e39 puhaltaa kylmää toiselle puolelle

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stone Cold Soul
    Newbiemmer
    • Jan 2015
    • 6
    • Ylä-Savo

    #61
    Originally posted by janke View Post
    Kyllähän jumiutuneet vesiventtiilit aiheuttaa juurikin tuota, ettei joka rööristä tule lämmintä.Onkos sinulla takamatkustajille kylmän ja kuuman säätö siinä puhallinsuulakkeiden vieressä? Jos ei ole, kun auki ja kiinni rulla, niin ei sieltä tulekkaan kun kylmää.

    on siinä säätö ja sieltä tulee lämmintä kun kierrokset nostaa tai ajaa maantiellä ja kadullakin.
    Haluaisin korjata tuon vian. Kyllähän sen pitää puhaltaa lämmintä molemmille puolille. koko kierrosalueella. Nyt vinkkejä kehiin! Kiitos!
    Last edited by Stone Cold Soul; 20-01-2015, 15:26.
    E39 523 -98

    Entiset:

    E39 525tds -97
    E30 323 -90
    E30 325 m-sport 220hv -88
    Opel Kadett Rallye 2.2 170hv -69
    Opel Kadett -88
    Ford Consul Coupe 3.5 V8 Rover n.300hv -72. Moottorihan on GM:n Buickissa käytetty 215cc3 motti, joten viritysosia löytyi kohtuu hyvin.
    Ford Escort -82
    Nissan Sunny -90

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10946
      • Joensuu

      #62
      Originally posted by Stone Cold Soul View Post
      on siinä säätö ja sieltä tulee lämmintä kun kierrokset nostaa tai ajaa maantiellä ja kadullakin.
      Haluaisin korjata tuon vian. Kyllähän sen pitää puhaltaa lämmintä molemmille puolille. koko kierrosalueella. Nyt vinkkejä kehiin! Kiitos!
      Kun nyt lähdetään veikkailemaan niin veikataan, että kuskin puolelle jäähdytysnestettä ohjaava venttiili välillä jumittaa, jolloin veden kierto ei ole riittävä tyhjäkäynnillä. Vesipumpun virtaama kun on suoraan verrannollinen kierroksiin niin korkeammilla kierroksilla virtaa sitten riittävästi siitä jumittavastakin venttiilistä. Eli aloittaisin vesiventtiileistä.

      Onko autossasi kiertovesipumppua? Kaikissa ei ole, sen tarkoitus on lisätä nesteenkiertoa tyhjäkäynnillä, että lämpöä riittää kabiiniin. Se BMW lisäsi sen juuri siitä syystä, että tyhjäkäynnillä ilman sitä ei välttämättä tule riittävästi lämmintä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1845
        • Kotona/Poissa

        #63
        Originally posted by HTK12 View Post
        Onko autossasi kiertovesipumppua? Kaikissa ei ole, sen tarkoitus on lisätä nesteenkiertoa tyhjäkäynnillä, että lämpöä riittää kabiiniin. Se BMW lisäsi sen juuri siitä syystä, että tyhjäkäynnillä ilman sitä ei välttämättä tule riittävästi lämmintä.
        Itse asiassa sähköinen kiertovesipumppu on REST toimintoa eikä tyhjäkäynti tilanteita varten. REST= jäännöslämmitys ominaisuus.

        Normaalisti tyhjäkäynillä lämpöä riittää vaikka kiertovesipumppu olisi jumissakin. Näin ainakin omassa E39:ssa voi helposti havaita näillä keleillä, no problem tyhjäkäyntilämmöissä vaikkei kiertovesipumppu toimi kuin ajoittain.

        Ennemminkin mainittu oire viittaisi tavallisen vesipumpun heikkotehoisuuteen kuin kiertovesipumpun. Tai nestettä on liian vähän ja järjestelmässä ilmaa.
        Last edited by Havis; 21-01-2015, 07:32.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Stone Cold Soul
          Newbiemmer
          • Jan 2015
          • 6
          • Ylä-Savo

          #64
          Originally posted by HTK12 View Post
          Kun nyt lähdetään veikkailemaan niin veikataan, että kuskin puolelle jäähdytysnestettä ohjaava venttiili välillä jumittaa, jolloin veden kierto ei ole riittävä tyhjäkäynnillä. Vesipumpun virtaama kun on suoraan verrannollinen kierroksiin niin korkeammilla kierroksilla virtaa sitten riittävästi siitä jumittavastakin venttiilistä. Eli aloittaisin vesiventtiileistä.

          Onko autossasi kiertovesipumppua? Kaikissa ei ole, sen tarkoitus on lisätä nesteenkiertoa tyhjäkäynnillä, että lämpöä riittää kabiiniin. Se BMW lisäsi sen juuri siitä syystä, että tyhjäkäynnillä ilman sitä ei välttämättä tule riittävästi lämmintä.
          Kiitos. Tuosta oli apua jo siten, että aloitan vesiventtiileistä. Osaako joku sanoa missä nämä venttiilit on? Joku kirjoitti että ovat vasemman tolpan vieressä tai itse tolpassa. En nyt muista. Mutta ainakaan tämän vuoden mallissa ei ole tai olen sokea Auto siis -97 525tds. Voisko joku esim. ottaa kuvan ja laittaa tänne. Hävettää ihan kysyä, mutta missä kiertovesipumppu sijaitsee jos sellainen tässä on? Jos ei ole niin voiko jälkikäteen asentaa?

          Havis: järjestelmässä on tarpeeksi nestettä. Uskon että Vesipumppu toimii normaalisti koska välillä kaikki pelaa moitteettomasti. Vai voiko se välillä olla ok vaikka pumppu olis paska.

          Millainen on automaatti ilmastointi? Mikä ilmastointi vai onko tuo ilmastointi lainkaan? Näytössä lukemat paljon lämpötila on. Näytön alla napit rest ja puhaltimen teho. Vasemmalla ylhäältä alaspäin ovat Puhallus ylös, keskelle ja alas. Näiden alla auto nappi. Oikealla ylhäältä alas on ilmeisesti huurteen poisto (kuvassa etulasi ja kolme nuolta). Sitten lumihiutale. Sitten ilmeisesti aut. sisäilman kierto. Vieressä pelkkä nuoliympyrä. Noiden merkitys hieman vajaa? Sitten takalasin lämmitys. Voisko joku antaa näihin selvyyttä? Vanhemmissa bemuissa oli vain a/c nappi. ilmastointi oli siinä. kylmää puhalti.
          Last edited by Stone Cold Soul; 23-01-2015, 15:04.
          E39 523 -98

          Entiset:

          E39 525tds -97
          E30 323 -90
          E30 325 m-sport 220hv -88
          Opel Kadett Rallye 2.2 170hv -69
          Opel Kadett -88
          Ford Consul Coupe 3.5 V8 Rover n.300hv -72. Moottorihan on GM:n Buickissa käytetty 215cc3 motti, joten viritysosia löytyi kohtuu hyvin.
          Ford Escort -82
          Nissan Sunny -90

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10946
            • Joensuu

            #65
            Originally posted by Havis View Post
            Itse asiassa sähköinen kiertovesipumppu on REST toimintoa eikä tyhjäkäynti tilanteita varten. REST= jäännöslämmitys ominaisuus.

            Normaalisti tyhjäkäynillä lämpöä riittää vaikka kiertovesipumppu olisi jumissakin. Näin ainakin omassa E39:ssa voi helposti havaita näillä keleillä, no problem tyhjäkäyntilämmöissä vaikkei kiertovesipumppu toimi kuin ajoittain.

            Ennemminkin mainittu oire viittaisi tavallisen vesipumpun heikkotehoisuuteen kuin kiertovesipumpun. Tai nestettä on liian vähän ja järjestelmässä ilmaa.
            Itselläni on jostain mielikuva, että olisi ollut myös varmistamassa riittävän kierron kennolle tyhjäkäynnillä. Ilman sitä ei tietenkään REST toimi. Jos se on vain REST-toimintoa varten, miksi se lähtee päälle kun avaimet on asennossa II?


            Originally posted by Stone Cold Soul View Post
            Kiitos. Tuosta oli apua jo siten, että aloitan vesiventtiileistä. Osaako joku sanoa missä nämä venttiilit on? Joku kirjoitti että ovat vasemman tolpan vieressä tai itse tolpassa. En nyt muista. Mutta ainakaan tämän vuoden mallissa ei ole tai olen sokea Auto siis -97 525tds. Voisko joku esim. ottaa kuvan ja laittaa tänne. Hävettää ihan kysyä, mutta missä kiertovesipumppu sijaitsee jos sellainen tässä on? Jos ei ole niin voiko jälkikäteen asentaa?

            Havis: järjestelmässä on tarpeeksi nestettä. Uskon että Vesipumppu toimii normaalisti koska välillä kaikki pelaa moitteettomasti. Vai voiko se välillä olla ok vaikka pumppu olis paska.

            Millainen on automaatti ilmastointi? Mikä ilmastointi vai onko tuo ilmastointi lainkaan? Näytössä lukemat paljon lämpötila on. Näytön alla napit rest ja puhaltimen teho. Vasemmalla ylhäältä alaspäin ovat Puhallus ylös, keskelle ja alas. Näiden alla auto nappi. Oikealla ylhäältä alas on ilmeisesti huurteen poisto (kuvassa etulasi ja kolme nuolta). Sitten lumihiutale. Sitten ilmeisesti aut. sisäilman kierto. Vieressä pelkkä nuoliympyrä. Noiden merkitys hieman vajaa? Sitten takalasin lämmitys. Voisko joku antaa näihin selvyyttä? Vanhemmissa bemuissa oli vain a/c nappi. ilmastointi oli siinä. kylmää puhalti.
            Automaatti-ilmastoinnissa lämpötilat näkyvät digitaalisesti näytössä, eli sinulla on automaatti-ilmastointi. Nämä löytyy kyllä sieltä ohjekirjasta, mutta lumihiutale on ilmastoinnin kytkentä, REST on taukolämmitys. Auto-nappi säätää puhallukset tarpeen mukaan ja se sisäilmankierto toisessa tilassa kytkentyy automaattisesti päälle kun anturi haistelee ilman olevan likaista ja toisessa tilassa on sitten päällä kokoajan.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Havis
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1845
              • Kotona/Poissa

              #66
              Originally posted by HTK12 View Post
              Itselläni on jostain mielikuva, että olisi ollut myös varmistamassa riittävän kierron kennolle tyhjäkäynnillä. Ilman sitä ei tietenkään REST toimi. Jos se on vain REST-toimintoa varten, miksi se lähtee päälle kun avaimet on asennossa II?
              Voi hyvinkn olla että oon päätelly väärin, kun itellä ei suurempia lämmön puutteita ole ilmenny tyhjäkäynnillä vaikkei kiertovesipumppu enää parhaassa hapessa olekaan. Mukava olis kun tietäis varmaks mut ku ei tiedä.
              "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

              E60 523iA -08

              Comment

              • zener
                Moderator
                • Oct 2004
                • 14590
                • Oulu

                #67
                Kyllä se pumppu pyörii myös ajossa, eli ei ole pelkästään REST-toimintoa varten.
                E65 730dA '04 klick
                F10 520dA '11 klick
                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                Instagram


                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1845
                  • Kotona/Poissa

                  #68
                  Originally posted by zener View Post
                  Kyllä se pumppu pyörii myös ajossa, eli ei ole pelkästään REST-toimintoa varten.
                  Tarkennetaan että pitäisi pyöriä mutta luulen ettei useimmassa vanhassa E39:ssä enää pyörikään. Ellei ole kertaalleen korjattu.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14590
                    • Oulu

                    #69
                    Originally posted by Havis View Post
                    Tarkennetaan että pitäisi pyöriä mutta luulen ettei useimmassa vanhassa E39:ssä enää pyörikään. Ellei ole kertaalleen korjattu.
                    Niin, mutta että ei se pelkästään REST:iä varten ole... Mutta tosiaan en ainakaan 528:ssa huomannut lämmön tuotossa mitään eroa vaikka pumpun korjasin. Saa nähdä auttaako tuossa 750:ssa, kunhan saa korjattua. Tänään en saanut aikaan muutako sen että uus hiili meni asentaessa poikki. Success!
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • Stone Cold Soul
                      Newbiemmer
                      • Jan 2015
                      • 6
                      • Ylä-Savo

                      #70
                      Originally posted by HTK12 View Post
                      Itselläni on jostain mielikuva, että olisi ollut myös varmistamassa riittävän kierron kennolle tyhjäkäynnillä. Ilman sitä ei tietenkään REST toimi. Jos se on vain REST-toimintoa varten, miksi se lähtee päälle kun avaimet on asennossa II?




                      Automaatti-ilmastoinnissa lämpötilat näkyvät digitaalisesti näytössä, eli sinulla on automaatti-ilmastointi. Nämä löytyy kyllä sieltä ohjekirjasta, mutta lumihiutale on ilmastoinnin kytkentä, REST on taukolämmitys. Auto-nappi säätää puhallukset tarpeen mukaan ja se sisäilmankierto toisessa tilassa kytkentyy automaattisesti päälle kun anturi haistelee ilman olevan likaista ja toisessa tilassa on sitten päällä kokoajan.
                      Kiitos. Minulla ei ole ohjekirjaa, niin noista oli paljon apua. Onko ohjekirjoja jostain saatavissa.
                      Last edited by Stone Cold Soul; 27-01-2015, 13:15.
                      E39 523 -98

                      Entiset:

                      E39 525tds -97
                      E30 323 -90
                      E30 325 m-sport 220hv -88
                      Opel Kadett Rallye 2.2 170hv -69
                      Opel Kadett -88
                      Ford Consul Coupe 3.5 V8 Rover n.300hv -72. Moottorihan on GM:n Buickissa käytetty 215cc3 motti, joten viritysosia löytyi kohtuu hyvin.
                      Ford Escort -82
                      Nissan Sunny -90

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10946
                        • Joensuu

