Kiitokset hyvistä vuotovirtojen mittausohjeista. Olin kuitenkin (vielä) laiska ja käytin auton uudelleen BMW:n testerissä. Testeri löysi tällä kertaa vian: jokin vastus lämmityslaitteessa on ollut viallinen, jonka takia lämmityslaitteen puhallin on jäänyt ajon jälkeen käyntiin. Uusi osa (vastus) maksoi n. 55 euroa + työt 80 euroa. Homma tehtiin tänään aamulla, joten kokemusta korjauksen onnistumisesta ei vielä ole.
Onkos nyt vika selvinny lopullisesti vai vaihdettiinko sinne taas turhaan toi osa??? Jotenkin kuulostaa kummalta, että tällä kertaa testeri löysi vian? Aikamoista lottoomista taitaa olla ton testerin kanssa sitten.
Kiitokset hyvistä vuotovirtojen mittausohjeista. Olin kuitenkin (vielä) laiska ja käytin auton uudelleen BMW:n testerissä. Testeri löysi tällä kertaa vian: jokin vastus lämmityslaitteessa on ollut viallinen, jonka takia lämmityslaitteen puhallin on jäänyt ajon jälkeen käyntiin. Uusi osa (vastus) maksoi n. 55 euroa + työt 80 euroa. Homma tehtiin tänään aamulla, joten kokemusta korjauksen onnistumisesta ei vielä ole.
TIS:ssä on ohjeet miten mitata penarista vuotovirrat oikein. Eli jos akku on vaikka takakontissa, niin painaa lukon luukusta sormella kiinni (luukku jää auki) mutta auto luulee että se on kiinni, lukitsee ovet, sitten odottelee n. 30min ja kunnes tällöin on kaikki laitteet sammuttanut ittensä, niin sitten voi mittaa esim. sillä pihtimittarilla. Jos ei odota tarpeeks tai kontti on auki, niin siellä on päällä vaikka mitä laitteita ja mittaustulokset ei pidä paikkaansa.
Toi sulakkeidenkaan irtiottaminen ei kerro kaikkea, ainakaan jos ei tee mitä yllä kirjotin.
TIS:n mukaan lähes aina vuotovirtaan on syynä jälkiasennuslaitteet. Tiedä sitten onko propagandaa, mutta niistä ite alottaisin.
Olit oikeassa akun suhteen! Ongelma siirtyi vain noin 2 kk eteenpäin, akku tyhjenee taas vanhaan malliin yön/päivän aikana. Voisitko hiukan tarkentaa oheista mittaustyöohjetta: mitä näin on tarkoitus mitata (että akku todella ottaa virtaa vastaan)?
Tarkoitus varmaan on mitata että tuleeko lataus akulle asti.. Katso ne laturin ja akun välissä olevat piuhat.. Taisi joku jo mainita, mutta näissähän oli sitä ongelmaa että johto hapertui(joo, murresana :-) ) sisältä, vaikka oli päällepäin ehjän näköinen. Olisiko ollut vielä plussajohto peräti?
Pihtiampeerimittarilla voit mitata virtoja. Käsittääkseni Sami tarkoittaa että mitataan ensin laturin tuottama virta. Se on kymmeniä ampeereja, tai jopa yli 100 A, jos kaikki sähkölaitteet on päällä. Sitten mitataan akun + johdosta virta samallalailla.
Ko. mittarilla saat selville tunkeeko se laturi oikeasti virtaa. Mittaustulos ei ole tosin absoluuttisen tarkka, johtuen mittaustavasta ja tekniikasta. Mutta suuntaa antava se on.
Kuulostaa kyllä vähän ihmeelliseltä että korjaamokaan ei ole mitään löytänyt. Jonkunhan siellä on pakko syödä virtaa. Tai sitten laturi on sökö, tai pelaa vain ajoittain.
Mutta jos pihtivirtamittarilla mitattuna se tunkee virtaa (kymmeniä ampeereja auton laitteet päällä) ja jos latausjännite on OK (n. 14V), laturi on kunnossa.
Oletko mitannut yleismittarilla vuotovirtaa? Eli akun + kenkä irti ja yleismittari siihen väliin tasavirranmittausasennossa. Hyvät mittarit kestää mitata n. 10A virran ko. tavalla. Eli virta-avain pois (+ sisävalot, valot yms.), sitten toinen johdin kiinni akun + napaan ja toinen akun kenkään => näet vuotovirran, eli kuinka paljon virtaa kuluu, kun auto on parkeerattu. Sen pitäisi olla vain muutamia kymmeniä milliampeereja. Jos enemmän, jossain on kyllä vikaa...
Jos vuotaa esim. 300mA eli 0.3A (tämäkin on jo aika paljon), se tarkoittaa käytännössä että vuorkokaudessa se syö akkua 24h x 0.3A = 7.2Ah. Akku jonka kapasiteetti on 72Ah:n on siis tyhjä kymmenessä päivässä. Ainakin teoriassa.
Jos vuotovirta on isohko, irroitat sulakkeen yksi kerrallaan, kunnes havaitset että vuotovirta laskee => olet paikallistanut minkä sulakkeen takana "vuotava" laite on. Sitten pitää vielä selvittää mikä niistä laitteista "vuotaa" ja miksi.
Itsellänikin oli mystinen vuoto, ajoittain akku tyhjeni hetkessä, joskus taas kesti viikkoja. Syynä oli hydrauliset takaiskarit (kontaktihäiriö). Perä laski alas => pumppu nosti perän oikeaan asentoon => laski => nosti... . Ja pumppu "söi" virtaa yli 10A aina kun oli päällä, eli kohtuu pian akku oli tyhjä.
Olisiko sinulla samankaltainen ongelma, joku laite pärähtää päälle kun olet poistunut autosta, mutta viiveellä. Joko pitkällä tai lyhyellä.
Voisin lyödä vaikka vetoa että ongelma ei korjaannu akun vaihdolla vaan siirtyy noin puolivuotta eteenpäin....Tai ainakaan yksikään akunvaihto tähän mennessä ei ole ongelmaa poistanut.....Akun käyttöikä on monta tuhatta käynnistystä ja kannattaakin laskea milloin alkaa ongelmat uudestaan ja miettiä myös käynnistyskertojen mahdollista määrää...
Itse mittaisin vielä pihtiamppeeri mittarilla laturin luota ja akunluota virtoja ja vertailisin lukemia keskenään...kolminumeroinen lukuhan kummastakin päästä pitäisi tulla kun kaikki kulutus päällä....
Olit oikeassa akun suhteen! Ongelma siirtyi vain noin 2 kk eteenpäin, akku tyhjenee taas vanhaan malliin yön/päivän aikana. Voisitko hiukan tarkentaa oheista mittaustyöohjetta: mitä näin on tarkoitus mitata (että akku todella ottaa virtaa vastaan)?
Voisin lyödä vaikka vetoa että ongelma ei korjaannu akun vaihdolla vaan siirtyy noin puolivuotta eteenpäin....Tai ainakaan yksikään akunvaihto tähän mennessä ei ole ongelmaa poistanut.....Akun käyttöikä on monta tuhatta käynnistystä ja kannattaakin laskea milloin alkaa ongelmat uudestaan ja miettiä myös käynnistyskertojen mahdollista määrää...
Itse mittaisin vielä pihtiamppeeri mittarilla laturin luota ja akunluota virtoja ja vertailisin lukemia keskenään...kolminumeroinen lukuhan kummastakin päästä pitäisi tulla kun kaikki kulutus päällä....
Mä vaihdoin joku aika sitten myös uuden akun, kun ei startannut töistä lähtiessä. Kotiin tullessa jännite oli ihan ok...+12v. Mittari ei näyttänyt mitään suurempaa vuotovirtaa, joten otin riskin ja ostin uuden akun, joka on toiminut hyvin pari kuukautta.
Eli todennäköisesti vanhassa akussa oli jotain häikkää sisällä.
Laitoin uuden akun (Bosch 100 Ah) viikko sitten. Uusi akku on pitänyt hyvin latauksensa, vaikka auto on välillä seisonut parikin päivää. Merkkihuolto liike on tarjoutunut tutkimaan asiaa siten, että auto kytketään heillä yön ajaksi tietokoneeseen, joka rekisteröi kaikki vuotovirrat. Lysti maksaisi n. 150 euroa.
Voisihan sitä vuotoa rajata esimerkiksi kytkemällä yleismittarin ampeerialueelle akun plus- tai miinusnavan kanssa sarjaan ja poistamalla sulake kerrallaan ja seuraamalla mittarista milloin virrankulutus pienenee.
Virran kulutushan mitataan auto siinä tilassa missä yleensä sitä säilytät eli ovet lukossa....sitten odottaa noin 15-20 min että kaikki laitteet "sammuvat" ja sehän on sitten se oikea virran kulutus...noin 50 mA max sais olla bemarin kulutus...taksit voi viedä hieman enemmän jossain tapauksessa....
Voisihan sitä vuotoa rajata esimerkiksi kytkemällä yleismittarin ampeerialueelle akun plus- tai miinusnavan kanssa sarjaan ja poistamalla sulake kerrallaan ja seuraamalla mittarista milloin virrankulutus pienenee.
530d:n (E39, -00) akku tyhjenee mystisesti ajoittain yön tai päivän aikana, kun auto seisoo pidemmän aikaa. Huoltoliikkeessä virtavuotoa yritettiin paikallistaa, mutta testeri ei löytänyt mitään. Autoon on jälkiasennettu Webaston kellolaite, jota hieman epäilen. Olisiko vinkkiä kuinka ongelmaa kannattaisi lähestyä?
Jokos syy selvisi? Itsellä 523iAT -00:ssa sama ongelma.
Akku tyhjenee satunnaisesti,saattaa toimia muutaman päivän ja sitten taas aamulla pitää antaa apuvirtaa.Akku uusittu, ei ollut vaikutusta.
Sulla on siis kellolaite, jolla ohjaat Webastoa. Kauanko voit pitää Webastoa päällä ennen ajoa ilman, että akku tyhjenee liikaa (auto vielä käynnistyy)? Minkälainen akku sulla on?
On kellolaite, mutta yleensä käytän kaukosäädintä. Webasto itse "tietää" milloin on aika kytkeytyä pois. Akku tässä 2001 autossa jo toinen eli nyt on VARTA 85Ah.
530d:n (E39, -00) akku tyhjenee mystisesti ajoittain yön tai päivän aikana, kun auto seisoo pidemmän aikaa. Huoltoliikkeessä virtavuotoa yritettiin paikallistaa, mutta testeri ei löytänyt mitään. Autoon on jälkiasennettu Webaston kellolaite, jota hieman epäilen. Olisiko vinkkiä kuinka ongelmaa kannattaisi lähestyä?
Jos lataus purkuvirrat ja suunnilleen kaikki on tarkastettu niin vika voi löytyä kuitenkin lataus puolelta...
Tarkasta laturin ja startin välinen "Y-haara" kaapeli...Tässä kaapelissa on ollut tuotevirheitä ja on näyttänyt päällepäin ehjältä ja mitatessakin pelannut mutta kun hypistellyt kaapelia niin eristeet karisee lattialle ja johto sisältä palanut / hapettunut...Eipä sitten tositilanteessa lataakkaan akkua ja vajavaisena se sitten yön aikana tyhjenee...
Leave a comment: