Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 Talviajossa + #5,8,9,24,28,32,38

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mijuko
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2010
    • 951
    • ۩□□۩

    E39 Talviajossa + #5,8,9,24,28,32,38

    << KLIK
    Kirjoittelin lähinnä omiin kokemuksiin perustuen vinkkejä e39 kuskeille.. toki myös yleispätevää ja "maalaisjärjellä" pähkäiltyä juttua kun noiden pakkasten tuomia ongelmia on foorumi ja tienvarret täynnä. Jospa tämä vaikka auttaisi ennaltaehkäisemään näitä pieniä talven murheita, merkkiin ja malliin katsomatta.
    Korjaukset, lisäykset (erityisesti > touring, diesel, webasto ja automaatti) suotavia. Eli jos sinulla on vinkkejä talviautoiluun ja sen tuomien ongelmien/oireiden ennaltaehkäisyyn niin postaa ne tänne.
    • Tarkista nesteet. Ohjaus –ja jarrutehostin. Eli määrät ja erityisesti jäähdytys –ja pesunesteen pakkasenkesto. Jos jäähdytysnesteen pakkasenkesto ei ole riittävä voi ajoviima jäädyttää alaletkun ja pullistaa jäähdyttimen alareunan (myös e46).
    • Käytä lämmitintä! (letku, säteilijä, webasto).
    • Termostaatti tulisi vaihtaa jos moottori ei saavuta normaalia lämpötilaa.
    • Tarkista huohottimen (eli imusarjan alla sijaitseva öljyloukko, separaattori, CVV) kunto. Mönjän kertyminen öljykorkkiin ja putkeen on normaalia vaikka olisi uudet öljyt sekä eristetty huohotin. Tuulilasin artikkeli, MTV3, BMW Service << KATSO myös artikkelin linkit! (e36, e39, e46, e53, e60, e83, e85)
    • Vaihda suodattimet! Likaiset suodattimet tukkeutuvat tai jäätyvät helposti. (öljy, polttoaine, ilma -ja raitisilmasuodatin).
    • Viimasuoja ”munuaisten” kohdalla oletettavasti ehkäisee huohottimen tukkoon jäätymistä. Tässä toimii esim. paksusta solumuovista munuaisten reikien muotoon leikatut tulpat (telttapatja, routaeriste).M-Sport puskurissa voi myös peittää alemman ison ritilän. MALLIA , http://legacy.fmi.fi/src/tuotteet/PakkasenPurevuus/index.php
    • Tarkista jarrutehostimen kaivo, kuskinpuolen raitisilmasuodatinkotelon alta. Tähän hommaan ei tarvitse työkaluja. Poista roskat pohjalta jotta, vedenpoistoreikä on avoin. Suodatinkotelon "viemäröinti" on myös hyvä pitää puhtaana.
    • Tarkista akun kunto. http://www.autowiki.fi/index.php/Akku . Nykyiset akut on kovin huoltovapaita ja suositeltavia huoltotoimia on napojen puhdistus ja kiristys sekä, tarvittaessa lataus jos autolla ajetaan pääsääntöisesti lyhyttä ajoa. Monissa akuissa on "huoltosilmä".
    • Säästä virtaa! Eli vältä turhaa virrankulutusta. Sammuta valot aina kun mahdollista. Penkin –ja takalasinlämmitys ei ole suotavaa jos ajetaan lyhyitä matkoja. Hiipuva akku voi aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita auton sähköjärjestelmissä kuin moottorin käynnissäkin.
    • Ovien jäätyminen ja heikot kahvat. Talvella muovi on heikkoa ja jos ovet jäätyy kiinni tiivisteistään niin, ovi tulee avata kahvaa varoen eli tasaisella voimalla (ei riuhtoen) ulospäin vetäen ja jos takaoven saa auki niin etuovi on helppo vetää karmista turvallisesti. Tiivisteisiinhän on olemassa monenlaisia tuotteita jäätymisen estämiseksi mutta, monesti kuivana pitäminen riittää ja lumien puhdistus auton päältä on tärkeää jos käyttää sisätilanlämmitintä sillä, sulavedet valuvat kaikkiin saumoihin ja jäätyessään aiheuttaa kaikenlaisia kitinöitä ja natinoita. Lukoissa aseöljy toimii mainiosti. Ovien salpamekanismit tulisi myös muistaa voidella paremman toimivuuden kannalta.
    • Tuulilasinpyyhkijät kannattaa vapauttaa jos ne ovat jäätyneet kiinni sekä, tuulilasin ja konepellin väliin kertynyt jää ja lumi tulisi poistaa pyyhkimien esteettömän toiminnan kannalta. Jumiutunut pyyhkijänsulka jättää vikakoodin, saattaa vääntyä, polttaa sulakkeen tai pyyhkijä voi irrota. Nosta pyyhkijät ylös pysäköidessä.
    • Säästä tuulilasia naarmuilta. Raappaamisen sijaan 5€:n tuulilasinsuojapeite toimii mainiosti.
    • Pidä talvella tankissa mahdollisimman paljon ainetta jolloin kosteuden kertyminen pysyy pienempänä. Dieseleihin tankit täyteen talvilaatua heti kun mahdollista.
    • Puhallin toimii mielestäni talvella parhaiten kun puhallus kohteiksi on valittu >tuulilasi+hytti+jalat sekä puhallusvoimakkuus on AUTO-asennossa jolloin, puhalluksen voimakkuus voimistuu moottorin lämmetessä. Huomioi myös että, keskisuuttimien säätörulla on asetettu lämpimälle (takana lisävaruste)! Poista auton lattialle kertyvä lumi ja jää joka sulaessaan muodostaa auton sisälle kosteutta jolloin ikkunat huurtuu ja jäätyy sisäpuolelta. Pakkasella puhaltimet ujeltaa kuivuuttaan.
    • Renkaiden ilmanpaineet vaihtelevat lämpötilojen mukana. Eli tarkista paineet pakkasilla.
    • AJA! Auto lämpiää parhaiten ajamalla ja aja mielellään lämpimäksi asti sillä, pätkäajo kerryttää huohottimeen ja sen letkuihin kosteudesta johtuvaa limaa ja jäätyessään tukkii huohottimen. Liikkeelle lähtiessä pumppaa kytkintä pari kertaa jolloin sen toiminta ”vetreytyy” ja monesti kovemmilla pakkasilla vaihteet menevät rusahtamalla joten rauhallinen vaihtaminen on suotavaa, vaikka vapaan kautta niin ikävät rusahdukset jää pois.

    Lyhyesti sanottuna: Huollata/huolla autosi!
    Last edited by mijuko; 25-01-2014, 19:47. Reason: korjauksia
  • djs^
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1177
    • Mikkeli

    #2
    • AJA! Auto lämpiää parhaiten ajamalla ja aja mielellään lämpimäksi asti sillä, pätkäajo kerryttää huohottimeen ja sen letkuihin kosteudesta johtuvaa limaa ja jäätyessään tukkii huohottimen.

    Lyhyesti sanottuna: Huollata/huolla autosi![/QUOTE]

    Omassa 530d:ssä on tuo Cold Climate paketti, eli eikö siinä ole lämmitetyt huohottimen letkut? :think Kun ovenkahvat,tuulilasinpesusuuttimet ja lukot ovat ainakin lämmitetyt?

    Itse en kyllä allekirjoittaisi tuota puhaltimen "auto" tilaa, koska jos pakkanenkin ylittää -25 ja pidät autolla niin ei ainakaan diisselissä/omassa autossa pääse lämmöt nousemaan normaaliin missään vaiheessa. Eli puhallin niin pienellä että tarkenee ja sitten vasta autolle kun lämmöt on normaalissa!!
    EX :
    -E36 316
    -E36 325
    -E39 523
    -E39 530dA M-Sportx2
    -E60 525dA M-Sport x2
    -E60 545i Matte white
    -E53 x5
    -E91 3xx

    Comment

    • mijuko
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 951
      • ۩□□۩

      #3
      Originally posted by mijuko View Post
      Kirjoittelin lähinnä omiin kokemuksiin perustuen... Korjaukset, lisäykset (erityisesti > touring, diesel, webasto ja automaatti) suotavia.




