Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 525D rail pressure nolla - ei käynnisty - RATKAISTU!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    Originally posted by Jolli View Post
    Henkiinhän se taas tärähti pienen odottelun jälkeen. Vikakoodeja löytyi edelleen pre rail pressure, sekä Speed sensor (camshaft sensor). Tuossa mietin että mikäli vika olisi pumpussa, se tuskin korjaantuisi aina odottamalla. Lisäksi ymmärtääkseni tankin pumppu, sekä siirtopumppu toimivat samalla releellä, jolloin en relevikaan usko myöskään, koska railipaine on kuitenkin se 0,96bar. Eli epäilys kohdistuu tuohon kampiakselin asentotunnistimeen. Onko sen toiminta siten, että jos ei tietoa tule eculle että kaikki on kunnossa, niin ecu ei edes käynnistä siirtopumppua -> kone ei käynnisty?
    Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu -> oireet kadonneet

    Homma oli kohtalaisen helppo tehdä kun käytössä oli nosturi ja riittävästi valoa. Työssä tarvittiin kampiakselin asentotunnistimen lisäksi 15mm (vai 16mm) hylsyä, lyhyttä jatkoa, räikkää pohjapanssareiden irroitukseen ja T30-Torx-avainta anturin irroitukseen
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • Tojopa
      BTCF Member
      • Mar 2004
      • 1592
      • Kuopio

      Originally posted by Thuppu View Post
      Veikkaan kans railpainesäätimen o-renkaita. Yks tommonen tapaus oli täs joku aika sitten jossa melko lailla identtiset oireet. Uudet 2€ o-renkaat paikoilleen ja laakista tulille.
      Originally posted by Thuppu View Post
      Osaisiko joku kertoa railpaineensäätimen o-renkaiden koot, niin voisi etukäteen hommata oikeat osat odottamaan vaihtoa?

      Comment

      • schwarze
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 2017
        • Kangasala

        Originally posted by Tojopa View Post
        Osaisiko joku kertoa railpaineensäätimen o-renkaiden koot, niin voisi etukäteen hommata oikeat osat odottamaan vaihtoa?
        Mulla on tommonen Boschin pussi jossa kolme tiivistettä.

        Boschin numero on: F01M100278 ja viivakoodin alapuolella vielä 3165143583364. Nämä menee M57d29 määränsäätimeen. Tossa nyt ainakin numero noille...
        Last edited by schwarze; 22-07-2017, 20:11.
        Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
        Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          Originally posted by schwarze View Post
          Mulla on tommonen Boschin pussi jossa kolme tiivistettä.
          [ATTACH]90134[/ATTACH]
          Boschin numero on: F01M100278 ja viivakoodin alapuolella vielä 3165143583364. Nämä menee M57d29 määränsäätimeen. Tossa nyt ainakin numero noille...
          Haluatko myydä?
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • schwarze
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2004
            • 2017
            • Kangasala

            Originally posted by Rahu View Post
            Haluatko myydä?
            Eikä mitä Aattelin kesemmällä vaihtaa noi paikoilleen neljännesmiljoonan kilometrin huollossa. Samalla vaihtuu hehkut, putsataan startti ja mitä siihen mennessä vielä keksiikään KL -varaosista noi mulle tuli...
            Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
            Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

            Comment

            • R Power
              Bimmer Rookie
              • Feb 2006
              • 163

              Originally posted by schwarze View Post
              Eikä mitä Aattelin kesemmällä vaihtaa noi paikoilleen neljännesmiljoonan kilometrin huollossa. Samalla vaihtuu hehkut, putsataan startti ja mitä siihen mennessä vielä keksiikään KL -varaosista noi mulle tuli...
              Minkä hintainen setti tuo oli? Voisi melkein itsellekin tilata varalta hyllyyn. :think
              Ahneella on aina enemmän!

              Comment

              • schwarze
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2004
                • 2017
                • Kangasala

                Originally posted by R Power View Post
                Minkä hintainen setti tuo oli? Voisi melkein itsellekin tilata varalta hyllyyn. :think
                Maksoivat yhteensä kokonaista 3.59€
                Last edited by schwarze; 09-03-2011, 20:18. Reason: Hintatiedot...
                Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                Comment

                • SwampHog
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2011
                  • 43
                  • Nokia

                  Täälä kans noitten paineitten kans ongelmia.

