Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 vinkuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    #46
    Originally posted by markok View Post
    Palataampa vielä tähän asiaan kun jäi vaivaamaan. Tutkin vielä noita kuvia mitä tuli otettua ja yhdestä kuvasta kyllä selviää, että minun imusarjassa on tulpat #14 ja #19 sekä lähtö tuolle mystiselle letkulle. Tässä kuva josta sen näkee:

    Tämän mystisen letkun tarkoitus selvisi kun purin kuskin jalkatilasta muoveja pois. Kyseessä on sisätilan lämpötila-anturille menevä alipaine letku eli imee auton sisätilasta ilmaa anturin läpi lämmönsäätöä varten. Näinhän joku jo aiemmin epäilikin.
    BMW 530iA Touring -05

    Comment

    • jlracing
      Newbiemmer
      • Feb 2010
      • 13
      • Keski-Suomi

      #47
      vinkuminen kuuluu täälläkin n. 1800-2200 kierroksen kohdalla ja täysin riippuvainen kaasupolkimen asennosta. Eritoten kylmänä ja kylmällä kelillä tämä vinkuminen alkaa, mutta saattaa loppua kun vähän aikaa ajaa ja ilma lämpenee tuonne -10 asteen ja nollan väliin. Eikä tämä vihellys edes aina kuuluu, joskus menee pitkiäkin aikoja kunnes alkaa uudestaan kuulumaan. Tarkistin nuo letkut mitkä tuolla aikaisemmin on ollut esillä, tosin autossa jossa ei ole ilmaistointia, nuo letkut ei tainnut mennä samallailla, mutta kuitenkin. Kyseessä siis 520 automaatti-karvalakki -97. Tuota starttipilottia pitää vielä kokeilla, mutta silmämääräisesti ei imupuoleltakaan löytynyt halkeamia tai rikkinäisiä letkuja.
      Jos joku vaan keksii mistä tuo voi tulla niin hyvä ois...
      E39 520iA -97

      ex: E34 520i -91

      Comment

      • Karvanaamari
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 168
        • Kyrkslätt

        #48
        Niin tuo oma M52B25 kanssa viheltää mutta tätä thredia seuranneena ei lieneen aihetta huolestua. Joku varmaan sen pommin varman ratkaisun korjaukseksi vielä keksii. Oma laitos ääntelee jos ei ole piuhassa ollut tuossa suunilleen -10 asteessa tosin se sen lopettaa kun lämmöt moottorissa normaaliin kiipeää.
        E39 523i -96 Aspensilber Metallic
        Suzuki GSX 750F

        Comment

        • creative 22
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2005
          • 560
          • Alavus

          #49
          Kopeloimpa minäkin tänään tuota imusarjan päätyä ja ko. tulppia siellä.
          Niitä on siellä 2 pienempää joista toisessa se antiikin kreikan ajan tyylinen
          kangaspäällysteinen lekunpätkä josta taasen menee se kumiletku kennon putkien välistä auton sisälle ja toinen missä se kumitulppa.Sitten vielä se kolmas isompi jossa myös tulppa.Tuo olikin jo kesällä halki joten korjasin sen jesseteipillä.

          Ilmeisesti se niin on että tuo letku on vain manuaali-ilmastoinnilla varustetuissa
          autoissa jollainen omanikin siis on.(525ia 10/00 M54b25) En ehtinyt tai pikemminkin pakkasessa viitsinyt tutkia tarkemmin mutta ehjältä tuo letku vaikutti, ei siis ainakaan käsiin murentunut.Täytyy vielä katsoa tuota tarkemmin.
          Last edited by creative 22; 05-01-2013, 00:40.
          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

          BMW Freude Am Fahren

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3019
            • Kuopio

            #50
            Originally posted by creative 22 View Post
            Kopeloimpa minäkin tänään tuota imusarjan päätyä ja ko. tulppia siellä.
            Niitä on siellä 2 pienempää joista toisessa se antiikin kreikan ajan tyylinen
            kangaspäällysteinen lekunpätkä josta taasen menee se kumiletku kennon putkien välistä auton sisälle ja toinen missä se kumitulppa.Sitten vielä se kolmas isompi jossa myös tulppa.Tuo olikin jo kesällä halki joten korjasin sen jesseteipillä.

