Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 525D rail pressure nolla - ei käynnisty - RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #31
    Tupla...
    Last edited by Clavurion; 21-12-2009, 13:02.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9157
      • Oulu

      #32
      Originally posted by mikkoman72 View Post
      Railpaine on ollut aina virta-avaimen ollessa asennossa 2 tuo 0,97. Kun rupeaa jurnuttamaan konetta käyntiin, nousee raili ja siirtopaine pikkuhiljaa kohti lukemia, joilla kone ylipäätään voi käynnistyä. Ei siis "aina" vaan "virta-avain asennossa 2" -aina
      Kyllä sen siirtopaineen pitää nousta siihen ~4 bariin heti, kun virrat kääntää 2-asentoon. Rail-paine nousee tietysti vasta, kun konetta pyöritetään.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #33
        Kyllähän se sitten pitäisi ottaa ensimmäisenä se siirtopumppu syyniin.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • tuikku
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2005
          • 1353

          #34
          .
          Hei vaan, pitkästä aikaa.
          Jos jotain aiheesta yrittäisin kirjoittaa.

          Näiden commonrailien käynnistymistoimet menee polttoaineen ruiskutuksen kohdalta, sen jälkeen, kun kampiakselin asento on ohjelmalle selvinnyt, suunnilleen näin.

          Pumpulla pitäisi olla anturi, joka mittaa sitä (sähköisen) siirtopumpun tekemää esipainetta korkeapainepumpulle, se täytyy täyttyä, muuten ei suuttimetkaan aukea.
          Eikä moottori voi siis käynnistyä.

          Raipaineelle on alaraja siinäkin railpaineen pyyntikartassa, jota ohjelma lukee käynnistymihetkellä.
          Kuva on alla.
          Mikäli toteutunut paine ei tavoita riittävällä tarkkuudella ohjelman pyyntiä, suuttimia ei aukaista.
          Suuttimien avautumispaine taitaa olla luokkaa 230-250bar, eli sen alhaisempaa painetta ei edes kannata "hyväksyä", kun se ei jaksa aukaista suutinta kunnolla.
          Kartassa ruiskutuksen alkamisen minimiraja on tässä softassa 290bar, mutta se pyyntö siis muuttuu, huom !.
          Kun moottori käynnistyy, hyppää ohjelma lukemaan "oikeaa" railpaineen pyyntikarttaaa.

          Moottori siis käynnistyy vain, mikäli kaikki ehdot täyttyvät.
          Itse käynnistymishetken vaivojen diaknosointia vaikeuttaa se, että ohjelman tarkempi "itsekontrolli" alkaa vasta, kun moottori on käynnistynyt, siitä seuraa, että kaikki häiriötekijät eivät näy välttämättä millään ohjelmalla.
          Starttihetkellä ei siis varsinainen moottorinkäyttöohjelma ole vielä päällä.

          Sitten vielä sellainen juttu, että niiden diaknoosiporttien lukunopeus on aika yleisesti 1Hz, eli tavattoman hidas, ei kannata kovin orjallisesti katsoa yksittäisiä arvoja.

          Jospa nyt kuitenkin jotain ajatuksia herätti.
          Hyvää Joulua vaan.


          CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
          Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
          Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
          tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

          Comment

          • vexu524tdic
            BTCF Member
            • Jan 2004
            • 776
            • Gallia = Kinnula

            #35
            Tankin siirtopumppu sökö?
            Kaverille kävi näin, polttoainetta alle 20 litraa ja auto hyytyi. Pajalle > vikakoodi siirtopaineesta, siirtopumppu rikki? (painepumppu) ja rele vaihdettiin samalla koska poltti pumpun sulakkeen? Tankattu samalla reissulla täyteen.

            Pari päivää ajelua ja tankki vajeni > auto hyytyi taas???
            Uudestaan pajalle > tankin pumppu sökö, ilmenee kuulemma varsin hyvin vajaalla tankilla.

            Särkikö jo alunperin rikkonainen tankin pumppu varsinaisen siirtopumpun??? Auto alkoi käynnistymään paljon paremmin, aiemmin omistaja arveli huonon käynnistymisen johtuvan hehkuista tai akusta...

            On vaikeampaa arvata kauanko tankinpumppu on ollut rikki kun tankkia ei ole ajettu kovin tyhjäksi juuri koskaan, molemmilla kerroilla auto hyytyi peruuttamisen jälkeen/aikana.
            Last edited by vexu524tdic; 21-12-2009, 21:07.
            e70 X5 3.0sd -08
            f30 320i xdrive -16
            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
            e30 316 -88 2,2TIC M10
            e21 323i -81 ruostekasa...

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9157
              • Oulu

              #36
              Ilmakuplat PA-putkessa yleensä paljastaa viallisen tankin pumpun. Siksipä ko. löydöksestä tuolla aiemmin kyselin.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • mikkoman72
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 93
                • Helsinki

                #37
                Tänään huomasin uuden seikan aiheeseen liittyen: kun virrat käänsi kakkosasentoon, niin pumppu penkin alla hyrisi vain lyhen hetken (n.2sek), eikä normaalia n. minuuttia. Kun konetta käynnisti seuraavan kerran lämpimänä, pumppu hyrisi normaalisti.

                Oma amatööri-ideani: Tunnistaako pumppu kuskin penkin alla sen, jos tankilta ei tule löpöä ja ei pyöritä sitä turhaan "kuivana"?

                Toinen, mikä tuli mieleen tätä pohteissa: tankatessa (jo pitkän aikaa) tankin saa vain puolilleen kun aseman pumppu katkaisee pumppaamisen, ikään kuin tankki olisi täynnä. Eli pumppu tunnistaa jonkin sortin vastapaineen tmv. Mistä moinen johtuu ja voiko sillä olla yhtään mitään tekemistä tämän varsinaisen ongelman kanssa? Joillakin harvoilla asemilla tankkaus onnistuu normaalisti, mutta 90% asemista onnistuu vain puoleen väliin ja sen jälkeen luokkaa desi kerrallaan...naks-naks-naks... :P

                Comment

                • uti
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2005
                  • 195

                  #38
                  Paineenkorotus

                  Miten sinne tankille tulee korvausilmaa. Etteivät olisi letkut jäätyneet umpeen. Vois koittaa startata korkki auki? Aikoinaan oli yhdessä kinnerissä imenyt tankin lyttyyn. Huono siirtopumppu ei jaksa imeä. Siirtopumppu on nimenomaan se tankissa oleva. Eiköhän sitä toista kutsuta paineenkorotuspumpuksi,koska se sitä nimeenomaan tekee, ettei tule väärinkäsityksiä.

                  Comment

                  • mikkoman72
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 93
                    • Helsinki

                    #39
                    Originally posted by uti View Post
                    Miten sinne tankille tulee korvausilmaa. Etteivät olisi letkut jäätyneet umpeen. Vois koittaa startata korkki auki? Aikoinaan oli yhdessä kinnerissä imenyt tankin lyttyyn. Huono siirtopumppu ei jaksa imeä. Siirtopumppu on nimenomaan se tankissa oleva. Eiköhän sitä toista kutsuta paineenkorotuspumpuksi,koska se sitä nimeenomaan tekee, ettei tule väärinkäsityksiä.
                    Piti tuota toki kokeilla, mutta eipä auttanut :(

                    Comment

                    • mikkoman72
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 93
                      • Helsinki

                      #40
                      Railpumppu pakostakin ehjä?

                      Vielä aihetta pohtiessani tuli seuraava logiikka mieleen: kun railipaine - sitten lopulta, riittävästi startattua, kuitenkin nousee riittävälle tasolle, niin "railipumppu" on pakostakin ehjä. Olenko päätellyt oikein?

                      Minulle myös väitettiin, että järjestelmässä olisi "koko ajan" painetta eli yli 1bar. Ymmärisn kuitenkin foorumin viisaiden valistuksesta, että paine nostetaan vasta startissa, eikö niin? Eli tankkipumppu syöttää heti löpöä ja railipumppu survoo sen paineella koneelle, eikä siellä ole - myös koneen pysähdyksissä ollessa - painetta.

                      Nyt tämä railipumppu ei enää hurise kuin pari sekuntia kylmänä käynnistäessä. Onko kukaan törmännyt tällaiseen käytökseen? Uudestaan startatessa hurisee normaalisti sen n. minuutin.
                      Last edited by mikkoman72; 01-01-2010, 20:55.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by mikkoman72 View Post
                        Vielä aihetta pohtiessani tuli seuraava logiikka mieleen: kun railipaine - sitten lopulta, riittävästi startattua, kuitenkin nousee riittävälle tasolle, niin "railipumppu" on pakostakin ehjä. Olenko päätellyt oikein?

                        Minulle myös väitettiin, että järjestelmässä olisi "koko ajan" painetta eli yli 1bar. Ymmärisn kuitenkin foorumin viisaiden valistuksesta, että paine nostetaan vasta startissa, eikö niin? Eli tankkipumppu syöttää heti löpöä ja railipumppu survoo sen paineella koneelle, eikä siellä ole - myös koneen pysähdyksissä ollessa - painetta.

                        Nyt tämä railipumppu ei enää hurise kuin pari sekuntia kylmänä käynnistäessä. Onko kukaan törmännyt tällaiseen käytökseen? Uudestaan startatessa hurisee normaalisti sen n. minuutin.
                        Tarkoitat ilmeisesti kuitenkin siirtopumppua?

                        Ei tuossa oikein voi olla muuta kuin viallinen PA-pumppujen rele tai ehtoopuolella oleva siirtopumppu jumii käynnistyessään.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • mikkoman72
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2006
                          • 93
                          • Helsinki

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Tarkoitat ilmeisesti kuitenkin siirtopumppua?

                          Ei tuossa oikein voi olla muuta kuin viallinen PA-pumppujen rele tai ehtoopuolella oleva siirtopumppu jumii käynnistyessään.
                          Rele se ei voi olla, koska tällöinhän kone ei käynnisty lainkaan (releessä tankin pumppu ja korkeapainepumppu).

                          Tarkoitatko siirtopumpulla sitä, joka imee löpöä tankista (tankin pumppu, takapenkin alla) vai sitä, joka luo korkean paineen (kuskin penkin alla)?

                          Se kuskin penkin alla oleva pumppu on lisäksi uusitu n. 20000km sitten. Tuolloin oireena oli ne normaalit sammuu ajon jälkeen ja tovin odottelun jälkeen taas lähti, jne.
                          Last edited by mikkoman72; 02-01-2010, 01:23.

                          Comment

                          • schwarze
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2004
                            • 2017
                            • Kangasala

                            #43
                            Originally posted by mikkoman72 View Post
                            Rele se ei voi olla, koska tällöinhän kone ei käynnisty lainkaan (releessä tankin pumppu ja korkeapainepumppu).

                            Tarkoitatko siirtopumpulla sitä, joka imee löpöä tankista (tankin pumppu, takapenkin alla) vai sitä, joka luo korkean paineen (kuskin penkin alla)?

                            Se kuskin penkin alla oleva pumppu on lisäksi uusitu n. 20000km sitten. Tuolloin oireena oli ne normaalit sammuu ajon jälkeen ja tovin odottelun jälkeen taas lähti, jne.
                            Mittasitko hehkuja koskaan? Pistä tänne resistanssit näkösälle. Clavu, Cell ja Rahu ovat niitä posteissaan kyselleet ja muakin kiinnostaa.
                            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #44
                              Originally posted by mikkoman72 View Post
                              Rele se ei voi olla, koska tällöinhän kone ei käynnisty lainkaan (releessä tankin pumppu ja korkeapainepumppu).

                              Tarkoitatko siirtopumpulla sitä, joka imee löpöä tankista (tankin pumppu, takapenkin alla) vai sitä, joka luo korkean paineen (kuskin penkin alla)?

                              Se kuskin penkin alla oleva pumppu on lisäksi uusitu n. 20000km sitten. Tuolloin oireena oli ne normaalit sammuu ajon jälkeen ja tovin odottelun jälkeen taas lähti, jne.
                              Jestas kun menee sekavaksi. Siirtopumpulla valtaosa varmasti tarkoittaa pohjassa kuskin penkin alla olevaa, paineen nostavaa pumppua. Etkös sinä sen surinaa tarkoittanut? Ymmärsin niin, että välillä pumppu ei toimi kuin muutaman sekunnin ajan, kun virrat kääntää 2-asentoon. Eli silloinhan viallinen rele selittäisi tuon hyvinkin. Sitten kun rele ja siirtopumppu taas toimivat, myös käynnistyminen on mahdollista.
                              Last edited by Clavurion; 02-01-2010, 02:15.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Rahu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 6464
                                • Tuusula

                                #45
                                Pähkäily vaan jatkuu ja jatkuu, oletko tehnyt mitään asian eteen muuta kuin ihmetellyt? Aikaisemmista posteista käy ilmi mitä kannattaisi kokeilla ja sen jälkeen voidaan "arvailla" vähän vankemmalta pohjalta mutta tätä menoa ei tule kuin kauhea sekametelisoppa ja kukaan ei saa enää kohta mitään mistään selvää.
                                BMW Service
                                P.o4oo925441
                                [email protected]
                                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