                  Aloin muuan päivä sitten laittamaan letkulämmitintä autoon ja ajelin sen normaalisti autokatokseen ja kaikki toimi.

                  Letkulämppärin asennuksen jälkeen ei lähtenyt enää käyntiin, kuoli perkele asennuksen aikana koko moottori..

                  Vitutuksen tasaannuttua luin vikakoodit ja aloin kattelemaan foorumia ja tästä sekä parista muustakin topikista olikin apua vian määrityksessä.

                  Polttoainepumpun anturihan se tääläkin oli paskana. Tiivisteet oli ehjät, mutta kait niin kuluneet, että ei enää lähtenyt käyntiin. Ihmetelinkin sitä pitkää sihinää kun laittoi virrat 2 asentoon, että mikä ihme tuo ääni on, mutta en osannu yhdistää sitä tuohon paineensäätöanturiin.
                  Eli jos laitat virrat 2 asentoon ja koko 2 min kun PA pumppu pyörii kuuluu sihinää filltterin tienoilta, kannattaa vaihtaa to paine anturi.

                  KL -varaosista löytyi varaosa 225€ hintaan ja arvelin, että 15v vanha osa, lienee syytä vaihtaa uuteen kerralla, eipähän tule sama vika heti vastaan. Kun ostin tuon uuden anturin myyjä väitti, että siihen ei tule isoa O -rengasta ollenkaan kun oli avattu paketti jonka mulle antoi.
                  Kuitenkin kun purin vanhan pois, siinä oli kyseinen O -rengas olemassa. Laitoin omasta kokoelmasta sopivan paikalleen, eikai sielä nyt muuten pysy paineet oikealla puolella...

                  Ostin samalla nuo ylimääräiset O -renkaat (pienet) jos sattuu tarvimaan tai joku muu jolla on sama ongelma ja varaosaliike on kiinni, kuten minun tapauksessa..

                  Nyt ajotietokone näyttää yli litran parantunutta polttoainetaloutta ja kylmäkäynnistys pakkasesta on ihan eri luokkaa vaikka kone on umpijäässä.

                  Vikakoodit alla:

                  4501 Rail-pressure regulating valve
                  Error frequency : 1
                  Logistic counter: 40
                  Engine speed 0.00 1/min
                  fuel pre-supply pressure 3.87 bar
                  Supply voltage 11.92 V
                  RPC rail pressure 12.05 bar
                  Fehler aufgetreten bei 286200.00 km
                  Error present
                  Open circuit or short circuit to BErrorcode:
                  11 95 28 01 74 08 00 F2 67 02 6F CC 00 00 00 00
                  00 00 00 00 00 00 00 00 00
                  -------------------------------------------------------------
                  2550 Rail pressure control at start
                  Error frequency : 7
                  Logistic counter: 40
                  Error occured 1. times at:
                  Engine speed 249.75 1/min
                  fuel pre-supply pressure 3.63 bar
                  Einspritzmenge 25.09 mm^3
                  RPC rail pressure 66.27 bar
                  Fehler aufgetreten bei 286200.00 km
                  Error occured 2. times at:
                  Engine speed 249.75 1/min
                  fuel pre-supply pressure 3.60 bar
                  Einspritzmenge 25.60 mm^3
                  RPC rail pressure 66.27 bar
                  Fehler aufgetreten bei 286200.00 km
                  Error occured 3. times at:
                  Engine speed 199.80 1/min
                  fuel pre-supply pressure 3.52 bar
                  Einspritzmenge 25.60 mm^3
                  RPC rail pressure 72.29 bar
                  Fehler aufgetreten bei 286200.00 km
                  Error present
                  Sporadic error
                  Rail-pressure build up
                  Errorcode: 09 F6 28 07 7C 10 0A E3 31 0B 6F CC 10 0A E1 32
                  0B 6F CC 10 08 DC 32 0C 6F
                  ================================================== =======

                  Nyt sitten kotin saada letkulämppärin pöhöttämään, niin konepelti ei enää aukea !! kait siitä meni vaijeri itestään poikki tai jotain, mutta olkoon kiinni vaikka kevääseen, riitti jo tuo anturin vaihto -14c pakkasessa hetkeksi ulkoliikunnaksi tuon auton kanssa.. yhen saa korjattua, niin toinen hajoaa
                  E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                  Comment

