Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bensa vs. Diesel E39 530

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    Originally posted by jaki View Post
    Pointti olikin se, että BMW:n ehkä paras ominaisuus on ohjauksen herkkyys. Siitä kyllä katoaa paljon tuossa n 150:n hujakoilla. Sitä ei voi paikata isoilla vanteilla eikä alustasarjoilla.
    Olisi tosin mielenkiintoista koeajaa auto (esim juuri tuollainen 150 ajettu), kun siihen sitten vaihdettaisiin orggisuusiin esim kaikki etupään puslat & jouset & iskarit ja vielä ohjausvaihde. Jäljellehän jäisi enää korin löystyminen jota on "aika" hankala korjata.
    Taitaa asia olla juuri niinpäin että noilla erinäisillä alustasarjoilla ja suosituksista poikkeavilla vanteilla pilataan se kuuluisa ajettavuus, jonka vuoksi näistä autoista ollaan valmiita maksamaan extraa.
    Omassa on kohta 150 mittarissa eikä se nitise tai natise ja mikä parasta ei myöskään häviä 60 ajetulle verrokille. Se myönnettäköön että huollot on tehty kuten pitääkin ja jouset ja iskarit on vaihdettu 100 kohdalla edellisen omistajan toimesta.
    Itselle tuo M-Sport paketti tuli vähän kuin vahingossa ja onhan se hieno sekä päältä että sisältä, mutta ei se käytetyssä pelissä hintaan mahdottomia vaikuttanut. Jos olisin löytänyt hyvän yksilön ilman tuota paljon puhuttua pakettia, niin en olisi lähtenyt jälkiasentamaan mitään herkkuja tai korisarjaa koska juuri tuolla purkamisella ja uudelleen kasaamisella saadaan ne nitinät ja natinat sinne koriin ja muualle aikaiseksi.
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by r_vesa View Post
      Taitaa asia olla juuri niinpäin että noilla erinäisillä alustasarjoilla ja suosituksista poikkeavilla vanteilla pilataan se kuuluisa ajettavuus, jonka vuoksi näistä autoista ollaan valmiita maksamaan extraa.
      Omassa on kohta 150 mittarissa eikä se nitise tai natise ja mikä parasta ei myöskään häviä 60 ajetulle verrokille. Se myönnettäköön että huollot on tehty kuten pitääkin ja jouset ja iskarit on vaihdettu 100 kohdalla edellisen omistajan toimesta.
      Itselle tuo M-Sport paketti tuli vähän kuin vahingossa ja onhan se hieno sekä päältä että sisältä, mutta ei se käytetyssä pelissä hintaan mahdottomia vaikuttanut. Jos olisin löytänyt hyvän yksilön ilman tuota paljon puhuttua pakettia, niin en olisi lähtenyt jälkiasentamaan mitään herkkuja tai korisarjaa koska juuri tuolla purkamisella ja uudelleen kasaamisella saadaan ne nitinät ja natinat sinne koriin ja muualle aikaiseksi.
      Off-topikkia, niin ehkä suurin asia, jota en tajua tässä bmw harrastajapiireissä on tuo alustojen päivittely. Alle ostellaan kaikkea saamarin paskaa, ja pilataan juurikin se BMW:n sydän, eli mahtava ajettavuus. Madalletaan autot rääpimään ja raapimaan kaikki mahdolliset paikat, paikat irtoaa hampaista ja kyyti on kuin jumalisten 1800-luvun vankkureissa. Mutta mitä siitä, kun on "tontissa" ja alla loistaa 22" blingbling... rispektiä. Varmaan sitten jonkun silmissä.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7431
        • Oulu

        Originally posted by r_vesa View Post
        Se myönnettäköön että huollot on tehty kuten pitääkin ja jouset ja iskarit on vaihdettu 100 kohdalla edellisen omistajan toimesta.
        Kuluuko jouset niin paljon, että 100 tkm ajettuna uusiin vaihtamalla tulee jotain eroa?
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          Joo. Saaattavat olla hyvinkin poikki jo tossa kohtaa ja jostain syystä peräpään jouset väsähtää aika nopeasti. Mitä alustaan tulee, niin vaiko tolpat ja semmonen 30/15mm madallus on aika hyvä ainakin e46 bemariin. Siinä voidaan vielä puhua ajo-ominaisuuksien parantumisesta. Kaikki sen päälle taitaa mennä vaan huonompaan suuntaan. Siitä noi bmw:n iskarit ovat kummallisia, että ne toimivat oikeasti hyvin tuommoisen maltillisen madalluksen kanssa. Esim gti golf eibach vietereillä oli ihan hirvee ajettava. Pintakova, josta meni kaikki isommat röykyt läp. Eli kovan ja pehmeän alustan huonot pyolet yhdistettynä.

          Comment

          • Martti
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 787
            • Suomi

            Originally posted by teropa View Post
            Off-topikkia, niin ehkä suurin asia, jota en tajua tässä bmw harrastajapiireissä on tuo alustojen päivittely. Alle ostellaan kaikkea saamarin paskaa, ja pilataan juurikin se BMW:n sydän, eli mahtava ajettavuus. Madalletaan autot rääpimään ja raapimaan kaikki mahdolliset paikat, paikat irtoaa hampaista ja kyyti on kuin jumalisten 1800-luvun vankkureissa. Mutta mitä siitä, kun on "tontissa" ja alla loistaa 22" blingbling... rispektiä. Varmaan sitten jonkun silmissä.

            Tero
            No kyllähän esimerkiksi tommonen e39 m-sportti vakiokorkeudella on jotakin aivan karmeaa katseltavaa. Ja jollain vakiokokoisilla 16" pullakumeilla vielä karmeeta ajettavaakin.

            Samaa mieltä olen toki siitä (näin kantapään kautta oppineena), että sinne ei kannata mitä tahansa scheisseä laittaa, vaan tunnettujen ja hyväksi todettujen valmistajien tuotoksia. Esim. allekirjoittanut kun vaihtoi vakio m-sport vietereiden tilalle h&r:ää, parani kyyti ja ajotuntuma ihan selkeästi vakioon verrattuna. Jämäkkää, muttei pintakovaa ja se sivupeili maassa kurveissa -fiilis hävisi lähes kokonaan.

            Optiikaltaan tuokaan madallus ei miellyttänyt, vaan vaihdoin h&r:t K.A.W.:n -60mm tekeleisiin ja samalla perää laskettiin piuhan nokassa. Odotuksena kovaa ja epämukavaa kyytiä, mutta kuinkas kävikään. Vakio iskarit pelaa erinomaisesti noiden kanssa yksiin ja kyyti on edelleen erittäin hyvää. Samalla optiikkaan tuli minun mielestä aimo parannus, kun auto saatiin lähelle tienpintaa. Meno on erittäin vakaata ja jämäkkää, mutta samalla tarpeeksi mukavaa, jopa näillä Oulun teillä. Hidasteisiin toki pitää hiljennellä, mutta eipä niistä ole tullut vakiokorkuisillakaan autoilla koskaan lappu lattiassa vedettyä.

            Pointti siis se, että näillä "överimadalluksillakin" kyyti voi olla hyvää, ellei jopa parempaa, kuin sillä vakiolullalla. Makuasioita toki nämäkin ja täytyy pitää aina mielessä ne oikeat pyöränkulmat ja muut alustan käyttäytymiseen vaikuttavat asiat, joilla lopunperin on erittäin suuri merkitys kokonaisuuden kannalta.

            Comment

            • r_vesa
              Bimmer Rookie
              • Sep 2009
              • 117
              • Finland

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Kuluuko jouset niin paljon, että 100 tkm ajettuna uusiin vaihtamalla tulee jotain eroa?
              Itse en jaksa uskoa että kuluisi noin nopeasti tai ainakaan niin paljoa, että tälläinen tavallinen kuski eroa vanhoihin huomaisi. No edellinen omistaja vaikutti aika tarkalta ja pedantilta kaverilta, joka halusi että kaikki on viimeisen päälle kunnossa kun kerta bemarilla ajallaan ;-)
              Omistin joskus vuosia sitten Saab 9000 (painava auto sekin), ajettu noin 200 tuhatta kun teetin iskaritestin ja huonoinkin vaimentaja oli noin 80-85% alkuperäisestä. Tälläisen testin tekisin nykyisellekin autolle ensin jos epäilisin että iskarit pitää vaihtaa.
              '11 M-Sport 528i
              '15 KTM 1190 R

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by Martti View Post
                No kyllähän esimerkiksi tommonen e39 m-sportti vakiokorkeudella on jotakin aivan karmeaa katseltavaa. Ja jollain vakiokokoisilla 16" pullakumeilla vielä karmeeta ajettavaakin.
                Olen 100% eri mieltä. E39 originaali M-Sport on todellakin sopivan korkuinen. Ei sairasta minun silmät vähääkään. Jos on yhtään matalampi, mulla tulee heti mieleen "jahas, tuunattu pilalle". Ei voi mitään. Kyydistäkin olen täysin eri mieltä. Clavurion päivitti omaan E39 M-sporttiinsa keväällä uuden alustan, tuliterät M-Sport palikat, ja 16" talvirenkailla auto on mitä mahtavin ajettava, ja näyttää hyvältä.

                Näin ne mielipiteet voi erota 180 astetta. En tosiaan tajua, miten jonkun mielestä vakio M-Sport voi olla ruma. Mulle se edustaa E39:ssä sitä parhautta, jota ei yksikään tuuning räpellys ole minun silmissä ylittänyt.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Martti
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2005
                  • 787
                  • Suomi

                  Originally posted by teropa View Post
                  Olen 100% eri mieltä. E39 originaali M-Sport on todellakin sopivan korkuinen. Ei sairasta minun silmät vähääkään. Jos on yhtään matalampi, mulla tulee heti mieleen "jahas, tuunattu pilalle". Ei voi mitään. Kyydistäkin olen täysin eri mieltä. Clavurion päivitti omaan E39 M-sporttiinsa keväällä uuden alustan, tuliterät M-Sport palikat, ja 16" talvirenkailla auto on mitä mahtavin ajettava, ja näyttää hyvältä.

                  Näin ne mielipiteet voi erota 180 astetta. En tosiaan tajua, miten jonkun mielestä vakio M-Sport voi olla ruma. Mulle se edustaa E39:ssä sitä parhautta, jota ei yksikään tuuning räpellys ole minun silmissä ylittänyt.

                  Tero
                  Noh, makuasioista ei voi muuta kuin kiistellä.

                  En minä nyt vakioakaan m-sporttia rumaksi luonnehtisi, mutta aivan hento etunoja/koko olemus lähempänä tienpintaa jotenkin korostaa auton hienoja muotoja. Ei tarvi välttämättä tosiaan olla mikään sikalintta (vaikkei siinäkään mun mielestä oikein valituilla lisämausteilla mitään vikaa ole), vaan maltillisesti maltillisesti. Myös ajo-ominaisuudet pysyvät erittäin hyvänä, joskaan ei niin mukavuuspainotteisena, kuin ne vakiona ovat.

                  Tuuuninki ja lasikuitukikkareet taas asia erikseen. Niistä ei mullakaan juurikaan hyvää sanottavaa ole.

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by jaki View Post
                    Pointti olikin se, että BMW:n ehkä paras ominaisuus on ohjauksen herkkyys. Siitä kyllä katoaa paljon tuossa n 150:n hujakoilla. Sitä ei voi paikata isoilla vanteilla eikä alustasarjoilla.
                    Olisi tosin mielenkiintoista koeajaa auto (esim juuri tuollainen 150 ajettu), kun siihen sitten vaihdettaisiin orggisuusiin esim kaikki etupään puslat & jouset & iskarit ja vielä ohjausvaihde. Jäljellehän jäisi enää korin löystyminen jota on "aika" hankala korjata.

                    Väitätkö siis ihan tosissasi että kori on "löystynyt" esim. 150tkm ajetussa niin paljon jo että sen huomaa rattiin? Miten pysyy kasassa sitten esim. taxi käytössä olleet v70 volvot joita tuntuu olevan käytettyjen markkinoilla yli 600tkm mittarilukemalla monia? Itsekkin tuollaisella ajaneena niin ei se mitenkään hassumpi ajolleen ollut ja se kun suhtautetaan ostohintaan niin se on todella houkutteleva vaihtoehto kun vertaa mitä "vähän ajettuja helmiä" sillä rahalla on tarjolla. Omassa autossa on vielä paljon alkuperäisiä niveliä ja puslia jne. ja nyt pyörähtää pian 260tkm mittariin. Edelleen ohajus on tarkka ja auto menee juuri sinne kun itse haluaa. Ja miksi ihmeessä vaihtaa varmuudenvuoksi esimerkiksi niveliä? Ne pystyy kyllä ihan hyvin tarkastamaankin ettei tarvite ehjiä osia vaihdella pois, iskaritestin luotettavuudesta voisin kyllä olla erimieltä.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • gRt
                      BTCF Member
                      • May 2009
                      • 222
                      • Tampere

                      Originally posted by joko View Post
                      Väitätkö siis ihan tosissasi että kori on "löystynyt" esim. 150tkm ajetussa niin paljon jo että sen huomaa rattiin? Miten pysyy kasassa sitten esim. taxi käytössä olleet v70 volvot joita tuntuu olevan käytettyjen markkinoilla yli 600tkm mittarilukemalla monia? Itsekkin tuollaisella ajaneena niin ei se mitenkään hassumpi ajolleen ollut ja se kun suhtautetaan ostohintaan niin se on todella houkutteleva vaihtoehto kun vertaa mitä "vähän ajettuja helmiä" sillä rahalla on tarjolla. Omassa autossa on vielä paljon alkuperäisiä niveliä ja puslia jne. ja nyt pyörähtää pian 260tkm mittariin. Edelleen ohajus on tarkka ja auto menee juuri sinne kun itse haluaa. Ja miksi ihmeessä vaihtaa varmuudenvuoksi esimerkiksi niveliä? Ne pystyy kyllä ihan hyvin tarkastamaankin ettei tarvite ehjiä osia vaihdella pois, iskaritestin luotettavuudesta voisin kyllä olla erimieltä.
                      Pisti kans silmiin et wtf, onks laatu noin laskenut että jo 150tuhatta ajettuna bemmin kori löystyy noin hurjasti

                      Onneksi omakin e46 pysynyt ryhdissään 260 tuhannen kilsan jälkeenkin Enpä taida pois vaihtaakkaan...
                      Projektit: BMW e39 530i & BMW Z4 3.0si
                      https://www.youtube.com/@gerttiih

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        Vaihdoin E39 Touringiini 120 tkm mittarissa kaikki iskarit, melkein kaikki nivelet, apurungon puslat, ilmajouset jne (kaikki OEM osia!). Meno ei muuttunut mihinkään (ainakaan parantunut vaikka odotukset olivat kovat). Ihmettelenkin kun joku huomaa hyväkuntoisen alle 200 tkm ajetun BMW:n ajettavuuden olevan paljon uuden alapuolella..

                        Vakioiden M-sporttien korkeudet ovat silmääni sopivia. Matalammat näyttävät jo väsähtäneiltä Mutta originaalien M-sport-ratkaisujen kehujaksi minusta ei ole! Maailmassa on monta massavalmistajaa joiden alustasarjoilla BMW:n ajo muuttuu mukavammaksi säilyttäen samalla jämäkkyyden. BMW ei näytä osaavan yhdistää näitä kahta ominaisuutta uudemmissa malleissaan. E39:n aikana oli vielä toisin. E6x ja E8x ovat erittäin epämukavia kivirekiä epätasaisella alustalla (hiekkatiet, suojatiekorotukset, jään reunat talvitiellä..). Uusi X5, X3 ja E60 M-sport kaivoivat taas sanavarastostani esiin sen vanhan "Pintakova"-sanonnan.

                        Jälkiasennussarjoja on monentasoisia ja joskus ne yllättävät. Olen itse laittanut käyttöpelissä alle vain ja ainoastaan BMW-osia mutta kun jouduin asentelemaan vierasta E39:ia jossa oli talvella 20" pyörät ja coil-overit (merkkiä en muista mutta taisi olla violettia jousta kirkkaissa putkissa) sekä paksummat vakaajat (ulkonäöltään siis oikein perusteinirassi), yllätyin kovasti: Samalla mukavin ja jämäkin E39 jolla olen koskaan ajanut. Piti tarkastaa asenteet.
                        Last edited by -Tapi; 02-12-2009, 19:33.
                        ---

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1964
                          • Seinäjoki

                          Ainakin h&r jousisetillä (vakio e39 alusta) muuttui meno munmielestä kyllä aika paljon paremmaksi... Nyt tuohon kyyskymppiseen on suunnitteilla parikymppiset pyörät sopivalla rengastuksella ja kw street comfort alusta, samalla käydään tietysti nivelet ja puslat läpi ja pyöränkulmat säätöön. Veikkaampa että meno ei muutu huonompaan suuntaan, paitsi no toki nyt varmaankin huonoilla sorateillä mutta eipä sellaisia tule kyllä ajettuakaan...

                          Ja tuohon pieneen ajomäärään niin on meilläkin tuossa seisoskellut uudehko japsi, ajettu oli joku alle 40tkm kun se tänne tuli ja nyt 70tkm. Kertaakaan ei ole tullut mieleenkään lähteä sillä yhtään mihinkään edes tuon yli 300tkm rullatun e39 aikoihin... Ja toivottavasti ei tarvitse siihen tulevaisuudessakaan sattua.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            Kun puhutaan auton kunnosta suhteessa kilometreihin, niin ottakaa huomioon missä ne kilometrit on ajettu. Helsingin keskustassa 60tkm ja se alusta voi todellakin olla aivan finaalissa.

                            Kokemusta on myös aikanaan e46 korillisesta jossa oli Eibachin madallusjouset. Iskarit olivat täysin löystyneet 60tkm kohdalla. Eikä autoon kohdistunut keskustan röykyissä ajoa.
                            Kehä1:n töyssyissä esim länteen päin Tuusulan moottoritien kohdalla jäi perä seilaamaan ylösalas kun autossa kuormana oli yhteensä 3 henkilöä.

                            Se on niin käytöstä ja käyttäjästä kiinni. Joidenkin käsistä ostettuna se 150tkm ajettu vastaa uutta. Toisten vastaa loppukulunutta..
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              Originally posted by -Tapi View Post

                              Jälkiasennussarjoja on monentasoisia ja joskus ne yllättävät. Olen itse laittanut käyttöpelissä alle vain ja ainoastaan BMW-osia mutta kun jouduin asentelemaan vierasta E39:ia jossa oli talvella 20" pyörät ja coil-overit (merkkiä en muista mutta taisi olla violettia jousta kirkkaissa putkissa) sekä paksummat vakaajat (ulkonäöltään siis oikein perusteinirassi), yllätyin kovasti: Samalla mukavin ja jämäkin E39 jolla olen koskaan ajanut. Piti tarkastaa asenteet.
                              Näin. Eli hienot ajo-ominaisuudet saa todellakin pilattua laittamalla mitäsattuu paskaa alle, mutta jos homma tehdään kunnolla ja kunnon osilla, ei reippaammallakaan madalluksella ja isoilla kuulilla kyyti huonommaksi muutu. Voi jopa käydä päinvastoin.

                              Comment

                              • r_vesa
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2009
                                • 117
                                • Finland

                                Menee vähän OT:ksi ainakin suhteessa alkuperäiseen otsikkoon, mutta kysymys kaikille alustasarjaan rahojaan uhranneille: jos ulkonäkö-asiat jätetään laskuista pois, niin mitä konkreettista parannusta olette saaneet uudella alustalla ja miten olette sen todentaneet (mutu-juttuja ei kaivata vastaukseksi)? Vastaavasti mikä osa-alue on heikentynyt tai mennyt huonommaksi?
                                '11 M-Sport 528i
                                '15 KTM 1190 R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