            Ilmeisesti se niin on että tuo letku on vain manuaali-ilmastoinnilla varustetuissa
            autoissa jollainen omanikin siis on.(525ia 10/00 M54b25) En ehtinyt tai pikemminkin pakkasessa viitsinyt tutkia tarkemmin mutta ehjältä tuo letku vaikutti, ei siis ainakaan käsiin murentunut.Täytyy vielä katsoa tuota tarkemmin.
            Sen kangas päällysteisen letkunpätkän kunnon näkee oikeastaan vasta sitten kun se on käsissä. Tuo kangas pitää sen kohtuu hyvin kasassa vaikka kumi olisi ihan murentunut kuten minulla oli.

            Ei tuo vinkuminen omasta kokonaan hävinnyt edes tuon korjauksella. Kovilla pakkasilla vinkumista kuuluu edelleen, mutta lämpöisellä säällä ainakin paljon vähemmän kuin ennen.
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • asdf1
              Bimmer Rookie
              • Apr 2009
              • 162
              • interweb

              #51
              Kyllä siinä melkein vuos meni mutta ratkaisu löyty vihdoinkin omaan autoon. Tämä meni vaihtoon ->

              -05 e61 530d msport

              Comment

              • 174000
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2008
                • 1176
                • Tuusula

                #52
                Originally posted by asdf1 View Post
                Kyllä siinä melkein vuos meni mutta ratkaisu löyty vihdoinkin omaan autoon. Tämä meni vaihtoon ->

                http://www.rmeuropean.com/Part-Numbe..._E095124A.aspx
                Oirehtiko sinulla muuten kuin vinkumalla? Aiheuttiko alaväännön puutumista ja nykimistä? Ja entä nyt uudella palikalla?
                ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                '02 VW Golf 1.4i
                Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                Comment

                • asdf1
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 162
                  • interweb

                  #53
                  Originally posted by 174000 View Post
                  Oirehtiko sinulla muuten kuin vinkumalla? Aiheuttiko alaväännön puutumista ja nykimistä? Ja entä nyt uudella palikalla?
                  Eipä siinä mitään kummempia sivuoireita ollut. Välillä kylmällä koneella tyhjäkäynti oli hieman epätasaista. Nyt tuntuis toimivan hyvin kaikki.

                  Väännöstä en sen kummemmin osaa sanoo, kun tää 520 on muutenki vähän nuhapumppu Minkäänlaista nykimistä en oo havainnut.
                  -05 e61 530d msport

                  Comment

                  • markok
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 3019
                    • Kuopio

                    #54
                    Originally posted by asdf1 View Post
                    Eipä siinä mitään kummempia sivuoireita ollut. Välillä kylmällä koneella tyhjäkäynti oli hieman epätasaista. Nyt tuntuis toimivan hyvin kaikki.

                    Väännöstä en sen kummemmin osaa sanoo, kun tää 520 on muutenki vähän nuhapumppu Minkäänlaista nykimistä en oo havainnut.
                    Onko mitään tietoa millä tavalla tuo oli rikkoutunut? Oliko ihan mekaaninen vika ja miten tämän vaihtoon lopulta päädyttiin?
                    BMW 530iA Touring -05

                    Comment

                    • asdf1
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 162
                      • interweb

                      #55
                      Originally posted by markok View Post
                      Onko mitään tietoa millä tavalla tuo oli rikkoutunut? Oliko ihan mekaaninen vika ja miten tämän vaihtoon lopulta päädyttiin?
                      Jonkinlainen kalvo (tms.) siellä kuulemma oli viallinen. Enempää en valitettavasti osaa sanoo.

