Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n etupyöränlaakeri ja ABS?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeJ
    BTCF Member
    • Jun 2005
    • 324
    • Hml

    E39:n etupyöränlaakeri ja ABS?

    Viikonloppuna tuli vaihdeltua autoon etupyöränlaakerit ja jarrulevyt+palat joka nurkkaan. No nyt ongelmana on oikean etupyörän ABS anturi josta tulee vikakoodi ja ABS+TSC on poissa pelistä (valot palaa mittaristossa). Laakerin vaihdossa ei tarvi koskea ABS anturiin joten epäilyttää anturin viallisuus tässä kohtaa. Sen ABS anturin mittauskehähän sijaitsee laakerissa, mutta ei kai uudessa laakerissa voi kehä olla viallinen vai voiko? Laakeri on Mapcon tekele, jos sillä on jotain merkitystä. Pakko kai hakea uusi ABS anturi kun ei muutakaan oikein keksi. Vai pitäiskö ensin kokeilla vaihtaa ABS anturit etupäässä keskenään ja katsoa siirtyykö vika toiselle puolelle vai ei?

    Katselin myös INPA:lla ABS sensorien saamaa nopeustietoa ajossa ja selvästi oikean etupään nopeus "hyppii" ja nopeustieto käy nollassa välillä kun muiden anturien nopeus pysyy vakaana.
    E60 535dA LCI -07 M-sport
    E39 530dAT -99 "M-sport"
  • Makee28
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 527
    • Kitee

    #2
    Itsellä tuli samanlainen ongelma laakerinvaihdon yhteydessä, ja syylliseksi paljastui pieni metallinpalanen joka oli jostain kulkeutunut sinne ja tarttunut abs anturiin. Se pisti systeemin sekaisin totaalisesti.

    Comment

    • Dunky
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2003
      • 4929
      • Kotka

      #3
      Selvästi joku metalli muju jossain missä ei tarvisi olla, niin kuin Makee28 jo sanoi...
      Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

      Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

      Comment

      • MakeJ
        BTCF Member
        • Jun 2005
        • 324
        • Hml

        #4
        No sen verran tuli kyllä tarkastettua, että otin anturin pois ja putsasin sen. Tosin mitään putsattavaa siinä ei ollu. Putsauksen jälkeen toimi yhtä huonosti. Pitääkö sitä nyt repiä vielä laakeri irti ja kattoo että tunnistus kehällä ei ole mitään paskaa tai metallia. Sielä vanhan laakerin takana oli myös paskaa jonkin verran ja juuri anturin kohdalla, mutta ilmeisesti normaali kura ei anturin toiminttaa paljoa haittaa. Joku induktiivinen anturihan se taitaa olla, joten metalli puru vaikuttaa toimintaan.
        E60 535dA LCI -07 M-sport
        E39 530dAT -99 "M-sport"

        Comment

        • MakeJ
          BTCF Member
          • Jun 2005
          • 324
          • Hml

          #5
          No niin nyt kokeiltu vaihtaa anturit päikseen edessä ja vika on edelleen samassa paikassa eli anturissa ei pitäisi olla vikaa. Pitää ottaa laakeri irti tänään ja katosa olisko kehällä jotain paskaa. Kylläpä osaa vastustaa taas Katsastus deadline lähestyy uhkaavasti.
          E60 535dA LCI -07 M-sport
          E39 530dAT -99 "M-sport"

          Comment

          • 325E
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 1227
            • LAHTI

            #6
            Onko anturassa haurastumaa kiinnitys osassa..

            Originally posted by MakeJ View Post
            No niin nyt kokeiltu vaihtaa anturit päikseen edessä ja vika on edelleen samassa paikassa eli anturissa ei pitäisi olla vikaa. Pitää ottaa laakeri irti tänään ja katosa olisko kehällä jotain paskaa. Kylläpä osaa vastustaa taas Katsastus deadline lähestyy uhkaavasti.
            Onko ABS-anturin kiinnitys jalassa muovin haurastumista
            jos on se anturi tuppaa nousemaan pois päin (1-2mm) ABS-kehästä pois päin ja seuraus on ns. kertomasi toiminta häiriö...

            Comment

            • MakeJ
              BTCF Member
              • Jun 2005
              • 324
              • Hml

              #7
              No niin nyt toimii abs:it taas. Ongelma oli se, että anturi oli liian kaukana kehästä. Syy ongelmaan löytyy tarvike laakerista, jossa tunnistekehä on noin 1mm syvemmällä kuin vanhassa (alkuperäisessä?) . Kuvasta näkee jotenkin miten kehä on syvemmällä uudessa laakerissa. Vanhassa kehä tarkkaan reunan tasolla. Anturi lähti toimimaan kun sitä sai hieman menemään syvemmälle hakkaamalla pyörännavan takana olevaa tulppaa syvemmälle. Se otti hiukan anturin reunaan kiinni. Anturin toiminnan testaaminen kävi helposti läppärin ruudulta nopeustietoa seuraamalla kun pyöritti rengasta käsin.

              Kehä ei ollut ainoa epäsopivuus laakerissa. Myös laippaan joutui poraamaan upotusta pultille millä jarrulevy tulee kiinni. En ymmärrä miksi sitä ei ole tehty valmiiksi. Olisko pitänyt hakea alkuperäinen laakeri kl-varaosista vaikka se maksaa 50 egee enemmän kuin tämä paskasti sopiva tarvike:think Tarvikelaakeri oli Mapcon tekele (made in Germany).
              Last edited by MakeJ; 26-07-2012, 16:12.
              E60 535dA LCI -07 M-sport
              E39 530dAT -99 "M-sport"

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9158
                • Oulu

                #8
                Ainakin FAG:n tarvikelaakeri toimii laakista, eikä maksa maltaita.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by MakeJ View Post
                  No niin nyt toimii abs:it taas. Ongelma oli se, että anturi oli liian kaukana kehästä. Syy ongelmaan löytyy tarvike laakerista, jossa tunnistekehä on noin 1mm syvemmällä kuin vanhassa (alkuperäisessä?) . Kuvasta näkee jotenkin miten kehä on syvemmällä uudessa laakerissa. Vanhassa kehä tarkkaan reunan tasolla. Anturi lähti toimimaan kun sitä sai hieman menemään syvemmälle hakkaamalla pyörännavan takana olevaa tulppaa syvemmälle. Se otti hiukan anturin reunaan kiinni. Anturin toiminnan testaaminen kävi helposti läppärin ruudulta nopeustietoa seuraamalla kun pyöritti rengasta käsin.

                  Kehä ei ollut ainoa epäsopivuus laakerissa. Myös laippaan joutui poraamaan upotusta pultille millä jarrulevy tulee kiinni. En ymmärrä miksi sitä ei ole tehty valmiiksi. Olisko pitänyt hakea alkuperäinen laakeri kl-varaosista vaikka se maksaa 50 egee enemmän kuin tämä paskasti sopiva tarvike:think Tarvikelaakeri oli Mapcon tekele (made in Germany).
                  Itselläkin kokemusta noista Mapcon laakereista; etupyöränlaakerissa navan pulttijako heitti useita millejä! Melkosta kuraa taitaa nuo Mapcon osat olla muutenkin. Ja Mapcohan on vain tukkuri, liekö teetättää osansa Kiinassa. Motonet myy ilmeisesti myös high level-merkkistä tarvikelaakeria joka on samanhintainen kuin mapco mutta fagin valmistama. KL:n laakeritkin ovat tarvikelaakereita.

                  Comment

                  • Thuppu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2007
                    • 3626
                    • Seinäjoki

                    #10
                    Millaisista hinnaneroista puhutaan tämän laakerin suhteen orkkisosaan verrattuna?
                    BMW 740iA "ALPINA"
                    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                    Comment

                    • MakeJ
                      BTCF Member
                      • Jun 2005
                      • 324
                      • Hml

                      #11
                      Originally posted by Thuppu View Post
                      Millaisista hinnaneroista puhutaan tämän laakerin suhteen orkkisosaan verrattuna?
                      Motonetissä Mapcon laakeri 82€ ja kl-varaosissa X laakeri 130€. Mä luulin, että KL:n laakeri olis alkuperäinen, mutta joku väitti, että tarvike olis sekin. Hintaeroa on ainakin paljon. Mitähän mahtaa laakeri marmoritiskillä maksaa?
                      E60 535dA LCI -07 M-sport
                      E39 530dAT -99 "M-sport"

                      Comment

                      • MakeH
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2004
                        • 1170
                        • Vantaa

                        #12
                        Bemu OY:ssä SKF 110e. Liekö tuo orkkis?

                        Comment

                        • Tome
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 548
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by MakeH View Post
                          Bemu OY:ssä SKF 110e. Liekö tuo orkkis?
                          Taitaa alkuperäinen maksaa marmoritiskillä rapiat 200€

                          Comment

                          • MakeH
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1170
                            • Vantaa

                            #14
                            Originally posted by Tome View Post
                            Taitaa alkuperäinen maksaa marmoritiskillä rapiat 200€
                            Voi maksaa, mutta minkä valmistajan se on?

                            Comment

                            • MakeJ
                              BTCF Member
                              • Jun 2005
                              • 324
                              • Hml

                              #15
                              Originally posted by MakeH View Post
                              Voi maksaa, mutta minkä valmistajan se on?
                              Muistaakseni mun vanhoissa luki Koyo, en tiedä sitten onko alkuperäista laatua, mutta tuolla klick on kuva alkuperäisestä laakerista missä taitaa lukea kans Koyo. Muutenkin näyttää hyvin samanlaiselta.
                              E60 535dA LCI -07 M-sport
                              E39 530dAT -99 "M-sport"

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