memebuy23buy

M5 E39 piristäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spud
    replied
    Originally posted by jsa014 View Post
    Eikös se 100hp/l ole eräänlainen nyrkkisääntö vaparista, siis sellainen jonka saa ilman suurta rahaa. Esim Type-R.

    Johan ihan perus M50B25 antaa 77hp/l, joten kai tuossa varaa on vielä.

    Mainio topikki sinänsä, eipä kukaan huutele kysyjälle että turhaa rahanhaaskausta, myy pois ja osta M5, kuten aina käy jos joku kysyy esim 530:n viritystä
    Sori mielipide OT mut kirjoitanpa silti

    Oishan tietty e60 mut todella ärsyttävä ajaa paskan laatikon takia ja alakruntti puuttuu kokonaan verrattuna e39:n mosaan. Tulevat Motorsport -turbomallit karkaa kynsistä hinnan takia vielä parin vuoden päästäkin ja muita mieleisiä kun bemulla ei oo tarjota niin joutuu väkisin vaihtamaan leiriä seuraavan swapin koittaessa. Ensi kesälle ois kuitenkin kiva kutitella pikkasen hauskuutta lisää joten erittäin mainio topicci

    Leave a comment:


  • jsa014
    replied
    Originally posted by Kilpelä View Post
    81hp/l on ihan normaaleita 80-90 luvun "gti" autojen lukemia, eli kyllä siellä varaa varmasti on. Päästöt saattaa rajottaa sitä, mitä noi viripajat voi tarjota ja toisaalta suurin osa M5:n omistajista ei ole kiinnostuneita vaihtelemaan nokkia tms. Joka tapauksessa eipä toi moottori mikään poikkeuksellisen korkeaviritteinen ole.
    Eikös se 100hp/l ole eräänlainen nyrkkisääntö vaparista, siis sellainen jonka saa ilman suurta rahaa. Esim Type-R.

    Johan ihan perus M50B25 antaa 77hp/l, joten kai tuossa varaa on vielä.

    Mainio topikki sinänsä, eipä kukaan huutele kysyjälle että turhaa rahanhaaskausta, myy pois ja osta M5, kuten aina käy jos joku kysyy esim 530:n viritystä

    Leave a comment:


  • Kilpelä
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Jotain kait E39M5 virittämisen haasteellisuudesta kertoo, ettei esim. Hartge, Ac-Schnitzer tai G-Power tarjoa oikeastaan vmaxia ja putkistoa kummempaa...
    81hp/l on ihan normaaleita 80-90 luvun "gti" autojen lukemia, eli kyllä siellä varaa varmasti on. Päästöt saattaa rajottaa sitä, mitä noi viripajat voi tarjota ja toisaalta suurin osa M5:n omistajista ei ole kiinnostuneita vaihtelemaan nokkia tms. Joka tapauksessa eipä toi moottori mikään poikkeuksellisen korkeaviritteinen ole.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Jotain kait E39M5 virittämisen haasteellisuudesta kertoo, ettei esim. Hartge, Ac-Schnitzer tai G-Power tarjoa oikeastaan vmaxia ja putkistoa kummempaa...

    Leave a comment:


  • Maza
    replied
    Originally posted by Spud View Post
    Katit sielläkin on ja lambdat. Luulis menevän vähintään yhtä hyvin läpi kuin vakioilla käytetyillä vermeillä.

    Ohessa myyntimiehen hehkutukset eri palikoiden vaikutuksesta:



    Yllättävän vähän saa pauhua pelkillä nokkakepeillä

    :think

    ..ja yllättävän harva miettii imutorviston muokkausta. Överihelppo toimenpide ja luulis porukasta CNC -sorvareitakin löytyvän..
    Orkkis airboxiin mahtuvilla suorilla torvilla saavutetaan ~30-40nm häviö alakierroksilla ja n. 0hv lisä yläkierroksille. Dinan taitaa käyttää airboxin korotuspalikkaa (~20mm), mutta silti suhtaudun kyllä todella skeptisesti saavutettuun hyötyyn. Jos ylös saadaan jotain lisää niin se on alempaa pois ja todellinen hyöty +-0.

