Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensa vs. Diesel E39 530

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #31
    Hauska lukea jumalatonta 530i hehkutusta ^^ itellä 530d malli sillä menty nyt loppuviimetteeks aika huolettomasti viimeset 45tkm.. 2x vaihtanut öljyt(vaihto ilmoittimen mukaan) ja kertaakaan ei ole tarvinnut lisätä.. vääntöä kivasti kulutus semmosissa lukemissa että ~50L ajaa ~700-800km ja sekalaista kaupunkiajoa / maantietä.

    Ja omat huolet poistettu valinnalla: Manuaali niin ei ole imusarjanläppiä / hajoavaa vaihdelaatikkoa..

    Suoritus kyvystä 530i:hin verrattuna ei oikeastaan tietoa / testejä mutta dynolappu löytyy ja sitä jos vertaa 530i:hin niin eipä suorituskyvyssä kovinkaan kummosta eroa pitäis olla

    Tosiaan nämä on valtavasti mielipide kysymyksiä E60 kohdalla jos ittellä olis rahaa valita "mikä vaan" ja fiksuilla peruisteilla niin 535d olisi ehdoton valinta..
    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • HC91
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 998
      • 29100/310053

      #32
      Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
      olenko nyt ihan väärässä kun mun mielestä näissä uudemmissa N-sarjan 3-litraisissa on ollu jotenkin karummat soundit ylärekisterissä kuin noissa M52/M54-koneissa?
      valvetronic-koneissa on minusta paremmat soundit, osansa tekee tietty se että huipputeho on ylempänä ja omakohtaisia kokemuksia on vain 3-sarjalaisten N-moottoreista, joissa putkisto on kait perinteisesti viritetty soinniltaan erilaiseksi/"urheilullisemmaksi" kuin 5-satkuissa.

      Siellä 4k kohdilla alkaa kuulua kabiiniinkin selvästi että pellin alla sentään moottori on
      92' ///M5 3.8 individual
      09' 320d xDrive
      16' NIU N1 Sport
      19' NIU U+ Sport

      Comment

      • TKGL
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2009
        • 260
        • Tampere

        #33
        Olen ajanut omalla 530iA touringilla (e39 -03) nyt noin 15tkm. Aivan mahtava peli! Kulutus on ollut noin 12l/100km. Tosin nyt näyttää keskikulutukseksi 14l/100km. Ajo pääasiassa kaupungissa. Tulispas kesä, jotta pääsis taas polkeen kunnolla. Nyt on ihan uudet nastat alla eikä oikein kehtaa revitellä hirveesti

        Comment

        • borabora
          Newbiemmer
          • Aug 2006
          • 9
          • Tampere

          #34
          Olen nyt ajanut toukokuusta 2006 120 tkm omalla 530 dat:lla ja ainoa

          ongelma oli aluksi railin painetunnistin. Sen jälkeen ei mitään ongelmia mitä

          nyt vaihdettu laatikon öljyt heti ostamisen jälkeen, poistettu imusarjan läpät

          ja uusittu alustanosia ja jarrulevyt & palat eteen pariin kertaan, taakse

          kerran. Kokemusta ei ole bensakoneisista BMW:stä mutta omilla

          kilometreillä tulisi kohtuullisen arvokkaaksi ajella bensavehkeellä. Kävin jo

          koeajamassa uuden 520 dat:n mutta oli aivan hirveä. Ilmeisesti runflateillä

          tosiaan auton voi pilata koska monet kehuvat E61 paremmaksi

          ajettavuudeltaan mitä E39 on. Joutuu miettimään seuraavaa autoa uudelleen

          tuon ajokokemuksen jälkeen. Mutta niinkuin sanottu se riippuu ajomäärästä

          ja lompakon paksuudesta kestääkö ajella bensavehkeellä 35 - 40 tkm:ä

          vuodessa. Niin ja oma kulutus on mittausten mukaan tällä hetkellä

          7.0l/100km ja se on pääasiassa pitkän matkan ajoa.
          VW Golf Variant TGI -15 ex. E39 530dA touring Shadowline -00

          Comment

          • Smistik
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1130
            • Kanta-Häme

            #35
            Originally posted by borabora View Post
            Olen nyt ajanut toukokuusta 2006 120 tkm omalla 530 dat:lla ja ainoa

            ongelma oli aluksi railin painetunnistin. Sen jälkeen ei mitään ongelmia mitä

            nyt vaihdettu laatikon öljyt heti ostamisen jälkeen, poistettu imusarjan läpät

            ja uusittu alustanosia ja jarrulevyt & palat eteen pariin kertaan, taakse

            kerran. Kokemusta ei ole bensakoneisista BMW:stä mutta omilla

            kilometreillä tulisi kohtuullisen arvokkaaksi ajella bensavehkeellä. Kävin jo

            koeajamassa uuden 520 dat:n mutta oli aivan hirveä. Ilmeisesti runflateillä

            tosiaan auton voi pilata koska monet kehuvat E61 paremmaksi

            ajettavuudeltaan mitä E39 on. Joutuu miettimään seuraavaa autoa uudelleen

            tuon ajokokemuksen jälkeen. Mutta niinkuin sanottu se riippuu ajomäärästä

            ja lompakon paksuudesta kestääkö ajella bensavehkeellä 35 - 40 tkm:ä

            vuodessa. Niin ja oma kulutus on mittausten mukaan tällä hetkellä

            7.0l/100km ja se on pääasiassa pitkän matkan ajoa.
            Tuohon voi vielä lisätä hinnan aleneman bensa vs. diesel. Veikkaisin, että diesel kelpaa isoilla kilsoilla paremmin seuraavalle ostajalle.
            ex E91 320d käsiaskilla
            ex E46 330dat
            japski
            ranu

            ex E30 316i 4d

            Comment

            • BMW
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 3822
              • California

              #36
              mites E39 540ia vs. 530ia onko tomaatin kestävyydessä eroja?
              P
              R
              N
              D

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #37
                Originally posted by borabora View Post
                Kävin jo
                koeajamassa uuden 520 dat:n mutta oli aivan hirveä. Ilmeisesti runflateillä
                tosiaan auton voi pilata koska monet kehuvat E61 paremmaksi
                ajettavuudeltaan mitä E39 on. Joutuu miettimään seuraavaa autoa uudelleen
                tuon ajokokemuksen jälkeen.
                Sitä vain ei ihmiset tunnu käsittävä että Suomalaiset tiet/ajo-olosuhteet ovat niin täydellisesti erilaiset kuin keskisessä euroopassa tai USA:ssa jonka tyyppisiin olosuhteisissn tuo runflat keksintö on suunniteltu.
                Sekin on uskomatonta että monet autoliikkeet eivät vaihda näitä välittömästi alta pois kun auto pesuhalliin Saksasta saapuu, vaan yrittävät kaupustella autoja näillä renkailla. Ei ole yksi taikka kaksi kertaa kun olen kuullut e90 tai e60 koeajaneilta kauhukertomuksia ko.autojen ajettavuudesta ja sitten siitä että samalla automerkki on helposti vaihtunut johonkin toiseen.
                Oikeasti nämä pitäisi Suomessa lailla kieltää, koska pahimmillaan ne ovat jonkin hieman vähemmän ajamiseen tottuneen käsissä jopa hengenvaaralliset.
                Kuitenkaan mikään alustan vakavakaan vauro tai välys ei saa autosta yhtä epästabiilia ja ennalta arvaamatonta ajettavaa Suomen tyyppiolosuhteissa kuin jo hieman kovettunut ja pintansa puoleeen luovuttanut "premium" runflat.

                Comment

                • Zuuzo
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 441
                  • Etelä-Savo, Pieksämäki

                  #38
                  Originally posted by Exami View Post
                  Hauska lukea jumalatonta 530i hehkutusta ^^ itellä 530d malli sillä menty nyt loppuviimetteeks aika huolettomasti viimeset 45tkm.. 2x vaihtanut öljyt(vaihto ilmoittimen mukaan) ja kertaakaan ei ole tarvinnut lisätä.. vääntöä kivasti kulutus semmosissa lukemissa että ~50L ajaa ~700-800km ja sekalaista kaupunkiajoa / maantietä.

                  Ja omat huolet poistettu valinnalla: Manuaali niin ei ole imusarjanläppiä / hajoavaa vaihdelaatikkoa..

