Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 525D rail pressure nolla - ei käynnisty - RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikkoman72
    Bimmer Rookie
    • Jul 2006
    • 93
    • Helsinki

    #46
    Originally posted by Clavurion View Post
    Jestas kun menee sekavaksi. Siirtopumpulla valtaosa varmasti tarkoittaa pohjassa kuskin penkin alla olevaa, paineen nostavaa pumppua. Etkös sinä sen surinaa tarkoittanut? Ymmärsin niin, että välillä pumppu ei toimi kuin muutaman sekunnin ajan, kun virrat kääntää 2-asentoon. Eli silloinhan viallinen rele selittäisi tuon hyvinkin. Sitten kun rele ja siirtopumppu taas toimivat, myös käynnistyminen on mahdollista.
    Tämä menee nyt seuraavaksi kokeiluun. Ei nimittäin enää lähtenyt ollenkaan ennen kuin akku tyhjeni (johtuu todennäköisesti kuitenkin siitä, että auto käynnistettiin myös eilen ja ajomatka jäi lyhyeksi eli akku ei ollut likikään ladattuna). Missä päin tämä rele tarkkaan ottaen on?

    Aiemmin, kun käynnistyminen tapahtui pitkän jurnuuttamisen jälkeen, niin paineet lähtivät kuitenkin heti nousuun ja nousivat ja nousivat, kunnes saavuttivat riittävän tason. Siksi rele ei ainakaan omaan logiikkaan mahdu:

    Rele rikki: ei käynnisty lainkaan
    Rele ehjä: käynnistyy normaalisti

    ja kun käynnistyminen tapahtui aiemmin paineet hiljakseen nostamalla, eikä normaalisti ns. hetkessä, niin rele ei oikein on/off-tyyppisenä sovi kuvioon... mutta vaihdan sen niin saadaan suljettua se pois, hinta kun ei ole kova.

    Ilmakuplatsekkaus on tyystin jäänyt, tsekkaan sen jahka saan ladattua akun.

    Mäkeen pysäköinti oli aikeissa tehdä, mutta aura-autot estivät sen siinä ainoassa mäessä lähimain.

    Lämpimään (+10) siirto on myös tarkoitus kokeilla huomenna (jos kipon saa käyntiin) ja sen vaikutus käynnistyvyyteen.

    EDIT: Hehkujen osalta käyty liikkeessä ja ne on poissuljettu vaihtoehdoista ja oireetkaan (ei minkäänlaista pakokaasupilveä startissa) ei siihen viittaa.
    Last edited by mikkoman72; 02-01-2010, 15:26.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #47
      Originally posted by schwarze View Post
      Mittasitko hehkuja koskaan? Pistä tänne resistanssit näkösälle. Clavu, Cell ja Rahu ovat niitä posteissaan kyselleet ja muakin kiinnostaa.
      Clavurionin aikoinaan mainostamat NGK-hehkut antoi kaikki tasaiset 0,9ohm mitattuna hehkun releen liittimestä.

      100tkm takana ja ehjät on, alkuperäisiä oli muutama rikki 120tkm kohdalla. Nytkin tuli epäiltyä, mutta onneksi mittasin ennen kuin hain uusia.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • mikkoman72
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 93
        • Helsinki

        #48
        Originally posted by schwarze View Post
        Mittasitko hehkuja koskaan? Pistä tänne resistanssit näkösälle. Clavu, Cell ja Rahu ovat niitä posteissaan kyselleet ja muakin kiinnostaa.
        Terveisiä pakkasesta. Suoritettu lisädiagnoosia:

        - hehkujen ohmit tasan 1,8 kaikilla kuudella (liittimen X2283 paksut johdot)
        - pumpun hurina kuskin penkin alta kuuluu tosiaan yhä sen muutaman sekunnin (n.5-7 sek) kännettäessä virta-avain asentoon II
        - hurinan aikana Pre-supply pressure oli luokkaa 3,8-3,9
        - heti kun pumpun surina loppui, tippui pre-supply pressure nollaan (loogista...)
        - kokeilin hetken pyörittää konetta, rail-pressure lähti taas kipuamaan ja nousi hieman yli kahdensadan

        Missä e39 525D Touringissa sijaitsee pa-pumppujen rele? En löytänyt yksiselitteistä vastausta releen sijaintiin. Entä missä sijaitsee hehkujen rele?

        Ja kiitos kaikille tähan saakka auttaneille osaajille
        Last edited by mikkoman72; 03-01-2010, 18:02.

        Comment

        • schwarze
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 2016
          • Kangasala

          #49
          Originally posted by mikkoman72 View Post
          Terveisiä pakkasesta. Suoritettu lisädiagnoosia:

          - hehkujen ohmit tasan 1,8 kaikilla kuudella (liittimen X2283 paksut johdot)
          - pumpun hurina kuskin penkin alta kuuluu tosiaan yhä sen muutaman sekunnin (n.5-7 sek) kännettäessä virta-avain asentoon II
          - hurinan aikana Pre-supply pressure oli luokkaa 3,8-3,9
          - heti kun pumpun surina loppui, tippui pre-supply pressure nollaan (loogista...)
          - kokeilin hetken pyörittää konetta, rail-pressure lähti taas kipuamaan ja nousi hieman yli kahdensadan

          Missä e39 525D Touringissa sijaitsee pa-pumppujen rele? En löytänyt yksiselitteistä vastausta releen sijaintiin. Entä missä sijaitsee hehkujen rele?

          Ja kiitos kaikille tähan saakka auttaneille osaajille
          No eipä sitten ole hehkuissa vikaa. Hehkujen rele on tuolla oikean raitisilmakotelon alla, sieltä releen pinneistä kaiketi mittasit noi resistanssit ->



          Pa-pumppujen rele on tuolla ->

          Releen osanumero on 61368373700 Relay, make contact, white green
          Edelleenkin tuon siirtopumpun käyntiaika on kummallisen lyhyt...
          Last edited by schwarze; 28-09-2012, 07:53.
          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

          Comment

          • mikkoman72
            Bimmer Rookie
            • Jul 2006
            • 93
            • Helsinki

            #50
            Originally posted by schwarze View Post
            No eipä sitten ole hehkuissa vikaa. Hehkujen rele on tuolla oikean raitisilmakotelon alla, sieltä releen pinneistä kaiketi mittasit noi resistanssit ->
            Huomaa, kuinka jumissa on tämän pähkäilyn kanssa

            Originally posted by schwarze View Post
            Pa-pumppujen rele on tuolla ->
            Releen osanumero on 61368373700 Relay, make contact, white green
            Edelleenkin tuon siirtopumpun käyntiaika on kummallisen lyhyt...
            Niinpä. Itselle tässä tulleita ajatuksia:

            a) pa-pumpun rele sökö siten, että toimii vain hetken ja lämmettyään tmv. katkaisee virran
            b) siirtopumpussa jokin tunnistin (?), että ei saa löpöä ja katkaisee ryystämisensä -> tankin pumppu mäsä
            c) hehkujen rele mäsä (vikailmoituksissa on aiheena "hehkut"). Tätä vastaan sotii se, että kun kone lähti pyöirttämisenjälkeen käyntiin, niin minkäänmoista savupilveä ei ollut, pikemmin päinvastoin

            Ilmakuplatutkimus tehdään huomenna mahdolisen tankin pumpun vian paikallistamiseksi.

            Comment

            • Clavurion
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2005
              • 9159
              • Oulu

              #51
              Originally posted by mikkoman72 View Post
              a) pa-pumpun rele sökö siten, että toimii vain hetken ja lämmettyään tmv. katkaisee virran
              b) siirtopumpussa jokin tunnistin (?), että ei saa löpöä ja katkaisee ryystämisensä -> tankin pumppu mäsä
              c) hehkujen rele mäsä (vikailmoituksissa on aiheena "hehkut"). Tätä vastaan sotii se, että kun kone lähti pyöirttämisenjälkeen käyntiin, niin minkäänmoista savupilveä ei ollut, pikemmin päinvastoin

              Ilmakuplatutkimus tehdään huomenna mahdolisen tankin pumpun vian paikallistamiseksi.
              a) Juuri tätä aiemmin hain, eli rele varmuuden vuoksi vaihtoon.
              b) Se on pelkkä tyhmä pumppu, voi toki jumittaa ajoittain mekaanisesti.
              c) Jos kerran antaa vikakoodin "Glow device" ja hehkut mitaten ehjät, hehkujen rele vaihtoon.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • mikkoman72
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 93
                • Helsinki

                #52
                Originally posted by Clavurion View Post
                a) Juuri tätä aiemmin hain, eli rele varmuuden vuoksi vaihtoon.
                b) Se on pelkkä tyhmä pumppu, voi toki jumittaa ajoittain mekaanisesti.
                c) Jos kerran antaa vikakoodin "Glow device" ja hehkut mitaten ehjät, hehkujen rele vaihtoon.
                a) PA-rele vaihdettu, ei vaikutusta.
                b) Hurina varmistettu kuskin penkin alla olevan pumpun ääneksi ja yhä hurisee vain sen muutaman sekunnin, jonka jälkeen loppuu ja paineet tippuu 3,8 -> 0,97:ään.
                c) Myös hehkujen rele/ohjausyksikkö on nyt vaihdettu. Ei mitään vaikutusta ja vikakoodi "glow device" tulee yhä! Vaikuttaa, että alkuperäinenkin rele oli ehjä...

                Vielä pitää odottaa joku toinen vääntämään avaimesta, että voi itse kurkkia kuplia letkussa. Pitäisikö niiden näkyä selvästi siitä läpinäkyvästä letkusta/letkuista?

                Aiheeseen liittyen, yritin sitten asetella kännykkäää kuvaamaan letkuja ilmakuplien varalta samalla kuin starttaan. Arvatkaa miten meni:

                a) Hyvin, sain hyvälaatuista videota
                b) Puhelin tippui kaikkien letkujen ja putkien läpi pohjapanssarin päälle, josta sitä sitten ongin puoli tuntia kepin päähän kiinniteltyllä kiristyvällä rautalankasilmukalla...
                Last edited by mikkoman72; 05-01-2010, 13:41.

                Comment

                • mikkoman72
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 93
                  • Helsinki

                  #53
                  Mitä PA-suodattimen päällä oleva siirtopaineanturi tarkkaan ottaen tekee? Eli säätääkö se mitään lukemallaan vai antaako se vain lukemaa vika-analyysiin? Voiko sen "pätkiminen" aiheuttaa pumpun lyhyen käyntiajan?

                  Sen hetken kuin akku antoi starttailla, niin ruiskulukemat heitteli ylös alas 100-250 välillä, ollen kaikki samaa suurusluokkaa koko ajan. Jälleen amatööriteoriaa, että ilmakuplaa välissä... mutta pitää ne kuplat vielä tsekata.

                  Onko keneltäkään hajonnut siirtopumppu 15tkm jälkeen? Itse en vieläkään jaksa uskoa suht tuoreen pumpun hajoamiseen.
                  Last edited by mikkoman72; 05-01-2010, 15:29.

                  Comment

                  • humala
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2005
                    • 739
                    • Kemi

                    #54
                    tuoksuuko löpö konehuoneessa yhtään? mietin tuossa kun noi paineet tipahtaa niin nopeesti sieltä neljästä barista, yhteen bariin ettei olisi vuotoa jossakin.
                    Itsellä kun kyllä käynnistyy auto vaikka olisi siirtopumppu hurissut sen 1 minuutin ja lopettanut paineenkeruun..

                    Pitääpä mielenkiinnon vuoksi kokeilla omastakin huomenna miten tuo käyttäytyy noitten paineitten kanssa..

                    Omalla on nyt 240tkm ajettu ja itse ajanut kohta 80tkm samalla siirtopumpulla..Liekkö ikinä edes vaihdettu..
                    E70 X5 3.0d -07
                    E39 530da touring -99
                    ex: E36 325i sedan -93

                    Comment

                    • mikkoman72
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2006
                      • 93
                      • Helsinki

                      #55
                      Originally posted by humala View Post
                      tuoksuuko löpö konehuoneessa yhtään? mietin tuossa kun noi paineet tipahtaa niin nopeesti sieltä neljästä barista, yhteen bariin ettei olisi vuotoa jossakin.
                      Itsellä kun kyllä käynnistyy auto vaikka olisi siirtopumppu hurissut sen 1 minuutin ja lopettanut paineenkeruun..

                      Pitääpä mielenkiinnon vuoksi kokeilla omastakin huomenna miten tuo käyttäytyy noitten paineitten kanssa..

                      Omalla on nyt 240tkm ajettu ja itse ajanut kohta 80tkm samalla siirtopumpulla..Liekkö ikinä edes vaihdettu..
                      Siis paine tippuu sillä hetkellä, kun hurinakin lakkaa. Löpö ei tuoksu lainkaan.

                      Lopettaako pumppu paineen keräämisen siihen hetkeen, kun sitä on tarpeeksi vai pyöriikö se silti aina sen minuutin?

                      Kun pumppu normaalisti lopettaa hurinansa, niin miten paine tuolloin käyttäytyy? Siis todistettavasti toimivassa autossa. Tippuuko hitaasti vai jääkö ennalleen sinne n. 4:ään?

                      Voiko PA-suodatin olla jäässä? :P Ja jos, niin mitkä silloin ovat oireet?
                      Last edited by mikkoman72; 05-01-2010, 16:56.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #56
                        Originally posted by mikkoman72 View Post
                        Lopettaako pumppu paineen keräämisen siihen hetkeen, kun sitä on tarpeeksi vai pyöriikö se silti aina sen minuutin?
                        Ei lopeta.

                        Kyllä on nyt ihme arpomista. Jos nyt asia on tavalla tai toisella kiistattomasti varmistettava, liitä yleismittari pumpun liittimeen. Sen piuhat saa asennettua sinne rikkomatta mitään. Siitä voit sitten ihmetellä kabiinissa olevasta mittarista suriseeko pumppu aina kun virrat on päällä, eikä tarvitse enää ruveta kehittelemään salaliittoteorioita.

                        Niin ja ne kuplatkin vois katsoa...
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • humala
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2005
                          • 739
                          • Kemi

                          #57
                          Originally posted by mikkoman72 View Post
                          Siis paine tippuu sillä hetkellä, kun hurinakin lakkaa. Löpö ei tuoksu lainkaan.

                          Lopettaako pumppu paineen keräämisen siihen hetkeen, kun sitä on tarpeeksi vai pyöriikö se silti aina sen minuutin?

                          Kun pumppu normaalisti lopettaa hurinansa, niin miten paine tuolloin käyttäytyy? Siis todistettavasti toimivassa autossa. Tippuuko hitaasti vai jääkö ennalleen sinne n. 4:ään?

                          Voiko PA-suodatin olla jäässä? :P Ja jos, niin mitkä silloin ovat oireet?
                          Yleensä mulla se on aina hurissut sen minuutin..
                          Mutta tiedänpä tuon kunhan tuossa kokeilen tuosta omasta noita arvoja.

                          Siinähän sulla olisi halpa ja edullinen korjaus kun vaihdat PA-suotimen. Ainakaan kokeilu ei oo kallis ja pitäähän sekin joskus vaihtaa. Yleensä itse vaihdan PA-suotimen aina kun vaihtuu asemilla talvilaatuun.
                          E70 X5 3.0d -07
                          E39 530da touring -99
                          ex: E36 325i sedan -93

                          Comment

                          • Gonzalez
                            BTCF Member
                            • Jun 2003
                            • 2632
                            • Seinäjoki

                            #58
                            Voisiko vika olla itse rail-paineanturissa? Tai sen liittimessä?

                            Omiin ex.pirsseihin (330dA M57 2002 ja 330d M57N 2004) molempiin tinailin uuden rail-paineanturin liittimen outojen käyntihäiriöiden/käyttäytymisen ilmaantuessa sen enempää diagnostiikalla tutkimatta ja viat poistui. Tuohon vanhempaan M57-koneiseen uusittiin huollon toimesta ennemmin myös itse anturi, tällöin auto ei startannut lopuksi enää lainkaan. Kummankaan kohdalla en ole päässyt mitään dataa tutkimaan kun ei laitteita ole, eli topikissa esiintyneisiin arvoihin en osaa ottaa kantaa tuon taivaallista.

                            Liitin ei maksa kuin pari euroa eli siinä ei ainakaan konkurssi tule jos kokeilee. Siitä ei muistaakseni tule edes vikakoodia jos siinä on kontaktihäikkää, muutakuin että alhaisista paineista jää koodi.


                            Arvaus voi toki olla metsässäkin, viisaammat korjatkoot/jatkakoot...
                            530d GT F07 2010
                            325i E30 Cabriolet 1987

                            Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

                            Comment

                            • mikkoman72
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 93
                              • Helsinki

                              #59
                              Originally posted by humala View Post
                              Yleensä mulla se on aina hurissut sen minuutin..
                              Mutta tiedänpä tuon kunhan tuossa kokeilen tuosta omasta noita arvoja.

                              Siinähän sulla olisi halpa ja edullinen korjaus kun vaihdat PA-suotimen. Ainakaan kokeilu ei oo kallis ja pitäähän sekin joskus vaihtaa. Yleensä itse vaihdan PA-suotimen aina kun vaihtuu asemilla talvilaatuun.
                              Alkaa kyllä v****maan tuo kippo ja rankasti. Nyt on käyty läpi vuodessa läppävaurio konetuhoineen, turbo, ruosteongelmat, siirtopumppu, takalasin pyyhin. Eli melko täydellinen tyyppivikalista.

                              Kun pähkäilin tätä ongelman esiintymistä, niin sehän on pahentunut pikkuhiljaa ja nyt - kuten on käynyt ilmi - kapine ei enää käynnisty lainkaan. Ja kun vertailun vuoksi katselin säätilastoja, niin melko 1:1 näyttää ongelmat esiintyvän pakkasen kanssa. Ota nyt sitten selvä... samaan teoriaan täsmää se, että huonosti käynnistyneinä aamuina lähti hyvin työpäivän jälkeen semilämpimästä tallista. Eli kyseessä ei sittenkään liene aika, vaan lämpötila, mikä tuon aiheuttaa.

                              Jos, siis JOS, tuolla on jotain jäässä, niin mitkä ovat vaihtoehdot? Suodatin, muu? Sopiiko oireet moiseen?

                              Comment

                              • mikkoman72
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2006
                                • 93
                                • Helsinki

                                #60
                                Originally posted by Gonzalez View Post
                                Voisiko vika olla itse rail-paineanturissa? Tai sen liittimessä?

                                Omiin ex.pirsseihin (330dA M57 2002 ja 330d M57N 2004) molempiin tinailin uuden rail-paineanturin liittimen outojen käyntihäiriöiden/käyttäytymisen ilmaantuessa sen enempää diagnostiikalla tutkimatta ja viat poistui. Tuohon vanhempaan M57-koneiseen uusittiin huollon toimesta ennemmin myös itse anturi, tällöin auto ei startannut lopuksi enää lainkaan. Kummankaan kohdalla en ole päässyt mitään dataa tutkimaan kun ei laitteita ole, eli topikissa esiintyneisiin arvoihin en osaa ottaa kantaa tuon taivaallista.

                                Liitin ei maksa kuin pari euroa eli siinä ei ainakaan konkurssi tule jos kokeilee. Siitä ei muistaakseni tule edes vikakoodia jos siinä on kontaktihäikkää, muutakuin että alhaisista paineista jää koodi.


                                Arvaus voi toki olla metsässäkin, viisaammat korjatkoot/jatkakoot...
                                Pitää kokeilla tämäkin, kiitos vinkistä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