Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530da jarrupoljin juntturassa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • OneAndOnly
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2009
    • 441
    • Nurmes

    E39 530da jarrupoljin juntturassa?

    Eli tälläisen ongelman lykkäsi tänään. Eli 530d -02 automaatti ja jarrupoljin ei painu juuri yhtään eli on jumissa. Oikein kun kovasti polkee niin liikahtaa sen verran että jarruvalot syttyy ja saa vaihdekeppiä käytettyä, mikähän vika auatoon olisi tullut onko kenelläkään visioita?

    Aikaisempina oireina sillointällöin oli että kun auton laittoi käyntiin niin jarrua kun siinä paikoillaan poleksi niin kuului sellainen outo "suhina/ruplatus/rohina" jokin ton tapainen ääni mutta kun lähti ajelemaan niin sit ei kuulunut mitään.

    Autossa on nyt pari kolme kuukautta palanut "check brake linings" teksti,eikös se viitannut jarrupaloihin?
    Voisiko jarrunesteen jäätyminen aiheuttaa polkimen jumimista kun ei ole tietoa milloin ne olisi vaihdettu tai sitten jos jarrupalat on täysin finaalissa niin voisiko männät tulla liaan pitkälle ja siten jumia poljinta,tämä nyt ihan mutuilua mutta tässä nyt pohjatietoa mitä auto on oireillut ennen tätä totaalista jumimista.

    Neuvot tai vinkit olisi nyt kultaakin kalliimpia. :think
    näillä mennään:
    Bmw e46 320d
    Suzuki Hayabusa 1300R

    Ex:
    Volvo XC70 D5 AWD -10
    Volvo V70 D5 -02
    Volvo V70 T5 -98
    VW Taro 2.4D -90 about 80hv
    BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
    -----------------------------
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9138
    • Oulu

    #2
    Jarrutehostin imaissut vedet sisään (vedenpoistoreikä tukkeessa) ja nyt jäässä. Kohtalotovereita löytyy ja searchillä tarinaa.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • Tumppa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1812
      • Oulu

      #3
      Kannattaa myös tarkistaa, ettei alipainepumppu ole ehtinyt imeskellä sitä vettä tehostajasta öljyjen sekaan. Tällaistakin on käynyt.
      F31 320d LCI

      Comment

      • OneAndOnly
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2009
        • 441
        • Nurmes

        #4
        olisiko jollain linkkiä heittää missä olisi kerrottu tästä vesireijästä ja sen puhdistamisesta ja yleensä miten tämän nyt saa ehjättyä? Olikos tuossa tumpan viestissä kyse nyt moottoriöljystä ja sen sekaan vettä menny? Olen nyt puhelimen varassa täällä niin sikkä valmista linkkiä kyselen kun tällä meinaa olla hiukan työläämpää tämä söörtsin käyttö...
        näillä mennään:
        Bmw e46 320d
        Suzuki Hayabusa 1300R

        Ex:
        Volvo XC70 D5 AWD -10
        Volvo V70 D5 -02
        Volvo V70 T5 -98
        VW Taro 2.4D -90 about 80hv
        BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
        -----------------------------

        Comment

        • exautisti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2007
          • 1267
          • oulu

          #5
          Originally posted by OneAndOnly View Post
          olisiko jollain linkkiä heittää missä olisi kerrottu tästä vesireijästä ja sen puhdistamisesta ja yleensä miten tämän nyt saa ehjättyä? Olikos tuossa tumpan viestissä kyse nyt moottoriöljystä ja sen sekaan vettä menny? Olen nyt puhelimen varassa täällä niin sikkä valmista linkkiä kyselen kun tällä meinaa olla hiukan työläämpää tämä söörtsin käyttö...
          Tuossa toinen topikki


          Eli kuskinpuolen raikkari kotelon alta löytyy jarrutehostin ja kotelon pohjalla missä tehostinkin majailee on reikä joka auki ollessaan päästää vedet pihalle.
          -99 punane passatti

          https://www.nettiauto.com/bmw/535/9505964

          Tuikun softat
          Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
          BMW Maahantuonti ammattitaidolla
          Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
          Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..

          www.mcars.fi

          Kysy 041-5056506

          https://www.facebook.com/MCarsOulu/

          INPA DIS BMW Scanner VCDS OPCOM ,MB Star

          Webasto,BMW,VW,OPEL,MB Vikakoodinluvut,Koodaukset,N47 jakopää remontit.RAVENOL öljyt edullisesti

          Comment

          • Tumppa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1812
            • Oulu

            #6
            Jep moottoriöljyn sekaanhan se vesi alipainepumpulta joutuu. Sitä vettä voi olla paljonkin siellä tehostajan sisällä.
            F31 320d LCI

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9138
              • Oulu

              #7
              Originally posted by Tumppa View Post
              Jep moottoriöljyn sekaanhan se vesi alipainepumpulta joutuu. Sitä vettä voi olla paljonkin siellä tehostajan sisällä.
              Onko siitä alipainepumpulta suora yhteys öljytilaan? Minä ymmärtäisin, että näin voisi käydä vain, jos alipainepumpun ja nokka-akselin välinen stefa pettää. :think
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #8
                Jarrut saa ainakin tilapäisesti toimimaan, jos auton saa lämpimään tai tehostinta lämmitettyä niin, että jää sulaa. Sen jälkeen irrottaa tehostimelta alipaineletkun ja imee sen reiän kautta tehostimen tyhjäksi. Muutamassa elvytyksessä olen vielä kaatanut sisään isopropanolia (PA-jäänesto halvin), joka sitoo veden, sitten tehostin imetään uudelleen tyhjäksi.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Samppae39
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2009
                  • 1597
                  • Vähäkyrö