    Leave a comment:


  • Kilpelä
    replied
    Originally posted by petrolhead View Post
    Niin vanhoja autoja että lähtisin ohivuotomittauksista ym kunnon selvittämisestä liikkeelle. Melko halvalla saa selvitettyä onko kone viritettävässä vai korjattavassa kunnossa.
    Joskus muinoin oli testattu jostain VW Passatin maamoottorista tehot uutena, muistaakseni 120tkm ja 270tkm ajettuna. Parhaimmillaan moottori oli 270tkm ajettuna. Tosin koneen toleranssit ja litratehotkin on varmasti eri luokkaa, mutta tuskin tämä M5:n kone on sieltä huonoimmin suunnitellusta päästä.:think

    Aika harvoin toimivassa autossa kovia ohivuotoja on, tai ainakaan toimintaan vaikuttavia jos ei mitään selkeetä ongelmaa ole muuten havaittavissa. Eli mun mielestä jos auto tuntuu pelaavan vakiona ok, niin miksei putkistoa yms kannattaisi vaihtaa ja toisaalta ei ne bolt on palikat kuitenkaan miksikään mene vaikka esim. alakerta hajoaisikin. Ainoa miinus tietysti on pettymys jos ollaan virityksen jälkeen vasta ilmoitetuissa tehoissa mutta onhan siinä lisää tehoa kuitenkin saatu lähtökohtaan nähden.

    Leave a comment:


  • Exorcist
    replied
    Näihän se on.. Noilla pulley kiteillä varmaan voi paperilla jotain saada mutta käytännössä mitään eroa ei ole alkuperäiseen.

    Jos jotain oikeasti tuntuvaa eroa hakee niin melkein tarvii hihnapakettia laittaa tilaukseen. Myös esim. kevyemmän vauhtipyörän vaihtaminen piristää ainakin pään välissä kierrosherkkyyttä ja tekee autoon vähän kuin sportti napin sportti napin taakse. Jos jotain muuta konkreettista hakee niin varmaan perävälityksen vaihto on niitä tuntuvia asioita.

    Myös tuo koko Supersprintin setti tuntuu jo persdynossakin (+40hp ja painon kevennys) mutta hinta tuolle paketille nousee jo lähelle sen hihnapaketin hintoja.

    E: Kevyemmän vauhtipyörän hankkimista voin suositella omien kokemusten perusteella. Yksi parhaita muutoksia mitä aikanaan tuli tehtyä.
    Last edited by Exorcist; 11-09-2009, 15:30.

    Leave a comment:


  • Jochen
    replied
    Originally posted by JOuMan View Post
    Voi toi olla ihan myyntikikka,jotai 5hp luvataan mutta kyllä itekin vähän skeptisesti tuohon uskon...Sen verran vähän massa eroa noissa kuitenkin on että vaikuttaako mihkään.
    Ei se tehonlisä tule massojen pienentymisestä vaan siitä että laturia, vesipumppua, ohjaustehostimenpumppua jne. pyöritetään hitaammin suhteessa kampiakseliin, samalla tehohäviöt pienenee.

    Jännä ilmiö. Kukaan ei oo tullut vielä sanomaan että vaihda tehokkaampaan tai että poraa pakoputkeen reikä niin saat ääniä mikä on ihan vakio kun joku kysyy mitä jollekin perusautolle voi tehdä.

    +40 konia ämvitoseen parantaa teho/painosuhdetta saman verran kuin +10 konia 316i:hin

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Originally posted by Esko View Post
    Suoraan Italiasta Mantovan tehtaalta? Sijaitsee siinä Garda-järven alapuolella. Samalla pääsee testaamaan uuden putkiston autobaanalla ja vaikkapa kokeilemaan miten M5:n massa taipuu alppien serpoissa
    Jees jees Tekeekö noilla Miltekin putkistoilla ja hiflow-cateilla mitään, kokemuksia?

