Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 reaktiotangon puslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    #16
    Pusla täytyy aina kiristää auton ripustusten ollessa "ajoasennossa", eli joko pyörä paikallaan ja auton paino sen päällä, jonka jälkeen puslan pultti kiristetään, tai vaihtoehtoisesti toisella tunkilla tulee nostaa ripustusta niin paljon, että se vastaisi auton lepäämistä omilla pyörillään. Tuolloin puslaan ei kohdistu rasitusta ja se ei mene välittömästi entiseksi. Itse olen yleensä tunkannut auton niin ilmaan, että saan pyörän alle muutaman kakkosnelosen pätkän ja laskenut auton niiden päälle. Tuolloin auton alle jää vielä sen verran tilaa, että pultin saa kiristettyä.

    Comment

    • Bmw Dreamer
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 2762
      • Kouvola

      #17
      Originally posted by Ramzez View Post
      Pusla täytyy aina kiristää auton ripustusten ollessa "ajoasennossa"....
      Itse olen yleensä tunkannut auton niin ilmaan, että saan pyörän alle muutaman kakkosnelosen pätkän ja laskenut auton niiden päälle. Tuolloin auton alle jää vielä sen verran tilaa, että pultin saa kiristettyä.
      Samal tavalla tullu itekin tehtyä, onkohan sitte epähuomiossa tullu kiristettyä tuo väärin, ei voi muistaa.
      Ketuttaa vaa ku saa kokoajan syynätä satasen kaks sinne tänne autoon, kun jatkuvasti joku reistaa.

      Nytteki kun joskus sais alustan kuntoon jne, niin renkaathan tossa on jo pilalla taas...
      BMW 520d Touring '06 314tkm
      BMW 530D Touring '99 552tkm
      BMW 320da Touring '02 427tkm
      Volvo V70 D5 '02
      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

      Case IH 5140 Maxxum

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        #18
        Porailin/sahasin reaktiotankojen orkkispuslat irti varsien ollessa paikallaan. Aikaa meni 5 tuntia rauhallisesti tehden. Piti purkaa moottorin suojamuovin lisäksi jarrujen ilmanohjaimet ja lokareiden alaosat, että puslien pultit mahtu tulemaan pois. Kumit oli 126 tkm jälkeen aika pehmeät ja murtuneet sieltä täältä. Toisesta oli öljyt tullu jo pois, toisen öljyt lenti poratessa naamalle. Pallonivelpäät oli täysin kunnossa. Sahattavaa metallia oli puslissa yht. n. 2 + 2 mm ja kumi oli sitkeää. Kyllähän tuo taas kulkee suorempaan kuin ennen, eli kannatti vaihtaa. Nythän tuossa onkin edessä käytännössä kaikki uutta.
        Attached Files
        Last edited by Bomb5; 01-07-2012, 11:59.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • Kiwes
          BTCF Member
          • Nov 2010
          • 707
          • JKL

          #19
          Nostellaas vanhaa...

          Mites ku TIS:sästä kattelin tuossa just, et puslien vaihdon jälkeen tarttis suuntailla pyöriä uusiks, ni pitääkö paikkaansa?

          voi olla tyhmä kysymys, mutta onnistuuko puslien vaihto pyörät maassa? (toki siis rampeilla auto et alle mahtuu)

          ja siis tosiaan tuohon sigun 530deehen pitäs vaihella tuossa jahka halli vapautuu (n. klo 1600 ois tarkotus alotella ja ennen puoltayötä pitäs päästä pois)
          Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
          INPA, BMW Scanner 1.4.0

          Nykynen:E39 530dA tourinki -02
          EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14446
            • Oulu

            #20
            Toki suunnata kannattaa sen jälkeen. Pelkkien puslien vaihto ei vaan ole kovin järkevää vanhoihin tukivarsiin. Kannattaa ehkä kuitenkin nostaa edes keula ylös.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #21
              Originally posted by zener View Post
              Toki suunnata kannattaa sen jälkeen.
              Mikä ja mihin suuntaan sekä kuinka paljon voi muuttua puslien vaihdolla? Jos vanhassa on edelleen reikä keskellä niin ei taida muuttua mikään mihinkään.

              Comment

              • Tome
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 548
                • Joensuu

                #22
                Originally posted by Bmw Master View Post
                Mikä ja mihin suuntaan sekä kuinka paljon voi muuttua puslien vaihdolla? Jos vanhassa on edelleen reikä keskellä niin ei taida muuttua mikään mihinkään.
                no jos pilkun nus nus niin poikittaisen etualatukivarren sisäpään pultti on jonkun verran väljä reikäänsä joten auraus muuttuu jos ei kiristettäessä ota välyksiä oikeaan suuntaan tai jos vaihdat takaa auraustukivarren/puslan.
                Last edited by Tome; 03-07-2014, 14:38.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Originally posted by Tome View Post
                  no jos pilkun nus nus niin poikittaisen etualatukivarren sisäpään pultti on jonkun verran väljä reikäänsä joten auraus muuttuu jos ei kiristettäessä ota välyksiä oikeaan suuntaan tai jos vaihdat takaa auraustukivarren/puslan.
                  Niin no puhe oli reaktiotangon puslasta. Mihin se voi liikkua, että auraus muuttuu? Auraushan on ainut mitä e39:sin etupäässä voi säätää.

                  Comment

                  • Kiwes
                    BTCF Member
                    • Nov 2010
                    • 707
                    • JKL

                    #24
                    Originally posted by Bmw Master View Post
                    Mikä ja mihin suuntaan sekä kuinka paljon voi muuttua puslien vaihdolla? Jos vanhassa on edelleen reikä keskellä niin ei taida muuttua mikään mihinkään.
                    Kiitos tästä tarkennuksesta.

