memebuy23buy

M5 E39 piristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tylyttäjä
    replied
    Lukemat on siis 417hp@6544rpm ja 542Nm@4755rpm.

    Käyrä ja vertailu vakioon:



    Tehoa tuli lisää 25hp ja vääntöä 29Nm, eli aika lähelle sitä mitä ajattelinkin. Tosi hienosti tuli koko alueelle, se yllätti positiivisesti!

    Huomioitavaa on se, että ennen säätöä käyrä oli lähes sama kuin vakiossa (olikohan 6Nm enemmän vääntöä keskellä, muutoin oikeastaan samanlainen käyrä). Piti laihentaa ja laittaa lisää sytkäennakkoa, niin alkoi löytymään.

    Ehkä tuo putkiston parempi virtaavuus näkyy siinä, että maksimivääntö nousi jopa 1000rpm(!) ylemmäs, joka on melko paljon. Olisi ollut mielenkiintoista nähdä, että paljonko vakioputkistolla olisi saanut lisää pelkällä säädöllä. Tuskin ihan tuota määrää, mutta varmaan suht hyvin kuitenkin.. Elikäs pelkällä putkistolla ilman säätöä ei tee juuri mitään..

    Samalla nostettiin kierrosrajoitinta 500rpm ylemmmäs ja poistettiin huippunopeusrajoitin. Maksimiteho tulee tosin jo n. 1000rpm ennen rajoitinta (sen takia tuossa ei edes turhaan vedetty tappiin saakka), mutta kiihtyvyyteen (ja esim. varttimailille) siitä on hyötyä, koska voi vetää pidempään pienemmällä vaihteella ja on heti vaihdon jälkeen paremmin alueella.

    Ja lopuksi täytyy todeta, että persdyno huijasi kuitenkin, koska veikkasin siinä oleman selvästi enemmän jo säätämättä, vaikka ei juuri ollutkaan
    Last edited by Tylyttäjä; 04-06-2010, 20:52.

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Kun näitä juttuja lukee, niin alkaa entistä enemmän harmittaa, että tuli M5 myytyä pois. Etenkin kun se oli niin viimeisenpäälle kunnossa. Ostaessa 58 tkm, kaikilla herkuilla ja vain yhdellä omistajalla, joka Luxemburgissa oli sillä mopoillut. Uusi omistaja halusi käyttää auton merkkiliikkeessä ja liikkeessäkin todettiin kyseisen yksilön olleen poikkeuksellisen hyvä. Perkl, että piti myydä! Pakko kait sellainen on taas joskus hankkia.

    Leave a comment:


  • sipi
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Alkaa olemaan ilmeisesti kohtuullisen valmista. Puhelimessa kertoi, että nyt olisi +417hp ja +540Nm, eli näyttäis tulleen n. 25-30hp ja 30-35Nm lisää.

    Aika lähelle sitä mitä arvelinkin, mielenkiinnolla odottelen, että miten tuntuu ajossa, lähden nyt hakemaan autoa
    Kuulostaa ihan passelilta lisäykseltä, pitäs varmaan toi oma kans käydä ko. penkissä joskus ajamassa sisään niin sais vertailua.

    Leave a comment:


  • jumbo
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Miten vääntöarvot näissä "heikommissa" yksilöissä, onko niissä ollut yleensä myös hiukan vähemmän vääntöä?
    Miulla oli vanhoilla maffeilla muistaakseni n. 362hp ja 497nm eli väännöt oli kunnossa. Tehopiikki ylimmillä kierroksilla jäi vaan vajaaksi.

    Ilmottelehan sitten ne lopulliset huipputehot kun auton käyt hakemassa

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Alkaa olemaan ilmeisesti kohtuullisen valmista. Puhelimessa kertoi, että nyt olisi +417hp ja +540Nm, eli näyttäis tulleen n. 25-30hp ja 30-35Nm lisää.

    Aika lähelle sitä mitä arvelinkin, mielenkiinnolla odottelen, että miten tuntuu ajossa, lähden nyt hakemaan autoa
    Last edited by Tylyttäjä; 04-06-2010, 15:46.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Juu, huomenna varailen säätöajan..
    Perjantaille sain säätöajan..

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Juppe View Post
    Kyllä mäkin tehon häviöön veikkaan jotain muita syitä, kuin mekaanista kulumista. Vaikka esim nokissa joku naarmu olisikin, ei se kyllä vaikuta tehoon mitenkään. Kyllä sieltä koneesta täytyy olla jotain suuremmin paskana, jos tehot tippuu mekaanisen kulumisen takia. Pikkuset ohivuodotkaan ei vielä hirveesti tunnu vaikuttavan. Sama homma mäntien ja laakereiden kanssa.
    Joo, tarkoitin sitä, että kaiken pitää olla kunnossa. Lähinnä siis anturit ja sähköosat yms yms.. Viittasin tuolla kylmän koneen huudattamisella siihen, että sillä tavoin saa varmaankin helpoiten tuollaisen Motorsport -koneen paskaksi.

    Leave a comment:


  • Juppe
    replied
    Kyllä mäkin tehon häviöön veikkaan jotain muita syitä, kuin mekaanista kulumista. Vaikka esim nokissa joku naarmu olisikin, ei se kyllä vaikuta tehoon mitenkään. Kyllä sieltä koneesta täytyy olla jotain suuremmin paskana, jos tehot tippuu mekaanisen kulumisen takia. Pikkuset ohivuodotkaan ei vielä hirveesti tunnu vaikuttavan. Sama homma mäntien ja laakereiden kanssa.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Matson^ View Post
    Ei varmaan juuri olekkaan kadonnut, sun omassa tainnut olla metrejäkään mitenkään liiemmältti
    Kyllä ja näille kun tapauksesta riippumatta annetaan sikaa niin eroja alkaa nopeasti muodostua, toinen etsii rajoittajaa jo ensimmäisen kilometrin matkalla kun toinen ajaa ensin koneen lämpimäksi + näiden teho&suoritusarvoja seurataan "vanhemmalla iällä" hiukan tarkemmin kuin jonkun perus corollan..

    Niin ja ihan puhtaasta mielenkiinnosta kyselen, en vittuillakseni vaan hankkiakseni hyvää pohjaa m5 kuumeelle
    Tuota minäkin veikkaan, että tehot riippuu pitkälti siitä missä kunnossa vehjettä pitää. Kaiken pitää olla kunnossa. Eli kun kaikki on kunnossa, niin varmaankin sieltä tulee n. +/- 10hp sisään ilmoitettu teho..

    Itse olen erityisen tarkka näiden Motorsporttien kanssa tuosta koneen lämmittämisestä. En todellakaan anna hanaa, ennen kuin öljy on vähintään n. 70 asteista. Huudattamalla kylmää konetta saa sen varmisten kyllä rikki...

    Leave a comment:


  • Matson^
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    No, jos tuossa meikäläiselläkin vm. -99 autossa oli Debilin dynossa 8hp päässä siitä ilmoitetusta, niin eipä sieltä ole juuri "kadonnut". Mutta yleensäkään dynojen antamia lukuja ei kannata nyt ihan faktana ottaa aina; ne kun näyttävät kaikki hiukan (tai enemmänkin) eri lukuja.
    Ei varmaan juuri olekkaan kadonnut, sun omassa tainnut olla metrejäkään mitenkään liiemmältti
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Veikkaisin, että kun auto on vaan kunnossa (kaikki anturit yms yms; varmasti enemmän ajetuissa on useimmissa jotain sanomista) ja hyvin pidetty, niin eiköhän sieltä se about 400hp tule, kuten on ilmoitettukin.
    Kyllä ja näille kun tapauksesta riippumatta annetaan sikaa niin eroja alkaa nopeasti muodostua, toinen etsii rajoittajaa jo ensimmäisen kilometrin matkalla kun toinen ajaa ensin koneen lämpimäksi + näiden teho&suoritusarvoja seurataan "vanhemmalla iällä" hiukan tarkemmin kuin jonkun perus corollan..

    Niin ja ihan puhtaasta mielenkiinnosta kyselen, en vittuillakseni vaan hankkiakseni hyvää pohjaa m5 kuumeelle

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Ei ne tehoerot johdu alakerran kulumisesta tai mekaanisista toleransseista valmistuksesta, ne on ne ympärillä olevat apulaitteet ja ohjaimet jotka pakkaa sekoittaa. Ei tartte seosta paljoa pistää suuntaan tai toiseen kun on jo 5hp tehoero. Sama sytkäennakossa, kun sekin lasketaan ilmamassan perusteella. Ilmamassakin voi muuttua kun joku tekijä on hieman pielessä, hiukan jakoketju venahtanut tms.

    Kun diesel-miehet kyseli, niin siitähän se ero tulee kun ovat niin eri tyyppisiä moottoreita. Dieselissä ilmaa on aina riittävästi, ja teho määräytyy syötetyn soppamäärän perusteella. Sitä on pirusti helpompi mitata ja syöttökin tapahtuu pumpulla.

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Mutta yleensäkään dynojen antamia lukuja ei kannata nyt ihan faktana ottaa aina; ne kun näyttävät kaikki hiukan (tai enemmänkin) eri lukuja.

    Veikkaisin, että kun auto on vaan kunnossa (kaikki anturit yms yms; varmasti enemmän ajetuissa on useimmissa jotain sanomista) ja hyvin pidetty, niin eiköhän sieltä se about 400hp tule, kuten on ilmoitettukin.
    Jos katsoo vaikka http://www.rri.se/index.php?DN=29 (noissa ei ole korjattu voimansiirron häviöitä, eli ovat vetopyörätehoja) ja vertaa E39 M5 vs. E60 M5 niin ihan samat prosentit löytyy ilmoitetusta tehosta ja väännöstä takapyöriltä mittauksessa (no prosentit on toisinpäin toisessa mikä ei liene mainittava ero). Eli ei varmastikaan ehjä E39 M5 ole mitenkään vajaatehoinen ilmoitettuun nähden.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Matson^ View Post
    Hauska nähdä paljonko tuli lisää

    En tiedä miten pahasti tämä lie offtopickia, mutta minne ne hevoset näistä katoaa? Moottori kuluu, karstoittuu.. mutta tuskin niin paljoa että se vaikuttaisi näissä sen enempää kuin muissakaan :think .. eikä syy taida pelkästään olla maffeissa ja lambdoissakaan, koska nehän nyt on vaihdettu jokaiseen ämmään foorumilla :think
    Vai onko nämä olleet vajaa tehoisia jo ensimmäisestä starttautsesta asti, epäilen sitäkin
    No, jos tuossa meikäläiselläkin vm. -99 autossa oli Debilin dynossa 8hp päässä siitä ilmoitetusta, niin eipä sieltä ole juuri "kadonnut". Mutta yleensäkään dynojen antamia lukuja ei kannata nyt ihan faktana ottaa aina; ne kun näyttävät kaikki hiukan (tai enemmänkin) eri lukuja.

    Veikkaisin, että kun auto on vaan kunnossa (kaikki anturit yms yms; varmasti enemmän ajetuissa on useimmissa jotain sanomista) ja hyvin pidetty, niin eiköhän sieltä se about 400hp tule, kuten on ilmoitettukin.
    Last edited by Tylyttäjä; 01-06-2010, 04:50.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Tuossa hyvä juttu M5 E39:n pakosarjoista:


    Myös nuo Van Manenit ovat 4-1 -sarjat, kuten nuo Hartgen mitkä sinne nyt menivät kiinni.
    Last edited by Tylyttäjä; 01-06-2010, 04:17.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by tepabmw View Post
    mielenkiinnolla odotellaan täälläkin dynotuloksia...

    auto sinänsä on varmasti kärkipään yksilöitä,niin käynniltään,kunnoltaan kuin ajettavuudeltaankin...

    aika jumppahan tuossa oli,toivottavasti oli sen arvoista
    Juu kiitoksia erityisesti sulle, jumppahan oli aika mieletön...

    Eilen se ei alkuun tuntunu vastaavan kaasuun niin hyvin kuin vakiona (en kuitenkaan ihmetellyt yhtään, säätämättömänä isommilla pakosarjoilla ja avoimemmilla putkilla niin yleensä käy). Mutta kun tossa jonkun aikaa ajeli, niin alko ilmeisesti sopeuttamaan lambdojen + pakokaasun lämpötila-anturin perusteella.. Illalla pauhas jo aika iloisesti, 100% varma oon siitä, että voimaa tuli selvästi lisää.

    Yllätyksekseni huomasin, ettei nyt ainakaan tuntunut mitään selkeitä vääntökuoppia edelleenkään millään alueella (senkin yleensä tekee varsinkin nuo paksummat primäärit).. Ihan alhaalta vetää voimalla, ja 2000rpm kieppeillä lähtee edelleen kakkosella sivuluisuun, ehkä jopa helpommin kuin ennen

    No, dynossa sitten näkee, että huijasko persdyno kuinka paljon, yleensä ei ole kyllä liiemmin huijannut

    Leave a comment:

Working...
X