                  #9
                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Jarrut saa ainakin tilapäisesti toimimaan, jos auton saa lämpimään tai tehostinta lämmitettyä niin, että jää sulaa. Sen jälkeen irrottaa tehostimelta alipaineletkun ja imee sen reiän kautta tehostimen tyhjäksi. Muutamassa elvytyksessä olen vielä kaatanut sisään isopropanolia (PA-jäänesto halvin), joka sitoo veden, sitten tehostin imetään uudelleen tyhjäksi.
                  Kyllä se kannattaa vaihtaa kuivaan. Mä kokeilin viime talvena kolmesti imeä sitä tyhjäks, reilun litran sain talteen. Kokeilin myös paineilmajarrujen jäänestoa, ei auttanut. Vesi oli päässyt kalvojen väliin ja sieltähän sitä ei saa pois ku purkamalla. Purettaessa sisältä tuli melkeen litran verran verrä vielä. Mulla sitte vielä katos tehot autosta, ei ottanu kierrosta ja kuulosti mersulta. Sekin hävis, ku tehostajan vaihto ja alipainejärjestelmä toimi, kuten kuuluu.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9138
                    • Oulu

                    #10
                    En minä miksikään lopulliseksi ratkaisuksi tuota elvytystä tarkoittanutkaan.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • OneAndOnly
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2009
                      • 441
                      • Nurmes

                      #11
                      Elikkäs huomenna olisi tarkoitus viedä auto kaverin talliin ja perehtyä tohon tehostinongelmaan. Eli se tehostin on mallia purettava että sieltä saisi kaiken veden pois,mielellään sitä kokeilisin ennenkuin uuden hommaan. Onko siinä tehostimessa "prässäämällä" ne pöntön reunat vai onko se ihan ruuveilla ja muttereilla kasattu paketti että sen saa atomeiksi purettua?

                      Vissiinkin tehostimen sai irti ilman että sylinteristä tarvitsee jarruputkia irroitella?
                      näillä mennään:
                      Bmw e46 320d
                      Suzuki Hayabusa 1300R

                      Ex:
                      Volvo XC70 D5 AWD -10
                      Volvo V70 D5 -02
                      Volvo V70 T5 -98
                      VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                      BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                      -----------------------------

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9138
                        • Oulu

                        #12
                        Tehostin ei ole purettavissa. Edellä mainituin ohjein voi ensiapua yrittää.

                        Tuossa ohjeet vaihtoon. KLIK Siinä kintaalla saako tehostimen käytännössä pois paikaltaan irrottamatta jarruputkia.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • OneAndOnly
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2009
                          • 441
                          • Nurmes

                          #13
                          Hmmm... tälläinen oli toisessa topikissa...

                          Originally posted by Surina View Post
                          Meinasin minäkin muotoilla Volvon uusiksi.
                          Hip hei, tehostaja irti autosta pääsylintereineen.
                          Rohkeasti meisselillä rutatut kohdat ylös, ja kas tehostin on auki.
                          Sisällä ruostevettä, ja puolen kilon kokkare jäätä. Tätä ei saanut näemmä imemällä pois, takaosastolla kun oli.

                          Hioin ruosteet pois, ja maalia, ja takaisin nippuun, ja toimii 100%.
                          Mutta varmaankaan sitä ei ole tarkoitettu aukaistavaksi... :think
                          näillä mennään:
                          Bmw e46 320d
                          Suzuki Hayabusa 1300R

                          Ex:
                          Volvo XC70 D5 AWD -10
                          Volvo V70 D5 -02
                          Volvo V70 T5 -98
                          VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                          BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                          -----------------------------

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9138
                            • Oulu

                            #14
                            Toki kaiken saa auki, kun käyttää riittävästi väkivaltaa, mutta ei ole tosiaan tarkoitettu purettavaksi.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • OneAndOnly
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2009
                              • 441
                              • Nurmes

                              #15
                              Huomenta vaan! Täällähän sitä nyt ollaan tallissa ihmettelemässä ja jäässä se on kun lämmitin puhaltimella niin pikkuisen jo poljin liikkui,tosin vettä/jäätä ei kyllä missään kotelossa näy. Mutta tuosta jarrunestesäiliöstä niin pitääkö sitä vaan tarpeeksi kovaa nyhtää ja väännellä että lähtee irti kun on aika käypäsen oloinen kun sitä kokeilin tuossa nykäistä?
                              näillä mennään:
                              Bmw e46 320d
                              Suzuki Hayabusa 1300R

                              Ex:
                              Volvo XC70 D5 AWD -10
                              Volvo V70 D5 -02
                              Volvo V70 T5 -98
                              VW Taro 2.4D -90 about 80hv
                              BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
                              -----------------------------

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