On kyllä hyvät lukemat vakiosta Pitää itsekkin varmaan mennä samaan paikkaan penkittämään että saa hyvän mielen, jos kerran yleensä siellä M5:sta saadaan se 400hp
No älkääs nyt innostuko jos joku epäilee teidän pyhiä motorsportteja
Itsekkin sellaisella ajaisin jos perse kestäis .. nyt täytyy ottaa samasta paskaisesta letkusta hiacen kanssa
Eikä toki olekkaan penkkitulokset suoraan vertailukelpoisia, varsinkaan eri penkissä ajetut.
Kumma vain että tosiaan bmw motorsportti-sarjassa on tälläinen "ominaisuus" :think
ps. pakko kääntää veistä haavassa, pitäisi tuo omakin kulkea sen ~290 karalan kokemustan mukaan
Huippunopeus ajetaan sitten puhtaasti teholla, vääntö ei siihen auta. Eli todellinen 290km/h saattaa olla tiukassa n. 360hp teholla. Kyllähän sen voi laskea helposti, jos tiedät ilmanvastuskertoimen ja otsapinta-alan.
Eiköhän tuo ole huomattavasti kalliimpi tuo sun auto kun esim. meikäläisen, eli kyllä sulla varaa olisi ajaa M:llä, jos haluat Toki joutuu ottamaan melkoisesti vanhemman. Käyttökulutkin ovat ihan suht huokeita tällaisessa vanhemmassa, koska arvokaan ei juuri enää tipu, lähellekään samaan tahtiin kuin uudemmissa. Eli sinällään halpa tällaisella wanhalla M:llä on ajella..
Kyllä juu, diesel on aina diesel, ja vakiona vielä säälittävämpi.Käyttöalueesta olen vähän eri mieltä jos kyseessä on X35d moottori jossa max teho tulee max kierroksilla eli ~5000.
Mutta dieselit sikseen, tarkoitus oli vain kummastella tuota tehojen "puuttumista" näissä m5:sissa.
Jees. Ehdinkin tuohon tehojen "puuttumiseen" kommentoimaan:
Tuohon 8hp uupumiseen vakiotehoista.. Dynottaja sanoi, että yleensä M5:sta on lähtenyt tuolla hiukan enemmän, mutta ihan alueella on silti. Tiedä sitten minkälaisia ovat olleet, ehkäpä niissä on ollut cat-back systeemejä tms.. Olen kuullut kahdenlaista juttua; jotkut väittää, että yleensä tehot jää hiukan alle ilmoitetun. Jotkut taas väittää, että niistä löytyy hiukan enemmän kuin ilmoitettu. Ehkäpä niissä siis on se keskimäärin n. 400hp tosiaan vakiona, se nyt olisi melko loogista Dynoissahan on toki melkoisiakin eroja, eli absoluuttisia lukemia on ihan turha tuijottaa liikaa. Mulla on tässä pääasia nähdä se, että paljonko pakosarjoilla, putkistolla ja säädöllä saa lisää.
No älkääs nyt innostuko jos joku epäilee teidän pyhiä motorsportteja
Itsekkin sellaisella ajaisin jos perse kestäis .. nyt täytyy ottaa samasta paskaisesta letkusta hiacen kanssa
Eikä toki olekkaan penkkitulokset suoraan vertailukelpoisia, varsinkaan eri penkissä ajetut.
Kumma vain että tosiaan bmw motorsportti-sarjassa on tälläinen "ominaisuus" :think
ps. pakko kääntää veistä haavassa, pitäisi tuo omakin kulkea sen ~290 karalan kokemustan mukaan
Meni yli 290km/h mittariin naurettavan helposti. Kovempaa en uskaltanut ajaa, kierroksia oli kyllä vielä reilusti jäljellä.. Liitteenä yksi kuva 285km/h mittarinopeudesta, kovemmasta vauhdista ei tullut otettua kuvia.
Ot:
Putkinäkö on aika mielenkiintoinen ilmiö ..Alkaa jostain 240:n tienoilta ja tie kapenee.. sanoisinko silmissä Lintan ominaisuudet ei jännittäneet niinkään. Erittäin hyvä ja rauhallinen ajaa. Renkaiden kestävyys, pienemmät ja isommat eläimet, kilometrin reaktioaika jne toivatkin sitten kaikenmoisia kauhuskenaarioita alitajuntaan
Mutta onko tosiaan näin että "poikkeuksellisen hyvä" m5 antaa penkissä 8hv vähemmän mitä kuuluisi?
Poikkeuksetta esim. E36 M3 3,2 autoista on penkitetty alle 300hv tehoja. Omastani tuli (yleisesti hieman alakanttiin näyttävässä) Softatech / Tatech penkissä viime kesänä 307,2 hv / 345 Nm. Eihän se ollut luvatut 321 hv / 350 Nm, mutta silti enemmän, kuin uudessa E92 335i tuplaturbossa.. Ja auto penkitettiin muutenkin viitosvaihteella, joten taisi mennä huippunopeuden rajoittajaankin ennen kuin huippukierrokset 7600 rpm saavutettiin. Muistaakseni tuo 307,2 hv oli noin 7000 - 7200 rpm ja silloin moottorinohjaus katkaisi tehot. Ajossa kiertää kyllä puhtaasti ihan punarajalle asti!
Muutenkaan eri dynoissa tai samassa dynossa eri päivänä mitatut tehot eivät ole koskaan vertailukelpoisia.
Originally posted by Matson^
Ei tässä kaukana olla
Juu puhe oli siis vakioautoista. Kyllähän tuohon M5:nkin saa remmiahdinsarjoja..
Vmax moduulin ostopaikasta on hankala sanoa, kun omassa autossa kyseinen palikka oli ostaessa kiinni. Meni yli 290km/h mittariin naurettavan helposti. Kovempaa en uskaltanut ajaa, kierroksia oli kyllä vielä reilusti jäljellä.. Liitteenä yksi kuva 285km/h mittarinopeudesta, kovemmasta vauhdista ei tullut otettua kuvia.
Taisi tuo Juhis meinata nimenomaan vakioita. Vaikka ei taida ihan ahtojen noston yms. jälkeenkään 535d yltää samaan, vaikka tuo on tosiaan _vakio_ vm. -99 auto. Katotaan nyt lukemat, kunhan saadaan nuo putket kiinni, eiköhän sieltä ainakin yli 420hp tule.
Suurin erohan lienee sitten käytettävän kierrosalueen laajuudessa, dieselissä se on aina melkoisesti lyhyempi.
Kyllä juu, diesel on aina diesel, ja vakiona vielä säälittävämpi.Käyttöalueesta olen vähän eri mieltä jos kyseessä on X35d moottori jossa max teho tulee max kierroksilla eli ~5000.
Mutta dieselit sikseen, tarkoitus oli vain kummastella tuota tehojen "puuttumista" näissä m5:sissa.
On kyllä tosi siisti käyrä, ei notkahduksia tai muita syheröitä
Mutta onko tosiaan näin että "poikkeuksellisen hyvä" m5 antaa penkissä 8hv vähemmän mitä kuuluisi?
Ei sillä 8hv menee vielä toleranssin piikkiin, mutta eikö autoissa ja varsinkin bemareissa tapaa olla aina muutama hevosvoima enemmän kuin ilmoitettu, että olosuhteista riippumatta saadaan vähintään se valmistajan lupaama :think
edit.
Ei tässä kaukana olla
..Niin ja ääni ja katu-uskottavuus keskustelu voidaankin jättää heti väliin
Taisi tuo Juhis meinata nimenomaan vakioita. Vaikka ei taida ihan ahtojen noston yms. jälkeenkään 535d yltää samaan, vaikka tuo on tosiaan _vakio_ vm. -99 auto. Katotaan nyt lukemat, kunhan saadaan nuo putket kiinni, eiköhän sieltä ainakin yli 420hp tule.
Suurin erohan lienee sitten käytettävän kierrosalueen laajuudessa, dieselissä se on aina melkoisesti lyhyempi. Vaikka kyllähän tuollainen laitettu 535 taitaa olla suht ripeä, ja vääntöä on melkoisesti!
Tuohon 8hp uupumiseen vakiotehoista.. Dynottaja sanoi, että yleensä M5:sta on lähtenyt tuolla hiukan enemmän, mutta ihan alueella on silti. Tiedä sitten minkälaisia ovat olleet, ehkäpä niissä on ollut cat-back systeemejä tms.. Olen kuullut kahdenlaista juttua; jotkut väittää, että yleensä tehot jää hiukan alle ilmoitetun. Jotkut taas väittää, että niistä löytyy hiukan enemmän kuin ilmoitettu. Ehkäpä niissä siis on se keskimäärin n. 400hp tosiaan vakiona, se nyt olisi melko loogista Dynoissahan on toki melkoisiakin eroja, eli absoluuttisia lukemia on ihan turha tuijottaa liikaa. Mulla on tässä pääasia nähdä se, että paljonko pakosarjoilla, putkistolla ja säädöllä saa lisää.
Kerros muuten mistä saa sopuhintaan tuon vmax -moduulin?
Ebay taitaa olla pullollaan bulkkikamaa. Omassa on Hamannin lastu ja sen kanssa kattila on toiminu ainakin ihan jees.. Nuo merkkilastut maksaa vaan ihan holtittomasti :/
***mittarinopeus 290 2:n 100kg jannun losottaessa kyydissä löytyi aika vaivatta. Sit loppui rohkeus ***
On kyllä tosi siisti käyrä, ei notkahduksia tai muita syheröitä
Mutta onko tosiaan näin että "poikkeuksellisen hyvä" m5 antaa penkissä 8hv vähemmän mitä kuuluisi?
Ei sillä 8hv menee vielä toleranssin piikkiin, mutta eikö autoissa ja varsinkin bemareissa tapaa olla aina muutama hevosvoima enemmän kuin ilmoitettu, että olosuhteista riippumatta saadaan vähintään se valmistajan lupaama :think
E39 M5:ssa käyttökelpoinen ja oikeasti autoa liikuttava teho on noin 1500-7000rpm kierrosalueella. Auto kulkee vakiona pelkällä vmax moduulilla ilman muita virityksiä yli 300km/h mittariin (todellinen nopeus n. 296km/h). Kuinka moni turbodiesel mies voi sanoa autonsa moottorista saman?
Kerros muuten mistä saa sopuhintaan tuon vmax -moduulin?
E39 M5:ssa käyttökelpoinen ja oikeasti autoa liikuttava teho on noin 1500-7000rpm kierrosalueella. Auto kulkee vakiona pelkällä vmax moduulilla ilman muita virityksiä yli 300km/h mittariin (todellinen nopeus n. 296km/h). Kuinka moni turbodiesel mies voi sanoa autonsa moottorista saman?
Veikkaisin, että aika harva Turbodieselien vääntöjen huippuarvot on yleensä aika jees, mutta käytettävä kierrosalue (ja sitä kautta tehot) ovat auttamatta aivan liian lyhyitä oikeesti reippaaseen menoon.
E39 M5:ssa käyttökelpoinen ja oikeasti autoa liikuttava teho on noin 1500-7000rpm kierrosalueella. Auto kulkee vakiona pelkällä vmax moduulilla ilman muita virityksiä yli 300km/h mittariin (todellinen nopeus n. 296km/h). Kuinka moni turbodiesel mies voi sanoa autonsa moottorista saman?
Leave a comment: