
Kirjoittelin lähinnä omiin kokemuksiin perustuen vinkkejä e39 kuskeille.. toki myös yleispätevää ja "maalaisjärjellä" pähkäiltyä juttua kun noiden pakkasten tuomia ongelmia on foorumi ja tienvarret täynnä. Jospa tämä vaikka auttaisi ennaltaehkäisemään näitä pieniä talven murheita, merkkiin ja malliin katsomatta.
- Tarkista nesteet. Ohjaus –ja jarrutehostin. Eli määrät ja erityisesti jäähdytys –ja pesunesteen pakkasenkesto. Jos jäähdytysnesteen pakkasenkesto ei ole riittävä voi ajoviima jäädyttää alaletkun ja pullistaa jäähdyttimen alareunan (myös e46).
- Käytä lämmitintä! (letku, säteilijä, webasto).
- Termostaatti tulisi vaihtaa jos moottori ei saavuta normaalia lämpötilaa.
- Tarkista huohottimen (eli imusarjan alla sijaitseva öljyloukko, separaattori, CVV) kunto. Mönjän kertyminen öljykorkkiin ja putkeen on normaalia vaikka olisi uudet öljyt sekä eristetty huohotin. Tuulilasin artikkeli, MTV3, BMW Service << KATSO myös artikkelin linkit! (e36, e39, e46, e53, e60, e83, e85)
- Vaihda suodattimet! Likaiset suodattimet tukkeutuvat tai jäätyvät helposti. (öljy, polttoaine, ilma -ja raitisilmasuodatin).
- Viimasuoja ”munuaisten” kohdalla oletettavasti ehkäisee huohottimen tukkoon jäätymistä. Tässä toimii esim. paksusta solumuovista munuaisten reikien muotoon leikatut tulpat (telttapatja, routaeriste).M-Sport puskurissa voi myös peittää alemman ison ritilän. MALLIA , http://legacy.fmi.fi/src/tuotteet/PakkasenPurevuus/index.php
- Tarkista jarrutehostimen kaivo, kuskinpuolen raitisilmasuodatinkotelon alta. Tähän hommaan ei tarvitse työkaluja. Poista roskat pohjalta jotta, vedenpoistoreikä on avoin. Suodatinkotelon "viemäröinti" on myös hyvä pitää puhtaana.
- Tarkista akun kunto. http://www.autowiki.fi/index.php/Akku . Nykyiset akut on kovin huoltovapaita ja suositeltavia huoltotoimia on napojen puhdistus ja kiristys sekä, tarvittaessa lataus jos autolla ajetaan pääsääntöisesti lyhyttä ajoa. Monissa akuissa on "huoltosilmä".
- Säästä virtaa! Eli vältä turhaa virrankulutusta. Sammuta valot aina kun mahdollista. Penkin –ja takalasinlämmitys ei ole suotavaa jos ajetaan lyhyitä matkoja. Hiipuva akku voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita auton sähköjärjestelmissä kuin moottorin käynnissäkin.
- Ovien jäätyminen ja heikot kahvat. Talvella muovi on heikkoa ja jos ovet jäätyy kiinni tiivisteistään niin, ovi tulee avata kahvaa varoen eli tasaisella voimalla (ei riuhtoen) ulospäin vetäen ja jos takaoven saa auki niin etuovi on helppo vetää karmista turvallisesti. Tiivisteisiinhän on olemassa monenlaisia tuotteita jäätymisen estämiseksi mutta, monesti kuivana pitäminen riittää ja lumien puhdistus auton päältä on tärkeää jos käyttää sisätilanlämmitintä sillä, sulavedet valuvat kaikkiin saumoihin ja jäätyessään aiheuttaa kaikenlaisia kitinöitä ja natinoita. Lukoissa aseöljy toimii mainiosti. Ovien salpamekanismit tulisi myös muistaa voidella paremman toimivuuden kannalta.
- Tuulilasinpyyhkijät kannattaa vapauttaa jos ne ovat jäätyneet kiinni sekä, tuulilasin ja konepellin väliin kertynyt jää ja lumi tulisi poistaa pyyhkimien esteettömän toiminnan kannalta. Jumiutunut pyyhkijänsulka jättää vikakoodin, saattaa vääntyä, polttaa sulakkeen tai pyyhkijä voi irrota. Nosta pyyhkijät ylös pysäköidessä.
- Säästä tuulilasia naarmuilta. Raappaamisen sijaan 5€:n tuulilasinsuojapeite toimii mainiosti.
- Pidä talvella tankissa mahdollisimman paljon ainetta jolloin kosteuden kertyminen pysyy pienempänä. Dieseleihin tankit täyteen talvilaatua heti kun mahdollista.
- Puhallin toimii mielestäni talvella parhaiten kun puhallus kohteiksi on valittu >tuulilasi+hytti+jalat sekä puhallusvoimakkuus on AUTO-asennossa jolloin, puhalluksen voimakkuus voimistuu moottorin lämmetessä. Huomioi myös että, keskisuuttimien säätörulla on asetettu lämpimälle (takana lisävaruste)! Poista auton lattialle kertyvä lumi ja jää joka sulaessaan muodostaa auton sisälle kosteutta jolloin ikkunat huurtuu ja jäätyy sisäpuolelta. Pakkasella puhaltimet ujeltaa kuivuuttaan.
- Renkaiden ilmanpaineet vaihtelevat lämpötilojen mukana. Eli tarkista paineet pakkasilla.
- AJA! Auto lämpiää parhaiten ajamalla ja aja mielellään lämpimäksi asti sillä, pätkäajo kerryttää huohottimeen ja sen letkuihin kosteudesta johtuvaa limaa ja jäätyessään tukkii huohottimen. Liikkeelle lähtiessä pumppaa kytkintä pari kertaa jolloin sen toiminta ”vetreytyy” ja monesti kovemmilla pakkasilla vaihteet menevät rusahtamalla joten rauhallinen vaihtaminen on suotavaa, vaikka vapaan kautta niin ikävät rusahdukset jää pois.
Lyhyesti sanottuna: Huollata/huolla autosi!

Comment