memebuy23buy

M5 E39 piristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by r.w. View Post
    Siinä tehdas onkin keskittynyt mahdollisimman laakeaan vääntökäyrään ja pitkään vetoalueeseen ilman jyrkkiä huippuarvoja. Pelkkien raakojen numeroiden perusteella tuota konetta on hiukan hankala vertailla toisiin.

    Annahan tulla lisääkin juttua moposta, hyvä moottoriporno kiinnostaa aina.
    Juu, näinhän se on. Jännä juttu kuitenkin, että myös tuo mopon vääntökäyrä on nimenomaan pirun laakea. Vääntökäyrä vaan jaksaa korkeille kierroksille saakka, eli siitä hyvä huipputeho. Eli ei todellakaan mitään jyrkkiä nousuja, tasaisempi se on varmasti kuin M5:ssä.

    Itseasiassa noinhan se on monissa vakiopyörissäkin nykyään, hienoja koneita ovat arvoiltaan ja käyttöominaisuuksiltaan.

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Näin on, kierroksillahan ne kovat litratehot otetaan. Vaan eipä tuon ämmän vääntö per litrakaan ole erikoinen, joten melko tavanomainen konehan se on, melko iso vaan, joten lukuarvot ovat siedettäviä.
    Siinä tehdas onkin keskittynyt mahdollisimman laakeaan vääntökäyrään ja pitkään vetoalueeseen ilman jyrkkiä huippuarvoja. Pelkkien raakojen numeroiden perusteella tuota konetta on hiukan hankala vertailla toisiin.

    Annahan tulla lisääkin juttua moposta, hyvä moottoriporno kiinnostaa aina.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by MrBubbles View Post
    Niin kylläpä ne kierrokset monta kertaa voimaa on.. sitten pitää vaan olla aivan sairaat jouset venttiileissä ja venat kevyet.. korostan sanaa kevyet. Missäs kohtia ämmässä on vakiona rajoitin? Entä mikä on puristussuhde? Onko jollain antaa siitä koneesta jotain speksilistaa ettei tarttis kysellä Ahtimellahan voimaa saa mutta on niin jesus takkuusta näinkin uuteen vehkeeseen moista/moisia ruveta survomaan.
    Näin on, kierroksillahan ne kovat litratehot otetaan. Vaan eipä tuon ämmän vääntö per litrakaan ole erikoinen, joten melko tavanomainen konehan se on, melko iso vaan, joten lukuarvot ovat siedettäviä.

    Taitaa olla 11:1 puristukset ja 7000rpm punaraja. Googlellahan nuo löytyy esim. tuolta:


    Prätkässäni vastaavat lukemat ovat 13.5:1 ja 13.200rpm.

    Leave a comment:


  • MrBubbles
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Juu, matalaviritteinenhän tuo M5 on.. Omassa pyörässäni on jo vähän yritystä, koneteho 220-230hp välillä (eri dynoissa vähän eri lukemia) ja tilavuutta 1070cc, eli litrateho on välillä 205-215hp (ja ihan vaparina) Ja ihan menee vaikka päivittäisessä ajossa ja vetää nöyrästi jo ihan alhaalta..

    Että kyllä näistä varmasti saa vielä vaikka mitä, mutta se sitten alkaa tosissaan maksamaankin. Laittelen nuo "helpot" ja kohtuuhintaiset palikat tuohon ja sitten saa olla. Samaan rumbaan en lähde kuin pyörän kanssa, siinä meni kampurasta ylöspäin kaikki enemmän ja vähemmän uusiksi. Aikaa, vaivaa ja rahaa palaa, enää ei huvita enää ihan sellaiseen lähteä. Kai sitä on tullut laiskaksi :think
    Niin kylläpä ne kierrokset monta kertaa voimaa on.. sitten pitää vaan olla aivan sairaat jouset venttiileissä ja venat kevyet.. korostan sanaa kevyet. Missäs kohtia ämmässä on vakiona rajoitin? Entä mikä on puristussuhde? Onko jollain antaa siitä koneesta jotain speksilistaa ettei tarttis kysellä Ahtimellahan voimaa saa mutta on niin jesus takkuusta näinkin uuteen vehkeeseen moista/moisia ruveta survomaan.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Nyt olis homma sillä mallilla, että pitäisi saada joku kaveri, joka laittaa pakosarjat paikalleen siististi (voi olla hitusen vittumainen homma) ja sitten loppuputken siihen perään. Eli catit (jotkut yleismallin sport-catit), x-pipe (Supersprint) ja kummatkin takavaimentimet (Supersprint). Vähän joutuu 2,5" rosteriputkea vääntelemään varmaankin siihen pakosarjojen ja cattien väliin, kun eivät ole Supersprintin sarjat (ostin Polarilta Hartgen sarjat).

    Eli korvausta vastaan, kuka lähtisi tähän? 500e? Lakesteelin kanssa on jo viime syksystä lähtien yritetty sovittaa aikatauluja, mutta ei ole vielä natsannut.

    Tarkotus olisi saada sitten ennen/jälkeen dynottua, että näkee mitä tuollainen putkiston ja sarjojen vaihto + säätö hyödyttää todellisuudessa. Debiliin meinasin viedä dynottavaksi ja säädettäväksi.

    EDIT: parhaiten saa kiinni kun soittaa 040-5199946
    Jees, kamat tilattu ja tepabmw lupautui asentelemaan ne. Eli n. kuukauden sisään on sitten tiedossa se, mitä moiset muutokset vaikuttavat

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Eiks noi ole yleensä näitä missä tulee vain hihnapyörät apulaitteille, eikä kampuran päähän: http://www.vividracing.com/catalog/e...3-p-13681.html
    Nuo alumiiniset dampperin korvikkeet olivat kovastikin suosittuja joku aika sitten, rantautui niitä tännekin dingeldangelikauppoihin.

    Tuossa hihnapyöräkitissäkin on järkeä ihan yhtä paljon vaikkei niillä koko konetta saakaan hajoitettua, vaihtovirtalaturin hyötysuhde nousee kierrosten myötä joten sen alikierroksilla pyörittämisestä ei kummoista tehoetua saa, sen sijaan laturi todennäköisesti kärähtää tyhjäkäynnillä. Ohjaustehostimen pumpun pyörittäminen vajaakierroksilla on taas jopa vaarallista, ei sitä pumppua ole turhan päiten tolkuttomasti ylimitoitettu ja tuoton loppuessa kesken ohjaus kipsaantuu, todella hauskaa jos on esimerkiksi korjaamassa peräsladia....

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Itseasiassa ihmettelen suuresti jos joku firma pulley-kittiä vinkkelikasiin tarjoaa, siinä kun alakerta sanoo dampperitta morjens varmaan muutaman minuutin täyskierroskäytön jälkeen....
    Eiks noi ole yleensä näitä missä tulee vain hihnapyörät apulaitteille, eikä kampuran päähän: http://www.vividracing.com/catalog/e...3-p-13681.html

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by naukkis View Post
    Itseasiassa ihmettelen suuresti jos joku firma pulley-kittiä vinkkelikasiin tarjoaa, siinä kun alakerta sanoo dampperitta morjens varmaan muutaman minuutin täyskierroskäytön jälkeen....
    Mikä pulju noita tekee, ei kai missään oikeassa firmassa sentään niin urpoja olla, että väännettäisiin jotain kevennettyjä billettidamppereita. Eihän?

    ...oma lukunsa on tietysti taiwanilainen RUFF Automobile Technik. Klik.

    Leave a comment:


  • naukkis
    replied
    Originally posted by Jochen View Post
    Ei se tehonlisä tule massojen pienentymisestä vaan siitä että laturia, vesipumppua, ohjaustehostimenpumppua jne. pyöritetään hitaammin suhteessa kampiakseliin, samalla tehohäviöt pienenee.
    Nuo pulley-kitit on just sitä skeidaa mitä tyhmille jenkeille kaupataan kovaan hintaan, alkuperäinen hihnapyörä on painava klöntti sen takia että se toimii kampiakselin dampperina(kaksoimassatekeleitä ovat yleensä) ja sen korvaaminen alumiinisella pyörällä on lähinnä idioottimaista, jo nelipyttyisissä koneissa saattaa herkimmät moottorinohjaukset tulkita syntyvät kampiakselin värinät nakutuksena puhumattakaan kuutosista ja V8:sta.

    Itseasiassa ihmettelen suuresti jos joku firma pulley-kittiä vinkkelikasiin tarjoaa, siinä kun alakerta sanoo dampperitta morjens varmaan muutaman minuutin täyskierroskäytön jälkeen....

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Nyt olis homma sillä mallilla, että pitäisi saada joku kaveri, joka laittaa pakosarjat paikalleen siististi (voi olla hitusen vittumainen homma) ja sitten loppuputken siihen perään. Eli catit (jotkut yleismallin sport-catit), x-pipe (Supersprint) ja kummatkin takavaimentimet (Supersprint). Vähän joutuu 2,5" rosteriputkea vääntelemään varmaankin siihen pakosarjojen ja cattien väliin, kun eivät ole Supersprintin sarjat (ostin Polarilta Hartgen sarjat).

    Eli korvausta vastaan, kuka lähtisi tähän? 500e? Lakesteelin kanssa on jo viime syksystä lähtien yritetty sovittaa aikatauluja, mutta ei ole vielä natsannut.

    Tarkotus olisi saada sitten ennen/jälkeen dynottua, että näkee mitä tuollainen putkiston ja sarjojen vaihto + säätö hyödyttää todellisuudessa. Debiliin meinasin viedä dynottavaksi ja säädettäväksi.

    EDIT: parhaiten saa kiinni kun soittaa 040-5199946
    Last edited by Tylyttäjä; 11-03-2010, 14:04.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    2 kertaa 2,5 tuumainen putki , riittää_aivan_varmasti.
    Näin vähän itsekin kelailin.. Ja painoakin säästyy Orkkis-putkistokin lienee 2.5"...?

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Tietäiskö joku, että tuleeko mitään käytännön eroa, jos laittaa 2,5" putkiston vs. 3"?
    2 kertaa 2,5 tuumainen putki , riittää_aivan_varmasti.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Tietäiskö joku, että tuleeko mitään käytännön eroa, jos laittaa 2,5" putkiston vs. 3"?

    Leave a comment:


  • Cell
    replied
    Osta supersprintin x-pipe ja teetä loput? Kattien jälkeen olevien osien vaikutus on muutenkin lähinnä äänimaailmallinen, ne tasoittavat painevaihtelua niin paljon.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Pitäs saada sellainen putki, joka on kunnolla laskettu tuolle moottorille ja tuolle pakosarjalle. En meinaan tahtoisi mitään ylläreitä dynossa, että jollain alueilla menee resonanssit päin seiniä ja käyriin kuoppa sen takia..

    Eli varmastikin joku Supersprintin tai Hartgen mitoitus voisi olla aika kohdallaan? Lähinä kai se X-pipen paikka siinä on tärkeä.. Tuossa sellainen paikka, mikä luultavasti toimii näilläkin pakosarjoilla (sen verran samalta näyttää tuo Hartgen ja Supersprintin sarjojen mitoitus):



    Olikos siinä Lakesteelin duunaamassa putkessa missä kohtaa se X-pipe? Eihän sitä voi enää muistaa, kun siitä on jo päivä kun sen näin

    Leave a comment:

Working...
X