memebuy23buy

M5 E39 piristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Juhis View Post
    Komeat tehokäyrät! Mutta noin 5% lisätehoa ja noin 10% lisävääntöä ei vielä ole ihan älyttömän paljonsuhteessa siihen, että ei tainneet olla ihan halvat palikat mitä tuli autoosi kiinni? Tosin jos rahaa löytyy harrastuksiin, niin halpoja hevosiahan nuo on siinä tapauksessa - paljon halvempia kuin aidot kauraa syövät yksilöt..
    Pakkohan tuo oli kokeilla, kun niin monessa paikassa väitettiin, että jopa 40hp tulee pakosarjoilla + putkistolla.. Eipä ainakaan tuolla tullut, en usko että millään putkistolla /säädöllä saa ihan sellaisia lukemia. Ehkä 30hp lisää jollain ihan optimimitoituksella..? Tuo nyt oli aika lähelle sitä mitä itse veikkasin, ajattelin että ihan max 30hp tulee.. Vääntöä tuli ehkä vähän enemmän kuin ajattelin. Vähän päälle 6,4% lisää tehoa ja 5,7% vääntöä (joillekin alueille tosin enemmän), mutta numeroarvoina lisäys oli suht hyvä.

    Kaikkien kannattaisi kyllä käyttää vakiovehkeetkin säädettävänä, kaippa sieltä voi ainakin sellaisen +10hp saada pelkällä säädölläkin, vakioputkilla. Ihmeen paljon mielestäni. Tosin eihän se prosentuaalisesti enää sitten olekaan niin ihmeellistä..

    Kävin tuossa vähän yli 200km päässä yo-juhlissa, näytti maantieajossa olevan keskikulutus 11,1L, eli näyttäis menevän ehkä pienemmällä kuin vakiona, ei ainakaan enempää. Aikaisemmin mulla on ollut normiajossa keskikulutus sellanen 14-15L, eiköhän tuo siihen samaan mene nytkin tai vähän alle. Tosin meneehän se helposti päälle 20L jos vähän useemmin huvittaa polkea

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Huudellaan nyt taas takarivistä: Melko helppoa on saada tietoa moottorin mekaanisesta kunnosta perusmittauksilla ja -tarkastuksilla. Jos omaan katiskaan haaveilisin lisäheposista niin lähtisin noista perusasioiden kattomisesta liikkeelle.
    Eipä nämä bemun koneet kummemmin kulu järkevillä kilsoilla. Purkamiset ja suuremmat tarkistukset tulee kyseeseen vasta sitten, kun on käyntiongelmia tai öljynsyöntiä. Ohivuodot kasvaa käytännössä vasta moottorivaurion tai todella suurten kilometrimäärien yhteydessä, mutteivat silloinkaan empiiristen kokemusten perusteella vaikuta moottoritehoon juurikaan. 400tkm paikkeilla on tuollainen moderni nicasil-pinnoitettu/alusil lohkolla oleva yksilö vielä ihan tikissä, jos vain öljyt on muistettu vaihtaa. Männänrenkaiden matsku on hyvää, lämpötilat on hallittuja ja sylinterin pinta on kova. Ensimmäisenä se rupeaa öljyä syömään, mutta sitä tuo kone tahtoo rakenteensa takia tehdä muutenkin hieman, eikä aiheuta toimenpiteitä. Ketjukin on ämmässä kaksirivinen lohkojen välillä, joka ei mene oikein miksikään.

    Siksi ne tehopuutteet löytyykin sieltä apulaitepuolelta. Se on vähän sellainen oravanpyörä, kun vaikkapa vanoksen asento riippuu ilmamassasta joka taas riippuu vanoksen asennosta jne jne. Äkkiä tulee -50hp jos sytkäennakko sukeltaa tai vanos on väärässä asennossa.

    Leave a comment:


  • Juhis
    replied
    Komeat tehokäyrät! Mutta noin 5% lisätehoa ja noin 10% lisävääntöä ei vielä ole ihan älyttömän paljonsuhteessa siihen, että ei tainneet olla ihan halvat palikat mitä tuli autoosi kiinni? Tosin jos rahaa löytyy harrastuksiin, niin halpoja hevosiahan nuo on siinä tapauksessa - paljon halvempia kuin aidot kauraa syövät yksilöt..