                    Tuossa lueskellu suuntaan ja toiseen mielipiteitä siitä, että onko pelkän puslan vaihdossa mitään järkeä, jos pallo on kuitenki väljä... milläs tuon nyt sais luotettavimmin selville et onko väljistyny? muuta ku tietty vaihtamalla uuteen ni ei oo varmasti väljä

                    mulle ei nuista kuvista oo kyllä vieläkään selvinny et miks pitäs nostaa keulaa ylös (selviää toki kun auton alle ryömii hetken päästä), mutta onko kyseinen osa kovassa jännityksessä? Sillä tuossa kyselen ku ei oo oikein tukevaa pukkia jonka auton alle laittaa jos nokka ilmassa (toinen puoli) jossei saa pyörät maassa vaihettua ni sit tarttee rakentaa joku härveli jonka virittelee alle.
                    Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                    INPA, BMW Scanner 1.4.0

                    Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                    EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #25
                      Originally posted by Kiwes View Post
                      Kiitos tästä tarkennuksesta.

                      Tuossa lueskellu suuntaan ja toiseen mielipiteitä siitä, että onko pelkän puslan vaihdossa mitään järkeä, jos pallo on kuitenki väljä... milläs tuon nyt sais luotettavimmin selville et onko väljistyny? muuta ku tietty vaihtamalla uuteen ni ei oo varmasti väljä

                      mulle ei nuista kuvista oo kyllä vieläkään selvinny et miks pitäs nostaa keulaa ylös (selviää toki kun auton alle ryömii hetken päästä), mutta onko kyseinen osa kovassa jännityksessä? Sillä tuossa kyselen ku ei oo oikein tukevaa pukkia jonka auton alle laittaa jos nokka ilmassa (toinen puoli) jossei saa pyörät maassa vaihettua ni sit tarttee rakentaa joku härveli jonka virittelee alle.
                      Voit vaihtaa pyörät maassa. Voit laittaa myös vanhaan tankoon, jos nivel kohta loppuu on powerflex helppo siirtää uuteen tankoon. Kun vaan ostaa tangot ilman puslaa.

                      Comment

                      • Tome
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 548
                        • Joensuu

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Niin no puhe oli reaktiotangon puslasta. Mihin se voi liikkua, että auraus muuttuu? Auraushan on ainut mitä e39:sin etupäässä voi säätää.
                        No joo my bad. Reaktiotangon puslan vaihto ei vaikuta auraukseen, en niin ole väittänytkään mutta tuon poikittaisen kyllä, ehkä reilun millin puolellaan siinä sisäpäässä on välystä. Raidetanko on edessä, reaktiotangon pallo keskellä ja poikittaisen pallo takana. Jos löysäät poikittaisen sisäpään ja heilutat rengasta niin sivusuunnassahan se rengas heiluu.

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #27
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Voit vaihtaa pyörät maassa. Voit laittaa myös vanhaan tankoon, jos nivel kohta loppuu on powerflex helppo siirtää uuteen tankoon. Kun vaan ostaa tangot ilman puslaa.
                          No enpähän menis paino pyörillä irroittamaan, mikäs sitä pyörää/tolppaa sitten enää pitää casterin suunnassa paikoillaan? Kyllähän se varsi jännityksessä on. Toisekseen sisälokarin etupää ja jarrujen ilmanohjain pitää purkaa edestä joten tuskin mahtuu niitä irroittelemaan jos pyörä paikallaan. Eli älä edes yritä muuten kuin nostamalla keula ylös. Pallon kuntoa on melkein mahdoton todeta muutoin kuin ottamalla puslan pää irti ja heiluttelemalla vartta.
                          Last edited by Tome; 03-07-2014, 21:56.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #28
                            Originally posted by Tome View Post
                            No enpähän menis paino pyörillä irroittamaan, mikäs sitä pyörää/tolppaa sitten enää pitää casterin suunnassa paikoillaan? Toli riittää kun tunkkaa sen puolen ilmaan mitä on vaihtamassa.
                            Eiköhän se siinä sen aikaa pysy että puslan vaihtaa.

                            Comment

                            • Kiwes
                              BTCF Member
                              • Nov 2010
                              • 707
                              • JKL

                              #29
                              Puslat tuli vaihettua. Irrottelin pyörät suosiolla ni sai tilaa puuhata. vääntelin ja heluttelin ja ryskäsin niitä palloja vasten enkä ainakaan selkeetä välystä löytäny. StrongFlexit sinne tuli nyt laitettua, saas nähä kuinka kauan puolan poikien puslat kestää... ratin tutinat ainakin hukku et oli tuosta jotain hyötyä.

                              Ja oli muuten suht työläss hinkuttaa rautasahalla ne kehät pois. Meinasin pallolta irrottaa mut ois iskarikin pitäny irrotella joten pitemmän kautta tuli nyt kuitenki tehtyä. Ekan puslan kans meni about 2.5h ja toisen kans n. Tunti. Apukuskin puolelta tuli just ja just sen verran öljyä et lattialle asti tuli ja kuskin puolella oli ihan kuiva.

                              51mm rasiaporalla/pyörösahalla porailin keskustat pois ja rautasahalla hinkuttelin tosiaan kehät poikki.

                              Satamiljoonaa kirjotusvirhettä varmaan löytyy ku puhelimella naputan mut eiköhän asia selviä kuitenki.

                              Mitähän sitten seuraavaks vaiheltas 😋
                              Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                              INPA, BMW Scanner 1.4.0

                              Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                              EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