      Niinpä...
      Last edited by mijuko; 03-02-2012, 18:57.

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Originally posted by djs^ View Post
        Omassa 530d:ssä on tuo Cold Climate paketti, eli eikö siinä ole lämmitetyt huohottimen letkut? :think Kun ovenkahvat,tuulilasinpesusuuttimet ja lukot ovat ainakin lämmitetyt?

        Itse en kyllä allekirjoittaisi tuota puhaltimen "auto" tilaa, koska jos pakkanenkin ylittää -25 ja pidät autolla niin ei ainakaan diisselissä/omassa autossa pääse lämmöt nousemaan normaaliin missään vaiheessa. Eli puhallin niin pienellä että tarkenee ja sitten vasta autolle kun lämmöt on normaalissa!!
        Cold climate -paketti tarkoittaa noita varusteita, mutta koneessa voi olla tai olla olematta lämmitetty huohotin. Hyvin suurella todennäköisyydellä sitä ei ole vaikka olisi tänne alunperin myytykin.

        Lämmöt nousee kun vaihdat termarin, E39:ssä ei lämpö lopu vaikka diesel olisi.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Voisi siis lisätä jo yhden postauksen perusteella:

          E39:ssä nousee lämmöt normaaliin riippumatta moottorista ja/tai webastosta ajossa, tukkimatta keulaa kun termarit ovat ehjät. Munuaisten tukkiminen on (kutos)bensakoneissa huohottimen jäätymisen ehkäisemiseksi, etenkin jos ajaa lyhyttä matkaa. Dieseleissä tuota taipumusta ei juuri ole, eikä V8:ssa.

          Dieselin hehkuongelma haittaa starttaamista vasta kun pakkasta tulee, tarkista ne ennen talvea!

          Koneesta riippumatta, auto käynnistyy vaikka -35 kelissä sahaamatta ja esilämmittämättä. Jos ei käynnisty, autossa on vika, älä yritä korjata sitä pidentämällä lämmitysaikaa koska seuraavaksi jäät johonkin kotipihaa kauemmas käynnistymättömän auton kanssa.

          M52TU ja M54 koneisiin on olemassa eristetty huohotinpaketti. M57 koneeseen löytyy lämmityselementillä oleva huohotinversio. On erittäin todennäköistä, ettei näitä löydy vaikka auto olisi "suomi-auto". Ne eivät myöskään kuulu cold climate tms. pakettiin.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • djs^
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2009
            • 1177
            • Mikkeli

            #6
            Koneesta riippumatta, auto käynnistyy vaikka -35 kelissä sahaamatta ja esilämmittämättä. Jos ei käynnisty, autossa on vika, älä yritä korjata sitä pidentämällä lämmitysaikaa koska seuraavaksi jäät johonkin kotipihaa kauemmas käynnistymättömän auton kanssa.

            <-- ei kyllä tuo oma käynnistyny kun oli -34 ja 2 päivää oli auto seisonut ilman piuhaa?? Autossa on uusi akku ja hehkut on 2vuotta sitten vaihdettu!

            Kyllä tuossa lämmitetyt huohotin letkut melkovarmasti on kun merkkiliikkeessä niin totesivat! auto siis ruotsin tuonti!
            EX :
            -E36 316
            -E36 325
            -E39 523
            -E39 530dA M-Sportx2
            -E60 525dA M-Sport x2
            -E60 545i Matte white
            -E53 x5
            -E91 3xx

            Comment

            • tron2200
              Newbiemmer
              • Sep 2011
              • 7
              • Kainuu

              #7
              TDS:n lämmöt on normaalissa ja kabiini lämpimänä 15min ajon jälkeen -30 asteen pakkasessa. Puhallin auto-asennossa koko ajan eikä keulaa ole peitetty.
              Talviautona entisen bensa-V70:n luokkaa.

