenkaan kokoluokka e39:ssä ei vain enään ole nykypäivää, vaan se on oikeasti micra ja polo segmentin perusrengas(jolloin niissäkin suhteessa yhtä matala kuin 17" kokoluokka e39:ssä).Bmw 316 E30 -88
Comment
-
Comment