Originally posted by bemu2000
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 Vanne- ja rengasfit -topic
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Kaippa yleisimmät konepajat tekee sen 20-50€ sarja.
Minäpä kysyn visaisen, olen lueskellut paljon, että kun lykätään E39:iin 195/65-15, 205/55-16, 225/45-17 tai joku muu alikokoinen rengastus, niin rupeaisi steptronic (GM ja ZF) temppuilemaan ja reistailemaan. Niin voisiko joku selittää, vaikka sitten rautalangasta, että miten alikokoinen rengas voi vaikuttaa laatikkoon jos kuitenkin joka nurkassa on samankokoiset pyörät.
Eihän auto tiedä kuin renkaiden pyörimisnopeuden, joten auto luulee että auto kulkee kovempaa kuin se todellisuudessa menee, eli auto vaihtaa aikaisemmin isommalle ja laatikko lukittuu herkemmin. JOTEN MIKSI tämä tekisi YHTÄÄN hallaa vaihteistolle? Selittäkää!
Eikä rutinaa siitä että alikokoinen on alikokoinen, nytkin minulla on alla 225/50-17 kitkat, ja viime loppukesän ajoin jopa niinkin hurjalla koolla kuin 205/50-17, sitä ennen 235/45-17 mutta mitään eroja en vaihteiston käytöksessä huomannut, missään koossa.
Ostin nimittäin 16" vanteet talveksi, mutta nyt käytän hetken niitä käytetyillä 205/55-16 kesärenkailla, jotta saan kunnostettua alla olleet 17" vanteet, niin alkaa etukäteen mietityttää, että voiko tämä vahingoittaa autoa, vaikka en itse mitään järkeä siinä näkisi.Last edited by Jax_KiBez; 17-03-2011, 20:45.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostKaippa yleisimmät konepajat tekee sen 20-50€ sarja.
Minäpä kysyn visaisen, olen lueskellut paljon, että kun lykätään E39:iin 195/65-15, 205/55-16, 225/45-17 tai joku muu alikokoinen rengastus, niin rupeaisi steptronic (GM ja ZF) temppuilemaan ja reistailemaan. Niin voisiko joku selittää, vaikka sitten rautalangasta, että miten alikokoinen rengas voi vaikuttaa laatikkoon jos kuitenkin joka nurkassa on samankokoiset pyörät.
Eihän auto tiedä kuin renkaiden pyörimisnopeuden, joten auto luulee että auto kulkee kovempaa kuin se todellisuudessa menee, eli auto vaihtaa aikaisemmin isommalle ja laatikko lukittuu herkemmin. JOTEN MIKSI tämä tekisi YHTÄÄN hallaa vaihteistolle? Selittäkää!
Eikä rutinaa siitä että alikokoinen on alikokoinen, nytkin minulla on alla 225/50-17 kitkat, ja viime loppukesän ajoin jopa niinkin hurjalla koolla kuin 205/50-17, sitä ennen 235/45-17 mutta mitään eroja en vaihteiston käytöksessä huomannut, missään koossa.
Ostin nimittäin 16" vanteet talveksi, mutta nyt käytän hetken niitä käytetyillä 205/55-16 kesärenkailla, jotta saan kunnostettua alla olleet 17" vanteet, niin alkaa etukäteen mietityttää, että voiko tämä vahingoittaa autoa, vaikka en itse mitään järkeä siinä näkisi.
KUKAAN ei sorvaa vanteita johonkin 20e hintaan/sarja 40-50e hintaan voi jossain saada teetettyä, mutta tuskin tekee moni edes siihen hintaan.
225/50-17 on korkeampi mitä 235/45-17, eikä 205/50-17 ole sekään vielä mikään hirveän matala.
kyllä se on juuri toisinpäin, eli laatikko ei lukitse niin herkästi pienemmillä pyörillä.Last edited by bemu2000; 17-03-2011, 21:02.
Comment
-
-
Eikös laatikko lukitse kierrosluvun mukaan, koska jos 225/50-17 lukitsee mittarinopeutta 85-90km/h ja tämä nopeus tulee vaikkapa 205/55-16 renkaalla paljon aikaisemmin vastaan, joten kun pienellä renkaalla nopeus on 90km/h, niin isolla ollaan vasta esim. 78km/h.
Näin siis oma käsitys, mutta tiedä sitten.
Ja verratessa vaikka juurikin 225/50-17 ja 205/50-17 niin niiden kesken korkeusero on melkoinen. Ja juuri tässä suhteessa kun on sanottu että 215/55-16 on lähempänä "oikeaa" kokoa, eli verrattuna 205/65-15, niin 205/55-16 ei ole taas hirveästi sitä pienempi. Joten mitä tässä pitäisi verrata ja mihin, orkkis on orkkis, mutta edelleenkin, mistä auto sen tietää mitä siellä pyörii.
Ja itse kysyin sorvausta niin 30€/sarja, mutta en tiedä sitten vaikuttaako työpaikkani suhteet jotenkin...Last edited by Jax_KiBez; 17-03-2011, 21:34.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostEikös laatikko lukitse kierrosluvun mukaan, koska jos 225/50-17 lukitsee mittarinopeutta 85-90km/h ja tämä nopeus tulee vaikkapa 205/55-16 renkaalla paljon aikaisemmin vastaan, joten kun pienellä renkaalla nopeus on 90km/h, niin isolla ollaan vasta esim. 78km/h.
Näin siis oma käsitys, mutta tiedä sitten.
Ja verratessa vaikka juurikin 225/50-17 ja 205/50-17 niin niiden kesken korkeusero on melkoinen. Ja juuri tässä suhteessa kun on sanottu että 215/55-16 on lähempänä "oikeaa" kokoa, eli verrattuna 205/65-15, niin 205/55-16 ei ole taas hirveästi sitä pienempi. Joten mitä tässä pitäisi verrata ja mihin, orkkis on orkkis, mutta edelleenkin, mistä auto sen tietää mitä siellä pyörii.
Ja itse kysyin sorvausta niin 30€/sarja, mutta en tiedä sitten vaikuttaako työpaikkani suhteet jotenkin...
oot kyllä täysin hakoteillä noissa halkaisijoissa. suosittelen tutustumaan esim. autosoundin rengaslaskuriin.
205/50-17 on selvästi korkeampi mitä täysin alikokoinen 205/55-16
se laatikko lukitsee momentin, eikä orjallisesti kierroksien mukaan.Last edited by bemu2000; 18-03-2011, 00:01.
Comment
-
-
Laatikosta en ehkä tiedä, mutta renkaista on turha ruveta vänkkää.
205/50-17 on 0,79% isompi kuin 205/55-16, eli ei ihan älyttömästi!
Korkeuseroa on kokonaisuudessaan 5mm, eli säteellä sitä on vain 2,5mm. Tätä minä teen työkseni.
Kun taas 225/50-17 on jo 3,96% isompi kuin 205/55-16 ja korkeuseroa on jo 25mm, josta 12,5mm säteellä tämä on jo paljon.
Mutta silti, en ymmärrä sitä että MISTÄ se laatikko keksii sitä vaihdetta vaihtaa ja MIKSI se vahingoittuisi alikokoisesta renkaastaLast edited by Jax_KiBez; 18-03-2011, 06:13.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostLaatikosta en ehkä tiedä, mutta renkaista on turha ruveta vänkkää.
205/50-17 on 0,79% isompi kuin 205/55-16, eli ei ihan älyttömästi!
Korkeuseroa on kokonaisuudessaan 5mm, eli säteellä sitä on vain 2,5mm. Tätä minä teen työkseni.
Kun taas 225/50-17 on jo 3,96% isompi kuin 205/55-16 ja korkeuseroa on jo 25mm, josta 12,5mm säteellä tämä on jo paljon.
Mutta silti, en ymmärrä sitä että MISTÄ se laatikko keksii sitä vaihdetta vaihtaa ja MIKSI se vahingoittuisi alikokoisesta renkaasta
ihan turha noita prosentteja on tuijottaa. jos työksesi teet, niin ymmärrät, että 1cm renkaan halkaisijassa on jo paljon ja 2cm jo todella paljon.
lue se laatikko topikki missä asiasta on ollut monta sivua puhetta vuosien ajan, niin ei tarvi enää uudestaan täällä vääntää.
Comment
-
-
No jos ei ole prosentteihin katsominen niin pieni sarkasmin sija, joten takaisin prosentteihin.