              Comment

              • mijuko
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 951
                • ۩□□۩

                #8

                Originally posted by mijuko View Post

                Eli jos sinulla on vinkkejä talviautoiluun ja sen tuomien ongelmien/oireiden ennaltaehkäisyyn niin postaa ne tänne.
                Sellainen henk.koht. mielipide että, apuvirtaa en anna tuli millainen mulkun maine hyvänsä työnnetään se toinen vaikka käyntiin! Kun on sellainen pelko että, mittaristo, moottorinohjaus tai joku muu boksi kärähtää
                Mutta jos apuvirtaa on annettava, niin tehkää huolella KLIK

                1) kytke käynnistyskaapeli akun molempiin napoihin tai tarkoitusta varten varattuihin kytkentäpisteisiin virtaa antavassa autossa.
                2) kytke käynnistyskaapeli virtaa tarvitsevan auton päässä akun plusnapaan ja miinuskaapeli auton runkoon, esim. moottorilohkoon tai etupään tekniikan maadoituspisteeseen.
                3) käynnistä virtaa antavan auton moottori - käytä virtaa antavan auton moottoria hetken aikaa, jotta toisen auton tyhjä akku saisi latausvirtaa ja jännite-ero akkujen kesken hieman tasaantuisi.
                4) sammuta virtaa antavan auton moottori ja käynnistä virtaa tarvitsevan auton moottori - irrota käynnistyskaapelit varovasti johdin kerrallaan.
                Last edited by mijuko; 13-02-2012, 17:17.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1838
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by mijuko View Post
                  ...Tarkista jarrutehostimen kaivo, kuskinpuolen raitisilmasuodatinkotelon alta. Tähän hommaan ei tarvitse työkaluja. Poista roskat pohjalta jotta, vedenpoistoreikä on avoin..
                  Itse asiassa tuonne kaivoon menee mielestäni vettä vasta siinä tilanteessa kun ne vedenpoistoaukot raitisilmasuodattimen runkokappaleen ja lokasuojan sivureunan välissä menee tukkoon. Ne kannattaa ensin varmistaa avoimiksi ennen kuin alkaa alimmaista poistoaukkoa puhdistamaan. Vasta kun ne reuna-aukot on tukossa, alkaa vesi kertyä alemmas.

                  Puhdistukseen voi apuna käyttää ohutta ja joustavaa letkua (pissapojan letku tms.) jolla aukon voi rassata puhtaaksi, niin ei tartte irroitella muuta kuin raitisilman suodattimen, kotelon runko saa jäädä paikalleen.

                  Lisäksi etulokasuojien sisälokareista voi leikata ne etureunoissa olevat 'kuraläppä' tyyppiset kumireunat pois, niin suojat pysyvät kauemmin ehyenä myös lumikinoksiin osuessaan. Asia ei muuten olisi ongelma, mutta oikeassa sisälokarin alareunassa oleva ulkolämpötilan anturi ei kauaa kyydissä pysy jos lokari hajoaa ympäriltä.
                  Last edited by Havis; 03-02-2012, 18:04.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    muuttaa IHKA nopeutta joka tapauksessa itse jos niin tarpeelliseksi näkee.
                    Höpöä? Yhdessäkään e39:ssä en ole moista nähnyt.

                    Comment

                    • mijuko
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2010
                      • 951
                      • ۩□□۩

                      #11
                      Originally posted by Havis View Post
                      Itse asiassa tuonne kaivoon menee mielestäni vettä vasta siinä tilanteessa kun ne vedenpoistoaukot raitisilmasuodattimen runkokappaleen ja lokasuojan sivureunan välissä menee tukkoon. .
                      Hyvä pointti jotain butyylimassaakin siellä on.

                      Voisiko muuten sisätilalämmittinen pistorasiaa käyttää tuollaselle ylläpitolaturille(3,5A) jonka voisi kytkeä lataamaan tupakansytyttimen kautta kun, eikös siinä ole "katkeamaton" syöttö:think olisi helppo käyttää jos ei halua kiinteää asennusta...
                      Latautuisi muutaman tunnin aina lämmittäessä.

                      Edit. Retrofittiä tupakansytytin adapterihan se tuossakin.
                      Last edited by mijuko; 03-02-2012, 21:45.

                      Comment

                      • Havis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1838
                        • Kotona/Poissa

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Höpöä? Yhdessäkään e39:ssä en ole moista nähnyt.
                        Minä taas voin todistaa tapahtuman joka kerta kun istun omaan autooni (valmistettu 15.4.-96)

                        Siis löytyi ainakin yksi asia jonka minä tiedän paremmin kuin sinä! Jippii, elämä hymyilee taas!

                        Mutta kuten jo kertaalleen sanoin, asialla ei ole käytännössä mitään merkitystä varsinkaan otsikon aiheeseen eli talvikäyttöön, koska IHKA alkaa normaalisti muuttaa puhallusnopeutta vasta pitkän ajon jälkeen, ilmeisesti vasta kun kabiini on saavuttanut asetetun lämpötilan.

                        Et siis näköjään ole ajanut kuin uudempia E39:jä, tai sitten vaan lyhyitä matkoja ...

                        Toimonto riippuu IHKA versiosta.
                        Last edited by Havis; 04-02-2012, 08:35.
                        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                        E60 523iA -08

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by Havis View Post

                          Siis löytyi ainakin yksi asia jonka minä tiedän paremmin kuin sinä!
                          Voi kuule veikkaan, että niitä on monta

                          Comment

                          • Magirus
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 876
                            • Keski-Suomi und Sawo

                            #14
                            Sigun E39 sama juttu, puhallin vaihtelee oman mielensä mukaan puhallustehoa jos tarpeelliseksi näkee.

                            Sitten oma kysymys. Miten tuon säädettävän alustan kanssa tulisi toimia talvella? Syksyllä rengasrumban yhteydessä putsasin kierteet ja ylipäätään koko paketin viimosen päälle. Nyt tuossa katsastuksessa oli ne esijännite jouset jumahtanut pohjaan kun jousien välinen lautanen oli hirttänyt paskan takia kiinni. Ehkäisykeinoja? Muuta kuin purkamalla pesun ajaksi etuset irti.. Alusta TaTechnix ja omasta mielestä pelannut kovillakin pakkasilla paljon odotettua paremmin

                            M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                            M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                            M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                            M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                            O: E24 osasia

                            Comment

                            • mijuko
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 951
                              • ۩□□۩

                              #15
                              Originally posted by Magirus View Post
                              Sigun E39 sama juttu, puhallin vaihtelee oman mielensä mukaan puhallustehoa jos tarpeelliseksi näkee.
                              IHKA = Integriertes Heizung und Klima Automatik = Integroitu Automaattinen Lämmitys ja Ilmastointi nimenomaan hoitaa automaattisesti nimensä sisällä pitämät asiat ja kylmällä moottorilla puhaltimen voimakkuus kasvaa moottorin lämmetessä(AUTO-asennossa). Myös akun jännite ja ns."siili" vaikuttaa puhaltimen toimintaan. Jokuhan sen puhaltimen "mieleen" siellä vaikuttaa...

                              Kun painan AUTO > syttyy nappiin vihreä valo ja paneliin "AUTO"-teksti. Napissa oleva valo tarkoittaa että, puhallus kohteet valitaan automaattisesti ja paneelin AUTO-teksti että, puhaltimen voimakkuus säätyy automaattisesti. Automaatti toiminnot ohitetaan jos puhaltimen voimakkuutta säädetään +/- tai valitaan joku muu/kaikki puhalluskohteet. Tuulilasin huurteenpoisto toiminto ohittaa edellä mainitut.
                              Eli tämä tietämys ja havainnointi omasta 5/2000 e39:stä. Keymemory säilyttää asetukset.
                              Last edited by mijuko; 04-02-2012, 12:42. Reason: Tarkennusta!!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