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Meinasin puristuspaineen/ohivuotojen tarkastamista , ajoituksen kohdallaan oloa jne jne basic juttuja.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Huudellaan nyt taas takarivistä: Melko helppoa on saada tietoa moottorin mekaanisesta kunnosta perusmittauksilla ja -tarkastuksilla. Jos omaan katiskaan haaveilisin lisäheposista niin lähtisin noista perusasioiden kattomisesta liikkeelle.
    Tahtoo noissa E39 M5:ssa perusasiat tarkoittaa sitä, että kytketään tietokone kiinni autoon ja ihmetellään mitä antureita on pimeänä. MAF:t, CPS:t ja lambdat on ihan kulutustavaraa ja jos noi kaikki on kunnossa, niin vakiotehot todennäköisesti irtoaa ellei kilometrejä ole älyttömästi. Monelle sekin on jo palkitseva hetki, kun autoon tulee +50hv lisää tehoa siihen 350hv päälle

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Ei ne tehoerot johdu alakerran kulumisesta tai mekaanisista toleransseista valmistuksesta, ne on ne ympärillä olevat apulaitteet ja ohjaimet jotka pakkaa sekoittaa. Ei tartte seosta paljoa pistää suuntaan tai toiseen kun on jo 5hp tehoero. Sama sytkäennakossa, kun sekin lasketaan ilmamassan perusteella. Ilmamassakin voi muuttua kun joku tekijä on hieman pielessä, hiukan jakoketju venahtanut tms.
    Huudellaan nyt taas takarivistä: Melko helppoa on saada tietoa moottorin mekaanisesta kunnosta perusmittauksilla ja -tarkastuksilla. Jos omaan katiskaan haaveilisin lisäheposista niin lähtisin noista perusasioiden kattomisesta liikkeelle.

    Leave a comment:


  • _nixu_
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Juu on, ja nää oli vielä ne "halvat hevoset".. Nyt taidan tuon antaa jonkin aikaa olla, ainakin koneen osalta... Ehkä :think
    Minkähintainen säätötyö tuolla Debilissä on? Samaa luokkaa kuin esim Karalalla :think

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Kun kattelen noita käyriä tarkemmin, niin suurin hyöty näyttää tulleen alueella 4000-5500rpm. Sillä alueella näyttäisi olevan koko ajan n. 30-40Nm enemmän. Aika hyvin osuu vielä niille kiekoille, joilla on käyttöä esim. kiihdyttelyssä, eli kello varmaan tykkää..

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by jumbo View Post
    Kalliita on lisähevoset s62:seen
    Juu on, ja nää oli vielä ne "halvat hevoset".. Nyt taidan tuon antaa jonkin aikaa olla, ainakin koneen osalta... Ehkä :think

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Robi View Post
    Mites noin persdynolla mitattuna vaikutti alavääntöön toi pakosarjojen vaihto. Huomaako mitään eroa ja jos huomaa niin paraniko vai heikkenikö?

    Kivat lukemat muuten kyllä.
    Kyllä se hiukan parani, ei mitään suurta eroa, mutta jotain kuitenkin.. Kyllähän tosta käyrästä näkee, että koko kierrosalueelle tuli lisää. Ihan jees, koska epäilin vahvasti, että ihan alas (johonkin sinne 2000rpm kieppeille) olisi saattanut tulla kuoppa vääntöön, vaan ei tullut. Kaippa nuo vanokset hoitaa hommaan niin hienosti, että vääntää tosiaan koko alueella, vaikka putkiston resonanssit eivät jollekin alueelle oikein sovi..

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Kalliita on lisähevoset s62:seen Hienot lukemat.

    Leave a comment:


  • Robi
    replied
    Mites noin persdynolla mitattuna vaikutti alavääntöön toi pakosarjojen vaihto. Huomaako mitään eroa ja jos huomaa niin paraniko vai heikkenikö?

    Kivat lukemat muuten kyllä.

    Leave a comment:


  • tepabmw
    replied
    [QUOTE=Tylyttäjä;2038702]Juu, kyllä sitä konetta joutu nostamaan. Tais mennä kahdelta jätkältä n. 20h sarjojen ja putkiston vaihtoon..[/QUOTE

    toki tuohon aikaan rakennettiin myös väliputki kateilla,pakosarjojen ja x-pipen väliin...,mutta kuitenkin aikaa vievä projekti..

    hienoa,ettei työ mennyt hukkaan,ei muuta kun KUMIT KATUUN!

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Melkoisen hienot lukemat, mutta toisaalta kun niita vakiosarjoja kattoo, niin ei kyllä ihmetytä yhtään parantuneet lukemat! Vaatiko sarjojen asennus lopulta koneen nostoa? Kai se on itekkin tommoset hommattava
    Juu, kyllä sitä konetta joutu nostamaan. Tais mennä kahdelta jätkältä n. 20h sarjojen ja putkiston vaihtoon..

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Melkoisen hienot lukemat, mutta toisaalta kun niita vakiosarjoja kattoo, niin ei kyllä ihmetytä yhtään parantuneet lukemat! Vaatiko sarjojen asennus lopulta koneen nostoa? Kai se on itekkin tommoset hommattava

    Leave a comment:

Working...
X