Vikakoodin luku saattais paljastaa vian...
Mutta tiedoks: oon kännis ku apina!
E39 530d akku yön aikana tyhjäksi
Collapse
X
-
e39 530dA -01 tyhjentää akkua...
Helppistä tarvittaisiin.. Itselläni on nyt pariin kertaan akku tyhjentynyt ja 530dA -01 on jäänyt siihen.. Olen ihmetellyt akun tyhjentymistä ja varsinkin tänään kun se sattui uudelleen. Voisiko kyseessä olla ilmastoinnin "siilin" toiminta.. eli kun auton sammuttaa niin puhallin käynnistyy ja alkaa puhaltamaan ilmaa.. onko vika siis "siilissä" ?
Jos on niin mistä osasta on kyse, onko mitenkä vaihdettavissa tai tarkastettavissa?
Kiitos!
Leave a comment:
-
-
jees jees... ei ollut etuvastus vaan webaston kaukosäätimen ohjaus... ja sekin nyt kunnossa joten no hätä...
Leave a comment:
-
-
Onkohan tämä kuuluisa siili joka siellä temppuilee, eli lämppärin etuvastus.
Leave a comment:
-
-
e39 530dA purkaa akkua...
Eilen mittailtiin että purkaa 1,4-1,5A silloin kun "uni tilassa". Käytiin sulake kerrallaan läpi kaikki kohteet ja purkaus pysyi samana... Vaihdettiin akku kokeilun vuoksi että jos ittekseen purkaisi mutta sama jatkuu taas joten, nyt kysynkin että mihin voisi purkaa?! Tarkoitan siis että jos jotain yleisiä paikkoja josta purkaa?! :think
Leave a comment:
-
-
Ei siellä F47 takana näyttäisi olevan muuta kuin Webasto. Kuskin puolen etupyöräkotelosta sisälokari irti ja tutkailemaan.
Kun saat Webaston käsille, testaa, että se kaksinapainen kaapeli ei ole muuten oikosulussa. Ja Webaston tutkailuunhan löytyy kirjallisuutta esim. täältä.
Leave a comment:
-
-
Ratkaistu?
Syyttävä sormi näyttäisi osoittavan loppujen lopuksi webastoon. Mittasin virtamittarilla akkukaapelista kulutukseksi sellaiset 11,5A, joka kyllä selittäisi akun tyhjenemisen melko nopeasti.
Vika löytyi kiskomalla sulakkeita irti yksi kerrallaan. Varmaksihan ei tietysti voi sanoa, mutta itse olisin taipuvainen sanomaan, ettei Tampereen (Lielahden) Citymarketin pikapesu oikein sovellu e39 530d:lle. Tai sit oli vaan huono tuuri tai sit pesulla ei ollut asian kanssa mitään tekemistä, kuka tietää... Anyway, webasto on kyllä sellaisessa paikassa, että on saattanut kyllä saada suihkua niskaansa alustapesussa.
Joka tapauksessa sulake 47 on nyt irti ja odottaa parempia aikoja, että pääsen auton alle kurkkaamaan webastoa. Mitään muuta tuon sulakkeen takana ei tietääkseni ole.
PS. Ekaan postiin piti jo aikanaan laittaa, että auto meni normaalisti lepotilaan, vaikka virtaa vuotikin maihin rajusti. Itse ajattelin ennen, että jos valo vaihdekepin vierestä sammuu sen noin 16min jälkeen, niin autossa ei juuri paljon enää tapahdu. Väärin meni...Last edited by TROCK; 24-10-2006, 19:42.
Leave a comment:
-
-
Hehkun rele on siellä konepellin alla releboxissa oikealla puollella, pitäisi olla musta 12 pinninen rele.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Rale View PostOliko sulla pika hehku? joillain on ollu myös hekun releen rikoutuessa pika tyhjennys akulle. Itse tuli turhaan vaihdettua se koska mulla se oli se "siili" paskana joten vois olla ylimääräisenä vielä tallessa hehkulle rele. Tarkastappa se rele.
Sen verran sain koitettua, että kytkin akunkengät kiinni ja mittasin infrapunalämpömittarilla, josko huomaisin jossainpäin autoa lämpiämistä, mutta kun ei...
Yks mikä vois kans auttaa olis, jos joku viitsis käydä nappaan suomenkielisestä sulakekartasta vaikka foton, niin ei tarttis sanakirjan kans selvittää mikä sulake on mikäkin.
Leave a comment:
-
-
akun tyhjennys
Originally posted by TROCK View PostOlen ladannut erillisellä laturilla, mutta sikäli tartun aina-sanaan, että en ole ehtinyt ladata akkua kuin kerran. Eli tapahtumien kulku lyhyesti seuraava:
- keskiviikkoona pikapesussa, ajo kotiin, noin 3h päästä käynnistysyritys > ei virtaa käynnistykseen, keskuslukko yms kuitenkin vielä pelasivat. Uusi 3h odotus jolloin ei enää mitään eloa.
