Originally posted by TJJ
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39:n talviajo-ominaisuudet?
Collapse
X
-
BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05
ex. 54*BMW
-
-
Originally posted by TJJ View PostSilti, hyvin tuolla ASC+T:lläkin on pärjännyt vaikka vihaan talviajoa ja liukkaus hermostuttaa. Ainoa ongelma onkin nopeuden liiallinen hyytyminen joissain tilanteissa.
Vähänhän se perä sutii ja elää omaa elämäänsä luistonesto pois kytkettynä, mutta mitä sittenOn tuo E39 kuitenkin niin helppo ja vakaa viedä pienessä sladissakin...
E90 325i M-Sport -06
--------------------------
Ex: E36 325i Coupe -94
Ex: E39 523i -98
Comment
-
-
Originally posted by Tomi T View PostKoitappa Avensista, voisit ihastua. Ei ole niin ankea ku korolla ja varmasti menee jopa hienommin töissyistä kuin korolla, joka toki on paljon parempi alustaltaan kuin BMW E39.
En ihan täysin kyllä ymmärrä, että miks jengi jaksaa moittia E39sin talviominaisuuksia? Eihän se siitä parane valittamalla. Tai noh, ehkä siten että ostaa erikokoiset tai merkkiset renkaat tms. Jos tuntuu, että oma on huono ja joku muu merkki parempi, niin ei muuta kuin vaihtamaan ja kokeilemaan. Saattaa vaan käydä, että uudessa autossa on yksi asia paremmin mutta kymmenen huonommin------
G31 530d
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostLähinnä mietin sitä, miten paljon E39 paranisi erilaisilla iskareilla. Niistähän tuon luulisi johtuvan, E39:n alustassa kuitenkin on enemmän kumipuslia ja tärinävaimennusta kuin Corollassa joten kyllähän sen pitäisi olla pehmeämpi.
Tuntuu kuin tuossa tilanteessa BMW:n (vakio) iskarit pohjaa hiukan liikaa eikä niissä toisaalta ole tarpeeksi vaimennusta palautuksessa jolloin terävässä iskussa tuleekin sellainen kaksoistäräys. Corollan jousitus ja alusta tuntui tuossa tilanteessa paljon jämäkämmältä ja toiminta oli täsmällistä. Outo juttu.
Olisi kiva tietää miten M-sport alusta (ja 16" renkaat) menee noista, sehän voi toimia tuossa tilanteessa paljon paremmin vaikka sitten ei muualla olekaan yhtä pehmeä.
Vai johtuuko nimenomaan siitä että e39 alustassa on tukivarsia ja puslia enemmän ja ottaa siksi terävämmin nuo tietyn suuntaiset iskut vastaan. Tojotassa taas alusta antaa enemmän periksi vähän joka suuntaan ja siksi ei niin tunnu ratissa? Jostain ne hyvät ajo-ominaisuudet tulee ja ehkä niistä tuollaisessa tilanteessa joutuu sitten kärsimään :think
Kyllä tuo M-Sport + 17" nastat yhdistelmäkin melko terävästi tuollaiset iskut ottaa :thinkE39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport
Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja
Comment
-
-
Originally posted by suffeli View PostEn ihan täysin kyllä ymmärrä, että miks jengi jaksaa moittia E39sin talviominaisuuksia?
PS. vanhat takaveto volvot on jo jonkun verran hirveitä ajettavia talvella ilman painoo takakontissaE90 325i M-Sport -06
--------------------------
Ex: E36 325i Coupe -94
Ex: E39 523i -98
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEikös C5:tä saa tavallisillakin jousilla? Jospa se koeajamasi oli sellainen.
Originally posted by TJJ View PostOlisi kiva tietää miten M-sport alusta (ja 16" renkaat) menee noista, sehän voi toimia tuossa tilanteessa paljon paremmin vaikka sitten ei muualla olekaan yhtä pehmeä.
Originally posted by _nixu_ View PostKyllä tuo M-Sport + 17" nastat yhdistelmäkin melko terävästi tuollaiset iskut ottaa :thinkLast edited by Petri.Kekkonen; 22-10-2009, 12:48.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKyllä, ainakin mun Contin 17" nastat on jopa kesärenkaita pahemmat noissa tilanteissa. Välillä tuntunu että jopa saumat tulee jopa terävämmin kuin uusissa koeajamani bemareissa niitten M-alustoilla ja joillain 18" kitkoilla, mutta tähän vaikutelmaan voi vaikuttaa oman alustan väljyydet hyvinkin paljon.
15" conti tuntee tien poikkisauman x3 voimakkaammin kuin 19" Kumho.
Tämä on FAKTA.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostOlisi kiva tietää miten M-sport alusta (ja 16" renkaat) menee noista, sehän voi toimia tuossa tilanteessa paljon paremmin vaikka sitten ei muualla olekaan yhtä pehmeä.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Clavurion View PostOmalla kohdalla hieman ristiriitaisia tuntemuksia. Tietyt poikkisaumat, jotka tulee lähes päivittäin ylitettyä, lyö 16" talvirengastuksella (Gislaved NF5) enemmän läpi kuin 17" kesärenkailla (Kumho KU31).E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostKäytiin äsken ajamassa (minä olin kyydissä) työkaverin Corollalla tuosta ja kyllähän se pahus meni siitä paljon paremmin kuin minun BMW. Etupää meni saumoista sellaisella pehmeällä kumauksella ja takapäästä tuli hiukan enemmän täräystä läpi. Samalla ajettiin muutama kaivonkansi ja myös tuo aikaisemmin kertomani jalkakäytävän reuna ja Corolla meni niistäkin pehmeämmin.
Olis mielenkiintonen tietää kuinka paljon vanteilla on painonsa puolesta tekemistä noiden saumojen esiin tulemisessa. Nyt alla ilmeisen raskaat M5-replicat ja kitkoissa puolestaan originellit vanteet (8kg/kpl). Muutaman ylimääräisen vannekilon aiheuttama isku moottoritienopeuksissa vaikuttanee suuresti iskareihin ja koko autoon. Jos olisi virtaa, niin miksei tuota voisi laskeakin miten suurista voimista puhutaan.Ei mopolla mahottomia..
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSiis olipa kyseessä mikä tahansa conti, missä tahansa kokoluokassa niin jokainen tien poikkisauma tuntuu ihan erilailla kuin millään muulla renkaalla.
15" conti tuntee tien poikkisauman x3 voimakkaammin kuin 19" Kumho.
Tämä on FAKTA.
(Täytyypä lähteä katsomaan tuon Corollan renkaiden merkki... Juu, siinä oli tyyliin sopivat Ässä-merkkiset pinnoitetut nastarenkaat)Last edited by TJJ; 22-10-2009, 14:30.
Comment
-
-
Originally posted by Lakeson View PostOlis mielenkiintonen tietää kuinka paljon vanteilla on painonsa puolesta tekemistä noiden saumojen esiin tulemisessa. Nyt alla ilmeisen raskaat M5-replicat ja kitkoissa puolestaan originellit vanteet (8kg/kpl). Muutaman ylimääräisen vannekilon aiheuttama isku moottoritienopeuksissa vaikuttanee suuresti iskareihin ja koko autoon. Jos olisi virtaa, niin miksei tuota voisi laskeakin miten suurista voimista puhutaan.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostTässä tulee taas mieleen, että miten mielenkiintoista tuota olisikaan tutkia muutamalla eri autolla ja E39:n rengastuksella/alustalla jos vain ois kaksi nopeaa kiihtyvyysanturia jotka vois yhdistää läppäriin ja siten saada tarkkaa dataa sekä renkaan (jousittamaton) että auton korin (jousitettu) heilahteluista ko. tilanteessa.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
No niin, mikäs on TJJ:n tunnelmat tänä talvena? Nyt sulla isommat vanteet alla?
Aiemminkin tähän topiciin kommentoinut. Silloin mulla oli 528ia sedan ja se oli ihan ok ajaa talvella. Nyt 528ia touring, eikä ole niin hyvä. Tuntuu usein että tie olisi todella liukas, joskus se on joskus ei. Saattaa johtua renkaista, huomenna jäykempää alle niin näkee sitten. ABS jarrut on e39:ssä huonot, todella liukkaalla nakuttaa tiuhaan tahtiin eikä vauhti juurikaan putoa. Monessa muussa autossa antaa hieman lukita ja sen takia pysähtyykin paremmin.
Originally posted by TJJ View Post
DSC:tä kokeilin parkkipaikalla ja kyllähän sillä auto kääntyy aika kivasti verrattuna pelkkään ASC:hen. Siinä missä ASC:lla auto puskee ja alkaa kääntymään hitaasti/loivasti, pudottaa DSC vauhdin ja auto kääntyy lähes heti. Tuo oli luminen parkkipaikka, jäällä ero varmaan olisi suurempi.
Comment
-
-
Mr.Speed
Tuolla omalla E39:illä pärjää takapotkuautoksi talvella mainiosti. DSC:n toiminta on sellaista että todellakin tuntee että jotain tapahtuu jos auto lähtee luisumaan, korjaa välittömästi ja hyvin, eikä vain kuulu rätätätätä niinkuin monessa muussa autossa eikä mitään tapahdu siltikään. Hyvänä esimerkkinä vanhempi vm96 E mersu jota ajoin tässä lähiaikoina, niin sutimisen/luistoneston toiminta oli täysin olematonta.
Tuossa koliysissä joku lisäpaino takakontissa ei ole pahitteeksi, mutta kyllä tähän asti on risteyksistä päästy suht nopeasti liikkeelle. Sutimisen esto on jotenkin ylidramaattinen, nimittäin pikkukaasulla jos rengas pyörähtää tyhjää niin dsc iskee niin rajusti että moottori saattaa sammua, näin siis manuaaliaskilla. Automaatin kanssa voi pelata jouhevammin :think
Comment
Comment