                  Suoritus kyvystä 530i:hin verrattuna ei oikeastaan tietoa / testejä mutta dynolappu löytyy ja sitä jos vertaa 530i:hin niin eipä suorituskyvyssä kovinkaan kummosta eroa pitäis olla

                  Tosiaan nämä on valtavasti mielipide kysymyksiä E60 kohdalla jos ittellä olis rahaa valita "mikä vaan" ja fiksuilla peruisteilla niin 535d olisi ehdoton valinta..
                  eikö manuaali 530d:ssä ole imusarjanläppiä ollenkaan

                  Comment

                  • Rahu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 6464
                    • Tuusula

                    #39
                    Originally posted by Zuuzo View Post
                    eikö manuaali 530d:ssä ole imusarjanläppiä ollenkaan
                    Ei ole.
                    BMW Service
                    P.o4oo925441
                    [email protected]
                    Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                    Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                    Comment

                    • opl21
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2007
                      • 320
                      • Itävalta

                      #40
                      Kyllä ainakin omaa valintaa peesaisi vuotuinen ajosuorite sillä ainakin 528--->530d vaihdoksessa diisseliverot tuli maksettua aika haipakkaan säästyneillä bensakuluilla, eikä tarvi edes ajaa paljoa....Suorituskykyä voit vertailla ainakin muutaman videon verran youtubesta eipä paljon eroa ole.,http://www.youtube.com/watch?v=4XJ2G...om=PL&index=20

                      Vaan eipä siinä, kyseinen bensakone on mielestäni e39 parhaimmasta päästä ja itselle sellainen vaihtuisi ehkä myös jollain 15000km ajosuoritteella, muutoin en kyllä pystyisi perustelemaan bensamittarilla itselleni mistä maksan extraa verrattuna vastaavaan disuun, valopysähdyksien äänistäkö?
                      Aikoinaan kun noiden välillä tehtiin autolehtien ja ohjelmien toimesta vertailutestejä suorituskyvyn kuvailtiin olevan lähellä samaa ja ääniä valiteltiin vain tyhjäkäynnillä, myös topgearissa todettiin kyseinen asia...Itselle ainakin merkitsisi se noin 3l ero kulutuksessa
                      sigpic

                      F01 730d -09
                      Ex
                      E70 x5 3.0d-08
                      e39 M5-99
                      e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                      (Ego)
                      e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                      e39 528ia -97 200hp/290nm
                      e36 320i -94
                      e30 320i -89

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #41
                        Ensinnäkin se mökä on pahimmillaan liikkeellelähdöissä ja kiihdytyksissä, siis tyhjäkäynnin lisäksi.

                        Ja toisekseen kulutusero 530iA ja 530dA välillä ei ole kolmea litraa. Matkassa noin 7 vs 8 ja sekalaisessa n 9 vs 11.

                        EDIT: Jokaisen uuden korimallin kohdalla autolehdet ja muu media hehkuttavat kuinka diesel kuulostaa ihan bensakoneelta jne jne. Tämä oli E39 kohdalla, sama toistui E60 kohdalla jne. Ajoin juuri E65:lla jossa ylellinen fiilis kaikkosi hetkessä kun kierrokset nousivat yli 3500 rpm, tuli mölyä menon tilalle. Sama kävi viime viikolla E70 ratissa. Diesel on vaan niin karkeakäyntinen, ei sille voi muuta kuin alentaa omaa vertailuasteikkoa hyväksyäkseen sen.
                        Last edited by -Tapi; 26-11-2009, 20:12.
                        ---

                        Comment

                        • Gozilla
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2009
                          • 268
                          • Sipoo

                          #42
                          Menee vähän OT:ks korin suhteen ( E39 ), mutta oli pakko avautua..Sorry Taidan olla niitä harvoja jotka antaa äänensä Dieselin puolesta ( 3.0i vs 3.0D ), X3 3.0D 218hp + softa hakkaa Diesel bensakoneen joka lähtöön, vääntöä on tuplasti ja tehoakin 20-30hp enemmän. Ajossa 6-vaihteinen Diesel on todella herkkä, siis sanottaisko jalkaan auto on ihan tajuttoman makee...No nyt joku tietty sanoo että puhutaan nyt ihan vakio vehkeistä, Ok, mutta jos muutamalla satasella saa tuon mielettömän hienon lisävoiman niin tuntuu jopa iheelliseltä ettei siihen satsaisi. Mitä tulee kestävyyteen niin sanottaisko että "elämä on", joko saa paskan yksilön tai sitten sellaisen missä murheita riittää yllin kyllin, turha noita juttuja on etukäteen alkaa murehtimaan. Ainahan voi valita Toyota Corollan jos haluaa päästä paikasta A paikkaan B tylsästi/murheitta.

                          Mitä tulee Dieselin "ääniin" niin aika erikoista että ne BMW:n kohdalla häiritsee?? Ainakin X3 3.0D on milestäni koneen ääniltä ihan on, ei ainakaan täällä häiritse.

                          Tällä hetkellä oma käyttökulkine on 6 sylinterinen bensa 6-lovisella manuaalilla ( harraste auto V8 6-lovisella manuaalilla ) ja jos sitä rivakkaa kulkua haluaa niin silloin pitää kyllä koneenkin laulaa siellä ylärekisterissä V8 myöten, vääntävällä Dieselillä KÄYTÄNNÖN suorituskyky on kyllä ihan omaa luokkaansa, tosin automaatti bensa vs manuaali bensa on tomaatilla selvä etu. Varsinkin manuaali bensalla saa hakea muutaman pykälän pienempää kun Diesel on mennyt jo menojaan ( esim ohitustilanteet )...
                          Last edited by Gozilla; 26-11-2009, 22:48.
                          M135 F21 2013
                          320d X-drive E90 2009





                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #43
                            Minun manuaali bensakoneeni hakkaa minun automaattidieselini mennen tullen Tapauskohtaista?

                            Tartuin tuohon X3:n ääniin. On tullut ajettua useita tuhansia km:ia X3 3.0d:lla ja kun pysyy maantiellä, se on hyvä auto. Liikennevaloista tai risteyksistä rauhallisesti kiihdyttäen eka vaihto tapahtuu jossain 2500-2800 rpm. Tuossa on vähintään 1000 rpm liikaa. X3 rääkyy ilman kuormaa joka ikisessä liikkeellelähdössä silloin kun se tapahtuu rauhallisesti. Jos kiihdyttää "urheilullisesti", niin toiminta on ok. Tämä sama vika tuntuu olevan kaikissa ZF 6-pykäläisissä Bemarin dieseleissä. Ostin tuon X3:n eteläsaksasta ja ajelin moottoriteitä Hampuriin. Matkalla olin tyytyväinen ostokseen. Hampurissa ensimmäiset kadunkulmat saivat kuitenkin miettimään että hajosikohan siitä jo jotain kun ääni tuntuu kovemmalta ja vaihdot epäloogisilta. Tuo(kin) auto taitaa olla suunniteltu Nurnburgringilla, jolloin kaupunkiominaisuudet eivät oikein pääse loistamaan (mm alusta).

                            Mutta E39:sta: Itselläkin on diesel E39 vaikka ääntä inhoankin ja v-tuttaa vuotavat tankkauspistoolit jotka sotkevat kädet ja auton kyljen, niin silti olen sellaisen hankkinut. Tiedän itsekin mikä olisi parempi vaihtoehto, varsinkin kun käytössäni olleet isobensakoneiset bemarit ovat olleet vähäruokaisia. Silti ajan dieselillä, ehkä se pelko jälleenmyyntiarvosta sai joskus sellaisen hankkimaan.. niin ja virittelyn helppous..
                            ---

                            Comment

                            • b mutteri kasa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1461
                              • Area 03

                              #44
                              Olihan se E60 530D ihan kiva peli sen hetken...mutta kyllä itselle ainakin työkone ääninen mootttori oli liikaa...

                              Vaikka kovasti hehkutetaan dieselin vääntöä (jopa ohjelmoidun) niin kyllä itse jäin kuin tikku paskaan kun tuli E36 M3 286hp 320 Nm (ei evo) vaikka itsellä oli 269hp ja 610 Nm

                              Vaikka diesel tekniikka mennyt eteenpäin...niin kyllä bensakoneestakin saadaan erittäin kiva(6 sylinteriset) kun lyödään siihenkin ne turbot kylkeen
                              BMW F11 530 dA VOLL
                              Carbon-schwarz Metallic

                              BMW E30 325i Sport

                              Comment

                              • Gozilla
                                Bimmer Fanatic
                                • Sep 2009
                                • 268
                                • Sipoo

                                #45
                                Originally posted by b mutteri kasa View Post
                                Vaikka kovasti hehkutetaan dieselin vääntöä (jopa ohjelmoidun) niin kyllä itse jäin kuin tikku paskaan kun tuli E36 M3 286hp 320 Nm (ei evo) vaikka itsellä oli 269hp ja 610 Nm
                                Varsinkin jos pitää cruisatessa jatkuvasti +4000rpm siinä M3:ssa
                                M135 F21 2013
                                320d X-drive E90 2009





                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