- torstaiaamuna uusi akku kaupasta, mutta jäi odottamaan kytkemistä
- lauantaina uusi akku kiinni, ajoa (kaikki toimi normaalisti)
- sunnuntaiaamuna ei enää mitään elonmerkkiä. Tämän jälkeen akku ollut latauksessa koko päivän ja autosta irti kytkettynä.
Mulla ei ole mittaria millä mitata jännitteitä/virtoja, mutta huomenna sellainen ilmeisesti täytyy käydä hakemassa. Akku saa olla siihen asti kytkemättä.
Itsekin funtsin tuota laturia, mutta luulisi tuollainen vuotovirta jo sulattavan jotain. Laturi kuitenkin näyttää päällepäin ihan hyvältä. Mietin että jos johdotuksista olisi esim. veden takia sulaneet eristeet pois ja siksi olisi vuotoa maihin. Kovin fataalia ei kuitenkaan luulisi olevan koska kaikki toimi lauantaina normaalisti eikä latauksen merkkivalokaan palanut. Toisaalta mikäli asia liittyy jotenkin siihen alustapesuun, niin laturi ei ihan kauhean arassa paikassa ole tuon ikäisessä 530d:ssä. Voisiko laturi samaan aikaan ladata normaalisti ja purkaa maihin?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by reddewil View PostMillä lataat sen aina täyteen, auton käydessä vai ulkopuolisella laturilla? Mikä on latausjännite auton käydessä? Mittaa virran kulutus kun kaikki sähkövermeet on pois käytöstä.
Veikkaisin laturin vuotavan jännitettä maihin. Tai joku muu vuotovirta, ja jos 100Ah akku tyhjenee parissa tunnissa, niin auton palaminen on melko lähellä...
- keskiviikkoona pikapesussa, ajo kotiin, noin 3h päästä käynnistysyritys > ei virtaa käynnistykseen, keskuslukko yms kuitenkin vielä pelasivat. Uusi 3h odotus jolloin ei enää mitään eloa.
- torstaiaamuna uusi akku kaupasta, mutta jäi odottamaan kytkemistä
- lauantaina uusi akku kiinni, ajoa (kaikki toimi normaalisti)
- sunnuntaiaamuna ei enää mitään elonmerkkiä. Tämän jälkeen akku ollut latauksessa koko päivän ja autosta irti kytkettynä.
Mulla ei ole mittaria millä mitata jännitteitä/virtoja, mutta huomenna sellainen ilmeisesti täytyy käydä hakemassa. Akku saa olla siihen asti kytkemättä.
Itsekin funtsin tuota laturia, mutta luulisi tuollainen vuotovirta jo sulattavan jotain. Laturi kuitenkin näyttää päällepäin ihan hyvältä. Mietin että jos johdotuksista olisi esim. veden takia sulaneet eristeet pois ja siksi olisi vuotoa maihin. Kovin fataalia ei kuitenkaan luulisi olevan koska kaikki toimi lauantaina normaalisti eikä latauksen merkkivalokaan palanut. Toisaalta mikäli asia liittyy jotenkin siihen alustapesuun, niin laturi ei ihan kauhean arassa paikassa ole tuon ikäisessä 530d:ssä. Voisiko laturi samaan aikaan ladata normaalisti ja purkaa maihin?
Leave a comment:
-
-
Millä lataat sen aina täyteen, auton käydessä vai ulkopuolisella laturilla? Mikä on latausjännite auton käydessä? Mittaa virran kulutus kun kaikki sähkövermeet on pois käytöstä.
Veikkaisin laturin vuotavan jännitettä maihin. Tai joku muu vuotovirta, ja jos 100Ah akku tyhjenee parissa tunnissa, niin auton palaminen on melko lähellä...
Leave a comment:
-
-
E39 530d - akku tyhjenee hetkessä
Search ei heti auttanut, joten kysäistään viisaammilta...
Eli ongelma on akun tyhjeneminen muutamassa tunnissa. Searchin posteissa vika oli useimmiten ilmastoinnin "siilissä". Tuohon ongelmaan yleensä liittyi sellainen ilmiö, että puhallin jäi puhkumaan itsekseen tai käyttäytyi muuten oudosti. Omalla kohdallani näin ei käy vaan pelit toimii ja systeemi sulkee lopuksi jotkin läpät siellä virtojen katkaisun jälkeen ihan normaalisti.
Koska ensimmäiset viileämmät syyskelit tulivat, uskoin ensin, että akkuhan mulla on finaalissa. Hain uuden akun (100Ah), mutta eipä se ongelma siitä mihinkään poistunut.
Ongelma ilmaantui heti sen jälkeen kun olin käynyt pikapesussa, johon kuului alustapesu. Kysymys kuuluukin, voiko tuollaisessa pesussa mennä vettä johonkin sellaiseen paikkaan, jossa se aiheuttaisi oikosulun tms. Auto toimii kaikin puolin ok, kunhan vaan saa uutta virtaa taas akkuun.
Auto oli siis 530d ´99.
Leave a comment:
-
-
Lämmityslaitteen vastus(siili) ja akulta tuleva kaapeli joka haarautuu edessä laturille/startille uusittu.
523iAT-00 toiminut osien vaihdon jälkeen OK.
Leave a comment:
-
Leave a comment: