Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • E.K.
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2010
    • 494
    • Helsinki

    Originally posted by Antsah View Post
    Toisaalta tässä ketjussa monella on myös samoja kokemuksia kuin minulla, että vetopitoa ei ole yhtään. Parantaako tomaatti sitten vetopitoa jotenkin?
    530dA ja lähtee mainiosti liikkeelle dsc päällä. Alla Nokian kitkat, neljättä talvea alla.(varmaan jotain 4mm pintaa jäljellä)

    Vois kuvitella turbiinin ottavan osansa luistosta, joka manuaalissa kohdistuisi kokonaan vetäviin pyöriin.

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      Hyvin on mielestäni manuaalissakin pitoja. Etuvetosia pystyy helposti kyykyttää valoissakin... Toki välillä on todella liukasta, sitte kyllä kaikki vajaavetoset sutii.
      Onhan siinä monta tekijää mikä vaikuttaa, itelläki 2kpl 10" paksissa, kivasti painoa kuitenkin vetävien päällä. Ja "suht kapeet", 205 levyset renkaat. Tosin kyl tuolla 225:lla kitkoillakin on pitoa.

      Ainut vaa että perä on toisinaan aivan kauhean nulju, narinanivelet pitäis vaihtaa yms, josko paranis.
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        Ja "suht kapeet", 205 levyset renkaat.

        Ainut vaa että perä on toisinaan aivan kauhean nulju, narinanivelet pitäis vaihtaa yms, josko paranis.
        Nuo renkaat siinä ensin pitäisi vaihtaa.
        E39 528iA

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1838
          • Kotona/Poissa

          Originally posted by TJJ View Post
          Nuo renkaat siinä ensin pitäisi vaihtaa.
          Miks ihmeessä, jos vika kerran ei oo niissä? Ei E39 nuljua tavanomaista enempää noilla jos
          - renkaat on kunnossa ja ilmanpaineet kohdillaan
          - alusta on kunnossa

          t: nimimerkki "205/65 15 'riittää' suomen oloihin jos E39:n alusta vaan on kunnossa"
          Last edited by Havis; 22-01-2013, 09:05.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • jukkae
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3506
            • 70800

            Ootko ajanu talvella 17" nastalla tai kitkalla? Entisessä oli 16" vakiokokoset nastat alla ja nykysessä kolmiysissä 17" nastat, jo näissä ainakin ite huomaa eron kuin paljon luotettavamman tuntunen se on ajaa liukkaalla. Vetopitoa ei voi kyllä vertailla kun toisessa on lukko takana jonka myötä se tietenkin etenee paljon paremmin.

            Comment

            • jiipee-
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2008
              • 655
              • Rovaniemi

              Itelläki tuo oma 528iA 17" kitkoilla varustettuna lähtee nuista kaupungin kiillottuneista risteyksistä yllättävän kivuttomasti:think Edellinen 523i 15" nastoilla oli minusta huonompi lähteen nuista risteyksistä.


              E: Vai oisko ollu 16" nastoilla, ei voi ennää muistaa.
              Last edited by jiipee-; 22-01-2013, 09:12.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Havis View Post
                Miks ihmeessä, jos vika kerran ei oo niissä? Ei E39 nuljua tavanomaista enempää noilla jos
                - renkaat on kunnossa ja ilmanpaineet kohdillaan
                - alusta on kunnossa

                t: nimimerkki "205/65 15 'riittää' suomen oloihin jos E39:n alusta vaan on kunnossa"
                On niissä vikaa.. varsinkin kun auto on touring. On sinulla aika mystinen E39 jos se ei 15" 205 talvirenkailla nuljua. Mites jos työnnät autoa käsillä takakontin sivulta, eikö autosi silloinkaan heilu? Sopivasti heiluttamallahan auton saa 15" renkailla aika rajuun koko korin heilumiseen. Jo kuskinpenkillä yläruumiin heiluttaminen huojuttaa autoa (hyvä testailla liikennevaloissa ). Ja jos tuo onnistuu ihan käsivoimilla/kuskin painolla, niin miten vakaa tuo silloin voi ajossa olla?

                t. valaistuksen kokenut nimimerkki "235/45 R17 pitäisi olla pakollinen minimikoko E39:ssä kesät/talvet".
                E39 528iA

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Tuo ASC+T:n poissaolon merkkivalo pitäisi saada erilliseksi... Nythän se on sama keltainen valo joka vilkkuu/palaa talvella aika paljon.

                  Kävi niin, että laitoin ASC+T:n pois päältä lähdössä ja luulin sitten laittaneeni sen takaisin päälle ja valon vain vilkkuvan. Ja sitten tuli tietty ajettua siihen tyyliin kuin ASC olisi taas päällä. No, onneksi tuo auto on noilla 17" renkailla hallittavissa varsin hienosti ja minä näköjään osaankin vaistonvaraisesti vastaohjata...
                  E39 528iA

                  Comment

                  • heijani
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2006
                    • 220
                    • Turku

                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Ainut vaa että perä on toisinaan aivan kauhean nulju, narinanivelet pitäis vaihtaa yms, josko paranis.
                    Itsellä on parempi ajaa noilla 15" nastarenkailla mitä oli 17" kesärenkailla, kun tuli narinahelat vaihdettua juuri ennen talvea. Oli meinaan sellainen lulla, että ei ole tosikaan. Varmaan kesällä tulee olemaan pykälää parempi vielä, mutta ei mulla ole ollut mitään ongelmia noiden talvirenkaiden kanssa. Aiemmassa 540i:ssä oli koko omistusajan 235/45-17 kitkat talvella. Aluksi Nankangit ja sittemmin Michelinit. Ihan hyvä oli noilla ajaa kyllä ei siinä. Ei vaan meinannut jäällä mennä yhtään mihinkään, kun renkaat olivat vähän kuluneet.

                    Jos nyt lähtisin nollasta hommamaan renkaita, niin ostaisin varmaan 235/45-17 nastat talveksi. Mutta kun tuossa noi 15" on, niin näillä mennään. Pointtina lähinnä, että alustan kuntokin vaikuttaa todella paljon.
                    BMW e61 525dA 2006
                    ex BMW e39 530dT 2000
                    ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                    ex BMW e39 540iA sedan 1999
                    ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                    ex BMW e46 316i sedan 2000

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      Tykkään kyllä ajella noilla 205/60R16 HKPL4 renkailla. Alustassa on etupää uutta ja takana uudet narinahelat ja koiranluut, vanhat jouset ja iskarit. En välttämättä edes ymmärrä mitä nuljuamisella tässä tarkoitetaan, mutta auto käyttäytyy aika hallitusti talvella. Tottakai pitäisi kokeilla isompaa vannekokoa, ennen kuin voisi sanoa mitään, mutta en huomaa ajossa mitään häiritsevää. Talvella muutenkin pitää ajella varovasti ja koko ajelu on kuitenkin kompromissi verrattuna kesäajeluun. Kesällä sitten oikeat renkaat alle.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • 205/65-15H
                        BTCF Member
                        • Mar 2008
                        • 1422

                        Teoreettista höpinää: Voisiko olla niin että vakioalustainen auto sietää paremmin löysärunkoisen renkaan kuin madallettu jäykkäjousinen auto. Jos auton alusta ei jousta helposti niin renkaat joutuvat kantamaan suuremman vastuun joustoliikkeistä->renkaiden runkorakenteen merkitys korostuu.

                        Edelleenkin olen siinä luulossa että epätasaisella lumipinnalla elastinen auton alusta yhdistettynä kevytmassaiseen vanteeseen ja sopivasti elastiseen renkaaseen antaa parhaan pidon=rengas seuraa tien pintaa maksimaalisella pintapaineella ja kosketuspinnalla ennen kuin alkaa luistaa.

                        Jos talvirenkaita arvioidaan enemmänkin ajettavuuden kuin pidon perusteella, tilanne on toinen, korostuen sulalla kelillä.

                        Eikös hankirallit edellenkin ajeta kapeilla ja korkeaprofiilisilla renkailla? Kaikissa olosuhteissa taitaa pidon suuruus olla kriittisin tekijä, mikäli tarkoitus on maksimoida nopea siirtyminen paikasta toiseen.
                        e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                        e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                        Ioniq5 AWD -22
                        Leaf 40kwh -18

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          Omassakaan ei kyllä ole muilla alustoilla mitään ongelmaa tuon vetopidon kanssa vain nuo jäiset hiotuneet risteykset. Lumisellä alustalla ei ole moisia ongelmia.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by 205/65-15H View Post
                            Teoreettista höpinää: Voisiko olla niin että vakioalustainen auto sietää paremmin löysärunkoisen renkaan kuin madallettu jäykkäjousinen auto. Jos auton alusta ei jousta helposti niin renkaat joutuvat kantamaan suuremman vastuun joustoliikkeistä->renkaiden runkorakenteen merkitys korostuu.
                            Minulla tilanne muuttui 15" renkailla vähemmän pelottavaksi kun laitoin madalluksen. Ja väittäisin, vaihtamalla powerflex-puslat, paranisi tilanne vielä lisää. Eli minun teoria on: mitä jäykempi alusta ja vähemmän joustoa siellä, niin sitä paremmin nuo 15" lötköt toimii. Sitten jos joustoa on jo alustassa, tuntuu se vain kertautuvan ja lopputulos on todella epämääräinen.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1422

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Minulla tilanne muuttui 15" renkailla vähemmän pelottavaksi kun laitoin madalluksen. Ja väittäisin, vaihtamalla powerflex-puslat, paranisi tilanne vielä lisää. Eli minun teoria on: mitä jäykempi alusta ja vähemmän joustoa siellä, niin sitä paremmin nuo 15" lötköt toimii. Sitten jos joustoa on jo alustassa, tuntuu se vain kertautuvan ja lopputulos on todella epämääräinen.
                              OT: tuliko lisää melua tai mitään negatiivista vaikutusta kun lähdit vakioalustasta tiukempaan?
                              e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                              e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                              Ioniq5 AWD -22
                              Leaf 40kwh -18

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by 205/65-15H View Post
                                OT: tuliko lisää melua tai mitään negatiivista vaikutusta kun lähdit vakioalustasta tiukempaan?
                                Ei tullut. Eihän tuo alusta mitenkään erityisen tiukka ole vaan jouset kuitenkin joustaa eikä alusta ole pintakova.

                                Melua tulisi lisää jos alkaisi puslia vaihtamaa kovemmiksi, mutta niissä minulla on vakio Lemförderiä. Reaktiotankoihin kyllä kiehtoisi testata Meyle HD puslia tai Powerflexejä. Ylihuollon takia olisi ylimääräiset vähän käytetyt reaktiotangotkin jo valmiina niitä varten...
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