E39 530d akku yön aikana tyhjäksi
Collapse
X
-
Sama se onko irti vai paikoillaan, kun en sitä tule koskaan enää käyttämään. Sen verran jäi paska maku suuhun koko hommasta. Nykyään lämpimässä tallissa niin eipä sille juuri tarvettakaan.
-
-
Originally posted by Night-Wind View PostSulake on irti, koska akut meni tyhjäksi webaston ollessa päällä ennen ajoa ja ajon aikana.Eihän se itsestään lämmitä autoa etukäteen.
Last edited by Bmw Master; 18-01-2012, 19:17.
Leave a comment:
-
-
Sulake on irti, koska akut meni tyhjäksi webaston ollessa päällä ennen ajoa ja ajon aikana.
Leave a comment:
-
-
Ota koko webasto pois, niin ei kuluta turhaa virtaa. Sen voi sitten vaikka myydä ja ostaa koko rahalla vuodepaikan Merstolasta
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Night-Wind View PostJos olisit lukenut koko aiheen läpi niin et kyselisi tyhmiä. Muutama sivu taakse päin sanottiin, että lisälaturi on kannattava/pakollinen minun tapauksessani. Heidän autoissa oli myös sellainen, joten puhuivat kokemuksesta.
"Monien ongelmien perussyy on usein akku
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa suhteellisen paljon ergiaa. Tyypillinen lisälämmittimen teho on 40-80 W. Se tarkoittaa noin 5 ampeerin virrankulutusta (missä ei ole vielä otettu huomioon hehkutuksen tarvitsemaa virrankulutusta).
Jos lisälämmitin käy 30-40 minuuttia, akun kapasiteetista on kulunut noin 5 ampeerituntia. Usein samaaa aikaan auton tuuletusjärjestelmä käyttää puhallinta, mikä lisää hieman kulutusta. Sitten auto käynnistetään, mikä tietysti syö lisää virtaa, arviolta noin 2 ampeerituntia. Auto lähtee käyntiin, mutta ennen ajoa on akusta purettu virtaa jo 7 ampeerituntia.
Tavallinen lyijyakku ei ota helposti vastaan virtaa matalissa lämpötiloissa. Esimerkiksi tavallinen 74 ampeeritunnin kokoinen akku (tavallinen suuremman keskikokoluokan autoissa), vaatii edellä mainitun 7 amperitunnin korvaamiseksi erilaisen ajoajan ulkolämpötilasta riippuen.
Jos käynnistyksen jälkeen auton moottori ei käy tarvittavaa aikaa, akun aikaisempi varaustila ei palaudu, vaan osa varauksesta on purkautunut.
Otetaan esimerkki siitä, millaisesta tilanteesta voi olla kysymys. Kuvitellaan, että ulkolämpötila on -25 astetta. Autolla ajetaan jokaisen käynnistyskerran jälkeen yksi tunti. Tästä seuraa, että akun varaustila alenee jokaisen käynnistyksen seurauksena, vaikka autolla aina ajetaan työmatkaa yksi tunti. Matka työpaikalle ja takaisin johtaa siihen, että tässä lämpötilassa akun varaustila laskee 10 ampeerituntia vuorokaudessa. Noin 5 vuorokauden kuluttua täydestä varaustilasta on enää jäljellä noin 40 %.
Seuraavaksi akkuhappoon alkaa muodotua jääkiteitä, koska akkuhapon tiheys on laskenut alle 1,16 kg/dm. Nyt on tultu tilanteeseen, jossa auto ei enää käynnisty."
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/p...oman-korjaamonBMW:n mukaan tuo on MUKAVUUS lämmitin, joka ei lämmitä moottoria. Suomen talviin sitten suosittelevat hankkimaan lohkolämmittimen ja sisähaaran. Tuon webaston saa sitten tietenkin vaikka foorumilla olevilla ohjeilla muokattua toimimaan myös esilämmittimenä, jolloin muokkaaja sitten itse asentakoon tuon verkkovirralla toimivan laturin jos itse tarvitsee. Rautalangasta väännettynä: tuota webasto ei ole tarkoitettu auton ainoaksi lämmittimeksi Suomen talviin.
Eikö olisi jo järkevämpää käyttää lohko+sisätilanlämmitintä jos sitä autoa nyt kuitenkin aiotaan piuhan päässä pitää? Käsittääkseni ihmiset yleensä ottavat webaston, koska sähköä ei ole saatavilla. Kerro nyt vielä miksi se webasto ei saa ajon aikana käydä?
Leave a comment:
-
-
Jos olisit lukenut koko aiheen läpi niin et kyselisi tyhmiä. Muutama sivu taakse päin sanottiin, että lisälaturi on kannattava/pakollinen minun tapauksessani. Heidän autoissa oli myös sellainen, joten puhuivat kokemuksesta.
"Monien ongelmien perussyy on usein akku
Polttoainekäyttöinen lisälämmitin kuluttaa suhteellisen paljon ergiaa. Tyypillinen lisälämmittimen teho on 40-80 W. Se tarkoittaa noin 5 ampeerin virrankulutusta (missä ei ole vielä otettu huomioon hehkutuksen tarvitsemaa virrankulutusta).
Jos lisälämmitin käy 30-40 minuuttia, akun kapasiteetista on kulunut noin 5 ampeerituntia. Usein samaaa aikaan auton tuuletusjärjestelmä käyttää puhallinta, mikä lisää hieman kulutusta. Sitten auto käynnistetään, mikä tietysti syö lisää virtaa, arviolta noin 2 ampeerituntia. Auto lähtee käyntiin, mutta ennen ajoa on akusta purettu virtaa jo 7 ampeerituntia.
Tavallinen lyijyakku ei ota helposti vastaan virtaa matalissa lämpötiloissa. Esimerkiksi tavallinen 74 ampeeritunnin kokoinen akku (tavallinen suuremman keskikokoluokan autoissa), vaatii edellä mainitun 7 amperitunnin korvaamiseksi erilaisen ajoajan ulkolämpötilasta riippuen.
Jos käynnistyksen jälkeen auton moottori ei käy tarvittavaa aikaa, akun aikaisempi varaustila ei palaudu, vaan osa varauksesta on purkautunut.
Otetaan esimerkki siitä, millaisesta tilanteesta voi olla kysymys. Kuvitellaan, että ulkolämpötila on -25 astetta. Autolla ajetaan jokaisen käynnistyskerran jälkeen yksi tunti. Tästä seuraa, että akun varaustila alenee jokaisen käynnistyksen seurauksena, vaikka autolla aina ajetaan työmatkaa yksi tunti. Matka työpaikalle ja takaisin johtaa siihen, että tässä lämpötilassa akun varaustila laskee 10 ampeerituntia vuorokaudessa. Noin 5 vuorokauden kuluttua täydestä varaustilasta on enää jäljellä noin 40 %.
Seuraavaksi akkuhappoon alkaa muodotua jääkiteitä, koska akkuhapon tiheys on laskenut alle 1,16 kg/dm. Nyt on tultu tilanteeseen, jossa auto ei enää käynnisty."
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Night-Wind View PostOnkos nyt kolmas kerta jo, kun sanon että se ei ollut pelkästään ajon aikana käytössä. Ihan turhaa alkaa vääntämään tästä sen isompaa kun tiedän että siinä oli vika. Auto käyttäytyykin nyt jo selvästi paremmin.
Leave a comment:
-
-
Onkos nyt kolmas kerta jo, kun sanon että se ei ollut pelkästään ajon aikana käytössä. Ihan turhaa alkaa vääntämään tästä sen isompaa kun tiedän että siinä oli vika. Auto käyttäytyykin nyt jo selvästi paremmin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Night-Wind View Post
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HTK12 View PostEn kyllä ihan ymmärtänyt miksi otat sen sulakkeen irti? Auton käydessä lisälämmittimenä toimiessaan webasto ei pura virtaa, koska laturi lataa kokoajan.. Esilämmittimenä webasto purkaa akkua ja e39 akku latautuu hitaasti pakkasella, koska se on takakontissa, jossa se ei lämpene kovinkaan nopeasti. Se toinen laturi ei auta mitään kovalla pakasella, koska kylmä akku latautuu hitaasti oli autossa sitten 90A tai 200A laturi. Tästä artikkelista löytyy hyvin havainnollistava taulukko akun virranvastaanottokyvystä pakkasella http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/p...rjaamon?page=1 .Originally posted by Night-Wind View Post^ Jota olen käyttänyt melkein joka aamu. Toisinsanoen uusi akku jaksoi tätä rumbaa kaksi kuukautta. Se akku näköjään menee väkisin ajan kanssa pikkuhiljaa tyhjäksi, jos webasto on päällä ennen ajoa ja ajon aikana.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Night-Wind View Post^ Olisi sitten tehtaan pojat saaneet laittaa näihin sen toisen laturinkin sitten. Lämmin talli on hyvä syy pitää sulake irti. Ainakin niin kauan kunnes tietää missä tuon saa laitettua niin, että se ei ole ajon aikana päällä.
Leave a comment:
-
-
^ Olisi sitten tehtaan pojat saaneet laittaa näihin sen toisen laturinkin sitten. Lämmin talli on hyvä syy pitää sulake irti. Ainakin niin kauan kunnes tietää missä tuon saa laitettua niin, että se ei ole ajon aikana päällä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Night-Wind View PostMissä ja miten ton saa ohjelmoitua takaisin tehdas asetuksiin? Niin että se ei olisi päällä ajon aikana.
Leave a comment:
-
-
Missä ja miten ton saa ohjelmoitua takaisin tehdas asetuksiin? Niin että se ei olisi päällä ajon aikana.
Leave a comment:
-
Leave a comment: