memebuy23buy

E39 Camber säätö takaa loppuu kesken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tigu
    BTCF Member
    • May 2006
    • 945
    • Oulu

    #16
    Originally posted by _nixu_ View Post
    Minä taas käsitin että tuossa kyseltiin mitä kuluneita osia kannattaa uusia että saa camberit säätöihin. Sillä luultavasti siellä jossain on jo välystä sen verran että säätö ei enää onnistu :think
    Juurikin että mitkä osat siellä takapäässä kannattaa uusia jotta cambereita saisi hieman järkevämmiksi..
    Ja eturenkaissa on tosiaan n6mm pintaa.Autoa on laskettu edestä 50mm ja takaa 35mm.
    -e21 m50-

    Comment

    • schwarze
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 2016
      • Kangasala

      #17
      Originally posted by tigu View Post
      Juurikin että mitkä osat siellä takapäässä kannattaa uusia jotta cambereita saisi hieman järkevämmiksi..
      Ja eturenkaissa on tosiaan n6mm pintaa.Autoa on laskettu edestä 50mm ja takaa 35mm.
      Aloittaisin osista #2, #4, mahdollisesti myös #6 ja #10 voivat olla vaihtokunnossa. http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=33&fg=30. kynkät ovat sitten oma lukunsa.
      Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
      Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

      Comment

      • Shadow-line
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 245
        • Pirkanmaa

        #18
        Originally posted by schwarze View Post
        Aloittaisin osista #2, #4, mahdollisesti myös #6 ja #10 voivat olla vaihtokunnossa. http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=33&fg=30. kynkät ovat sitten oma lukunsa.
        Tuolla (2) narinahelalla on paljon merkitystä kulmiin, väljä vaikuttaa juuri siten, että pyörän sisäpuoli kuluu huomattavan nopeasti. Omasta sain toiselta puolelta hyvin arvoihin, mutta toiselta puolen loppui säätö kesken..syypää väljä narinanivel.

        Se väljyys ei välttämättä käsin ravistelemalla tunnu(pyörä siis ilmassa), mutta jalalla reilusti painaa renkaan alakulmasta ja samalla kädellä kiskaisee yläpuolelta itseensä päin. Miettiny, että farkussa ilmeisesti jousen voima tarvii "voittaa", jotta mahd. väljyys selviää.

        Nivelen vaihdon jälkeen tuli kulmat hyvin kohdilleen ja jäi vielä varaakin hyvin.

        Comment

        • Rubu
          Bimmer Fanatic
          • May 2006
          • 809
          • Kuopio

          #19
          Oon säätänyt sellaisiakin missä kaikki takapään osat on uusia ja sama ilmiö on ollut niissäkin, toisen puolen saisi reilusti ylemmäksi mutta toisessa ei vaan riitä säätövara jos haluaa niitä pyöriä reilusti ylemmäs...
          M-sportin camber muistaakseni on takana reilu 2 astetta ja vakion vajaa 2 astetta.

          Yleensä en nosta camberia alle 1.5 asteen, koska omassa kokeilin 1.25 vakiorengastuksella erään tietäjän neuvosta ja autosta tuli suomeksi sanottuna paska ajaa suoralla tiellä.

          Olipa miten oli, noin 30 auton kokemuksella tosin kaikissa ei ole sama ilmiö tai en ole tarvinnut nostaa niitä ihan tappiinsa.
          Painoa autossa etujalkotiloissa 50 kiloa puolellaan ja kontissa 50 kiloa plus polttoaineet.

          Narinahelat on yleisin syy mitkä olen korjuuttanut noissa, parissa tapauksessa on takimmainen poikittais "bumerangi" ollut väljä.
          Last edited by Rubu; 12-09-2009, 19:58.

          Comment

          • AIN-1
            Bimmer Rookie
            • Nov 2002
            • 103
            • Kemi

            #20
            Originally posted by schwarze View Post
            Aloittaisin osista #2, #4, mahdollisesti myös #6 ja #10 voivat olla vaihtokunnossa. http://www.realoem.com/bmw/showparts...24&hg=33&fg=30. kynkät ovat sitten oma lukunsa.
            Mulla ei löytynyt väljää oikeen mistään, ehkä tuo numero 4, voisko vaikuttaa siihen? Narinahelan(2) oli aikaismpi omistaja vaihtanut.

            -Hannu
            E39 520 Touring -01
            E30 320 Touring Turbo -89(ei enää palveluksessani)

            Comment

            • Exami
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2004
              • 986
              • Hyvinkää, Tuusula

              #21
              11tkm rengas-sarjalla kohta takana -2.2astetta camberia takana.. jonkin moisella madalluksella.. ei mitään ongelmia toimii!

