Mulla nyt muutaman viikon ollut tommonen ABH akkulämmitin. Pitää koittaa mittailla lämpöjä tuosta kun kelit kylmenee loppuviikoksi..
E39 Talviajossa + #5,8,9,24,28,32,38
Collapse
X
-
-
Se toimii 12V eli se ottaa virran suoraa akulta (mitenkähän johdot E39:ssä kytketään, varmaankin maa auton runkoon ja plussa siitä ekalta jakorimalta?). Siinä on jännite- ja lämpötunnistin, se lämmittää vain kun jännite on yli 13,7V (eli auto on laturissa tai ajossa) ja akun lämpötila alle 20C (jos nyt oikein nuo muistan). TM 20/2013 oli testissä kaksi tuollaista.Originally posted by Bmw Master View PostMiten se toimii, tuolla kun sanotaan ettei tarvitse kaapelointia? Mikä sitä lämmitystä ohjaa?
Comment
-
Tämä meni nyt huti?Originally posted by TJJ View Post(mitenkähän johdot E39:ssä kytketään, varmaankin maa auton runkoon ja plussa siitä ekalta jakorimalta?).
Ohjeiden mukaan rengasliittimillä johdot + ja - napoihin laitoin. Oon toiminnan testannut vain kun akku oli vielä pöydällä laturin nokassa.
E30 325 M-tech II DCT
9.97s/238kmh
Comment
-
Sitä tarkoitin, että miten sinne napoihin saa jotain lisäjohtoja kiinni, niissähän on BMW:n kaapelikengät joissa ei muistaakseni ole lisäjohdoilla ruuvinreikiä. Eli pitäisi laittaa johdot kiinni muualle.Originally posted by anteroro View PostTämä meni nyt huti?
Ohjeiden mukaan rengasliittimillä johdot + ja - napoihin laitoin.
Miten kiinnitit kaapelit napoihin? Reikä napaan ja ruuvilla kiinni?
Comment
-
-
-
Joo, minä varmaan olisin hifistellyt ja laittanut tuolle oman sulakkeen siinä akun yläpuolella (ainakin sedanissa) olevaan rimaan ja vetänyt plussan sinne ja kytkenyt maan auton runkoon. Vahvistimen sähköillekin oli valmis tyhjä rengasliittimen paikka siinä vihreäkantisessa sulakerasiassa.Originally posted by anteroro View PostKyllä ja kyllä. Siihen kiristysmuttereiden alle laitoinkin.
Vahvistimen kaapelit oli entuudestaan siinä jo mutta vielä mahtu hyvin väliin nuo pikkuset rengasliittimet.
Comment
-
Allekirjoitan kyllä tämän täysin. Itselläni ei viime talvena ollut ollenkaan moottorin esilämmitysmahdollisuutta, kun ei ole muuta kuin webasto, joka sekin oli koko talven rikki, ja auto lähti kyllä aina käyntiin nikottelematta ja samanpituisella vieterillä kuin lämpimänäkin, jopa 30:ssä pakkasasteessa. Noilla kovemmilla pakkasilla kyllä tuplahehkutin varmuuden vuoksi, mutta kertaakaan ei mitään käyntiinlähtemättömyysongelmia ollut. Kunhan on hehkut kunnossa, talvilaatua tankissa ja jäähtäriä paisarissa niin no problemsOriginally posted by Cell View PostVoisi siis lisätä jo yhden postauksen perusteella:
E39:ssä nousee lämmöt normaaliin riippumatta moottorista ja/tai webastosta ajossa, tukkimatta keulaa kun termarit ovat ehjät. Munuaisten tukkiminen on (kutos)bensakoneissa huohottimen jäätymisen ehkäisemiseksi, etenkin jos ajaa lyhyttä matkaa. Dieseleissä tuota taipumusta ei juuri ole, eikä V8:ssa.
Dieselin hehkuongelma haittaa starttaamista vasta kun pakkasta tulee, tarkista ne ennen talvea!
Koneesta riippumatta, auto käynnistyy vaikka -35 kelissä sahaamatta ja esilämmittämättä. Jos ei käynnisty, autossa on vika, älä yritä korjata sitä pidentämällä lämmitysaikaa koska seuraavaksi jäät johonkin kotipihaa kauemmas käynnistymättömän auton kanssa.
Ja on kyllä ollut yks lämpimimpiä talviautoja, joita olen omistanut. Ja varsinkin nyt tänä talvena kun webastokin taas toimii. Lämpiää nopeasti, eikä ole ollut ikinä mitään tarvetta keulan tukkimiseen.E53/M54B30 -04
E39/M57D30 -99
E34/M30B35 -88
E28/M10B18 -85
Comment
-
Tarve tulee esiin kun huohotin jäätyy tai syyläri pullistuu alareunastaan ajoviiman takiaOriginally posted by deezaye View PostLämpiää nopeasti, eikä ole ollut ikinä mitään tarvetta keulan tukkimiseen.
...tossa parinkympin pakkasten paukutellessa, pätkäajon päätteeksi kurkkasin öljykorkkiin, niin siinä oli pieni jääpuikko sisäpuolella
Last edited by mijuko; 30-01-2014, 17:45.
Comment
-
Tuossa oli valmiina sulake plussa kaapelissaOriginally posted by TJJ View PostJoo, minä varmaan olisin hifistellyt ja laittanut tuolle oman sulakkeen siinä akun yläpuolella (ainakin sedanissa) olevaan rimaan ja vetänyt plussan sinne ja kytkenyt maan auton runkoon. Vahvistimen sähköillekin oli valmis tyhjä rengasliittimen paikka siinä vihreäkantisessa sulakerasiassa.
E30 325 M-tech II DCT
9.97s/238kmh
Comment
-
Eipä tehny agm autuaaksi jos ajelee joka toinen tai kolmas päivä. Tupla-akku eli lämmittimelle oma, näköjään ainoa ratkaisu, tai sitten alkaa roikassa pitämään. Viime talven oli kaks akkua van lainasin kakkos-akun mettäkoneeseen ja unohtu kesäks päävirta päälle, niin meni pilalle.
Sotkamo Connection
Comment
-
deezaye, kuinkas lämmin se talviauto sulla on, 530d siis?
Meinaan mä saan posotella 25km että alkaa olee lämmöt yli 80 asteen näillä -15 pakkasilla. Maanantaina vaihdettu termostaatti, silloin kyllä tuntui että nousi lämmöt nopeasti, mutta olihan se tietysti koko auto vähä lämpösempi ku pesuhallissa vaihdoin, jossa on jotain 15 lämmintä. Ei ollu sisätilat kylmät, eikä öljyt tai mitkään...
Ja Munuaisissakin pahvit, ihan varmuuden vuoksi.
Mutta kyllä vähä eroa oli termostaatinkin vaihdolla, ennen se jäi 74-82 paikkeille, nyt on jopa noussu yli 90 kun on uus. Alkuperäinenhän siellä oli vielä paikoillaan...
Musta vaan tuntuu ettei tuo naku voi oikein enempää hukkalämpöä tuottaa kun eihän tuo juuri polttoainettakaan vie hirveitä, ja sisäpuhallus haukkaa aika paljon koneen lämpöjä. Vähä on bensakonetta ikävä, mutta kyllä tuo sitten taas on lämmin, kun vaan ajaa pitkää matkaa jotta kone lämpenee.
BMW 520d Touring '06 314tkm
BMW 530D Touring '99 552tkm
BMW 320da Touring '02 427tkm
Volvo V70 D5 '02
Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja
Case IH 5140 Maxxum
Comment
-
Jaa-a, ei oo kyl ikänä ollu ittellä mitään tommosia probleemia, ei pätkän eikä pitkän ajon jälkeen, mut dieseleissä lienee noita huohottimen jäätymisiä vähemmän onkin...Originally posted by mijuko View PostTarve tulee esiin kun huohotin jäätyy tai syyläri pullistuu alareunastaan ajoviiman takia
...tossa parinkympin pakkasten paukutellessa, pätkäajon päätteeksi kurkkasin öljykorkkiin, niin siinä oli pieni jääpuikko sisäpuolella
Kyllä mulla lämpenee silleen että kabiini lämpenee, jo 10 kilsan ajon jälkeen. Toki webasto on auttamassa, mutta ei ilman webaakaan 25 kilsaa tartte ajella. Ei oo kyl palella tarvinnu kauaa. Lämpömittari kun on puolessa välissä, ulkona pakkasta 20 ja lämppärin paneelista pyynnit säädetty +23:een, niin kyl ajon aikana tulee ihan tulikuumaa jalkatilan räppänöistä niin kauan kun vesiventtiilit vaan on auki. Pyynnöt jos laittaa +32:een, niin kyl sitä tulikuumaa riittää määränpäähän asti. Jos et usko, niin tervetuloa vaan toteamaan itsekinOriginally posted by Bmw Dreamerdeezaye, kuinkas lämmin se talviauto sulla on, 530d siis?
Meinaan mä saan posotella 25km että alkaa olee lämmöt yli 80 asteen näillä -15 pakkasilla. Maanantaina vaihdettu termostaatti, silloin kyllä tuntui että nousi lämmöt nopeasti, mutta olihan se tietysti koko auto vähä lämpösempi ku pesuhallissa vaihdoin, jossa on jotain 15 lämmintä. Ei ollu sisätilat kylmät, eikä öljyt tai mitkään...
Ja Munuaisissakin pahvit, ihan varmuuden vuoksi.
Mutta kyllä vähä eroa oli termostaatinkin vaihdolla, ennen se jäi 74-82 paikkeille, nyt on jopa noussu yli 90 kun on uus. Alkuperäinenhän siellä oli vielä paikoillaan...
Musta vaan tuntuu ettei tuo naku voi oikein enempää hukkalämpöä tuottaa kun eihän tuo juuri polttoainettakaan vie hirveitä, ja sisäpuhallus haukkaa aika paljon koneen lämpöjä. Vähä on bensakonetta ikävä, mutta kyllä tuo sitten taas on lämmin, kun vaan ajaa pitkää matkaa jotta kone lämpenee.
Pahveja ei oo keulalla ollu koskaan. Pysyttelen edelleen kannassani, että kyl tämä e39 530d on erittäin lämmin talviauto. Ainoota miinusta ehkä vois antaa sivulasien huurtumisesta ja sitämyöten jäätymisestä, aukeevat kyllä taas kun hetken pistää tuulilasimoodille pöhöttään..
edit: Ei oo tullu kateltua lämpöjä salavalikosta, kun ei oikeestaan oo ollu tarviskaan, mutta pitääpä seuraavalla kerralla työmatkalla seurailla ihan uteliaisuuttaan.E53/M54B30 -04
E39/M57D30 -99
E34/M30B35 -88
E28/M10B18 -85
Comment
Comment