Jos ajatellaan että 235/45-17 on vakiorengastus niin, toinen orginaalikoko
eli 225/55-16 on 1,58% ISOMPI ja taas verraten 205/55-16 1,83% PIENEMPI, joten kumpikin on väärä, eli eihän tässä ole mitään järkeä.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostNo jos ei ole prosentteihin katsominen niin pieni sarkasmin sija, joten takaisin prosentteihin.
Jos ajatellaan että 235/45-17 on vakiorengastus niin, toinen orginaalikoko
eli 225/55-16 on 1,58% ISOMPI ja taas verraten 205/55-16 1,83% PIENEMPI, joten kumpikin on väärä, eli eihän tässä ole mitään järkeä.
225/55-16 on oikea koko E39:iin. tuo 205/55-16 näyttää jo typerältä ja alkuperäistä pinemmästä halkaisijasta niitä laatikon lukitus ongelmia on tullut.
Comment
-
-
No, mutta sittenhän sanot myös, että 235/45-17 on liian pieni jos 225/55-16 on oikea koko.
Pointtini on se, että 205/65-15, 225/55-16, 235/45-17 ovat erikokoisia joten, miksi laatikko toimii hyvin kaikilla?Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Originally posted by Jax_KiBez View PostNo, mutta sittenhän sanot myös, että 235/45-17 on liian pieni jos 225/55-16 on oikea koko.
Pointtini on se, että 205/65-15, 225/55-16, 235/45-17 ovat erikokoisia joten, miksi laatikko toimii hyvin kaikilla?
225/55-16 ja 235/45-17 on molemmat E39:n alkuperäisiä rengaskokoja.
205/55-16 on selvästi pienempi rengas kuin mikään noista sinun mainitsemista, eikä ole hyvä E39:iin. ei täällä sinua kukaan ole estämässä ostamaan alikoon renkaita, jos ihan välttämättä haluat alikokoiset. jos tulee ongelmia, niin oma on asiasi.
jos nyt vaan viitsit lukea sen laatikkotopikin läpi, niin siellä on kerrottu tapauksia joissa on laatikon lukittumisen kanssa ollut pienillä pyörillä ongelmia ja ne on hävinnyt, kun on taas laittanut isommat alle. lopeta nyt se laatikosta jauhaminen tässä rengas/vanne topikissa.
Comment
-
-
Pistän nyt viimeisen lusikan tähän soppaan, eli lykkäsin nyt testiksi 205/55-16 Hakkapeliitta 4:et alle, ja 15km moottoritie testillä totesin kummia, eli laatikko toimii jopa paremmin, lukittui aikaisemmin ja pysyi lukossa paljon paremmin kaasua painettaessa verrattaessa edellisiin 225/50-17 Hakkap. RSi RunFlatteihin. Vaihdotkin tuli hieman pehmeämmin ja käytös oli parempaa.
Mutta tämähän on yksilöllistä, ehkä alle 150tkm ajettu laatikko välittää eritavalla rengaskoosta kuin 300tkm ajettu. :think
Asiaan piste.Instagram-galleriani (Jax_KiBez)
Youtube-kanavani (Jax_KiBez)
_____________________________________
Nykykalusto: F11 535XD / E61 530XD / E39 528i Ratalelu
Tästä mun kaluston showroomiin
Entisiä Bemareita 30kpl mm. F20 M135iX, E60 M5, E92 335i, E65 740d, E39 540i yms.
Comment
-
-
Kysytääs nyt, kun en haulla löytänyt :think . Eli haluaisin saada vanteita enemmän ulos. Renkaina on 235/40-17 ja 8 tuuman vanne ET20. Mikähän olisi sopiva spaceri että saisi mahdollisimman kauas, mutta ei tarvitsisi kaaria mankeloida. Autosta senverran, että nyt on 30mm madallus ja tulossa luultavasti 40mm madallus. Kiitos.BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual
Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i
Comment
-
-
Originally posted by Korpraali View PostKysytääs nyt, kun en haulla löytänyt :think . Eli haluaisin saada vanteita enemmän ulos. Renkaina on 235/40-17 ja 8 tuuman vanne ET20. Mikähän olisi sopiva spaceri että saisi mahdollisimman kauas, mutta ei tarvitsisi kaaria mankeloida. Autosta senverran, että nyt on 30mm madallus ja tulossa luultavasti 40mm madallus. Kiitos.
10mm menee ainakin ja ehkä myös 15mm.
Comment
-
Comment