                  • Kepulikonsti
                    Newbiemmer
                    • Sep 2012
                    • 11
                    • TH

                    Samanlaiset oireet kuin Swamphog:lla

                    Ongelmat ilmeni jouluntienoilla, kun alkoi Dieseliä valumaan maahan jostain päin konetta ja huomasin, että nuo suuttimien ylivuotoputket olivat hapertuneet kivikoviksi. No tilasin uuden sarjan englannista (n. 30€ T-harat+letkut) ja vuoto loppui.

                    Tämän operaation vuoksi auto seissyt n. 3 viikkoa hallissa. Nyt ongelmia käynnistämisen kanssa. Voi kylmänä lähteä mutta parin starttauksen jälkeen ei enää. Kuuntelin sihinää kun löin virrat päälle niin jostain polttoainesuodattimen tienoilta kuuluu ja startatessa tiputtaa jostain hyvin vähän dieseliä.

                    Tänään testasin ylivuodon ja se oli ok, aika minimaalista (kaikista kuudesta suuttimesta n. 5ml 5 starttausyrityksen jälkeen, eikä sitä tule kun eivät saa edes löpöä )

                    Tässä vähän dataa jos joku fiksumpi näkee päälleppäin heti. Liittenä oleva kuva on INPA:sta kun starttaan

                    2550 Rail pressure control at start

                    Error frequency : 5
                    Logistic counter: 37

                    Error occured 1. times at:
                    Engine speed 224.78 1/min
                    fuel pre-supply pressure 3.52 bar
                    Einspritzmenge 38.40 mm^3
                    RPC rail pressure 90.36 bar
                    Fehler aufgetreten bei 455980.00 km

                    Error occured 2. times at:
                    Engine speed 224.78 1/min
                    fuel pre-supply pressure 3.47 bar
                    Einspritzmenge 38.40 mm^3
                    RPC rail pressure 90.36 bar
                    Fehler aufgetreten bei 455980.00 km

                    Error occured 3. times at:
                    Engine speed 224.78 1/min
                    fuel pre-supply pressure 3.46 bar
                    Einspritzmenge 37.89 mm^3
                    RPC rail pressure 84.34 bar
                    Fehler aufgetreten bei 455980.00 km

                    Error not present
                    Sporadic error
                    Rail-pressure build up

                    Errorcode: 09 F6 25 05 78 10 09 DC 4B 0F B2 1E 10 09 D9 4B
                    0F B2 1E 10 09 D8 4A 0E B2
                    ================================================== ===========



                    meinasin lähteä vaihtamaan tuon paine-anturin tiivisteitä ja kysynkin onko todennäköinen ongelma.
                    Attached Files

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by Kepulikonsti View Post
                      Ongelmat ilmeni jouluntienoilla, kun alkoi Dieseliä valumaan maahan jostain päin konetta ja huomasin, että nuo suuttimien ylivuotoputket olivat hapertuneet kivikoviksi. No tilasin uuden sarjan englannista (n. 30€ T-harat+letkut) ja vuoto loppui.

                      Tämän operaation vuoksi auto seissyt n. 3 viikkoa hallissa. Nyt ongelmia käynnistämisen kanssa. Voi kylmänä lähteä mutta parin starttauksen jälkeen ei enää. Kuuntelin sihinää kun löin virrat päälle niin jostain polttoainesuodattimen tienoilta kuuluu ja startatessa tiputtaa jostain hyvin vähän dieseliä.

                      Tänään testasin ylivuodon ja se oli ok, aika minimaalista (kaikista kuudesta suuttimesta n. 5ml 5 starttausyrityksen jälkeen, eikä sitä tule kun eivät saa edes löpöä )

                      Tässä vähän dataa jos joku fiksumpi näkee päälleppäin heti. Liittenä oleva kuva on INPA:sta kun starttaan

                      2550 Rail pressure control at start

                      Error frequency : 5
                      Logistic counter: 37

                      Error occured 1. times at:
                      Engine speed 224.78 1/min
                      fuel pre-supply pressure 3.52 bar
                      Einspritzmenge 38.40 mm^3
                      RPC rail pressure 90.36 bar
                      Fehler aufgetreten bei 455980.00 km

                      Error occured 2. times at:
                      Engine speed 224.78 1/min
                      fuel pre-supply pressure 3.47 bar
                      Einspritzmenge 38.40 mm^3
                      RPC rail pressure 90.36 bar
                      Fehler aufgetreten bei 455980.00 km

                      Error occured 3. times at:
                      Engine speed 224.78 1/min
                      fuel pre-supply pressure 3.46 bar
                      Einspritzmenge 37.89 mm^3
                      RPC rail pressure 84.34 bar
                      Fehler aufgetreten bei 455980.00 km

                      Error not present
                      Sporadic error
                      Rail-pressure build up

                      Errorcode: 09 F6 25 05 78 10 09 DC 4B 0F B2 1E 10 09 D9 4B
                      0F B2 1E 10 09 D8 4A 0E B2
                      ================================================== ===========



                      meinasin lähteä vaihtamaan tuon paine-anturin tiivisteitä ja kysynkin onko todennäköinen ongelma.
                      Katso mistä se vuotaa ja korjaa. Ei käynnisty kun railpaine ei nouse riittävästi, siitä tuo vikakoodi on tullut. Kun se sihisee sieltä suodattimen luota, niin itse aloittaisin sieltä. Kun saat sen sihinän loppumaan, niin ala sitten etsimään vikaa muualta.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • Kepulikonsti
                        Newbiemmer
                        • Sep 2012
                        • 11
                        • TH

                        Originally posted by HTK12 View Post
                        Katso mistä se vuotaa ja korjaa. Ei käynnisty kun railpaine ei nouse riittävästi, siitä tuo vikakoodi on tullut. Kun se sihisee sieltä suodattimen luota, niin itse aloittaisin sieltä. Kun saat sen sihinän loppumaan, niin ala sitten etsimään vikaa muualta.

                        Totta tuo sitä selvitteli jo, mutta loppui aika tältä päivältä. Sitten lähti ajatukset etsimään vikaa joka suunnalta mitä lukenut netistä. Se siinä on enemmänkin virtaus ääni putkistossa kun lyö virrat 2-asentoon ja jotenkin kuulostaisi siltä että siellä olisi ilmaa tai tukos. Koitan myös ohittaa suodattimen kun kerkiän jos tukossa. N. 2-vuotta vanha. Vai onko siinä päällä se paine mittari esilinjalle?


                        Koitan paikallistaa vuodon ja korjata, sitten uusi yritys. Paljonko tuo railipaine pitäisi olla startissa?

                        Comment

                        • SwampHog
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2011
                          • 43
                          • Nokia

                          Originally posted by Kepulikonsti View Post
                          Totta tuo sitä selvitteli jo, mutta loppui aika tältä päivältä. Sitten lähti ajatukset etsimään vikaa joka suunnalta mitä lukenut netistä. Se siinä on enemmänkin virtaus ääni putkistossa kun lyö virrat 2-asentoon ja jotenkin kuulostaisi siltä että siellä olisi ilmaa tai tukos. Koitan myös ohittaa suodattimen kun kerkiän jos tukossa. N. 2-vuotta vanha. Vai onko siinä päällä se paine mittari esilinjalle?


                          Koitan paikallistaa vuodon ja korjata, sitten uusi yritys. Paljonko tuo railipaine pitäisi olla startissa?
                          TIS mukaan pitäis olla yli 250, jotta lähtee tulille.

                          Mulla se sihinä väheni n 5-10s kun laittaa virrat päälle ja ei tule enää kuplia polttoaineputkeen. En korjannu mitään alipaineletkuja tai niitä paluupuolen "mokkuloita" sieltäkait se sihinä tulee, eli ilmaa itte ittensä.

                          Nyt kun jälkikäteen miettii, osasyy tuohon ongelmaan oli varmaan siinä, kun jouduin ottamaan sen polttoainefiltterin sivuun, että sai lissää tilaa touhuta tuon letkumäppärin kanssa, kait se filtteri oli kallellaan ja imi ilmaa järjestelmään, en tiedä.. Koitin varmaan 10 kertaa laittaa virrat päälle, jotta kaikki ilmat tulee pihalle jos sitä on, mutta ei vaan lähteny.

                          Sitten kun vaihto anturin niin heti pamahti tulille, 2 kierrosta ehti pyörähtää.

                          Nyt jossain pieni vuoto, kun tulee löpöä filtterin päälle. Epäilen, että se anturi filtterin päältä falskaa jotenkin ja tippasee polttoainetta.

                          Pitää kattoa tuo kuntoon kun ilmat lämpenee, kaippa se on ensviikolla -5 joten kesäkelillä voi rassaillakkin vähän, ei jäävy työkalut heti käsiin kiinni



                          =====================================

                          13 51 High pressure fuel pump, level adjustment, correction of the mixture composition M57

                          Code for CP1

                          The pressure inside the pump

                          (fuel temperature 40-60A
                          not measurable

                          The line pressure Common Rail at a rotational speed of a starter bar > 250
                          E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                          Comment

                          • HTK12
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 10941
                            • Joensuu

                            Originally posted by Kepulikonsti View Post
                            Totta tuo sitä selvitteli jo, mutta loppui aika tältä päivältä. Sitten lähti ajatukset etsimään vikaa joka suunnalta mitä lukenut netistä. Se siinä on enemmänkin virtaus ääni putkistossa kun lyö virrat 2-asentoon ja jotenkin kuulostaisi siltä että siellä olisi ilmaa tai tukos. Koitan myös ohittaa suodattimen kun kerkiän jos tukossa. N. 2-vuotta vanha. Vai onko siinä päällä se paine mittari esilinjalle?


                            Koitan paikallistaa vuodon ja korjata, sitten uusi yritys. Paljonko tuo railipaine pitäisi olla startissa?
                            En nyt tarkkaan muista paljonko piti olla painetta, mutta jotain ~300bar? Toki se railpaine-anturin tiivistekkin voi vuotaa, mutta jos siellä on näkyviä vuotoja niin aloittaisin niistä. Siitä vuotokohdasta kun voi myös päästä seisoessaan ilmaa polttoaineen sekaan. Vaihtaisin kyllä jo samalla vaivalla sen suodattimen, jos se on 2-vuotta vanha. Kulkeeko siellä ilmakuplia kirkkaassa polttoaineputkessa? Oliko minkälaiset siirtopaineet?
                            Last edited by HTK12; 17-01-2016, 16:35. Reason: edit hidas, SwampHog ehti jo.
                            e39 540iA E85

                            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                            Comment

                            • SwampHog
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2011
                              • 43
                              • Nokia

                              Originally posted by Kepulikonsti View Post
                              Totta tuo sitä selvitteli jo, mutta loppui aika tältä päivältä. Sitten lähti ajatukset etsimään vikaa joka suunnalta mitä lukenut netistä. Se siinä on enemmänkin virtaus ääni putkistossa kun lyö virrat 2-asentoon ja jotenkin kuulostaisi siltä että siellä olisi ilmaa tai tukos. Koitan myös ohittaa suodattimen kun kerkiän jos tukossa. N. 2-vuotta vanha. Vai onko siinä päällä se paine mittari esilinjalle?


                              Koitan paikallistaa vuodon ja korjata, sitten uusi yritys. Paljonko tuo railipaine pitäisi olla startissa?
                              Selviskö se vikä minkätakia ei bimmeri pelaa ?
                              E39 530d -01, Peugeot 406 2.0 ST

                              Comment

                              • Kepulikonsti
                                Newbiemmer
                                • Sep 2012
                                • 11
                                • TH

                                Originally posted by SwampHog View Post
                                Selviskö se vikä minkätakia ei bimmeri pelaa ?
                                En ole nyt kerennyt selvittämään tarkemmin ja siirtyy keväämmälle. ei lähde käyntiin ja otan varmaan raili pumpun irti ei sille huolto huonoa tee 500 tuhannen jälkeen. ihme vaan että ajoin pukille ja lähti käyntiin siinä välissä mutta kuukauden seissy eikä edes lupaa. luulenpa että teen isomman rempan samalla.

                                Palaan tänne kun kerkiän taas ruuvailemaan laitetta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