memebuy23buy

E39 Ilmastointi

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Perlenbacher
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2010
    • 1103
    • Suomi

Sen rullan kun pidät kokoajan täysillä punaisessa mahdollistaa automaattisen ilman lämmön säädön. Ainoa milloin sitä kannattaa ehkä rullata sinisemmälle on jos haluat äkkiä autoon kylmää esim. Parkissa seisomisen jälkeen.

Jos tuo rulla on sinisellä aiheuttaa myös sen että keskisuuttimista puhaltaa suhteessa ihan liian kovalla voimakkuudella. Ja tosiaan jäistä.

Comment

• TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

Originally posted by Pmak View Post
      Eli siis lämmöt vaikka 22asteeseen, sitten sillä rullalla haetaan oikeaa "hienosäätöä"? Mites puhallus nopeus, kun tapaan pitää sitä melkopienenä?
      Lämpösäädöillä säädät lämmön jonka haluat jaloille/tuulilasiin ja sitten rullalla lämmön jonka haluat keskisuuttimiin/naamalle. Talvella olen pitänyt rullaa täysin punaisella, kesällä keskellä tai yhden pykälän sinisellä. Lämpösäädöt talvella 20.5 ja kesällä 19.5, kaikki automaatilla. Ja hyvin on toiminut.

Puhallus säätyy automaattisesti, miksi säädät sitä itse? Eihän tuo silloin voi toimia oikein. Jos suuttimista tulee liikaa ilmaa, säädä niitä mekaanisesti pienemmälle/suuntaa ne ylös/sivulle.

Kojelaudan keskellä olevat suuttimet on tarkoitus suunnata ylöspäin keskelle, jos ne suuntaa alas, sotkee se ilmastoinnin toimintaa koska säätöpaneelin anturi saa väärää lämpötietoa. Säätöpaneelin vasemman ritilän eteen ei myökään pidä kasata tavaraa.

Jos ei vieläkään toimi loogisesti, niin tuo paneelin anturi ja anturin puhallin pitäisi tarkistaa (lähinnä onko ne täynnä pölyä ja puhallin pyörii), ne molemmat ovat säätöpaneelin vasemmanpuoleisen ritilän takana. Lisäsi "siilin" toiminta pitäisi tarkistaa.
      E39 528iA

Comment

• Oxygen
        Bimmer Rookie
        • May 2011
        • 103
        • Pori

Mua ainaki häirittee siinä automaatti asennossa kun säätää sen puhalluksen sinne jaloille liian paljon... Kiva ku pukkaa jalkoihin niin p***leen kylmää tai vastaavaasti jos lämmittää nii jaloille puhaltaa liikaa. Itse en käytä automaatti asentoa

Comment

• Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1845
          • Kotona/Poissa

Originally posted by Oxygen View Post
          Mua ainaki häirittee siinä automaatti asennossa kun säätää sen puhalluksen sinne jaloille liian paljon... Kiva ku pukkaa jalkoihin niin p***leen kylmää tai vastaavaasti jos lämmittää nii jaloille puhaltaa liikaa. Itse en käytä automaatti asentoa
          Tuon IHKAn toimintalogiikka tuntuisi olevan sellainen, että jalkasuuttimien kautta annetaan pääosa lämmitystarpeen ilmasta (varsinkin pakkasella), ja taas helteellä jäähdytysvaiheessa alkuun tuuppaa ilmaa kaikista, kunnes rauhoittuu ja ylläpitovaiheessa lähes kaikki ilma tulee kojelaudan suuttimien kautta.

Itse pidän laitetta kesällä lähes koko ajan AUTO asennossa, ja talvisin, jos on vähänkin kosteankaltainen keli, kaikki manuaalisuuntaus valinnat päälle. Kas kun tosiaan AUTO laskee niin vähän ilmaa lasille, että kuuma ilma jaloista huurtuu laseille jos lattialla on vähänkin kosteutta, ellei siirrä suuntausta käsimoodiin.

Lämpötila-asetus ollut varmaan monta vuotta jo +21 asteessa molemmin puolin, ja rullalla hienosäätö fiilliksen mukaan. Puhallinta sitten lisää/pois tarpeen mukaan jos automaatin tarjoama nopeus ei miellytä. Ja hyvin on mielestäni toiminut.
          Last edited by Havis; 07-07-2012, 18:18.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

E60 523iA -08

Comment

• Pmak
            Bimmer Rookie
            • Nov 2006
            • 178
            • Lahti

Originally posted by TJJ View Post
            Lämpösäädöillä säädät lämmön jonka haluat jaloille/tuulilasiin ja sitten rullalla lämmön jonka haluat keskisuuttimiin/naamalle. Talvella olen pitänyt rullaa täysin punaisella, kesällä keskellä tai yhden pykälän sinisellä. Lämpösäädöt talvella 20.5 ja kesällä 19.5, kaikki automaatilla. Ja hyvin on toiminut.

Puhallus säätyy automaattisesti, miksi säädät sitä itse? Eihän tuo silloin voi toimia oikein. Jos suuttimista tulee liikaa ilmaa, säädä niitä mekaanisesti pienemmälle/suuntaa ne ylös/sivulle.

Kojelaudan keskellä olevat suuttimet on tarkoitus suunnata ylöspäin keskelle, jos ne suuntaa alas, sotkee se ilmastoinnin toimintaa koska säätöpaneelin anturi saa väärää lämpötietoa. Säätöpaneelin vasemman ritilän eteen ei myökään pidä kasata tavaraa.

Jos ei vieläkään toimi loogisesti, niin tuo paneelin anturi ja anturin puhallin pitäisi tarkistaa (lähinnä onko ne täynnä pölyä ja puhallin pyörii), ne molemmat ovat säätöpaneelin vasemmanpuoleisen ritilän takana. Lisäsi "siilin" toiminta pitäisi tarkistaa.

Kiitoksia tästä "etäkurssituksesta" Eli siis lämmöt haluttuun ja rullaa punasemmalle. Puhallusnopeutta pienennän sen takia koska ainakin miulla toi haluis hönkiä hirmusta vauhtia kokoajan. Pärjää vähemmälläkin kun tuntuu, että karkaa peruukki päästä Hassua vaan, etten tosiaan muista viimekesänä olleen tälläisiä ongelmia. Siis silloinkin oli rulla kokoajan aivan sinisellä ja oli ainakin olevinaan ihanhyvä

Sen puhaltimen putsailin ja kokeilin, että pyörii. Pitäs olla kunnossa, eikä inpakaan anna mitään suoranaista vikaa, tai muita epäloogisuuksia muissakaan arvoissa IHKAan liityen. Ulko-/toimiston lämpöanturit loogisia ja mahdollisia asteita.

Comment

• Hen-3
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 103
              • Lahti

Originally posted by Havis View Post
              Tuon IHKAn toimintalogiikka tuntuisi olevan sellainen, että jalkasuuttimien kautta annetaan pääosa lämmitystarpeen ilmasta (varsinkin pakkasella), ja taas helteellä jäähdytysvaiheessa alkuun tuuppaa ilmaa kaikista, kunnes rauhoittuu ja ylläpitovaiheessa lähes kaikki ilma tulee kojelaudan suuttimien kautta.

Itse pidän laitetta kesällä lähes koko ajan AUTO asennossa, ja talvisin, jos on vähänkin kosteankaltainen keli, kaikki manuaalisuuntaus valinnat päälle. Kas kun tosiaan AUTO laskee niin vähän ilmaa lasille, että kuuma ilma jaloista huurtuu laseille jos lattialla on vähänkin kosteutta, ellei siirrä suuntausta käsimoodiin.

Lämpötila-asetus ollut varmaan monta vuotta jo +21 asteessa molemmin puolin, ja rullalla hienosäätö fiilliksen mukaan. Puhallinta sitten lisää/pois tarpeen mukaan jos automaatin tarjoama nopeus ei miellytä. Ja hyvin on mielestäni toiminut.
              Päteekö nää neuvot myös manuaali-ilmastoinnille?

Comment

• Havis
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1845
                • Kotona/Poissa

Originally posted by Hen-3 View Post
                Päteekö nää neuvot myös manuaali-ilmastoinnille?
                Eikös manuaali-ilmastointilaitteen käyttölaitteet ole samat kuin ilman ilmastointia olevissa, lisänä vain lumihiutale painonappi.

Tällöinhän ilman suuntaus ja puhallusnopeus on aina kuljettajan säädettävä, ja termostaatti hoitaa lämmön lämpösäätimeen säädettyyn arvoon. Näin ollen automaattilaitteen ongelmiakaan ei ole, kun kaikki pitää säätää joka tapauksessa itse.
                "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

E60 523iA -08

Comment

• Pmak
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2006
                  • 178
                  • Lahti

Originally posted by TJJ View Post
                  Lämpösäädöillä säädät ... Lisäsi "siilin" toiminta pitäisi tarkistaa.

Pakko vielä jatkaa, kun kiinnostaa

Eli siis tuossa männä viikonloppuna ajeltiin hieman pidempää matkaa ulkolämpöjen ollessa noin 26-28astetta. Pyynti molemmilla puolilla aluksi 21astetta keskirulla yksi punaisella. Molemmilla puolilla hieman kylmä. Seuraavaksi keskirulla aivan punaiselle ja pyynti 22astetta jonka jälkeen oli hieman viilea, ei kuitenkaan enaa kylmä.

Onkos toi nyt kuitenkaan ihan kunnossa, vai mita? Outoa :think

Comment

• TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

Originally posted by Pmak View Post
                    Eli siis tuossa männä viikonloppuna ajeltiin hieman pidempää matkaa ulkolämpöjen ollessa noin 26-28astetta. Pyynti molemmilla puolilla aluksi 21astetta keskirulla yksi punaisella. Molemmilla puolilla hieman kylmä. Seuraavaksi keskirulla aivan punaiselle ja pyynti 22astetta jonka jälkeen oli hieman viilea, ei kuitenkaan enaa kylmä.
                    Kylmä missä? Myös jaloissa vai pelkästään ylhäällä? Eikä ollut lämmintä kahvimukia juomatelineessä..?

Olen itsekin huomannut, että matka-ajossa yläpuolen suuttimet puhaltavat melkoisen kylmää vaikka rulla on punaisella. Mutta ainakin minulla systeemi myös säätää puhallustehon niin alas (4 palkkia), että tuo kylmyys ei kuitenkaan tule naamalle asti, kylmyyden huomaa vain jos vie käden lähelle oven tai kojelaudan suuttimia. Tämä siis 19.5C asetuksella ja kaikki automaatilla.

Tässä on sitten vielä sellainen juttu, että faceliftissä (vai olikohan jo 3/2000) tuli aurinkotunnistin ja systeemi muutenkin hiukan muuttui. Minulla ei ole tuosta kokemusta, mutta tuo nyt kuitenkin muuttaa yläpuolen lämpötilaa herkemmin kylmäksi kun se tunnistaa auringon valon/lämmön.
                    E39 528iA

Comment

• PeteV8
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2006
                      • 50
                      • Auton alla

Tompalle-

-että täällä Kuopiossa itse käyti omaani e39 528i-96 ilmastoinnin super suuressa huollossa, ja asiallisesti homma hoituikin. Käy vesvel nimisessä liikkeessä, mestarinkatu 6 kuopio ja koepaineistakaa systeemi, niin selviää mahdolliset vuodot. Muutenkin asiantunteva paikka, suosittelen! (testi aineineen 120e)
                      Exät: Datsun 100a -72
                      Datsun Finn -73
                      Ford Granada 3.0 gxl -74
                      Ford Scorpio 2.9 ghia -89
                      Opel Omega -92
                      Opel Omega cd -97
                      Bmw e34 525 -89
                      Ford scorpio stw -92
                      Bmw e34 525 -90
                      Bmw e36 325 -94 m3look coupe
                      Bmw e39 528 -96

Nyt: Bmw e39-98 540i 6-gang