Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensa vs. Diesel E39 530

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r.w.
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2007
    • 2510
    • Länsirannikko

    #46
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Vaikka kovasti hehkutetaan dieselin vääntöä (jopa ohjelmoidun) niin kyllä itse jäin kuin tikku paskaan kun tuli E36 M3 286hp 320 Nm (ei evo) vaikka itsellä oli 269hp ja 610 Nm
    Se kova alavääntö on kaikessa eleettömässä mukavuudessaan niin hämäävää, kovaa ajaessa kuitenkin lopulta pelataan pelkästään painolla ja käytetyllä kierrosalueella takarenkaille keskimäärin siirtyvän tehon määrällä. Kyllä mun kokemukseni mukaan esim. 330Ci on ihan selkeästi löpöllä käyvää sisarmalliaan nopeampi, kun oikeasti lähdetään ajamaan.

    Ei sillä, ei noi dieselit huonoja koneita ole, erinomaisia suorastaan ja vieläpä paranevat jatkuvasti. Uuden kupeemallisen 335d:n rattiin kun istuttaisi vaikkapa Iltalehden tähtitoimittaja Rönkön, luulisi raukka varmaan ajaneensa bensakoneisella urheiluautolla vieläkin, vaikka testattava röpöttäisi tyhjäkäyntiä vieressä.
    1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

    Comment

    • b mutteri kasa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 1461
      • Area 03

      #47
      No,itse en hetkeään miettisi kumman pelin otan 335i vai 335D

      Kyllä kallistun 100% bensaan

      No,mieltymys asioita bensiini vs. diesel

      Itse ainakin lyön tankiin nyt ja tulevaisuudessa bensaa!
      BMW F11 530 dA VOLL
      Carbon-schwarz Metallic

      BMW E30 325i Sport

      Comment

      • Gozilla
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2009
        • 268
        • Sipoo

        #48
        Originally posted by r.w. View Post
        Se kova alavääntö on kaikessa eleettömässä mukavuudessaan niin hämäävää, kovaa ajaessa kuitenkin lopulta pelataan pelkästään painolla ja käytetyllä kierrosalueella takarenkaille keskimäärin siirtyvän tehon määrällä. Kyllä mun kokemukseni mukaan esim. 330Ci on ihan selkeästi löpöllä käyvää sisarmalliaan nopeampi, kun oikeasti lähdetään ajamaan.

        Edellä mainittu on täyttä asiaa, mutta koska se perheenisä lähtee ajamaan isoa kovaa tuolla liikenteessä?? Käytännön suorituskyvyssä Diesel hakkaa mielestäni bensan jos nyt puhutaan 2.0i vs 2.0D ja 3.0i vs 3.0D. Sitten jos mennään 535D vs 535i niin homma alkaakin tasottumaan...

        Esim normi ohitustilanteissa manuaali Dieselillä ei tarvii kuin oikasta nilkka ja ohitus käy vaivatta, mutta bensalla haetaankin jo pari pykälää pienempää ja alkaa se jumalaton vingutus, tässä on hyvä esimerkki Dieselin käytännön suorituskyvystä.

        Otetaampa nyt vaikka Taxikuskit, kuinka moni vaihtaisi Dieselin Bensaan?? Veikkaampa että vaikka kulut olis suht samat niin valtaosa ajaisi edelleen Dieselillä ja automaatilla sellaisella.

        Itsekkin huristelen bensapelillä ja vieläpä manuaali sellaisella Ei siinä mitään onhan tässäkin ne omat hyvät puolensa, esim just se "Ei" käytännön suorituskyky... 5000rpm-7000rpm kohdalla vetoa on jo ihan mukavasti
        M135 F21 2013
        320d X-drive E90 2009





        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          #49
          Ei mun ainakaan tarvitse enää miettiä minkään kokoista bensakonetta muutaman dieseli auton jälkeen, en vaihtaisi enää takaisin. Käyntiääni on aika karkea kylmänä ja yläkierroksilla mutta kyllä e60 dieseli on jo minulle ainakin tarpeeksi hiljainen, ainakin siihen verrattuna kun nelisen vuotta sitten ajoin vielä n13 korisella sunnyllä!
          Lastuttamassa ajattelin käydä keväällä josko saisi autokuumetta vuodella ainakin siirrettyä taas...
          Käytännön suorituskyky on se juttu näissä, minulle toissijainen asia on säästö käyttökuluissa joka on vuositasolla aika pientä kun kaikki ynnätään yhteen (mm. dieselissä aika kulutustavaraa maffit, naftasuodattimen vaihtoa, mahdolliset turbo rempat ja suutin hommat syövät nopeasti tuota säästöä vuoden mittaan). +500nm käyttöalueella on ihan kiva juttu yhdistettynä alle 60km/h keskinopeudella 7.3l kulutukseen... Eli samantasoisen bensakoneen kun ottais alle niin olis kulutus taatusti yli kympin... Kukin saa ajaa millä haluaa mutta minulle ei käyttöautoksi enää bensavekotinta tule. Harrasteautoksi voi hyvinkin tulla joku puhaltimella varustettu bensarosvo...
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 998
            • 29100/310053

            #50
            anteeksi nyt vain mutta mikä helvetin käytännön suorituskyky? eikö se että pykältää pari vaihdetta pienempää ohitusta varten ole käytäntöä?

            Muistaa nyt myös että 530i vetää nurisematta 1500rpm ylöspäin 6500rpm saakka - paljonkos se nokilekan "käytännön" käyttökelpoinen kierrosalue olikaan?

            Ja ne 218hp tai 231hp 3-litran dieselit - joita ei E39:n keulalla ole ollunna, eroavat luonteeltaan enemmän edeltäjistään (184hp tai 193hp) kuin mitä teholukemat yksin antavat ymmärtää.

            Jos ei jaksa vaihtaa vaihteita - ostaa automaatin.
            Jos ajaa paljon ja ite pitää menovedet maksaa - ostaa dieselin.
            Jos jännittää korjauskulut - ostaa bensan.
            Jos pöllö-öljyn haju etoo - ostaa bensan.
            jne.

            Originally posted by Gozilla View Post
            koska se perheenisä lähtee ajamaan isoa kovaa tuolla liikenteessä??
            aina kun lapsettaa tarpeeksi tai kasvaa sarvet päähän eli turhan usein, olen koittanut rauhoittaa ajotapaa vaan tulee niitä ylilyöntejä vieläkin

            t. 37v. voima-ajoa harrastava perheenisä
            Last edited by HC91; 27-11-2009, 20:08.
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • -99 530DAT
              Bimmer Rookie
              • Aug 2006
              • 50
              • Laukaa

              #51
              Kaksi E39:ä omistaneena; ekaksi oli -99 530DAT, nyt ajossa samanvuotinen 540iAT- 540:nen on paaaljon sivistyneempi, ei kait siinä niin paljoa 530:een eroa ole? (juu, en oo ees ajanu...)
              Ajan kolmisenkymppiä vuodessa, tää pensakoneinen on ollu vieläpä paljon viattomampi, pelkkää ajoa ja pensaa.
              -Markku-
              SCRAP MC
              1928 Chevrolet Light Truck
              1951 Harley Panhead
              1979 Harley Shovelhead x 2
              1979 Harley Ironhead
              2008 BMW 530D
              2005 X5 4.4i Sport

              Comment

              • Gozilla
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2009
                • 268
                • Sipoo

                #52
                Originally posted by HC91 View Post
                anteeksi nyt vain mutta mikä helvetin käytännön suorituskyky? eikö se että pykältää pari vaihdetta pienempää ohitusta varten ole käytäntöä?
                No ei varmaan ole ainoa tilanne jossa alkaa vituttaa se pykältäminen, tilanteita on useita päivässä...

                Vertauskuvana vois olla 85cc 2T crossi vs 150cc 4T crossi, periaatteessa suorituskyky on samaa luokkaa mutta nelari pienillä kierroksilla vie kakstahtista kun sikaa säkissä.

                Dieselissä riittää kun kierrokset on yli 1500rpm ja joudut kiihdyttämään = mukavasti etenee. Bensakoneella 1500rpm = paina kaasupohjaan odota vuosi tai hae vaihteilla +4000rpm alue ( tässä kohtaa diesel on jo mennyt menojaan ). ja yleensä kun liikutaan normaalin liikenteen seassa kierrokset tuppaa olemaan aika pieniä.

                Tätä on käytännön suorituskyky.

                Toki jos haluaa pykältää niitä vaihteita/vinguttaa alahegetöntä konetta niin ei mulla ole mitään sitä vastaan. Omassa bensa käyttiksessä on 300nm/1500rpm ja silti se tuntuu hengettömältä alle 5000rpm
                Last edited by Gozilla; 27-11-2009, 20:26.
                M135 F21 2013
                320d X-drive E90 2009





                Comment

                • nitro07
                  Newbiemmer
                  • Nov 2009
                  • 4
                  • Pälkäne

                  #53
                  Itellä 3 v sitte Saksasta tuotu e39 530 DA. 100 tkm olen itse ajanut; no problems (läpät poistettu vuosi siten). Nyt mittarissa 180 tkm. Tavalliseen ajoon soiva peli. Kulutus alle 7 l/100 km. Syöttöpumppu vaihdettu + jarrulevyt+palat. Hieno peli ajella körötellä!

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7397
                    • Oulu

                    #54
                    Originally posted by HC91 View Post
                    aina kun lapsettaa tarpeeksi tai kasvaa sarvet päähän eli turhan usein, olen koittanut rauhoittaa ajotapaa vaan tulee niitä ylilyöntejä vieläkin

                    t. 37v. voima-ajoa harrastava perheenisä
                    Heh, saman ikäinen perheenisä täälläkin, ja aika samat mietteet. Saksan baanalla tai jossain sopivalla serpentiinipätkällä varsinkin haluaisin voimaa käytellä, jos sitä nyt joskus vielä pellin alla olisi. Ja muutenkin bensakoneen kierrättämien korkealla on huvi, ei rasite, siksihän se pitääkin olla vähintään kuutonen.

                    Tään ulkomaankomennuksen takia tullut ajeltua reilu 2kk 2-litran dieselillä, ja onhan se yhtä tuskaa (kun ei ole mikään 177hv bemarin kone) ja käytännön suorituskyvyn lisäksi puuttuu myös epäkäytännöllinen suorituskyky. En tosiaankaan ymmärrä jos joku tämmöisen dieselin jokun käytännön suorituskyvyn takia ostais. Noi Bemarin 3-litraiset on varmaan aika paljon toista kyllä, mutta silti ottaisin 3-litran bensan mieluummin aina ja kaikkialla.

                    Originally posted by Gozilla View Post
                    ja yleensä kun liikutaan normaalin liikenteen seassa kierrokset tuppaa olemaan aika pieniä.
                    Näinhän se on, 1500 rpm allekin mennään melko usein, mutta sitäkin kivempaa on sitten käyttää sitä skaalan toista päätä kun vain sopiva tilaisuus löytyy. Ei se alaspäin vaihtaminen nyt oikeasti ota yhtään enempää aikaa kuin ahtopaineiden nousu tässä mun vuokradiisselissä.
                    Last edited by Petri.Kekkonen; 27-11-2009, 21:31.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • HC91
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 998
                      • 29100/310053

                      #55
                      Originally posted by Gozilla View Post
                      yleensä kun liikutaan normaalin liikenteen seassa kierrokset tuppaa olemaan aika pieniä.
                      en ihan ymmärrä tätä argumenttia, jonoutuneessa ajossa tai ylipäätään kanssa-autoilijoiden tahdittaessa menoa riittäisi 316i:n 115hp patakin E39:n keulalla jouhevaan etenemiseen
                      92' ///M5 3.8 individual
                      09' 320d xDrive
                      16' NIU N1 Sport
                      19' NIU U+ Sport

                      Comment

                      • b mutteri kasa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1461
                        • Area 03

                        #56
                        Ja mitä esim.E60 taloudellisuuteen tulee niin se on vähän niin ja näin,tämän perustan täysin omaan kokemukseen 2,5 vuoden ajalta jolloin omistin E60 530DA:n...totta jos ajaa pitkää matkaa,pinta kaasulla niin 5-6 L/100 km.Mutta eipä tarvi kun vähän ohitella/kiihdytellä niin lukemat nousevat 7,5-8 L/100km ja kaupungissa menee helposti se 8-9 L/100 km

                        Nyt kun vertaa tämän hetkiseen bensaan.Normaali matka-ajo 6,5-7L/100 km.Kaupunki seka-ajossa 9-9,5 L/100 km...Ja kyllä sitä saa taas menemään myös kun heinää antaa,mutta fiilis 1000 kertaa parempi kuin nokilekalla kepittäminen!

                        Mutta pointtina,että 3 L/6 sylinterinen diesel pannu hörppii aika lailla sitä löpöä kumminkin,jos vähänkin käskyttää.Itse ihan pidin omasta mielenkiinnosta taulukkoa,kuinka paljon ajoin,mitä kulutti(polttoaine kulut) ja verojen määrä,niin diesel oli minulle aivan turha...lähinnä ajotyylini takia.Jos kulutus on se MAIN THING,niin kannattaa unohtaa se 530D ja suosiolla siirtyä 520D
                        BMW F11 530 dA VOLL
                        Carbon-schwarz Metallic

                        BMW E30 325i Sport

                        Comment

                        • b mutteri kasa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 1461
                          • Area 03

                          #57
                          Originally posted by HC91 View Post
                          Muistaa nyt myös että 530i vetää nurisematta 1500rpm ylöspäin 6500rpm saakka - paljonkos se nokilekan "käytännön" käyttökelpoinen kierrosalue olikaan?
                          2000-4000 rpm (koskien yhdellä turbolla varustettua nokilekaa)

                          Eli aika kapea.Tätä yritin tuolla aikaisemmin tuoda esiin.
                          BMW F11 530 dA VOLL
                          Carbon-schwarz Metallic

                          BMW E30 325i Sport

                          Comment

                          • aragon
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2008
                            • 54
                            • Lohja

                            #58
                            mielipiteitä....

                            kuten edellä todettiinkin; mieltymyksistä kiinni se on. itsellä e39 530d manuaalina ja vuosittain ajoa tulee n. 45tkm. noilla kilsoilla ei bensa käy todellakaan mielessä, vaikka komia onkin. myös seuraava (e61 530d/535d) tulee olemaan nokileka. mulla koko tämän vuoden keskikulutus on 6.7L satkulla en tosiaan yritä pihistellä ajotyylillä ja harrastuksen takia on tullut myös vedettyä kärryä perässä kuluneena vuonna n. 8tkm. ajot on 3/4 maantiellä, loput stadin keskustassa tuhnailua. kerran jatksoin ajaa 60km tasaista maantieajoa niin pihisti kuin pystyin 85 km/h nopeudella, kulutus oli ajotietsikan mukaan 5.1L satasella. oli niin vähän että piti myös tankkaamalla mitata ja kutinsa piti.

                            maksimi tehot, väännöt, käyntiäänet sun muut= jokainen ajakoon millä tykkää, pääasia että kaikilla on kivaa. runsailla kilsoilla mun ääni menee selkeesti traktoreille( siihen käyntiääneen muuten tottuu yllättävän nopeesti tai sit tekee niinku mä, eli etsii tuplalaseilla olevan yksilön niin ei zetoriäänet kuulu)
                            ARAGON
                            E61 530d M
                            E39 523i

                            Comment

                            • b mutteri kasa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2006
                              • 1461
                              • Area 03

                              #59
                              Mielipiteitä kyllä...

                              itse ainakin haluan aina kuulla kun moottori laulaa...diesel ei sitä tee
                              BMW F11 530 dA VOLL
                              Carbon-schwarz Metallic

                              BMW E30 325i Sport

                              Comment

                              • b mutteri kasa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2006
                                • 1461
                                • Area 03

                                #60
                                Originally posted by aragon View Post
                                mulla koko tämän vuoden keskikulutus on 6.7L satkulla en tosiaan yritä pihistellä ajotyylillä ja harrastuksen takia on tullut myös vedettyä kärryä perässä kuluneena vuonna n. 8tkm. ajot on 3/4 maantiellä, loput stadin keskustassa tuhnailua. kerran jatksoin ajaa 60km tasaista maantieajoa niin pihisti kuin pystyin 85 km/h nopeudella, kulutus oli ajotietsikan mukaan 5.1L satasella.
                                kyllä toi 6,7 L/100 km on aika pihistelyä/pinta kaasulla ajamista.Kyllä se 3 L pannu vie yhtä lailla sitä löpöä kun tehoa sieltä haetaan...eli pieni dieselin kulutus = pienillä kierroksilla ja maltillista ajoa.Dieselin tekee edulliseksi juurikin se iso vääntö pienillä kierroksilla...mutta jos painat kaasua,niin saman verran suhteessa se sinne sylinteriin suihkuttaa kuin bensa vehekkin!
                                Last edited by b mutteri kasa; 27-11-2009, 23:54.
                                BMW F11 530 dA VOLL
                                Carbon-schwarz Metallic

                                BMW E30 325i Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