                        #71
                        Originally posted by Stone Cold Soul View Post
                        Kiitos. Minulla ei ole ohjekirjaa, niin noista oli paljon apua. Onko ohjekirjoja jostain saatavissa.
                        Marmorilta nyt ainakin. Englannin kielisen saa ladattua netistä, jos lontoo taipuu sujuvasti.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Stone Cold Soul
                          Newbiemmer
                          • Jan 2015
                          • 6
                          • Ylä-Savo

                          #72
                          Nyt löytyi vesiventtiilit. Siinä ne ovat vasemmassa tolpassa, kuskin paikalta katsoen. Näin joku jo kertoikin. Vielä niitä en ole naputellut tms, sillä tällä hetkellä lämpöä tulee molemmilta puolilta kaikilla kierrosalueilla. Venttiilien alla on se sähköinen apupumppu, joka voi olla myös vian aiheuttaja. Voisiko sen liittimet olla esim. hapettuneet tms. ja pumppu ei välillä siksi toimi. Nyt näyttää toimivan. Jos vielä tulee ongelmia niin pitää kokeilla josko liittimien putsaaminen tms. auttaa asiaan. KATSOTAAN mitä tuleman pitää.
                          E39 523 -98

                          Entiset:

                          E39 525tds -97
                          E30 323 -90
                          E30 325 m-sport 220hv -88
                          Opel Kadett Rallye 2.2 170hv -69
                          Opel Kadett -88
                          Ford Consul Coupe 3.5 V8 Rover n.300hv -72. Moottorihan on GM:n Buickissa käytetty 215cc3 motti, joten viritysosia löytyi kohtuu hyvin.
                          Ford Escort -82
                          Nissan Sunny -90

                          Comment

                          • Havis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 1845
                            • Kotona/Poissa

                            #73
                            Originally posted by Stone Cold Soul View Post
                            ...Venttiilien alla on se sähköinen apupumppu, joka voi olla myös vian aiheuttaja. Voisiko sen liittimet olla esim. hapettuneet tms. ja pumppu ei välillä siksi toimi....
                            Kyllä kiertovesipumpun yleisin vian aiheuttaja taitaa olla loppuun kuluneet hiilet. Ei nekään aikaansa pitempään kestä. Saattaa pumpun koputtelulla herätä toviksi.
                            Last edited by Havis; 06-02-2015, 10:50.
                            "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                            E60 523iA -08

                            Comment

                            • Stone Cold Soul
                              Newbiemmer
                              • Jan 2015
                              • 6
                              • Ylä-Savo

                              #74
                              Originally posted by Havis View Post
                              Kyllä kiertovesipumpun yleisin vian aiheuttaja taitaa olla loppuun kuluneet hiilet. Ei nekään aikaansa pitempään kestä. Saattaa pumpun koputtelulla herätä toviksi.
                              Juu. Totta tuo on. Ei tullut sitä ajateltua. Ne hiilet vois vaihtaa. Tulee usein edulliseksi. Eukon 307 pösön laturin hiilen vaihdoin männeellä suvena. Hiilen kustansi alle 2 euroa. Laturi olisi ollut tarvikkeena hiukan alle 400 euroa. Kyllä pääsi tuntiliksoille
                              Tosin ei ole sen pumpun hinnasta mitään käsitystä.
                              E39 523 -98

                              Entiset:

                              E39 525tds -97
                              E30 323 -90
                              E30 325 m-sport 220hv -88
                              Opel Kadett Rallye 2.2 170hv -69
                              Opel Kadett -88
                              Ford Consul Coupe 3.5 V8 Rover n.300hv -72. Moottorihan on GM:n Buickissa käytetty 215cc3 motti, joten viritysosia löytyi kohtuu hyvin.
                              Ford Escort -82
                              Nissan Sunny -90

                              Comment

                              • Havis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1845
                                • Kotona/Poissa

                                #75
                                Originally posted by Stone Cold Soul View Post
                                Juu. Totta tuo on. Ei tullut sitä ajateltua. Ne hiilet vois vaihtaa. Tulee usein edulliseksi. Eukon 307 pösön laturin hiilen vaihdoin männeellä suvena. Hiilen kustansi alle 2 euroa. Laturi olisi ollut tarvikkeena hiukan alle 400 euroa. Kyllä pääsi tuntiliksoille
                                Tosin ei ole sen pumpun hinnasta mitään käsitystä.
                                Tuossa tapauksessa suurin ongelma saattaa olla pumpun aukaiseminen hiilirempaa varten. Sitä ei välttämättä ole suunniteltu avattavaksi. En ole varma kun en ole tutkinut, mutta vahva epäilys ettei ihan ole minutin tai kahden homma toi hiilien uusiminen.
                                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                                E60 523iA -08

                                Comment

                                Working...
                                X