              Eturenkaat tosin kohta sisäkantit loppu ja se varmaa johtuu tärinästä ja jostain muusta.. nooo kohta ne voi kääntää ja taas menee pitkämatkaa..
              sigpic
              Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2016
                • Kangasala

                #22
                Originally posted by AIN-1 View Post
                Mulla ei löytynyt väljää oikeen mistään, ehkä tuo numero 4, voisko vaikuttaa siihen? Narinahelan(2) oli aikaismpi omistaja vaihtanut.

                -Hannu
                Kyllä noilla kaikilla mainitsemillani osilla on vaikutuksensa Camberiin, joko nivelpäässä voi olla väljää tai sitten pusla on "venynyt". Mahdoton sanoa mikä/mitkä noista on varmuudella vaihdettava ja auttaako sekään. Noita niveliä on vaan hieman kallista vaihdella pala kerrallaan kun välillä käyt suuntaamassa. Itse vaihdoin kaikki ja mulla on takana molemmissa camber symmetrisesti 1.30 vasemmalla ei pystympään olisi päästykään.
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • Ide
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2005
                  • 74
                  • Ii

                  #23
                  Eipä mullakaan saanut toista takacamberia kohdilleen, kun loppui säätövarat kesken. Oli aika hiljattain vaihdettu tässäkin topikissa mainitut osat. Tuosta on nyt jo aikaa vierähtänyt ja alkaa toinen takerengas olla sisäreunasta kankailla. Voisiko noita epäkeskoja vaihtaa toisiin, jotta renkaat saisi tarpeeksi pystyyn?
                  E39 530dAt 9/98
                  www.ilkansivu.net

                  Comment

                  • janke
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2010
                    • 3665
                    • seinäjoki

                    #24
                    Nostetaas. kevät alkaa tulla ja takacamberia pitäisi saada pystynpään. Eli tästä threadista lukaisin että narinahelat vaikuttaa ja molenmat tukitangot tuohon camberiin? Narinahelat ovat kunnossa minun autossa mutta tukitangot ovat alkuperäiset, joten ne täytyy ainakin vaihtaa.
                    Sitten kun minulla on alustasarja ja huomasin että nämä iskunvaimentimen alapään kiinnitykset ovat miten sattuu, eli ne ovat paljon pienenmät siihen kiinnitys "tappiin" eli pääsevät sivusuunnassa liikkumaan ~10mm molenpiin suuntiin. Pitäiskö noi iskarin kiinnitykset olla mahdollisimman lähellä takanapaa, jotta ei siellä kiinnitystapin ulko päässä joka mielestäni vääntää rengasta enempi sisäänpäin? Vaikeesti selitetty
                    Last edited by janke; 16-02-2013, 10:06.
                    Bmw 316 E30 -88

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      #25
                      Originally posted by Shadow-line View Post
                      Tuolla (2) narinahelalla on paljon merkitystä kulmiin, väljä vaikuttaa juuri siten, että pyörän sisäpuoli kuluu huomattavan nopeasti. Omasta sain toiselta puolelta hyvin arvoihin, mutta toiselta puolen loppui säätö kesken..syypää väljä narinanivel.

                      Se väljyys ei välttämättä käsin ravistelemalla tunnu(pyörä siis ilmassa), mutta jalalla reilusti painaa renkaan alakulmasta ja samalla kädellä kiskaisee yläpuolelta itseensä päin. Miettiny, että farkussa ilmeisesti jousen voima tarvii "voittaa", jotta mahd. väljyys selviää.

                      Nivelen vaihdon jälkeen tuli kulmat hyvin kohdilleen ja jäi vielä varaakin hyvin.
                      Mietin tuossa kun eilen kävin peräpäätä läpi vääntöraudalla, missään ei tunnu väljää. Renkaan yläreunasta ku ottaa takaa kiinni kädellä ja painaa alareunasta jalalla, niin tuntuu sellanen hölmö tyhjä, se tulee kyllä osittain kait siitä, kun ripustus painuu alespäin, mutta hyvinkin vois olla, ja varmaan onkin narinanivelet, kun narinatkin on loppuneet jo ajat sitte... Tosiaan mikään ei kolahda tai mitään, pitää saada kaveri jeesiksi tuohon, kun kokeilee uudemman kerran, näkee/tuntee sitte kunnolla ne narinat.

                      Ei oikein viittis viiä säätöönkään ennenkö on kaikki nivelet uusittu. Tukitangothan onkin jo uudet, etummaiset uusinu entinen omistaja ja ite nuo takimmaiset.
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • janke
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2010
                        • 3665
                        • seinäjoki

                        #26
                        Olin näköjään tänne laittanut taannoin kyssärin, mutta kukaan ei ollut kommentoinut

                        Minullakaan ei sitä välystä ole takana, mutta varmaan ne tukitangot pitäisi vaihtaa, kun on tosiaanki alkuperäiset. Minullahan ei sitä camberia viimekäsänä saatu takaa lähellekkään Hemin ohjeita, mutta vaikuttaisko noi pelkkien tukitankojen vaihto yhtään lähemmäs optimi camberia??? Jos joku vaihtanut pelkät tangot taakse ja saanut lisää positiivista camberia, niin kuulisin kokemuksia mielellään?
                        Bmw 316 E30 -88

                        Comment

                        • Bmw Dreamer
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 2762
                          • Kouvola

                          #27
                          Sä olit vissii vaihtanu narinanivelet lähiaikoina vai? Ainakin niin ymmärsin.

                          Oliko tiukassa?
                          BMW 520d Touring '06 314tkm
                          BMW 530D Touring '99 552tkm
                          BMW 320da Touring '02 427tkm
                          Volvo V70 D5 '02
                          Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                          Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                          Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                          Case IH 5140 Maxxum

                          Comment

                          • janke
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2010
                            • 3665
                            • seinäjoki

                            #28
                            Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                            Sä olit vissii vaihtanu narinanivelet lähiaikoina vai? Ainakin niin ymmärsin.

                            Oliko tiukassa?
                            Viimmekesänä vaihdoin kuskinpuolelle ja oli sitten tiukassa. Jenka tappia meni siinä hommassa... Hankalin osa oli vaihtaa tähän mennessä.
                            Bmw 316 E30 -88

                            Comment

                            • Havis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2004
                              • 1845
                              • Kotona/Poissa

                              #29
                              Originally posted by janke View Post
                              ...Minullakaan ei sitä välystä ole takana, mutta varmaan ne tukitangot pitäisi vaihtaa, kun on tosiaanki alkuperäiset...
                              Minusta on turhaa alkaa vaihtaa osia vain sen takia että ne on vielä alkuperäiset. Kyllä vaihdon syynä on oltava väljyys tms kulumisen merkki.

                              Jotkin osat kun ovat erittäin pitkäikäisiä.

                              Muuten vaihdetaan osia ilman mitään takeita ratkaisevasta parannuksesta itse asiaan.

                              Omaan n.400000 km ajettuun E39:iin ei alustaan tietääkseni ole vaihdettu muuta kuin etuiskarit, narinahelat, pyöränlaakerit, koiranluut sekä vasen etureaktiotanko. Siinä kaikki. Ja ainoa jonka tiedän olevan tulevaisuudessa vaihdon arvoinen on hammastanko, vasemman puolen pystyvälyksen vuoksi. Eikä auto kolise kuopissa tai muutenkaan ole hankala ajaa muuten kuin tuon hammastangon osalta, välys heikentää suuntavakavuutta etwaksen verran. Ja renkaat kuluu tasaisesti koko kulutuspinnan leveydeltä.

                              Turha noita on alkaa vaihteleen vain mielenrauhan saamiseksi. Sit kun joku tukivarsi väljenee, voi kyllä vaihtaa molemmat puolet samalla jos osat tietää samanikäisiksi.

                              Kirjoitustesi perusteella voisin sanoa sinun olevan hyvin tarkka autostasi, ehkä jossain määrin hiukan yliampuva, ellei jopa neuroottinen. Nauti välillä ajamisesta äläkä aina hae sitä seuraavaa vikaa
                              Last edited by Havis; 04-04-2013, 10:30.
                              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                              E60 523iA -08

                              Comment

                              • janihannula
                                BTCF Member
                                • Jun 2006
                                • 740
                                • https://t.me/pump_upp

                                #30
                                Ei oo ikinä ollu ongelmia e39 camber-säädön loppumisesta. Sinnehän tekee rontti tunnissa sellaset säätövarat että saa renkaat menemään ulkosyrjällään. Farmarissa säätökauluksen siirto ja sedanissa laitetaan farkun irroitettava säätökaulus uusilla asemoinneilla niin johan piisaa säädöt vaikka -100mm madalluksella
                                https://t.me/pump_upp

                                Comment

                                Working...
                                X