    Mietin vielä tuota pakosarjojen vaihtamista, en haluaisi uhrata yhtään ala/keskivääntöä, joka käy lähes aina paksummilla primääreillä..

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Perskele, täytyy jostain hommata tuollainen Supersprintin putkisto Ehdotuksia, että mistä sellainen lähtee sopuhintaan?
    Suoraan Italiasta Mantovan tehtaalta? Sijaitsee siinä Garda-järven alapuolella. Samalla pääsee testaamaan uuden putkiston autobaanalla ja vaikkapa kokeilemaan miten M5:n massa taipuu alppien serpoissa

    Leave a comment:


  • r.w.
    replied
    Originally posted by Tylyttäjä View Post
    Perskele, täytyy jostain hommata tuollainen Supersprintin putkisto Ehdotuksia, että mistä sellainen lähtee sopuhintaan?
    Martelius niitä ainakin välittää, mutta sopuhintaan tuskin saa sieltä saatikka oikein mistään muualtakaan.

    Aika kataloogi/type-r -virittelyksi menee joidenkin 2000$ cold air inteikkien kanssa. Eiköhän tähänkin koneeseen toimi noin "stage 1" mielessä ihan perus kikat. Putkisto, Schrickin nokat, säätö, kevyempi vauhtis. Noihinkin saa uppoamaan sen touhutonnin jos toisenkin, mutta enemmän jää silti rahoille vastinetta kuin kaiken maailman höpöilyosilla.

    Leave a comment:


  • JOuMan
    replied
    Originally posted by mailman View Post
    Mites pulley kit, tuoko se muka _oikeasti_ jotain? Taisi esim. Exokin joskus mainita et vähä "semmonen" palikka on ettei mitään tapahtunut...?
    Voi toi olla ihan myyntikikka,jotai 5hp luvataan mutta kyllä itekin vähän skeptisesti tuohon uskon...Sen verran vähän massa eroa noissa kuitenkin on että vaikuttaako mihkään.
    Originally posted by Spud View Post
    ja yllättävän harva miettii imutorviston muokkausta. Överihelppo toimenpide ja luulis porukasta CNC -sorvareitakin löytyvän..
    Toikin on hieman niin ja näin,kun lukee tän testin ( http://www.m5board.com/vbulletin/e39...o-results.html ) niin ei ainakaan vakioon kokoonpanoon parannuksia tule,mutta ehkä vaikuttaa kun laittaa muutkin osat hengittämään.Täytyis kokeilla penkissä vertailla eri mittaisilla tötteröillä,koska eikös lyhyempi torvi syö tehoa/vääntöä alakierroksilta?Saattaa olla että teen ite jonkunlaiset versiot talven aikana ja vertailen penkissä miten vaikuttaa.

    Leave a comment:


  • Tylyttäjä
    replied
    Perskele, täytyy jostain hommata tuollainen Supersprintin putkisto Ehdotuksia, että mistä sellainen lähtee sopuhintaan?

    Leave a comment:


  • mailman
    replied
    Originally posted by Spud View Post
    ..ja yllättävän harva miettii imutorviston muokkausta. Överihelppo toimenpide ja luulis porukasta CNC -sorvareitakin löytyvän..
    Mut tässä rojektissa mahtaa äänet nousta aika radikaalisti? :think

    Leave a comment:


  • Spud
    replied
    Katit sielläkin on ja lambdat. Luulis menevän vähintään yhtä hyvin läpi kuin vakioilla käytetyillä vermeillä.

    Ohessa myyntimiehen hehkutukset eri palikoiden vaikutuksesta:



    Yllättävän vähän saa pauhua pelkillä nokkakepeillä

    :think

    ..ja yllättävän harva miettii imutorviston muokkausta. Överihelppo toimenpide ja luulis porukasta CNC -sorvareitakin löytyvän..
    Last edited by Spud; 11-09-2009, 07:57.

    Leave a comment:

Working...
X