                      On mulla se vanha osa tuolla tallilla. Täytyy purkaa jokupäivä ja tutkia, kun se kuitenkin "toimii" vielä.
                      -05 e61 530d msport

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        #56
                        Originally posted by asdf1 View Post
                        Jonkinlainen kalvo (tms.) siellä kuulemma oli viallinen. Enempää en valitettavasti osaa sanoo.

                        On mulla se vanha osa tuolla tallilla. Täytyy purkaa jokupäivä ja tutkia, kun se kuitenkin "toimii" vielä.
                        Jos tuota enemmän tutkit niin ilmottelehan tänne onko vika sellainen, että näkyy ihan silmämääräisessä tarkastuksessa.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • SJHP44
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2009
                          • 86
                          • PKS

                          #57
                          Tämän kyseisen härpäkkeen kunnon tarkistaminen kiinnostaa myös meikäläistä... Joka ensimmäisenä asiasta kuulee, niin tietoa kehiin Omassa autossa alavääntö (1000-3000 rpm) välillä pahasti kateissa, välillä toimii normaalisti. Alaväännön ollessa heikoilla, kuuluu juurikin tuollainen viheltävä tai pölynimurin ääntä muistuttava ääni. Kun ääni on tiessään, auto käyttäytyy tehojen puolesta normaalisti. Jos tämän osan vaihtamalla piinasta selviää niin pelottavan vähällä pääsee...
                          e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #58
                            Originally posted by Morkai View Post
                            Asiasta mitään tietämättömänä veikkaisin, että jarrutehostimen alipainesysteemistä tulee. Noiden kanssahan kuuluu vaikka mitä vinkumisia, torven tööttäyksestä pieneen vikinään näin pakkasella ja rikkonaisella/jäätyneellä tehostimella.
                            Pitäisi nyt tuo jarrutehostimen seutu tutkia tarkemmin jos vinkumisen syy löytyisi sieltä. Mitkähän osat tuolla voisi vinkumista aiheuttaa ja miten mahdollista vikaa voisi etsiä? Tehostin kyllä pitää paineet parin-kolmen päivän ajan, mutta pidemmässä seisonnassa paineet häviää. Tämä kuitenkin lienee normaalia? Nyt on pari kertaa kuulunut myös sellainen törähdys, mutta tuon epäilen kyllä tulevan ilmastoinnista.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • 174000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 1176
                              • Tuusula

                              #59
                              Oman auton vinkumisen pääsyyllinen löytyi, osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15

                              Putken alapuolella n. 10cm halkeama. Ei muuta kun jeesuksella putki umpeen ja adaptaatioarvojen nollaus. Viimein imuvuodosta oli jäänyt misfire vikakoodikin, aikasemmin ei mitään. Samalla tosiaan katosi tuo ärsyttävä vinkuna lähes täysin ja veikkailisin, että uudella putkella lähtee kokonaan.
                              Last edited by 174000; 01-07-2010, 21:42. Reason: osa nro korjattu
                              ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                              '02 VW Golf 1.4i
                              Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                              ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3019
                                • Kuopio

                                #60
                                Originally posted by 174000 View Post
                                Oman auton vinkumisen pääsyyllinen löytyi, osa nro 3: http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=13&fg=15

                                Putken alapuolella n. 10cm halkeama. Ei muuta kun jeesuksella putki umpeen ja adaptaatioarvojen nollaus. Viimein imuvuodosta oli jäänyt misfire vikakoodikin, aikasemmin ei mitään. Samalla tosiaan katosi tuo ärsyttävä vinkuna lähes täysin ja veikkailisin, että uudella putkella lähtee kokonaan.
                                Hyvä että sinullakin vinkumisen syy löytyi. Minä laitan saman putken vaihtoon vaikka näkyviä murtumia ei olekaan. Ei tuo uuden näköinen ole ja kuitenkin kohtuu edullisesta osasta kysymys.

                                Lähtikös tuo helposti autosta irti? Muistelen, että siinä on se paksu haara putken alapinnalla joka menee ilmansuodatin koteloon. Lähteekö tuo ihan vetämällä irti?
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